Netværkskabler
Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 25-05-01 14:25

Hej

Jeg har min ADSL router stående på 1. etage, og skal have trukket ledninger
til 2. etage. Jeg vil sætte hun-stik (RJ45) på i hver ende og så bruge
almindelige kabler til hub'en og til routeren. Så er spørgsmålet om det skal
være et krydset kabel eller ej? Og skal jeg købe UTP Cat5 Twisted Pair
"Solid"
eller UTP Cat5 Twisted Pair "Stranded"? Er det nødvendigt at bruge en
"Crimp"
tang for at lave kablet? Det behøves kun at være 10mbit "kompatibelt" men må
meget gerne være klart til 100mbit (det er det vel også hvis jeg laver det
ordenligt?)...

Mvh. Jonas

Create a new mailbox, or access your existing IMAP4 or
POP3 mailbox from anywhere with just a web browser.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-05-01 16:07

"Jonas Due Vesterheden" <TotalNirvana@MailAndNews.com> skrev i en
meddelelse news:3B204E3C@MailAndNews.com...
[...]

Det er lettere (og billigere) at købe kablerne færdige. Du skal
benytte almindelige standardkabler (patch-kabler) mellem hub' og
router.
UTP cat5 TP med rj-45 stik er det rigtige valg. Det dækker nemlig
hastigheder op til 100 Mbps - i modsætning til utp cat3, der kun
dækker op til 10 Mbps. (naturligvis i orden, hvis du kun har 10
Mbps og ikke agter at ændre på dette forhold)

jf. i øvrigt www.net-faq.dk

--
ahw

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 25-05-01 16:16

"Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dækker op til 10 Mbps. (naturligvis i orden, hvis du kun har 10
> Mbps og ikke agter at ændre på dette forhold)
Jeg skal trække kablet igennem en rør-agtig ting, så det er lettest hvis jeg
selv sætter stikkene på, og så kan man jo også sætte hun-stikkene op som en
slags stikdåser. Men hvis man skal bruge den der tang, så må jeg vel bare
købe en ledning med stik på.

Mvh. Jonas

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 25-05-01 16:18

"Jonas Due Vesterheden" <totalnirvana@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> slags stikdåser. Men hvis man skal bruge den der tang, så må jeg vel bare
Hvad var forresten forskellen mellem "stranded" og "solid" kabler?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-05-01 17:22

"Jonas Due Vesterheden" <totalnirvana@mailme.dk> skrev i en
meddelelse news:uKuP6.612$rB3.50013@news010.worldonline.dk...
> Hvad var forresten forskellen mellem "stranded" og "solid"
kabler?

Kabel-producenter er blevet enige om visse beskrivelser for
forskellige typer kabel.
Det såkaldte "thinnet" (med 0,25 " i diameter) er en kabeltype,som
kaldes for "RG-58 familien" og har 50 Ohms impedans.
Hovedforskellene i RG-58 familien er den centrale "tråd" som enten
kan være af typen "stranded" ("trævlet") eller "solid" ("fast")
kobbertråd.

Betegnelserne benyttes i coaxialforbindelser og ikke i
UTP-forbindelser.
Du kan ikke sætte et coaxial-kabel på et rj-45 stik.

Der findes f.eks. kabel RG-58 /U , der kan beskrives som en "solid
copper core" -akkurat som RG-58 A/U, der blot er "stranded".
RG-58 C/U er den militære specifikation af RG-58 A/U,
RG-59 benyttes i bredbåndstransmission som f.eks. kabel-tv, RG-6
har en større diameter og benyttes til højere frekvenser end RG-59,
men benyttes også til bredbåndstransmissioner.
Endelig er der RG-62 til ArcNet netværk.

Så betegnelserne har ikke noget at gøre i forbindelse med UTP Cat5
kabler.

UTP (Unshielded Twisted Pair -"Uskærmede parsnoet" kabler) benytter
10Base-T specifikationen og består af to isolerede kobber-wirer".
Alt afhængigt af deres formål, er der UTP-specifikationer som
bestemmer hvor mange "snoninger" (twists), som tillades pr. cm
kabel. UTP-kabler er kendt som "telefonkabler" og er blevet
specificeret ved EIA/TIA 568 (Electronic Industries Association and
the Telecommunications Industries Association 568 Commercial
Building Wiring Standard og benyttes til at skabe standarder, der
har at gøre med implementeringen af diverse kablinger, der knytter
sig til de forskellige bygnings- og kabelmæssige forhold, der
findes.

Der er oprindelig lavet 5 kategorier af UTP-kabling, men flere er
kommet til.

Dertil kommer de såkaldte STP (shielded twisted pair) -kablinger,
der består af kobberbelagte tråde, der er af højere kvalitet og er
bedre beskyttede mod støj end UTP-kablingen.

Vil man hindre aflytning 100 procent, skal man anskaffe de dyre
fiberoptiske

-kabler.

UTP-kabler har ofte enten RJ-45 eller RJ-11 stik sat på.

Derudover findes der et væld af forskellige variationer og typer
til forskellige formål.

Det kunne måske lige være på sin plads at nævne at IBM har sin egen
kabeltype - De består af 9 forskellige typer, kaldet "type 1" til
og med "Type 9" og tjener som UTP-kablerne forskellige formål.
Der findes endvidere betegnelsen AWG som har at gøre med
kabeltykkelsen. Jo mindre tal i den forbindelse, jo større
tykkelse. F.eks. benyttes en telefonledning ofte som
referencepunkt, der har tykkelsen 22 AWG. Et kabel på 14 AWG vil
være tykkere end en telefonledning, meden et kabel på 26 AWG vil
være tyndere.

IBM-kablinger benyttes oftest i forbindelse med Token Ring og
MAU'er.

Kablingstyperne er altså mange og forvirrende og umuligt at få
overblik over, hvis man ikke arbejder med dem til daglig. Jeg tror
at Arne Keller ved en hel del mere om disse kablinger end jeg.
Han skriver af og til i www.net-faq.dk så vidt jeg husker. Prøv at
stille spørgsmålene dér, hvis du vil vide mere.

--
ahw

Fra : Arne Keller

Dato : 26-05-01 19:49

Hej Arne

"Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> wrote in message

snip

> Der er oprindelig lavet 5 kategorier af UTP-kabling, men flere er
> kommet til.

For at præcisere:
Der er oprindeligt lavet 1 kategori af UTP kabling: Cat 3.
Derudover blev cat 1 og 2 beskrevet i generelle vendinger for at referere
til tidligere systemer.
Derefter kom Cat 4 kablerne, men der kom aldrig rigtigt komplette systemer.
Kort tid efter kom Cat 5 som i løbet af meget kort tid fuldstændigt
udkonkurerede de ældre kategorier.
Cat 6 er idag stort set klar, der mangler alene at definere målemetoder til
ballancemåling.

> Dertil kommer de såkaldte STP (shielded twisted pair) -kablinger,
> der består af kobberbelagte tråde, der er af højere kvalitet og er
> bedre beskyttede mod støj end UTP-kablingen.

STP er en anden teknik og ikke af højere kvalitet end UTP.
Der er mig bekendt ingen test som viser at STP/FTP skulle være bedre end
UTP.
Men jeg vil gerne høre om det hvis nogen kender en.

> Vil man hindre aflytning 100 procent, skal man anskaffe de dyre
> fiberoptiskekabler.

Fiberkabler er ikke sikret mod aflytning, det kræver ligesom UTP og STP/FTP
fysisk adgang til kablet.

snip

> Det kunne måske lige være på sin plads at nævne at IBM har sin egen
> kabeltype - De består af 9 forskellige typer, kaldet "type 1" til
> og med "Type 9" og tjener som UTP-kablerne forskellige formål.

Kabeltypen forsvinder ud af standarden ved næste opdatering og installeres
alene i udvidelser af eksisterende installationer.

--

Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-05-01 20:18

"Arne Keller" <arne.keller@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udkonkurerede de ældre kategorier.
> Cat 6 er idag stort set klar, der mangler alene at definere

O.K. tak for præciseringen!

> [...]
> Men jeg vil gerne høre om det hvis nogen kender en.

> Fiberkabler er ikke sikret mod aflytning, det kræver ligesom UTP og

Jeg er godt klar over at man med utp-kabling kan iværksætte aflytning,
Det giver sig selv at man ved blot at stikke en "nål" ind i kablet kan
få adgang til informationer ad den vej.
Men aflytning af lyslederkabler? Det lyder mystisk - med mindre man
bryder kablet og indsætter en ekstra leder eller noget i den stil.
Hvordan forestiller du dig, at det sker?

> Kabeltypen forsvinder ud af standarden ved næste opdatering og
installeres
> alene i udvidelser af eksisterende installationer.

aha!

Tak for svarene!

--
ahw

Fra : Cubus

Dato : 27-05-01 14:03

http://www.ing.dk/arkiv/010527/nsa.html

--
Cubus

Fra : Cubus

Dato : 27-05-01 14:27

> Men aflytning af lyslederkabler? Det lyder mystisk - med mindre man
> bryder kablet og indsætter en ekstra leder eller noget i den stil.
> Hvordan forestiller du dig, at det sker?

Fra den originale artikel:

There are basically two ways to extract light, and thus data, from a fiber:
by bending the fiber so that some light radiates through the fiber's thin
polymer cladding, and by splicing the fiber, Runge says. Bending fiber is an
imprecise science. The NSA tap probably required splicing a second fiber to
each of the fibers, splitting the data into two identical streams.

http://www.zdnet.com/zdnn/stories/news/0,4586,2764372,00.html

--
Cubus

Fra : Arne Keller

Dato : 27-05-01 14:33

Hej Arne

"Arne H. Wilstrup" <arne.h.wilstrup@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]

> bryder kablet og indsætter en ekstra leder eller noget i den stil.
> Hvordan forestiller du dig, at det sker?

Hvis man har adgang til den bare fiber, kan den bøjes kraftigt hvorved lys
undslipper og aflytning kan ske.
Præcis samme teknik anvendes i fibersplidsere, til at måle dæmpning på den
netop udførte splidsning.

De mere præcise teknikker kendes nok i efterretnings kredse

Men uanset at nogle taler om aflytning af lan trafik, har jeg aldrig set
nogen kunne demonstrere det.
Derimod er der mig bekendt set demonstrationer af hvordan monitor signaler
kan aflyttes på lang afstand.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-05-01 17:27

"Jonas Due Vesterheden" <totalnirvana@mailme.dk> skrev i en
meddelelse news:uKuP6.612$rB3.50013@news010.worldonline.dk...

Jeg har netop læst at http://www.brinck.dk/net.htm benytter
betegnelsen "solid" og "stranded" om UTP-kablinger. Det har jeg
aldrig hørt om tidligere, og kræver måske en forklaring. Jeg kender
den ikke -måske en anden har den?
Foreløbig synes jeg det lydet en smule søgt, og jeg bemærker da
også at han har skrevet det i citationstegn. Men som sagt - jeg er
ikke ekspert på området.
--
ahw

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 25-05-01 17:51

> [...]
> betegnelsen "solid" og "stranded" om UTP-kablinger. Det har jeg
> aldrig hørt om tidligere, og kræver måske en forklaring. Jeg kender

Man kunne fristes til at tro der er være tale om kablet er af den 'bløde'
eller 'stive' type. Ellers må jeg indrømme jeg har ikke den fjerneste idé om
hvad det måtte være.

/Dennis

Fra : mop

Dato : 26-05-01 10:59

"solid" og "stranded det, det handler om det er en core (kerne )i metal
eller mange core

Mogens

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 25-05-01 16:40

"Jonas Due Vesterheden" <TotalNirvana@MailAndNews.com> wrote in message
> [...]

>til 2. etage. Jeg vil sætte hun-stik (RJ45) på i hver ende og så bruge
>almindelige kabler til hub'en og til routeren. Så er spørgsmålet om det

Det skal bare være et alm (Patch) kabel.

>Og skal jeg købe UTP Cat5 Twisted Pair
>"Solid"
>eller UTP Cat5 Twisted Pair "Stranded"

Solid kabler de skulle angiveligt holde bedst hvis man sammenligner med stnd
kabler men det er der sikkert nogen her i gruppen der kan give dig en
længere teknisk forklaring på ;)

> Er det nødvendigt at bruge en
>"Crimp"
>tang for at lave kablet?

Det ville unægtelig give det bedste resultat, jeg ved da ikke om du med lidt
god vilje kan få 'låst' stikket uden en tang. Men det er jo ikke ligefrem
verdens mest kostbare ting mere.

En ting som jeg vil anbefale dig er at montere en dåse ved hver lokation
istedet for bare at sætte et stik på. Det er mere holdbart med en dåse og
jeg er sikker på du vil blive gladere for det i længden :)
Den koster ikke mere end en 150kr/stk, de penge er imho givet godt ud.

>Det behøves kun at være 10mbit "kompatibelt" men må
>meget gerne være klart til 100mbit (det er det vel også hvis jeg laver det
>ordenligt?)...

Hvis du ikke lave det rigtigt kan du resikere at det ikke engang kan køre
10mbit.
Jeg satte selv nogle dåser op her i huset og der fik jeg lige byttet rundt
på 2 par (samme fejl i begge ender dog.) hvor resultatet blev det at intet
virkede.
Så sørg for guds skyld at saml det *rigtigt første gang* ;)

/Dennis

Fra : Tony

Dato : 25-05-01 17:08

> [...]
> jeg er sikker på du vil blive gladere for det i længden :)
> Den koster ikke mere end en 150kr/stk, de penge er imho givet godt ud.

Og 105,- ved Brinck!
Simpel vægdåse til 40,- og Indsats til 65,- http://www.brinck.dk/net.htm

Tony

Fra : Arne Keller

Dato : 26-05-01 11:05

Hej Jonas

> [...]

>til 2. etage. Jeg vil sætte hun-stik (RJ45) på i hver ende og så bruge
>almindelige kabler til hub'en og til routeren.

Det er altid en god ide at sætte fast monterede hun stik på den faste
installation.

>Så er spørgsmålet om det skal
>være et krydset kabel eller ej? Og skal jeg købe UTP Cat5 Twisted Pair
>"Solid"
>eller UTP Cat5 Twisted Pair "Stranded"?

Du skal efter min mening købe Cat 6 solid, som en del af et helt system,
altså kabel, stik og patchkabler fra samme producent.
Stranded er et blødt kabel beregnet til at lave patchkabler af.

Læs evt. mere her:
http://www.kabling.dk/standard/index.html
http://www.kabling.dk/systemer/index.html
http://www.kabling.dk/kabling/hjemmet.htm

> [...]

>meget gerne være klart til 100mbit (det er det vel også hvis jeg laver det

Ja du skal som oftest bruge en speciel tang, men den kan normalt lånes hos
den installatør hvor du køber komponenterne.
http://www.kabling.dk/systemer/installatxrer.htm

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-05-01 11:10

> Du skal efter min mening købe Cat 6 solid, som en del af et helt system,
> altså kabel, stik og patchkabler fra samme producent.

Jeg vil mene det er overkill til et privat opsat netværk.

Ved du forresten noget om LK's netværk?
Så vidt jeg kan se i reklamen kan man overføre tv-antennesignaler via de
alm. udseende netkabler (de er med skærm).
Kan man det med Cat6?

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Arne Keller

Dato : 26-05-01 19:36

Hej Martin

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote in message
> "Arne Keller" <arne.keller@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg vil mene det er overkill til et privat opsat netværk.

Da prisforskellen er marginal, vil jeg mene at det er dårlig rådgivning at
anbefale andet end Cat 6.

> Ved du forresten noget om LK's netværk?

Ja, blandt andet har de lige kaldt alle deres konnektorer hjem, og for et
1/2 år siden skete det samme med en del af deres kabler.
Derudover ved jeg en del som jeg ikke vil referere her.

> Så vidt jeg kan se i reklamen kan man overføre tv-antennesignaler via de
> alm. udseende netkabler (de er med skærm).

Ja, man skulle kunne overføre antenne på deres system.
Ja, skærmede kabler er jo også et problem, dårligere støjbeskyttelse og
større dæmpning

> Kan man det med Cat6?

Ja, naturligvis kan man det, hvis leverandøren supporterer det.
Ligesom video, audio, bygningsautomation, m.m.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-05-01 19:45

> Da prisforskellen er marginal, vil jeg mene at det er dårlig rådgivning at
> anbefale andet end Cat 6.

Er den det (marginal)?
Jeg har opsat et velfungerende cat5 netværk herhjemme for mindre end 2 kkr.
(3 dobbeltudtag og et enkeltudtag med central krydsfelt).
Derudover er det dejlig simpelt at arbejde med fordi alle patch-kabler jeg
kommer i nærheden af i princippet kan bruges.

> Ja, blandt andet har de lige kaldt alle deres konnektorer hjem, og for et
> 1/2 år siden skete det samme med en del af deres kabler.

nå, ok

> Derudover ved jeg en del som jeg ikke vil referere her.

fair nok

> Ja, naturligvis kan man det, hvis leverandøren supporterer det.

Forekommer mig at cat6 er meget leverandør-afhængigt.
Til et hjemmenetværk kan jeg klart se en fordel i at kunne nøjes med en
kabeltype og antennesignal har altid være det store problem.

Fra : Cubus

Dato : 26-05-01 15:03

>Jeg vil sætte hun-stik (RJ45) på i hver ende og så bruge
>almindelige kabler til hub'en og til routeren.
>Er det nødvendigt at bruge en "Crimp" tang for at lave kablet.

Hun-delen af en RJ45 installation til dataudtag på væg samles almindeligvis
med almindeligt værktøj (fx en vandpumpetang) eller intet værktøj.
Til han-delen anvendes derimod en crimp-tang.

Se fx denne vejledning til samling af en RJ45-konnektor (hun) fra LK:

http://www.lk.dk/Branche-info/kundeservice/Databaser/vejledning/97642_01.pdf

--
Cubus

Fra : Kim Greve

Dato : 27-05-01 04:20

"Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Hun-delen af en RJ45 installation til dataudtag på væg samles
almindeligvis
> med almindeligt værktøj (fx en vandpumpetang) eller intet værktøj.
> Til han-delen anvendes derimod en crimp-tang.

Der bruges ikke værktøj til LK LexCom konnektorerne (hun delen), de lukkes
faktisk med et ganske let tryk og hvis man skulle være så uheldig at sat
nogle ledninger forkert, så er konnektoren lige så let at åbne som den var
at lukke.

Så man kan endligt sige at den er uderst "finger venlig" :)

--
Kim Greve