SÅ tro da pokker !
Fra : Jane K.

Dato : 28-02-05 19:22

Nu har jeg brugt OCEANER af timer med CSS, læst
html.dk og tykke bøger i laaaaaaaaaange baner og så !
er det
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Der har voldt mig så store problemer, kunne ikke forstå hvorfor en #box i
DIV ikke ville position: absolute;
med left: 50px; for pokker hvor har jeg kæmpet (også søgt hjælp her i
gruppen).

Jeg fandt noget af løsningen med et program jeg har downloaded på prøve i 30
dage "Style Studio v3" i det program kan man valider og den kommer lige så
flot op og fortalte mig at:
property 'left' is not supported in 'W3C's level 1 men er det er OK i level
2, så da jeg fjernede

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

fra mit html dokument VUPTI så røg mine ting på plads, men så har jeg i den
forbindelse et lille spørgsmål til jer her i gruppen, hvad skal der så stå
for at det er 'level2' ?

har også prøvet at valider

Errors
URI : file://localhost/TextArea
a.. Line: 15 Context : #midt
Invalid number : top only 0 can be a length. You must put an unit after
your number : 40

Valid CSS information
a.. body {
a.. background-color : #000000;
}
b.. #linksbox {
a.. position : absolute;
b.. top : 30px;
c.. left : 50px;
d.. background : #a2a2a4;
e.. text-align : center;
f.. font-family : verdana, arial, helvetica, sans-serif;
g.. font-size : 10px;
}
c.. #midt {
a.. position : absolute;
b.. left : 250px;
c.. background-color : #f2fb04;
d.. text-align : center;
e.. font-family : verdana, arial, helvetica, sans-serif;
f.. font-size : 10px;
OG så er det jeg mister tråden, hvorfor pokker vil den godt sige god for
top: 30px; i #linksbox men ikke top: 60px; i #midt
??????????????????

På forhånd tak for jeres hjælpsomhed
mvh
Jane

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-02-05 21:55

Jane K. skrev:

> property 'left' is not supported in 'W3C's level 1 men er det
> er OK i level 2,

Det er også korrekt ('left' er lige som 'top', 'right' og 'bottom'
kun relevant i forbindelse med positionering af elementer; noget
der først blev muligt med css 2.

Men det er dog bredt understøttet - helt tilbage til generation 4-
browsere er det med (i NN4 dog med nogle fejl).

> så da jeg fjernede
>
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
> "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
>
> fra mit html dokument VUPTI så røg mine ting på plads,

Ved at fjerne doctype-erklæringen opnår du kun at skifte til
quirks-mode. Se mere på siden her:
<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/>

> har jeg i den forbindelse et lille spørgsmål til jer her i
> gruppen, hvad skal der så stå for at det er 'level2' ?

Man kan ikke angive css-version, kun html/xhtml-version. Lad os se
siden online, så er det lettere at vurdere hvorfor det ikke virker
i standardmode.

> Invalid number : top only 0 can be a length. You must put an
> unit after
> your number : 40

I css *skal* man angive enheder når der angives længder (0 er dog
undtaget). Hvis du skriver foo{ top: 40 } så kan en browser ikke
afgøre om du mener 40px, 40em, 40pt, 40% etc. I quirksmode (når du
fjerner doctypeerklæringen) vil IE sikkert gætte på at du mener
40px), men den korrekte opførsel er at ignorere en regel når der
angives en ugyldig længde.
--
Jens Gyldenkærne Clausen