Ingen lyd uden Quicktime - hvorfor??
Fra : Ukendt

Dato : 28-02-05 18:24

Kære gruppe,

Kan I hjælpe mig (og dermed web-sidens ejer).

Hvorfor kan en animation og lyd på en web-side ikke afspilles uden, at der
er installeret Quicktime på computeren?
- og er det muligt at få den til at køre uden Quicktime?
- og hvordan kan jeg rette i html-koderne, for at få siden til at virke?

Websiden hedder: (www.quaballah.dk) hvor en animation og lyd ikke kunne
afspilles, men gik i stå og meldte scriptfejl, hvorfor jeg ikke blev
videresendt til næste side - (www.quaballah.dk/home.htm)

Når jeg installerede Quicktime på min maskine kørte siden fint - dvs der kom
lyd og animation - og jeg kom videre til den næste side "home".

Jeg har lovet sidens ejer at forsøge på at finde en løsning, men har
desværre måtte give op. Ejeren syntes ikke, at det er rimeligt, at folk, der
gerne vil ind på websiden skal installere et program på deres maskine for at
se den.

Hvordan kan jeg løse problemet ved html-kodning?

Jeg håber meget på, at I har nogle gode løsningsforslag

De venligste hilsner
Annie

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-02-05 22:27

Annie skrev:

> Hvorfor kan en animation og lyd på en web-side ikke afspilles
> uden, at der er installeret Quicktime på computeren?

Man kan sagtens afspille animationer og lyd på en websiden at at
brugeren skal have Quicktime installeret.

Der er to ting der har betydning for hvilke krav en webside stiller
til browseren for at kunne afspille medieklip. Først og fremmest er
det formatet på klippet. Nogle formater er programspecifikke (fx
Quicktimes .mov-format, Windows Media Players .wma og .wmv) mens
andre er generelle formater (fx mpg/mp3). Anvender man et
programspecifikt format, er det stor sandsynlighed for at det kun
kan afspilles i ét program - og man stiller derved større krav til
brugerne.

Den anden ting der har betydning er hvordan man inkluderer
lydklippet på siden. Den simplest mulige form er blot at linke til
et lydklip - så kan browseren selv vælge et program til
afspilningen. Hvis man vil integrere en afspiller på siden, vil man
normalt igen låse sig til en bestemt program.

> - og hvordan kan jeg rette i html-koderne, for at få siden til
> at virke?

Der er en del ting galt med din side pt (jeg kan kun se en helt
sort side med nogle javascriptfejl på).

Generelt så henviser du til en række embed-elementer med syntaksen:
document.navnpåembed.play()

Det kommer aldrig til at virke i Firefox og jeg tvivler på om det
vil virke fornuftigt selv i IE.

Med en id-værdi i stedet for name, vil det måske kunne hjælpe på
IE, men det er stadig ikke sikkert at du vil kunne påvirke embed-
elementerne på den måde (altså få dem til at spille).

Du kunne skifte til object i stedet (en skjult mediaplayer fx) - så
kan du godt scripte start og stop fra IE, men det vil stadig ikke
virke i Firefox og Opera.

Hvis det skal foregå skjult, vil jeg foreslå dig at prøve en skjult
iframe med baggrundslyd i. Den kan du så kalde med forskellige
parametre, alt efter hvilken lyd du vil have ud.

Jeg vil i øvrigt også anbefale dig at ændre formatet på lydfilerne
- wav er dels er ret stort format (filerne fylder meget og tager
derfor tid at download), og dels primært rettet mod windows-
platformen. Rene lydfiler bør IMO gemmes som mp3-filer - her får
man fin lydkvalitet, små filer og afspillere på alle platforme.

Det vil også være en ide at få valideret din html-kode.

> [...]
> rimeligt, at folk, der gerne vil ind på websiden skal
> installere et program på deres maskine for at se den.

Den betragtning er jeg grundlæggende enig i. Hvis man gerne vil
have den funktionalitet som en indlejret afspiller kan give, vil
jeg anbefale at bruge Media Player i stedet - fordi den er
præinstalleret hos så godt som alle windowsbrugere (og dermed også
for hovedparten af de besøgende). Husk blot at lave en fallback-
mulighed for dem der ikke måtte have Media Player installeret.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-05 00:35

Hej Jens Gyldenkærne Clausen,

Tak for dit fine svar. Som jeg valgte ikke at forkorte, men udelade.
Jeg må have fat i bøgerne igen. Vil forsøge nogle af dine ideer.

Den sorte sides koder kan ses, hvis du i IE browserevinduet vælger "Vis".

De venligste hilsner fra
Annie

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-03-05 11:12

Annie skrev:

> Den sorte sides koder kan ses, hvis du i IE browserevinduet vælger "Vis".

Jo jo - jeg kan skam også nemt se kildekode i Firefox ved at vælge View
Source. Min pointe var at siden fremstår fuldstændig tom i Firefox (mens
IE og Opera viser en animation af nogle bogstavklodser).

På min arbejdsmaskine er der dog nogle små hvide felter på siden i
Firefox - jeg ved ikke om det er fordi du har ændret på siden efter jeg
så den i går.

--
Jens Gyldenkærne Clausen