iCal till PC?
Fra : david bonde

Dato : 27-02-05 22:22

Vad finns det egentligen för stabila kalenderprogram (Sunbird är inte
stabilt!) för Windows som kan prenumerera på iCalendar-kalendrar som är
publicerade på www? Klarar nyare version av Outlook det?

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Christian Bech

Dato : 27-02-05 23:17

In article <1gsnxyf.mmknagcwf5vwN%i97_bedREMOVETHIS@i.kth.se>,
i97_bedREMOVETHIS@i.kth.se (david bonde) wrote:

> Vad finns det egentligen för stabila kalenderprogram (Sunbird är inte
> stabilt!) för Windows som kan prenumerera på iCalendar-kalendrar som är
> publicerade på www? Klarar nyare version av Outlook det?

Jeg går ud fra, at prenumerera er det samme som "subscribe" (det her nye
fællesnordiske projekt i Mac-grupperne er indimellem lidt forvirrende)
og i så tilfælde ledte jeg efter det samme for kort tid siden. Jeg fandt
kun Sunbird - eller rettere jeg tog Calendar-modulet til
Thunderbird/Firefox og det har fungeret fint. Outlook er vist ikke glad
for andre formater end sit eget.

Fra : Marcus

Dato : 28-02-05 12:49

> det her nye
> fællesnordiske projekt i Mac-grupperne er indimellem lidt forvirrende

Olika termer lär vi oss efter ett tag - vi talar praktiskt taget samma
språk.

Fördelarna är att det blir tre gånger så många att diskutera med!
svenska, danska och norska Mac-användare funderar rimligtvis över samma
saker?

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/

Fra : Christian Bech

Dato : 28-02-05 13:17

In article <1gsp202.1wxgoyp121dxbeN%pictorNOSPAM@abc.se>,
pictorNOSPAM@abc.se (Marcus) wrote:

> Olika termer lär vi oss efter ett tag - vi talar praktiskt taget samma
> språk.

Jeg bruger engelsk OS, så jeg bliver også nogen gange forvirret over de
danske betegnelser.

> Fördelarna är att det blir tre gånger så många att diskutera med!
> svenska, danska och norska Mac-användare funderar rimligtvis över samma
> saker?

Jeg kan nemt se fordelen. Jeg undrede mig bare lidt over, hvordan det
var opstået? Kommer initiativet et eller andet bestemt sted fra?

Fra : Zaphod B

Dato : 28-02-05 13:57

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg kan nemt se fordelen. Jeg undrede mig bare lidt over, hvordan det
> var opstået? Kommer initiativet et eller andet bestemt sted fra?

Jeg tror bare noen av oss begynte å poste litt her og litt der, og så
har flere liksom kommet på muligheten når de har sett det? For øvrig
utrolig ulike grupper på mange måter. Men jeg vet ikke om noe bevisst
initiativ.

Jeg er en av dem som har begynt med dette, og synes det er morsomt
(rart/kul?). Hvis noen synes det er det motsatte, så si fra/till. Jeg
håper ikke det.
--
/Z

Fra : Morten Lind

Dato : 28-02-05 15:15

Zaphod B <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> wrote:

> [...]
>
> Jeg er en av dem som har begynt med dette, og synes det er morsomt
> (rart/kul?). Hvis noen synes det er det motsatte, så si fra/till. Jeg

Næeh - det er ganske spændende. Det giver gruppen en ekstra dimension,
og det er positivt, så bliv du/I bare hængende
M.

Fra : Christian Bech

Dato : 02-03-05 10:19

In article <1gsp7bc.16u7he1u17t9nN%NOT.diskworld@mac.com.INVALID>,
NOT.diskworld@mac.com.INVALID (Zaphod B) wrote:

> Jeg er en av dem som har begynt med dette, og synes det er morsomt
> (rart/kul?). Hvis noen synes det er det motsatte, så si fra/till. Jeg
> håper ikke det.

Mit spørgsmål skulle bestemt ikke opleves som en klage. Tværtimod er det
da rart at se, at der hersker den samme gode stemning i andre
macgrupper.

Fra : Zaphod B

Dato : 02-03-05 18:08

> [...]

> Mit spørgsmål skulle bestemt ikke opleves som en klage. Tværtimod er det
> da rart at se, at der hersker den samme gode stemning i andre

Vi fåår bare alle sammen være litt ekstra forsiktig med språkbruken.
Ironi og denslags er vanskelig nok på eget språk når man bruker kun
tekst. Trekkerr man inn naboens også, kan det bli 'ret svært'.
--
/Z

Fra : Morten Lind

Dato : 02-03-05 19:07

> [...]

> Ironi og denslags er vanskelig nok på eget språk når man bruker kun
> tekst. Trekkerr man inn naboens også, kan det bli 'ret svært'.

Tror da, det bliver vanskeligt at lade være
M.

Fra : Snorre Berg

Dato : 01-03-05 09:44

On 28-02-05 12:48, in article 1gsp202.1wxgoyp121dxbeN%pictorNOSPAM@abc.se,
"Marcus" <pictorNOSPAM@abc.se> wrote:

> [...]
>
> Fördelarna är att det blir tre gånger så många att diskutera med!
> svenska, danska och norska Mac-användare funderar rimligtvis över samma

Et glimrende initiativ.
Sosialt, faglig og politisk er dette tiltaket utmerket på alle måter.
Kom gjerne til chatrommet «skadianavia» også hvor vi kan møtes i den
nordiske forbrødringens ånd.

--
Snorre Berg

Fra : Zaphod B

Dato : 01-03-05 11:02

Snorre Berg <snorre.fake@fakena-folket.no> wrote:

> Kom gjerne til chatrommet «skadianavia» også hvor vi kan møtes i den
> nordiske forbrødringens ånd.

øh.. "skandinavia" tror jeg det heter på alle våre språk!
Jeg forsøker der.
--
/Z

Fra : Snorre Berg

Dato : 01-03-05 11:48

On 01-03-05 11:01, in article
1gsque7.1vn16lr142emflN%NOT.diskworld@mac.com.INVALID, "Zaphod B"
<NOT.diskworld@mac.com.INVALID> wrote:

> øh.. "skandinavia" tror jeg det heter på alle våre språk!
> Jeg forsøker der.

Den siste gangen jeg var der inne het det faktisk det som jeg skrev der.

--
SB

Fra : N/A

Dato : 01-03-05 16:05

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-03-05 16:05

Matt Sandstrom <usenet@beauty.se> wrote:

> skandinavien.
>
> /mattias

Her er så min første posting til Det Fællesnordiske projekt i
Mac-grupperne

Hvorfor går det galt med trådene her, fra og med Mattias indlæg?

Mattias indlæg er kun sendt til swnet.sys.mac - med followup-to til
swnet.sys.mac, dk.edb.mac og no.it.os.mac.diverse. Men selve indlægget
(Mattias indlæg) dukker alligevel osse op i både dk.edb.mac og
no.it.os.mac.diverse.

Mattias indlæg skulle mangle i de 2 sidste grupper, men selvfølgelig
findes i Ref listen i followup-to indlæggene.

Og de followup-indlæg, der i øjeblikket ligger på den nyhedsserver jeg
bruger og som jeg har hentet ned, kommer osse med i alle 3
nyhedsgrupper, selv om de ligeledes kun, iflg oplysningerne i deres
Header, skulle være sendt til s.s.m med followup-to til alle 3.

Jeg kan se, at mit indlæg her vil (skulle) blive sendt til alle 3
grupper på normal vis (ingen followup-to). Og det passer jo med at jeg
her laver en followup-to til det indlæg, hvor followup-to er sat til
alle 3 grupper.

Men hvorfor er dette ikke osse sket i de andre tilfælde?

Er det mon fordi jeg først efterfølgende osse er begyndt at abonnere på
s.s.m og n.i.o.m.d og så da sender dette indlæg her?

Der er een yderlig forskel. Tråden er brudt i både d.e.m og n.i.o.m.d,
men ikke i s.s.m. Det passer jo meget godt, at tråden brydes, men som
sagt, hvorfor dukker Mattias indlæg alligevel op i de 2 andre grupper?

Fra : Helge Nyhamn

Dato : 28-02-05 08:22

david bonde wrote:

>Vad finns det egentligen för stabila kalenderprogram (Sunbird är inte
>stabilt!) för Windows som kan prenumerera på iCalendar-kalendrar som är
>publicerade på www? Klarar nyare version av Outlook det?

Hei,
Du bør bli kvitt utkikk (Outlook) så snøgt som råd. Det fins plenty
medprogramvare som let deg halde betre greie på beskjeder og
planlegginga di.

Det er iallefall to opne format som outlook burde støtte fult ut, og det
er Icallendar/Vcallendar formatet for kalender hendelser og Visit Card
file "vcf" for kontakter. Desse er særs nyttige når ein skal dele
informasjon med andre. Dersom du er inforstått med xml så nytter desse
formata ein xml syntaks. Under har eg limt inn ei liste over resursar
m.m. om emnet. Du finn windows versjon av ical program om du ser nedover.

Lukke til!
Mvh Helge

PHP Kalendre:
http://www.k5n.us/webcalendar.php
http://interfacethis.com/iwebcal/
http://phpicalendar.net/

Programvare/oppsett for Mac os X tjener:
http://developer.apple.com/internet/appleapplications/icalendarfiles.html
http://www.gregwestin.com/webdav_for_ical.php
http://www.gregwestin.com/phpicalendar.php
http://www.entropy.ch/software/macosx/
http://www.entropy.ch/software/macosx/php/
http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2002/01/04/apache_macosx_pt3.html
http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2002/09/20/ical_webdav.html
http://astcomm.net/mac/hints/WebDAV/

Tips og triks:
http://blog.saalmann.de/categories/ical/
http://www.macintouch.com/ical.html
http://www.apple.com/support/ical/

Macoshack: Share Your Address Book and iCal
Use iSync's machine-to-machine synchronization to share your Address
Book and iCal calendars with your boss, assistant, spouse, or
housemates (if you're just that close)

Ical standarden:
http://www.w3.org/2002/12/cal/
ftp://ftp.ietf.org/rfc/rfc2445.txt

Servere hvor man kan publisere kalendere:
Gratis: http://www.icalx.com/
Betal: http://www.mac.com/
http://www.myical.com/

Oversikter over delte kalendere:
http://www.icalworld.com/
www.icalshare.com/
www.project24.info/
http://www.icals.de/

Klient programvare:
Mac OS X: http://www.apple.com/no/ical/
Windows: http://www.eventsherpa.com/
Mac OS X: http://www.even-t.com/even-t.html
Mac/Win/Linux: http://www.mozilla.org/projects/calendar/
Mac/Win/Linux: http://www.mozilla.org/projects/calendar/sunbird.html
Linux: http://horde.org/kronolith/
Linux: http://www.novell.com/products/desktop/features/evolution.html
Linux: http://korganizer.kde.org/
Linux: http://www.annexia.org/freeware/ical/
Newton: http://www.40hz.org/ICVC/

Program for ? konvertre fra Outlook Express til iCal formatet:
http://outport.sourceforge.net/
http://www2.et.byu.edu/~njones/share/outlook2ical/

Fra : david bonde

Dato : 28-02-05 09:38

Helge Nyhamn <helge_karl@yahoo.NOSPAM.com> wrote:

> Du bør bli kvitt utkikk (Outlook) så snøgt som råd. Det fins plenty
> medprogramvare som let deg halde betre greie på beskjeder og
> planlegginga di.

Jag använder inte Outlook, men man får ju ibland anpassa sig till
omvärlden. Hade fått för mig att Outlook XP eller så börjat stöda
"subscribed" ics/vcs-kalendrar men jag kan ha fel.

> [...]
> file "vcf" for kontakter. Desse er særs nyttige når ein skal dele
> informasjon med andre. Dersom du er inforstått med xml så nytter desse

Nej, åtminstone ICS är inte xml-baserat.

> Under har eg limt inn ei liste over resursar
> m.m. om emnet. Du finn windows versjon av ical program om du ser nedover.

Tack!

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Helge Karl Nyhamn Ha~

Dato : 01-03-05 12:05

david bonde wrote:

> Nej, åtminstone ICS är inte xml-baserat.

Dette har du helt rett i.
XCAL er en XML versjon av ICAL(ICS).
Jamfør: http://xml.coverpages.org/iCal.html

Er det noen her på niomd som har peiling på hvordan man konverterer fra
xml til en ical fil ical? Som til dømes å gjere om ein rss feed til ein
iCal fil, -det skulle ikkje være for vanskeleg skulle eg tru. Men
korleis går ein fram?

Som ein kan sjå så er jo skilnaden ikkje så stor i syntaks mellom fil
frå addressbook (vcf-fil) og Ical (ics-fil).

Eksempel på ICS fra Dreier's "Primstaven" for hendelsen Vårjevndøgn:

BEGIN:VEVENT
DTSTART;VALUE=DATE:20040321
SUMMARY:Vårjevndøgn
UID:CBFB7231-4C42-11D8-BB71-000393464F50
SEQUENCE:2
DTSTAMP:20040121T185122Z
RRULE:FREQ=YEARLY;INTERVAL=1
DURATION:P1D
END:VEVENT

Eksempel på VCF men utelatt binærkode.

BEGIN:VCARD
VERSION:3.0
N:Nyhamn;Helge;;;
FN:Helge Nyhamn
EMAIL;type=INTERNET;type=WORK;type=pref:helge@ettellerannadomene.no
TEL;type=CELL:+47########
TEL;type=WORK;type=pref:+47########
item1.ADR;type=WORK:;;Jobbadresse 1/a;Oslo;;0###;Norge
item1.X-ABADR:no
item2.ADR;type=HOME;type=pref:;;gateadressehjemme 2/b;Oslo;;0###;Norge
item2.X-ABADR:no
URL:www.hjemmeside.no
item3.X-AIM;type=pref:hkny.fjerndette@mac.com
item3.X-ABLabel:_$!<Other>!$_
X-MSN;type=HOME:brukernavn@hotmail.com
X-YAHOO;type=HOME:brukernavn@yahoo.com
X-ICQ;type=HOME;type=pref:########
PHOTO;BASE64:
[ ... masse binærkode ... ]
END:VCARD

> Tack!

Ingen årsak

Helge

Fra : david bonde

Dato : 01-03-05 13:10

Helge Karl Nyhamn Hajnal <helge_karl@yahoo.nospam.com> wrote:

> [...]
> xml til en ical fil ical? Som til dømes å gjere om ein rss feed til ein
> iCal fil, -det skulle ikkje være for vanskeleg skulle eg tru. Men

Jag håller på och skriver en servlet som modifierar en ics-kalender och
har skapat regexp:ar som hanterar de olika fälten. Det var inte särskilt
svårt, det enda som var lite pilligt (om man gjorde som jag och vägrade
läsa specifikationen var att fatta hur de skilde på flerradiga värden
från resten:

NÅGOT:värde\r\n
FLERARADER:abcdef\r\n
ghijklmnopqrsuvw\r\n
1234567890\r\n
NÅGOT:annat värde

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : david bonde

Dato : 04-03-05 15:03

david bonde <i97_bedREMOVETHIS@i.kth.se> wrote:

> Vad finns det egentligen för stabila kalenderprogram (Sunbird är inte
> stabilt!) för Windows som kan prenumerera på iCalendar-kalendrar som är
> publicerade på www? Klarar nyare version av Outlook det?

Fins det förresten någon www-mail-tjänst där kalender ingår, typ yahoo,
som kan prenumerera på ics-/vcs-kalendrar?

Då skulle man ju kunna hänvisa Windows-användare till en sådan istälelt
för att tvinga dem att ladda ner ytterligare ett program.

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Helten Karl

Dato : 04-03-05 19:46

david bonde wrote:
> [...]
istälelt
> för att tvinga dem att ladda ner ytterligare ett program.

Kanhende du kan sette opp serverar sjølv? Det fins dusinvis med PHP
callendare tilgjengeleg som kan vise ics filer på verdsveven.

Og/eller:
http://www.brownbearsw.com/ical/icalpage.html

Vet ikke om noen andre som webtenester enn apple's eigen som jo er helt
ypperleg.