Baggrundsmusik - også i Firefox
Fra : lalababz

Dato : 27-02-05 18:16

Goddag derude bag skærmen :)

Jeg vil høre om nogle koden til at få baggrundsmusik på i
firefox, evt så man også kan stoppe/starte musik :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christoffer

Dato : 27-02-05 19:30

> Jeg vil høre om nogle koden til at få baggrundsmusik på i
> firefox, evt så man også kan stoppe/starte musik :)
Har omskrevet jeg fandt på nettet

<title>Musik på siden</title>
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
var audioPlaying = false;
window.onerror = handleError;

function handleError( errType, errURL, errLineNum )
{
window.status = "Error: " + errType + " on line " +
errLineNum;
return true;
}

function toggleaudio( b )
{
audioPlaying = !audioPlaying;
b.value = audioPlaying ? "pause" : "afspil";
audioPlaying ? audioPlayer.Play() : audioPlayer.Pause();
}
</script>
</head>

<INPUT NAME="audio" TYPE="button" VALUE="play background music"
ONCLICK="toggleaudio( this )"></p>
<TABLE align="center">

<TR><TD VALIGN="top" ALIGN="center">
<OBJECT ID="audioPlayer" WIDTH=0 HEIGHT=0
CLASSID="CLSID:22d6f312-b0f6-11d0-94ab-0080c74c7e95">
<PARAM NAME="FileName" VALUE=" http://www.buur.info/Wage.mp3"> <!--
sti til musikfilen her -->
<PARAM NAME="AutoStart" VALUE="false">
<PARAM NAME="ShowControls" VALUE="false">
<PARAM NAME="Loop" VALUE="true">
</OBJECT></TD>
</TR>
</TABLE>

Ved ikke om min kode korrekt, men den virker da

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-02-05 15:43

Christoffer wrote:

> <PARAM NAME="AutoStart" VALUE="false">
> <PARAM NAME="ShowControls" VALUE="false">

> Ved ikke om min kode korrekt, men den virker da

Umiddelbart ser det for mig ud som om siden med den indlagte kode forbliver
tavs:

1. Lyden startes ikke ved onload
2. Der gives ingen mulighed for at starte lyden.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 28-02-05 17:45

Hej Erik!

> [...]
> tavs:
>
> 1. Lyden startes ikke ved onload
> 2. Der gives ingen mulighed for at starte lyden.

1: Det har du ret i - jeg får flg. fejlmelding i MozillaFirefox:
Warning: Element referenced by ID/NAME in the global scope. Use W3C standard
document.getElementById() instead.
Source File: file:///C:/Dokumenter/musik-script.html
Line: 20
(jeg har kopieret Christoffers kode over i et tomt html-dokument - det
virker fint i IE6.0, men fejler i Firefox grundet ovenstående
fejlmelding...)

2: Det er ikke tilfældet i den version jeg har liggende...
Jeg får en grå knap, hvor på der står "play background music", og klikker
man på den, ændrer teksten sig til "pause" og ved 3. klik, står der
"afspil"...

Dennis Munding
Webmaster
http://www.skovaa-munding.dk/
http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-02-05 16:01

Erik Ginnerskov skrev:

> Umiddelbart ser det for mig ud som om siden med den indlagte
> kode forbliver tavs:

Lyd via <object> understøttes så vidt jeg ved ikke af Firefox eller
Opera. Man er nødsaget til at bruge <embed> (der ikke kan
valideres).

Med embed kan jeg godt få lyd i Firefox og Opera, men jeg kan ikke
få scriptadgang til at starte og stoppe lyden.

En løsning på start/stop-problemet kunne være at linke til to
udgaver af dokumentet - en med lyd og en uden. Det kan evt. skjules
i en iframe. Men det giver kun mulighed for "start forfra" og
"stop". Hvis man bruger en synlig afspiller, kan brugeren også få
lov at benytte pause/fortsæt mm.
--
Jens Gyldenkærne Clausen