Bob Dylan
Fra : Jan Damgaard

Dato : 27-02-05 13:47

Hej NG

Jeg kunne godt tænke mig at stifte nærmere bekendtskab med Bob Dylans
musikalske univers, men jeg er noget i tvivl om, hvilke plader der kunne
være et godt udgangspunkt ... manden er jo uhyggeligt produktiv.

Har I et par bud på go'e "begynderplader"?

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-05 15:30

"Jan Damgaard" <jan_damgaard@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være et godt udgangspunkt ... manden er jo uhyggeligt produktiv.
>
> Har I et par bud på go'e "begynderplader"?

Puha ... Bob er min store helt, så jeg ville fremhæve mindst 20 af hans 44
(tror jeg, det er nu) plader som mesterværker. Nej, nu vil jeg virkelig
skære ind til benet og nøjes med nogle få:

Her er de perioder jeg vil inddele ham i:
Den tidlige akustiske periode er fra debuten "Bob Dylan" ('62) til "Another
side of B.D. ('64)". Her er dog store lyriske forskelle mellem pladerne.
"Freewheelin' Bob Dylan" fra 1963 er nok den vigtigste.

Fra "Bringing it all back home" (1965) finder han elguitaren frem. Denne og
de følgende to "Highway 61 revisited" ('65) og "Blonde on blonde" ('66) er
mesterværker. Lyrikken er beat-inspireret - fragmenteret, fabulerende. Jeg
har selv en lille præference for sidstnævnte plade, men startede mit
Dylan-eventyr med den første af disse, der med både en akustisk og elektrisk
side kommer godt rundt om B.D. i midttresserne.

Herefter kommer en lidt blandet periode, hvor Bob styrter på motorcykel, vil
være familiefar m.m. (lang historie). Her vil jeg fremhæve countrypladerne
"John Wesley Harding" ('67 - da resten af verden blev psykedeliske ville
Dylan spille country ;) ), "Nashville skyline"('69) og "New morning"('70) -
sidstnævnte er efter min mening er meget undervurderet. - disse plader er
dog ikke "Begynderplader" :)

I midthalvfjerserne kommer en række melodiske plader, med mere fortællende
lyrik. "Blood on the track" ('75) er også en god starterplade - efter den
virker det meningsløst at forsøge at skrive en kærlighedssang, der kan føje
nyt til emnet. "Desire ('76) er næsten lige så god og endnu mere episk.

Fra 1979 til 1983 udgiver Bob en række kristne plader, som tit bliver
undervurderet. Nick Cave har dog udtalt at disse er hans absolutte
yndlingsplader (ikke bare med Bob, men i det hele taget) og jeg er selv ret
vild med "Slow train coming" fra ('79). Min kæreste er vild med Saved
('80) - der er "Bob med gospelkor" - Cave har vist lyttet til den på sin
nyeste.

Af de nyere plader er "Oh Mercy" dyster og smuk ('89) og "Time out of mind"
rå, dyster og smuk ('97) og hans nyeste "Love and theft" ('01) - alle
mesterværker. Sidstnævnte med en utrolig live feelin' og blander en del af
de stilarter Bobs egne forbilleder bevæger sig indenfor bl.a. trediverswing

Herudover bør Bootleg series 1-3 ('91) fremhæves og så er der alle
livepladerne ... Bob formår som ingen andre at fortolke og forandre sine
sange live ... wow! Det må vist blive en anden gang, da jeg desværre er på
vej ud af døren.

Kort sagt: Køb "Bringing it all back home" og "Blood on the track" og udvid
derfra ... ;)

Hvis du i øvrigt vil vide mere om pladernes udgivelsesår og hvilke sange de
indeholder m.m. kan du tjekke: http://www.bobdylan.com/index.html - her kan
du også lytte til bidder af sangene.
En side, der er et absolut must for Dylan fans (og det bliver du jo hurtigt,
når du først begynder på mesteren) er http://expectingrain.com/ - her
opdateres dagligt med artikellinks fra hele verden, Dylan nyheder, setlister
fra hans neverending tour m.m.

Mvh.
Jonas
--
Pastrámi - kemi for livet!
www.pastrami.dk

Fra : Jan Damgaard

Dato : 27-02-05 19:06

"Jals" skrev bl.a.:

> Kort sagt: Køb "Bringing it all back home" og "Blood on the track" og
> udvid derfra ... ;)

Hej Jonas

Tak for anbefalingen, jeg tror, jeg følger dit råd og starter med de to
ovennævnte skiver.
Også tak for linksene ... de skal nok blive brugt!

Venlig hilsen
Jan Damgaard

Fra : Anders C. Nielsen

Dato : 02-03-05 01:24

Hej,

Er "Oh Mercy" den plade hvor sangene "Man in the long black coat" og "Most
of the time" er på?

Anders

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-05 23:40

"Anders C. Nielsen" <acn77@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Er "Oh Mercy" den plade hvor sangene "Man in the long black coat" og "Most
> of the time" er på?

Jeps. Tjek evt. http://bobdylan.com/albums/

Mvh.
Jonas
--
Pastrámi - kemi for livet!
www.pastrami.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-02-05 19:56

Jan Damgaard skrev:

> Har I et par bud på go'e "begynderplader"?

Klippet fra Jonas' liste ville jeg begynde med disse tre:

"Highway 61 revisited" ('65)
"Nashville skyline" ('69)
"Desire" ('76)

"Desire" er den letteste at begynde med på grund af "vellyden",
men hos Dylan er det jo mere *tekster* end *vellyd* det handler
om. :·)

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-05 00:24

> [...]
>
> "Desire" er den letteste at begynde med på grund af "vellyden",
> men hos Dylan er det jo mere *tekster* end *vellyd* det handler

Hej Herluf og Jan

Jeg vil ikke sige, at Dylan er mere *tekster* end *vellyd*. Pladerne har
ganske vist ikke Backstreet Boys radio-lyd, men lyder jo netop, som det de
er - nogle supergode musikere der spiller SAMMEN og LIVE (oftest da) i et
studie - hvæsende orgler, boblende guitarer - mums!

Med hensyn til Dylans stemme - og det er nok den Herluf tænker på ;) - har
den selvfølgelig kant og sætter muligvis en del af. Man kan dog ikke tage
fra Dylan, at han som vokalist har defineret et nyt klangideal i rocken, som
ikke handler om fylde og spændvidde i oktaver, men i højere grad om
indlevelse i sangen og formidling af teksterne. Så når Dylans stemme brænder
hans ord direkte ind i sjælen på mig, er det efter min mening den største
oplevelse af vellyd ;).

Og så er Herlufs nævnte plader i øvrigt eksempler på, at stemmen heller ikke
kan sættes i bås. På "Nashville Skyline" er Dylan countrycrooner nr. 1 og på
"Desire" synger han kort sagt p*ssegodt på alle mulige måder. "Desire" er
bestemt også et godt bud på en startplade. Den er ganske rigtigt ekstremt
vellydende - Emmylou Harris på kor og Scarlet Riveras violin, der
understøtter melodierne utrolig smukt. Teksterne er fortællinger, men
mangler lidt de poetiske krumspring, der normalt løfter Dylans lyrik til det
geniale (De er skrevet i samarbejde med forfatteren Jacques Levy - Dylans
første samarbejde med en anden tekstforfatter). Jan, du kan jo lytte til
både "Blood on the tracks" og "Desire" på bobdylan.com og vælge en efter
temperament - BOTT er også vellydende og Bobs bedstsælgende album.
"Nashville Skyline" ville jeg købe som plade nr. 10-15 ;) og Highway 61
kunne være en afløser for "Bringin' ..." som et midttresser album - den er
dog en anelse mere ujævn end "bringin'..." selvom "Ballad of a thin man" og
"Desolation row" er numre, der kan blæse mig fuldstændig omkuld ;)

Hyg jer!
Mvh.
Jonas
--
Pastrámi - kemi for livet!
www.pastrami.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 28-02-05 14:44

> [...]
>
> "Desire" er den letteste at begynde med på grund af "vellyden",
> men hos Dylan er det jo mere *tekster* end *vellyd* det handler

Ja, og mere end det. -Jeg kan feks aldrig lade være med at grine, når han
forsøger sig på mundharpen. Til gengæld synes jeg at hans stemme og hans
"sang" teknik er fed til det musik han laver. Han har forøvrigt også selv
ganske bestemte meninger om musik:

Martin

Fra : Max

Dato : 28-02-05 08:44

Hej Jan

> Har I et par bud på go'e "begynderplader"?

Hans dobbelte livealbum "At Bodukan" fra 1979
er et efter min smag et godt sted at starte.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-05 14:35

> Hans dobbelte livealbum "At Bodukan" fra 1979
> er et efter min smag et godt sted at starte.

Jeps! Budokan er også let tilgængelig, men man bliver måske lidt overrasket,
når man hører originalerne derefter. Det er et godt bud på at få mange af
Bobs kendte numre uden, de er presset underligt sammen på en
opsamlingsplade. Og så er Billy Cross jo med på Faktaguitar ;)

Mvh.
Jonas
--
Pastrámi - kemi for livet!
www.pastrami.dk

Fra : Max

Dato : 01-03-05 14:54

Hej

> Jeps! Budokan er også let tilgængelig, men man bliver måske lidt
overrasket,
> når man hører originalerne derefter. Det er et godt bud på at få mange af

Det er rigtig, men Dylan er nu så dejlig musikalsk på det dobbelt album.

Iøvrigt kan jeg også anbefale Infidels fra 1983, den er nem at gå til.

Mvh Max

Fra : Gainsbourg

Dato : 02-03-05 02:16

Køb "Blonde on Blonde" før noget andet! Derefter "Nashville Skyline" og
"Love and Theft".

Køb derefter en billet til en Bob Dylan koncert og opdag at han giver nogle
FEDE koncerter og at hans musikalske univers er helt anderledes live. Ikke 2
koncerter er ens - det eneste de har til fælles er at de som regel er helt
fantastiske (har været til en 15-20 stykker og er endnu ikke blevet
skuffet).

Lad dig derefter inspirere til yderligere pladekøb alt efter hvilke numre du
især blev ekstatisk af til koncerten.

Eller lån en masse BD cd'ere på biblioteket og hør dem igennem før du
beslutter dig til at købe.

God fornøjelse!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : oumer

Dato : 09-03-05 13:47

Jan Damgaard wrote:
> [...]
> være et godt udgangspunkt ... manden er jo uhyggeligt produktiv.
>
> Har I et par bud på go'e "begynderplader"?

Hi,

if I understand your question properly, with my limited danish, you are
asking where to start in order to explore dylan's music universe?

if that is so, I suggest something different than what most of the
others had. Try to get hold of his recent autobiography "Chronicles,
volume one" and then try to get the first five or six albums from the
library (not so many people listen to his music in dk, so chances are
you will find them in any library that has a cd collection): for
example, get freewheeling bob dylan, the times they are a-changing,
highway 61, another side of bob dylan, and blond and blonde (b&b is my
favorite). Then try to listen to the records while reading the book, I
promise you the experience will be something like, having a wonderful
four-course dinner, with expensive red wine, followed by a mind blowing
sex afterwards with the waitress......

BTW: some time ago I asked if there are bands covering dylan in north
jylland, and got no reply. Any ideas anybody? anyone wanting to start
one????

Regards,
Oumer

Fra : H.C. 'HUB' Bruus

Dato : 10-06-05 17:38

Jeg vil også anbefale Planet Waves, 'Bob Dylan - Biograph (1985)', Desire og
Oh Mercy.

Fabelagtige plader.

God fornøjelse.

Hans-Christian