Genvej til 'Arkiver ikke'
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-02-05 00:02

Jeg begriber ikke at der tilsyneladende ikke er en genvej til
knappen 'Arkiver ikke' i OS X (10.3.8) når man lukker et program
med et åbent dokument, som man ikke ønsker at gemme.

Er man virkelig pisket til at gribe musen og klikke på knappen
'Arkiver ikke', eller er der en genvej, som jeg bare ikke har
haft held til at finde endnu?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Steen Larsen

Dato : 27-02-05 00:17

In article <cvr2lr.39c.1@tgm.dyndns.dk>,
"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Er man virkelig pisket til at gribe musen og klikke på knappen
> 'Arkiver ikke', eller er der en genvej, som jeg bare ikke har

I de fleste programmer er det cmd+d for "DonŒt save".

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-02-05 00:31

Steen Larsen skrev:

> I de fleste programmer er det cmd+d for "Don¼t save".

Ikke i Photoshop, Illustrator, Acrobat eller InDesign, som er
de programmer jeg arbejder mest med. I InDesign står CMD + D
for 'Indsæt' og i Acrobat står det for 'Dokumentegenskaber'.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Steen Larsen

Dato : 27-02-05 00:48

In article <cvr4cf.3tk.1@tgm.dyndns.dk>,

> Ikke i Photoshop, Illustrator, Acrobat eller InDesign, som er
> de programmer jeg arbejder mest med. I InDesign står CMD + D
> for 'Indsæt' og i Acrobat står det for 'Dokumentegenskaber'.

Jeg kan bare sige "endnu en god grund til at holde sig til
engelsk-sprogede veersioner".
Min Photoshop, Illustrator, Acrobat og InDesign gør som jeg forventer
nåt jeg taster cmd+d.
Sur ræv at betale ekstra for undersættelser og tastatur-genveje som man
ikke kender.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 27-02-05 08:18

Steen Larsen skrev:

> Jeg kan bare sige "endnu en god grund til at holde sig til
> engelsk-sprogede veersioner".

Faktisk er tastaturgenvejenes bogstaver stort set den eneste grund, jeg
kan komme i tanke om, hvis vi ellers taler om velskrevne programmer.

Selvfølgelig er det mere logisk, at
- æble-H er "Hide" i stedet for "Skjul"
- æble-Q er "Quit" i stedet for "Slut"
- æble-O er "Open" i stedet for "Åbn"
- æble-S er "Save" i stedet for "Arkiver"
- æble-P er "Print" i stedet for "Udskriv"
- æble-C er "Copy" i stedet for "Kopier"
Men det er trods alt ikke alle bogstaver, hvor det er mere logisk på
engelsk. I andre tilfælde er det lige (u)logisk på dansk og engelsk (ny,
luk, fortryd, klip, sæt ind, find, vælg alt).

Til gengæld er der åbenlyse ulemper ved at bruge et system med et sprog,
der ikke er ens normale tale- og skriftsprog, for eksempel at man enten
må oversætte, når man for andre eller sig selv omtaler forhold i
programmet, eller at man ender med et mærkeligt misk-mask som: "Skal jeg
save det her image, før jeg quit'er?"

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 27-02-05 08:18

Thomas G. Madsen skrev:

> I InDesign står CMD + D for 'Indsæt' og i Acrobat står det for
> 'Dokumentegenskaber'.

Ja, normalt. Men undertiden har tastaturgenvejen æble-D en anden
betydning inde i arkiveringsdialogen - har du prøvet det?

Jeg har selv prøvet i en dansk Acrobat (6.0 Standard), og her virker
æble-D for "Arkiver ikke" ganske udmærket i arkiveringsdialogen, selv om
det normalt i Acrobat er en genvej for "Dokumentegenskaber".

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Morten Lind

Dato : 27-02-05 09:32

> Ikke i Photoshop, Illustrator, Acrobat eller InDesign, som er
> de programmer jeg arbejder mest med. I InDesign står CMD + D
> for 'Indsæt' og i Acrobat står det for 'Dokumentegenskaber'.

På engelsk, jo (i hvert fald i PS & Ill. & GL - ID & Acrobat er på
dansk, og der virker det ikke).
M.

Fra : Zaphod B

Dato : 27-02-05 11:20

> Ikke i Photoshop, Illustrator, Acrobat eller InDesign, som er
> de programmer jeg arbejder mest med. I InDesign står CMD + D
> for 'Indsæt' og i Acrobat står det for 'Dokumentegenskaber'.

Spørs om ikke det endres når dialogruten er åpen. Og det er
applikasjonsavhengig, så det er for så vidt tilfelle at det ikke virker
alltid. Men i svært mange, faktisk tror jeg langt de fleste programmer,
virker cmd-D som "Don't save", <enter> som Save og cmd-. (punktum) som
avbryt. Selv om cmd-D til vanlig - uten en "Do you want to save?"-dialog
på skjermen - gjør noe helt annet.
--
/Z

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-02-05 01:02

Steen Larsen skrev:

> Jeg kan bare sige "endnu en god grund til at holde sig til
> engelsk-sprogede veersioner".

Jeg foretrækker faktisk også selv de engelske versioner, men
det er nu engang danske versioner jeg sidder med på mit arbejde
og egentlig så troede jeg, at dialogboksen med luk var noget
styresystemet kom med og ikke programmet.

Hvis man lukker f.eks. InDesign med et dokument åbent under
Windows, så kan man blot bruge højre og venstre piletast til
at bladre igennem Yes, No eller Cancel-knapperne.
Det er til at have med at gøre og det virker uanset hvilken
sprogversion man har installeret.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-02-05 11:52

Jesper Juellund Jensen skrev:

> Ja, normalt. Men undertiden har tastaturgenvejen æble-D en
> anden betydning inde i arkiveringsdialogen - har du prøvet
> det?

Da jeg skrev <news:cvr4cf.3tk.1@tgm.dyndns.dk>, tænkte jeg mig
ikke om, for man skal selvfølgelig lige have dialogboksen frem
inden man trykker CMD/æble + D (D må stå for D'OH!)

> Jeg har selv prøvet i en dansk Acrobat (6.0 Standard), og her
> virker æble-D for "Arkiver ikke" ganske udmærket i
> arkiveringsdialogen, selv om det normalt i Acrobat er en
> genvej for "Dokumentegenskaber".

Det gør det også i den danske Acrobat 6 Pro og Illustrator CS,
kan jeg se, men det gør ikke i InDesign CS og Photoshop CS.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 27-02-05 13:15

Kunne det løses ved at slå "Full Keyboard Access" til under System
Preferences -> Keyboard & Mouse -> Keyboard Shortcuts?

Så kan man i hvert fald tabbe sig igennem knapperne.

Mojn,
Thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-02-05 13:44

Thomas Boelskifte skrev:

> Kunne det løses ved at slå "Full Keyboard Access" til under
> System Preferences -> Keyboard & Mouse -> Keyboard Shortcuts?

For et kort øjeblik var jeg sikker på, at det var løsningen til
mit problem, men desværre så virker det ikke som forventet.

Nu har jeg godt nok mulighed for at tabbe mig hen til 'Arkiver
ikke' i InDesign, men ikke i Photoshop.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/mac/arkiver_ikke.png>, men
når den knap så er markeret og jeg trykker på Enter-tasten, så
kommer den alligevel og spørger om hvor dokumentet skal gemmes.

Det tyder på at 'Arkiver'-knappen stadig er aktiv, selvom der
er en blå ring om 'Arkiver ikke'.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Christian Bech

Dato : 28-02-05 08:52

In article <cvsir0.2uk.1@tgm.dyndns.dk>,
"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Det tyder på at 'Arkiver'-knappen stadig er aktiv, selvom der
> er en blå ring om 'Arkiver ikke'.

Har du prøvet at trykke på mellemrumstasten i stedet?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-02-05 14:33

Christian Bech skrev:

> Har du prøvet at trykke på mellemrumstasten i stedet?

Nej, det havde jeg ikke, men det har jeg nu og det virker.
Det er egentlig en besynderlig måde at lukke ned på uden at gemme,
synes jeg. Tab-tasten for at flytte en blå ramme hen over 'Arkiver
ikke' og så nedtrykning af mellemrumstasten for at få den til at
fatte, at man virkelig ikke ønsker at gemme.

Nå, men det vigtigste er jo da at det virker. :)

--
Hilsen
Madsen