Speedbådskørekort materiale
Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 26-02-05 19:53

Hej,

Jeg skal til at undervise lidt i Speedbådskørekort og har tænkt mig at tage
udgangspunkt i denne udemærkede bog:
http://www.sejlsport.dk/sw8653.asp

Jeg ville så lige høre om der er nogen her der kender til et opgave hæfte
eller ligende man kunne bruge sammen med?

mvh
Jonas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-02-05 20:17

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev

> [...]
> Jeg ville så lige høre om der er nogen her der kender til et opgave hæfte
> eller ligende man kunne bruge sammen med?

Hvis du skal undervise folk, som efterfølgende skal op til en "eksamen", er
det så ikke bedst at lave opgaverne selv, så du dels er fortrolig med
materialet, og dels harmonerer med din undervisningsform?

Umiddelbart ville jeg mene, at man som underviser selv bør lave sit
materiale, når man ikke benytter sig af materiale, der er produceret med
henblik på et færdigt og til formålet samlet undervisningsforløb.

Du kunne f.eks. foruden bogen tage udgangspunkt i denne side:
http://www.fritidssejler.dk/speedbaad.htm der er kravene jo godt defineret,
og så er det jo meget hurtigt ud fra det og bogen at lave et passende
opgavehæfte..

Claus

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 26-02-05 21:58

> [...]
> det så ikke bedst at lave opgaverne selv, så du dels er fortrolig med
> materialet, og dels harmonerer med din undervisningsform?

Der er ingen grund til at opfinde materialet igen hvis der er nogen der har
brugt tid på at udvikle noget godt.

> Umiddelbart ville jeg mene, at man som underviser selv bør lave sit
> materiale, når man ikke benytter sig af materiale, der er produceret med
> henblik på et færdigt og til formålet samlet undervisningsforløb.

Det er vist de færreste der laver deres eget med mindre de bliver betalt for
det.

> [...]
defineret,
> og så er det jo meget hurtigt ud fra det og bogen at lave et passende

Jah, det var mere teoretiske opgaver jeg var ude efter.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-02-05 22:44

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev

> Der er ingen grund til at opfinde materialet igen hvis der er nogen der
har
> brugt tid på at udvikle noget godt.

Det afhænger vel af, hvilket engagement og visioner, man har med sin
undervisning?
Men det er da klart, at hvis man er helt ukritisk med sit
undervisningsforløb samt elevernes behov, så kopierer man bare andres
materiale, og håber på, at det så passer ind i den facon, man selv
underviser i.

> Det er vist de færreste der laver deres eget med mindre de bliver betalt
for
> det.

Uanset om man bliver betalt eller ej, så går jeg ud fra, at man er
professionel og tager sin undervisning seriøst. Man har jo et ansvar for de
elever, som ikke alene skal modtager undervisningen, men også det budskab,
der ligger bag kravene til et speedbådskørekort og som senere bliver sluppet
løs på vandet.

De skal jo trods alt op til - og forhåbentlig også bestå - en prøve efter
undervisnigsforløbet.

> Jah, det var mere teoretiske opgaver jeg var ude efter.

Ja, den er jeg med på. Men hvis du skal undervise i teori til
speedbådskørekort, så er det heller ikke særlig svært som underviser at
udforme nogle teoretiske prøver. Du kender jo pensumet.

Hvis du vil sikre dig, at eleverne forstår den undervisning, du giver dem,
så skal du da også selv udforme dine prøver. Når du som underviser
tilrettelægger undervisningen, så er det også kun naturligt, at du selv
udarbejder prøver, der kan fortælle, om din undervisning er effektiv eller
ej.

Har du ikke selv noget materiale fra dengang, du selv to speedbådeskørekort?

Claus

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 26-02-05 23:03

> Ja, den er jeg med på. Men hvis du skal undervise i teori til
> speedbådskørekort, så er det heller ikke særlig svært som underviser at
> udforme nogle teoretiske prøver. Du kender jo pensumet.

Muligt, men det er lettere at bruge noget der er professionelt udviklet.

> Har du ikke selv noget materiale fra dengang, du selv to
speedbådeskørekort?

Joh, men det er noget amatør skrammel.

og så tror jeg forresten du er på vej ud på et sidespor i forhold til hvad
tråden oprindeligt handlede om.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-02-05 23:47

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i

> og så tror jeg forresten du er på vej ud på et sidespor i forhold til hvad
> tråden oprindeligt handlede om.

Det er dig selv, som har stillet et spørgsmål, der er meget på kanten af
gruppens fundats, så når du vælger at stille et spørgsmål om
*undervisningsmateriale* i en gruppe som omhandler sejlads, så må du også
finde dig i de svar, du selv lægger op til at få!

Alternativt kan du prøve news:dk.undervisning

FUT dk.admin.netikette

Claus

Fra : ibber

Dato : 27-02-05 10:05

drop claus terrorged udtagelser han er bare ordkløver

Fra : Torben Bach

Dato : 03-03-05 23:33

Claus Tersgov wrote:

> [...]
> også finde dig i de svar, du selv lægger op til at få!
>
> Alternativt kan du prøve news:dk.undervisning

FUT selv Claus! *ROFL* og LOL
I din verden/hjerne er spørgsmålet på kanten af fundatsen.
Lidt underligt at du *her* forsøger at standse debatten med FUT til
dk.admin.netikette!
Det glemte du, da der var debat omkring det at lægge epoxy på et gulv i et
værksted her i denne gruppe!!

Dit FUT er helt hen i vejret. Derfor svarer jeg her i gruppen og ikke i den
gruppe, som du feks. fik sendt Bjarke til!

Jeg er fuldt ud klar over, at du får drejet denne kommentar derhen, at jeg
*igen* bliver jordet, og at jeg er en KLOVN og en NAR, men dine udgydelser
siger mere om din person og væremåde, end de siger noget om mig.
Dertil kommer med stor sikkerhed også noget fra dig om, at jeg kun deltager
i debatten for at provokere dig, og at jeg har en "Claus Tersgov kompleks",
eller hvad du nu kan finde på.

--
Husk at hver morgen er den første dag
i resten af dit liv.

Fra : Steffen Skov

Dato : 27-02-05 10:47

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg ville så lige høre om der er nogen her der kender til et opgave hæfte
> eller ligende man kunne bruge sammen med?

Dansk Sejlunion har et ganske udmærket materiale til Duelighedsprøven og
førerbevis til speedbåde. Bestillingsnr.26022
Hilsen
Steffen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-02-05 16:43

"Steffen Skov" <Xsskov@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Dansk Sejlunion har et ganske udmærket materiale til Duelighedsprøven og
> førerbevis til speedbåde. Bestillingsnr.26022

Jeg har lidt svært ved at finde frem til det? Kunne du evt. sende mig et
link?

mvh
JOnas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-02-05 17:15

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev

> Jeg har lidt svært ved at finde frem til det? Kunne du evt. sende mig et
> link?

Har du kigget under sejlerskolemateriale?

http://sejlershoppen.butik.jubii.dk/group.asp?group=8

Der er også nogle punkter, der hedder undervisningsmateriale, uddannelse
samt lær at sejle på DS hjemmeside.

Claus

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-02-05 17:24

> http://sejlershoppen.butik.jubii.dk/group.asp?group=8
>
> Der er også nogle punkter, der hedder undervisningsmateriale, uddannelse
> samt lær at sejle på DS hjemmeside.

Ja jeg kan ikke umiddelbart finde noget der passer med det
bestillingsnummer.

Fra : Steffen Skov

Dato : 28-02-05 21:48

http://sejlershoppen.butik.jubii.dk/group.asp?group=8&sort=&page=2