nå så er man ude med riven igen
Fra : Niels

Dato : 26-02-05 18:39

her burde være lidt stof til en hyggesludder

http://www.forsoegsdyrenes-vaern.dk/text/fisk.html

--
MHV
Niels Holler

Fra : Jens Langkniv

Dato : 26-02-05 19:19

> her burde være lidt stof til en hyggesludder

Hey hey....

Jeg er selv sikker på at fisken kan føle smerte, lige som alle andre levende
væsner. Efter min mening, er det dyreplageri hvis man bare fisker, og så
smider fangsten væk, eller når man har fanget noget, så ikke slår det ihjel
med det samme. Jeg er sikker på det må være ubehagligt at ligge på jorden og
lige så stille blive kvalt. Og når hornfiskene kommer ind, i fjordene har
jeg set der er mange der brækker næbet på dem. Det synes jeg også er dybt
forkasteligt. Når jeg selv har været heldig at snuppe en enkelt eller fem
slår jeg den først i hovedet med en kæp/kølle og derefter skærer jeg hovedet
af det. Jeg har fået af vide at man "bedøver" den ved at give den et
"dask".... Men min konklusion er:

SELVFØLGELIG KAN DE FØLE SMERTE!!!!

Mvh
Henrik - Der glæder sig til at følge emnet

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-02-05 21:02

"Niels" <nejtak@goaway.com> skrev i en meddelelse

> http://www.forsoegsdyrenes-vaern.dk/text/fisk.html

Gaaab. Skal lystfiskeri forbydes, fordi fiskene føler smerte, skal vi helt
stoppe med at indtage animalske fødevarer. Den slags mennesker findes
selvfølgelig, men det bliver ikke mig, der fælder så meget som skyggen af en
tåre over en sk*de fisk.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/26/05)

Fra : Martin [5220]

Dato : 27-02-05 14:00

> men det bliver ikke mig, der fælder så meget som skyggen af en tåre over
> en sk*de fisk.

Det er der vel ikke nogen der har bedt dig om, men at have lidt respekt for
det du fanger sker der vel ikke noget ved.

> Torsken holder sig frisk længere tid, hvis man lader være med at gokke
> den.

Jamen det er da den helt rigtige indstilling at vise, dvs. jeg som jæger
heller ikke skal affange mit anskudte vildt, for så kan det jo holde lidt
længere på de varme dage.

At vi som fiskere og jægere drives af vores urinstinkter behøver vel ikke
fratage os moral og etik.

Jeg skal ikke gøre mig selv bedre end jeg er, jeg får heller ikke altid
slået mine fisk ihjel med det samme, fladfiskene f.eks., men det beretter
mig da ikke til en nedladende holdning overfor fiskene og dem som fanger
dem.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel god !!

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-05 14:47

On Sun, 27 Feb 2005 13:59:59 +0100, "Martin [5220]" <nospam@galnet.dk>
wrote:

>Det er der vel ikke nogen der har bedt dig om, men at have lidt respekt for
>det du fanger sker der vel ikke noget ved.

Flottere kan det ikke siges. Mon ikke det er forskellen mellem at være
lystfisker og sportsfisker?

>Jamen det er da den helt rigtige indstilling at vise, dvs. jeg som jæger
>heller ikke skal affange mit anskudte vildt, for så kan det jo holde lidt
>længere på de varme dage.

Og så er det faktisk ikke helt rigtigt. En fisk eller et stykke vildt
der ikke bliver affanget, vil producere en masse adrenalin, som giver
afsmag i kødet.

/Alex

Fra : Arne Jensen

Dato : 26-02-05 22:07

On Sat, 26 Feb 2005 18:38:45 +0100, "Niels" <nejtak@goaway.com> wrote:

>her burde være lidt stof til en hyggesludder
>
>http://www.forsoegsdyrenes-vaern.dk/text/fisk.html

Gad vide om de 3-400 grise jeg halekupere om ugen.. Og nå ja ca
halvdelen af dem skære jeg også nosserne af.... føler nogen
smerte?..doh!

Som en anden har skrevet..Mere eller mindre: Vi kan alle blive
vegeanere og så spørge os selv om ikke også salat og gulerødder har
ret til at leve et værdigt liv!

Fang din fisk, gå på jagt, eller køb din kylling i supermarkedet, men
først sidst og altid: Under de forudsætninger som er givet, så vær så
human som det er muligt.

Af en eller anden årsag tror jeg ikke rovfiskene reflektere ret længe
over hvor vidt deres bytte føler smerte eller ej!

Små fisk bliver spist af store fisk..Sådan er det!

Mvh
Arne

Fra : michael christensen

Dato : 26-02-05 22:47

Jeg er medefisker og elsker det. Jeg lever og ånder for at komme ud i
naturen. Som mede og specimenfisker sætter jeg alle fangster ud igen efter
at have pint fiskene med en fight. Jeg må indrømme at min samvittighed ikke
er berørt på nogen måde. Der hersker i samfundet en "disneyfisering" af dyr.
Dvs. mange vil gerne tildele dem menneskelige egenskaber og følelser,
hvilket er fuldstændigt forrykt. Jeg er i forvejen bekendt med undersøgelsen
og ved endda at den også er udført ved at sprøjte en saltsyrekoncentration
ind i læberne på ørrederne med samme resultat.
Historien fortæller dog ikke at andre forskere, der anerkender virkningen af
resultaterne, understreger at de er ligegykdige. Grund?. Fiskene besidder
ikke en becidsthed i menneskelig forstand, hvilket er en forudsætning for at
kunne tale om smerte på den måde vi definerer den.
Uanset hvad er jeg egentlig også ligeglad. Har dyreaktivisterne ikke hørt om
fødekæder? Har de ikke set en kat lege med en mus for derefter at lade den
ligge? Har de aldrig hørt om en mår der dræber en hel hønsegård for kun at
fortære 1/4 høne?. Jeg er på ingen måde barbarisk eller kynisk. Jeg elsker
dyr, men er p... træt af den ligegyldige debat om fisk føler smerte eller
ej. Er der ikke vigtigere ting at overveje. Hvad med sultende børn i
ulandene, krig, terror, økokatastrofer, olieudslip, forurening og MEGET
mere. Fisk og smerte - aldrig hart jeg skidt så tyndt.

Fra : Hobi

Dato : 26-02-05 23:11

"michael christensen" <micchr@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4220ee6b$0$634> fortære 1/4 høne?. Jeg er på ingen måde barbarisk eller
> [...]
> ulandene, krig, terror, økokatastrofer, olieudslip, forurening og MEGET
> mere. Fisk og smerte - aldrig hart jeg skidt så tyndt.

Jeg er ikke helt uenig, men jeg mener bestemt ikke det er en ligegyldig
debat, og jeg synes det er en noget nedladende holdning, som præsenteres i
det ovenstående.
Jeg tror heller ikke, at fisk har den samme opfattelse af smerte som vi har.

Når dette er sagt, mener jeg, at vi som Lystfiskere skal opføre os
ordentligt over for fisk - såvel som andre dyr.
Jeg har ofte set mennesker, som "er skideligeglade med hvordan fisken har
det". Jeg har stået ved siden af en "lystfisker", som ikke gad slå de torsk,
han fangede ihjel, men bare lod dem ligge til de blev kvalt, og det kan godt
hidse mig op. Jeg mener, at det er enhver lystfiskers pligt, at sørge for,
at dyret lider så lidt som muligt. Dette gælder naturligvis også for dyr,
andre end fisk.
Da den første torsk havde ligge og gispet et stykke tid, gik jeg hen og slog
den ihjel. Han kikkede noget, men sagde ikke noget. Da han lidt efter
fangede en mere, som blot blev smidt ned i kurven, gik jeg igen over, og
slog den ihjel.... Herefter slog hen dem selv ihjel, efterhånden, som han
fangede dem.

Vi tager dagligt livet af dyr, og det er efter min mening helt ok/normalt.
MEN, jeg mener også at man skal bevare respekten for dyret, og sørge for, at
det lider mindst muligt.

Dette er min mening, men selvom man har en anden mening, er der god fornuft
i, at behandle fiskene ordentlig. Hvis den noget hysteriske stemning der er
omkring lystfiskeriet fortsætter, kan det godt være at netop manglende
respekt er det, som giver indflydelse for de, som vil afskaffe lystfiskeri.

Så mener jeg, at det er mindst lige så relevant, at kikke lidt på den måde
fisk ( også undermålere ) bliver mast i trawl, og hvordan de bliver
behandlet i fiskerierhvervet. Her står man ikke og slår fiskene ihjel, når
de tages af garnene, da de helst skal være så friske som muligt, når de
kommer på aktionen ( nogle er faktisk levende, når de er på aktionen ).

Mvh
Hobi

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-02-05 08:53

"Hobi" <hobi@FJERNpost8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har stået ved siden af en "lystfisker", som ikke gad
> slå de torsk, han fangede ihjel, men bare lod dem ligge til de blev
> kvalt,

Hvem siger, han ikke gad? Torsken holder sig frisk længere tid, hvis man
lader være med at gokke den.

> Da den første torsk havde ligge og gispet et stykke tid, gik jeg hen
> og slog den ihjel.

Magen til nævenyttighed skal man lede længe efter. Havde du gjort det med én
af mine fisk, havde du indkasseret en flad på stedet.

Fra : Hobi

Dato : 27-02-05 12:03

He... nu kan jeg pludselig huske Jens Bruun igen....

*PLONK*

Mvh
Hobi

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-02-05 13:31

> *PLONK*

Hvorfor skriver du det i fuld offentlighed? Tror du, det generer mig at
blive *plonket*, og at du derved kan score et point eller to? Tror du, andre
synes, du er en fandens ka'l, at du således er i stand til at *plonke* bag
skærmens anonymitet? Stiver det din selvtillid af, at du lige "fik sat ham
idioten på plads" ved at fortælle ham og resten af verden, at du ikke
længere læser hans indlæg? Er vi ude i noget fra børnehaven, hvor dét, at
have fået det sidste ord, var meget vigtigt?

Nånej, du læser jo ikke længere mine indlæg, så du kan ikke svare.

Fra : Mette P.

Dato : 27-02-05 13:53

> "Hobi" <hobi@FJERNpost8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skriver du det i fuld offentlighed? Tror du, det generer mig at
> blive *plonket*,og at du derved kan score et point eller to?

Ja, det derfor vi gør det, fatter du det?? 3 points til Hobi, jeg er helt
enig. Hvis du vil kende betydningen af at skrive plonk, så Google. Gider
ikke fortælle dig det igen.

>Tror du, andre synes, du er en fandens ka'l, at du således er i stand til
at *plonke* bag
> skærmens anonymitet?

Er du paranoid? Kan du ikke klare at blive sagt imod? Vi er sikkert mange
der GERNE ville plonke dig "real-life"

>Stiver det din selvtillid af, at du lige "fik sat ham idioten på plads"
ved at fortælle ham >og resten af verden, at du ikke
> længere læser hans indlæg?

Er du en idiot?. Tror ikke Hobi's selvtillid fejler noget.
Jens B., jeg tror du har ligget for længe i solen. Du lyder som om du er ved
at blive kvalt.

> Nånej, du læser jo ikke længere mine indlæg, så du kan ikke svare.

"Plonk" til ære for Jens B. Og bare fedt af med dig, du behøvs ikke
svare(filter)
Men jeg takker for den tid vi fik sammen.

Fra : Hobi

Dato : 27-02-05 14:05

"Mette P." <Mette.p@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> "Plonk" til ære for Jens B. Og bare fedt af med dig, du behøvs ikke
> svare(filter)
> Men jeg takker for den tid vi fik sammen.

Jens : Jo, jeg kunne desværre godt læse dit indlæg alligevel, da jeg ikke
har "plonket" Mette ( hvilket jeg heller ikke har haft lyst/grund til ).

Hej Mette,

Nå du kender nok også JB på andet end navnet... he.

Mvh
Hobi

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-02-05 19:47

> "Plonk" til ære for Jens B. Og bare fedt af med dig, du behøvs ikke
> svare(filter)

Dejligt. Så slipper jeg vel også for dine små, underlige mails i min private
mailbox?

> Men jeg takker for den tid vi fik sammen.

Takken er din alene.

Fra : M Jensen

Dato : 28-02-05 17:14

Hvad fa´en er "PLONK"?

Fra : Hobi

Dato : 28-02-05 17:31

"M Jensen" <hr.michael@jensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad fa´en er "PLONK"?

Det er lyden af en der ramme killfilteret....

Mvh
Hobi

Fra : M Jensen

Dato : 01-03-05 15:50

Ja, man lærer jo hele tiden... tak for svaret

M Jensen

Fra : Arne Jensen

Dato : 28-02-05 17:25

On Mon, 28 Feb 2005 17:13:49 +0100, "M Jensen"
<hr.michael@jensen.mail.dk> wrote:

>Hvad fa´en er "PLONK"?

Temmeligt off topic, men det er der jo i grunden så meget i denne
gruppe der er, så hvorfor ikke:)

Plonk er det ord der oftest bruges når skribenter på usenet vælger at
smide en bruger i deres filter.

I tilfælde af at du heller ikke ved hvad et filter er, så er det noget
der findes i det program du anvender til at læse her, som kan sortere
uønskede mails fra.

Venligst
Arne

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-05 14:44

On Sun, 27 Feb 2005 13:31:12 +0100, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>Er vi ude i noget fra børnehaven, hvor dét, at
>have fået det sidste ord, var meget vigtigt?

Er det ikke lige netop det du gør her?

/Alex

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-02-05 15:29

> Er det ikke lige netop det du gør her?

Skarpt, Alex Linaa, skarpt.

Men nej, ikke helt - mit svar bliver jo ikke læst.

Jeg var lidt i tvivl, om jeg skulle skrive dette svar, men du kan jo lige
komme med en sidste kommentar

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-02-05 00:12

Niels wrote:

> her burde være lidt stof til en hyggesludder

Dit debatoplæg er reprise, det under et halvt år siden, at den samme
debat kørte her i gruppen, og der er næppe kommet nyt frem, og der
er nok ikke ret mange som har ændret mening i mellemtiden...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-05 14:48

On Sun, 27 Feb 2005 00:11:45 +0100, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Dit debatoplæg er reprise, det under et halvt år siden, at den samme
>debat kørte her i gruppen, og der er næppe kommet nyt frem, og der
>er nok ikke ret mange som har ændret mening i mellemtiden...

Nu er det jo ikke en modereret BBS, så vi diskuterer hvad vi vil, når
vi vil. Men vi kender godt din mening, så du behøver slet ikke at
deltage

Fra : Niels

Dato : 27-02-05 12:05

Det er da lidt sjov med en "forening mod fluefiskeri", mon der også findes
en mod isfiskeri ?
Forøvrigt, er der nogen der har målt istykkelser ?