latin?
Fra : Ib Molbech

Dato : 25-02-05 17:21

Så vidt jeg kan læse i kirkebogen er dødsårsagen for den unge kvinde:
Plaunta provia.
Det kan nemmest være, at jeg har læst forkert, men det vigtigste er at vide
dødsårsagen. Hun har alderen til at kunne være død i barselsseng.

Mvh
Ib Molbech

Fra : Ellen Rasmussen

Dato : 25-02-05 18:00

"Ib Molbech" <REMOVEib@molbech.info> skrev i en meddelelse
> [...]
vide
> dødsårsagen. Hun har alderen til at kunne være død i barselsseng.

Da jeg så dit forslag til dødsårsag, randt det mig i hu, hvad den latinske
betegnelse var for mit vedkommende, da jeg ufrivilligt måtte føde ved
kejsersnit - nemlig placenta previa - moderkagen havde lagt sig neden under
barnet, og det giver kraftige blødninger - ofte i form af blodstyrtninger.
Mon man ikke også har brugt den betegnelse så langt tilbage?
Venlige hilsener Ellen Rasmussen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-02-05 21:15

> [...]
> Det kan nemmest være, at jeg har læst forkert, men det vigtigste er at
> vide dødsårsagen. Hun har alderen til at kunne være død i barselsseng.

Jeg tror godt, at bogstaverne kunne danne den latinske betegnelse
Placenta previa, altså kvinden døde af styrtblødning i forbindelse med
fødsel.

Mvh.Bodil.