sortere records
Fra : Knud Haugmark

Dato : 25-02-05 17:09

Jeg har en del rækker, som jeg gerne vil sortere efter oprettelsesdato og så
give dem fortløbende ID numre.
Jeg tænker at det kan lade sig gøre i myphpadm, men denne her går ikke.

UPDATE `news2` SET `newsid` =auto'' WHERE `newsid` > '0'

Hvad skal man skrive for at få autoincrement til at virke i et
updatestatement?
Kan jeg få id til at følge datoerne ved at sorter efter dato før jeg
updaterer id?

Tak for hjælp

--
venligst
Knud Haugmark

Fra : Christoffer

Dato : 25-02-05 20:50

> Hvad skal man skrive for at få autoincrement til at virke i et
> updatestatement?
> Kan jeg få id til at følge datoerne ved at sorter efter dato før jeg
> updaterer id?
Hvil du rette allerede ekstisterende, eller kommende?? Du kan via phpmyadmin
vist nok ændre id'en.. og vi phpmyadmin kan du sætte din id til Not Null,
autoincrement...

Fra : Knud Haugmark

Dato : 25-02-05 21:54

det er en database, som allerede er oprettet.
Men jeg ville gerne ha, at id nummeret (fortløbende) følger
oprettelsesdatoen. Dt er lidt rodet nu.

Fra : Kim Emax

Dato : 25-02-05 21:51

Knud Haugmark wrote:
> [...]
> updatestatement?
> Kan jeg få id til at følge datoerne ved at sorter efter dato før jeg

1. dit spørgsmål hører hjemme i dk.edb.database, det har intet med PHP
at gøre
2. auto_increment har en virkning på inserts, hvor den henter højeste id
og lægger et til [*]
3. hvis du _ikke_ har auto_increment på din tabel pt, så er det alter
table du skal kigge på: "alter table news2 change newsid newsid int(8)
auto_increment;" men det kommer helt an på din tabelstruktur og om
newsid pt er unik om, hvorvidt denne alter table vil virke

[*] auto_increment holder høje med og husker sidste indsatte records
felt, som er sat som auto_increment, dvs. har du sat 97,98,99 ind, så
vil den ved næste insert sætte id til 100, også selv om du har slettet
99 og 98 (medmindre du med alter table har sat auto_increment til at
være 98 )

--
Take Care
Kim Emax - master|minds - Vi tænker IT for dig...