Style på TBODY?
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 25-02-05 07:52

Hej NG.

Jeg har en tabel med flere tbody elementer. Dem vil jeg gerne have separeret
med et lille mellemrum.
Men det ser ikke ud til at man kan sætte hverken padding eller margin på
tbody i CSS?

Mvh
Stefan

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-02-05 09:49

Stefan Kristensen skrev:

> [...]
> med et lille mellemrum.
> Men det ser ikke ud til at man kan sætte hverken padding eller margin på

Det kan godt tænkes at du har ret - men må vi ikke se din side? Det er
lettere at hjælpe hvis man kan eksperimentere med den rigtige side.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 25-02-05 10:21

> Det kan godt tænkes at du har ret - men må vi ikke se din side? Det er
> lettere at hjælpe hvis man kan eksperimentere med den rigtige side.

Det går ikke. Jeg sidder på firmaet intranet, men jeg har pastet siden
herunder.

Mvh
Stefan

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 STRICT//EN"

"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

<head>

<title>Table testing</title>

tbody {

padding-bottom: 10px;

}

</head>

<tbody>

</tbody>

<tbody>

</tbody>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-02-05 11:11

Stefan Kristensen skrev:

> Det går ikke. Jeg sidder på firmaet intranet, men jeg har pastet siden
> herunder.

O.k. - jeg har lagt en lidt modificeret udgave op her:
<http://www.gyros.dk/usenet/html/tbody.shtml>

Du har ret mht. tbody og margen/padding - jeg kan i hvert fald ikke få
nogen reaktion fra nogle af mine browsere.

Med rules="groups" angivet på tabellen kan man få adskilt grupperne med
en streg (virker i IE, Opera og Firefox), men man har ikke nogen direkte
adgang til at styre mellemrummet før og efter stregen.

IE viser rules="groups" som adskilte kanter på tbody-elementerne og om
selve tabellen, mens Opera og Firefox bare viser en enkelt kant (samlede
kanter). Man kan tilsyneladende ikke style stregen der adskiller de to
tbody-elementer i IE, mens det virker fint i de andre browsere.

Jeg har anvendt tr:first-child td { } til at fange den første række i
de to tbody-elementer, men da IE ikke understøtter :first-child, er det
ikke en generel anvendelig metode.

Mit bedste forslag pt er at sætte en klasse på det tr-element der skal
have ekstra plads (og så sætte padding med tr.foo td{ ... })

NB: Din doctype-erklæring er ikke korrekt sådan som du har angivet den.
"Strict" må ikke stå i rene versaler, men skal stå som vist herunder:

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 25-02-05 11:25

> O.k. - jeg har lagt en lidt modificeret udgave op her:
> <http://www.gyros.dk/usenet/html/tbody.shtml>
>
> Du har ret mht. tbody og margen/padding - jeg kan i hvert fald ikke få
> nogen reaktion fra nogle af mine browsere.

Øv

> Med rules="groups" angivet på tabellen kan man få adskilt grupperne med

Det er også en mulighed.

> Mit bedste forslag pt er at sætte en klasse på det tr-element der skal
> have ekstra plads (og så sætte padding med tr.foo td{ ... })

Det vil jeg lege lidt med. Kan man ikke sætte padding direkte på tr, altså
tr.foo {}?

> [...]
> "Strict" må ikke stå i rene versaler, men skal stå som vist herunder:
>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"

Jamen sikke da noget sjusk! Jeg retter med det samme og takker for dine
ideer

Mvh
Stefan

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-02-05 11:51

Stefan Kristensen skrev:

> Det vil jeg lege lidt med. Kan man ikke sætte padding direkte på tr, altså
> tr.foo {}?

Ikke så vidt jeg kan se. Tabeller er specielle fordi der er flere
elementer der spiller tæt sammen - fx tr/td. Nogle egenskaber kan sættes
på tr og vil så slå igennem i td fordi td er børn af tr, mens andre
egenskaber kun kan defineres på td.

Jeg anvender ikke selv css direkte på tr (så slipper jeg for at overveje
hvad der virker og hvad der ikke virker), men bruger altså gerne tr som
første led i en selector (fx som i tr.foo td{ ... }). Alle nyere
browsere understøtter descendant-selectoren (det er vist kun NN4 der
kløjs i den), så den kan sagtens anvendes i praksis.

--
Jens Gyldenkærne Clausen