Virkelig lækre HTML4 og CSS sider!
Fra : Louise Johnson

Dato : 24-02-05 02:10

Jeg er lige stødt på de her 3 sider, kun indeholder CSS2 og
HTML4.01/XHTML.

http://www.mezzoblue.com/zengarden/alldesigns/
http://cssvault.com/gallery.php
http://www.cssbeauty.com/archives.php

Det er virkelig guf! :)

Louise

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-02-05 06:15

Louise Johnson wrote:

> http://www.mezzoblue.com/zengarden/alldesigns/
> http://cssvault.com/gallery.php
> http://www.cssbeauty.com/archives.php

Jeg kiggede rundt på 10-15 af de eksempler der gives på ovenstående. De
fleste af dem var meget flotte, men alle dem jeg så var også statiske.

Hvis vi "bare" snakker flot design, kan XHTML+CSS2 ses som standarder
med grænser, som ovenstående sider prøver at flytte. Jo mere man ved om
besværlighederne ved at få tingene til at virke, jo mere imponerende
bliver siderne. I sidste ende er det dog kun teknikpilleri: Hvis det
hele blev lavet som en stor Flash-animation, ville wauv-effekten være
meget mindre.

Jeg savner nogen lignende sider, hvor mediet er udnyttet. Jeg savner
mere dynamisk design, hvor siderne som minimum tilpasser sig browserens
bredde og brugerens valg af skriftstørrelse. Skal jeg imponeres, skal
der mere til: Sidens flow kan afhænge af browserbredden, baggrunde
eller rammer kan dukke op hvis der er plads.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Poul Freeman

Dato : 24-02-05 12:39
Fra : Claus Jacobsen

Dato : 24-02-05 13:05

Poul Freeman skrev:

> Findes der andre at sådan sites?
>
> Poul

JA!

www.stylegala.com
www.webstandardsawards.com

Desuden skal det lige siges, at kravet for at sites kommer på de sider,
er valid xhtml og css. Så jo det flytter helt sikkert grænserne for
hvad man kan gøre med webstandarder! (og grunden til at de blev lavet i
første omgang!)

Hvis man er interesseret i at se integration af andre teknologier kan
man blandt andet besøge www.pga.com og http://www.pga.com/rydercup hvor
flash også er integreret på fornem vis!

Desuden er http://disneystore-shopping.disney.co.uk/store/Home.aspx et
rigtigt godt besøg værd og ikke mindst en write-up om tilblivelsen af
og nogle af de betragtninger der har været om designet:
http://www.stuffandnonsense.co.uk/archives/disney_store_and_webstandards
..html

Claus

Fra : Martin Ploug

Dato : 24-02-05 13:03

> Jeg er lige stødt på de her 3 sider, kun indeholder CSS2 og
> [...]

Tak for linkene - de er nu føjet til foretrukne.

/Martin

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 25-02-05 10:56

Louise Johnson wrote:
> Jeg er lige stødt på de her 3 sider, kun indeholder CSS2 og
> HTML4.01/XHTML.
>
> http://www.mezzoblue.com/zengarden/alldesigns/
> http://cssvault.com/gallery.php
> http://www.cssbeauty.com/archives.php

Kender folk:
http://www.csszengarden.com/ <-- mange forskellige designs opnået ved
variationer i css-kode og images - samme xhtml-kode!

Og lidt off-topic, men stadig interessant:
http://www.meyerweb.com/eric/ <-- guru inden for css
http://www.zeldman.com/ <-- også lidt af en guru...
http://css-discuss.incutio.com/ <-- wiki til css-problemer/-løsninger
http://www.maxdesign.com.au/presentation/listamatic/vertical01.htm <--
Viser, hvad der kan laves af fancy menuer blot med lister!

Mvh Tommy Ipsen

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 25-02-05 19:37

Tommy Ipsen
> [...]
> http://www.maxdesign.com.au/presentation/listamatic/vertical01.htm
> <-- Viser, hvad der kan laves af fancy menuer blot med lister!

ja hvis man søger i de gamle gemmer her i nyhedsgruppen, så har de
fleste været oppe at vende temmelig mange gange, men dette er jo ikke
et decideret forum, så man kan ikke lave stickies indlæg.

Det kan godt være Meyer og Zeldman er guruer, men hvis man ser på
indflydelse omkring xhtml, så er Douglas Bouwman (www.stopdesign.com)
nok den der har haft den største effekt! Hovedsageligt på grund af
www.wired.com da det var det første high pitch site der gik over til
xhtml og forsøgte så meget som muligt at holde sig til standarderne!
Det var det der fik lavinen til at rulle og den mere eller mindre
direkte årsag til, stort set alle de sites der overholder standarderne
er der idag! Til gengæld er Meyer og Zeldman, Bouwmans forbilleder (nu
kender de vist godt nok hinanden personligt ret godt på grund af de
mange foredrag de har holdt sammen de sidste 2-3 år!)

Claus

Fra : Poul Freeman

Dato : 27-02-05 14:36

> [...]
> kender de vist godt nok hinanden personligt ret godt på grund af de
> mange foredrag de har holdt sammen de sidste 2-3 år!)

Hvad kan det egenlig være, at såmange laver XHTML og ikke HTML 4.01?

Har XHTML fordele over HTML 4.01?

Poul

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-02-05 17:34

Poul Freeman wrote:

> Hvad kan det egenlig være, at såmange laver XHTML og ikke HTML 4.01?
>
> Har XHTML fordele over HTML 4.01?

Hvis man regner det for en fordel, at xhtml er mere striks med at alle
elementer bliver afsluttet korrekt - og at man dermed tvinger sig selv til
at kode ordentligt, så har xhtml en fordel frem for html.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 27-02-05 17:44

Poul Freeman skrev:

> Hvad kan det egenlig være, at såmange laver XHTML og ikke HTML 4.01?
>
> Har XHTML fordele over HTML 4.01?
>

> Poul

Både og! først og fremmest er der jo det faktum at xhtml i
virkeligheden er html4.01 med xml opførsel. Det vil sige, det er meget
mindre fejltolerant og derfor "lettere" at lave. (når man først er
kommet ind i syntaksen!)

Dernæst er det den kommende standard og hvorfor skulle man bygge videre
på en standard der er så gammel som den er! Den har i høj grad sine
fejl og ikke mindst er det meget lettere at lave fejl i html4.01
standarden, da den er så "vag" som den er (som designer!). Browserne
tillader en hulens masse små smutveje, og det gør det nær umuligt at
lave noget der er crossbrowser kompatibel. (jeg nægter at kommentere
folk der synes at 1 browser er nok i verden eg. IE-freaks)

Jeg har lavet et tidligere indlæg i starten af januar hvor jeg lavede
et crashcourse i xhtml, jeg ved bare ikke lige helt hvordan og
hvorledes jeg skal linke til det. (bruger xananews og læser dem gennem
nntp:sunsite.dk) men
tråden hedder css og table, og jeg skrev indlægget d. 3/1-05. Link
gennem sunsite hedder:
nntp://news.sunsite.dk/dk.edb.internet.webdesign.html/59470 og
messageid er: 41d9bcf7$0$51251$14726298@news.sunsite.dk (det er nok
lettest at søge på messageid!) eller header line: Niels skrev

Claus