Yanmar versus Solé diesel motor
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 23-02-05 19:43

Hej

jeg har idag en Yanmar 3GM30F (27 HK på krumtappen, med alm. gear og aksel),
som skal udskiftes.

En ny Yanmar 3YM30G koster omkring 58.000 kr inkl 25% moms (29HK på
krumtappen)

En Solé (Mitsubishi) Mini-33 koster 48.000 kr inkl 16% moms (32HK på
krumtappen)

Begge beløb syntes jeg er rimeligt u-konkurrencedygtige = nærmest listepris

Der er mange beslutningsparametre (nuværende fundament, udstødning,
elektronik etc etc)

Og, jeg vil gerne have forslag og tip til pris og vurdering af løsning.

Kan denne gruppe hjælpe med det?

mvh
/Børge

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-02-05 01:50

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev

> [...]
> elektronik etc etc)
> Og, jeg vil gerne have forslag og tip til pris og vurdering af løsning.

Det er da ikke umuligt, men hvad tænker du specifikt på?

Elektronik har du ingen problemer med, der følger jo alt med, uanset hvilken
motor du køber. Ganske vist er det kun et standard motorpanel, men det er
dog med inkl. multikabel osv og dødnemt at montere.

Med hensyn til udstødning, så burde du vel kunne bruge den gamle. Mon ikke,
den kan passes til, uden det store besvær? Evt skal du have en ny stump
slange.

Med hensyn til fundamentet, så vil jeg tro, at du umiddelbart kan sætte en
ny Yanmar lige ned i det gamle fundament. Det ville undre mig meget, hvis
Yanmar har lavet så voldsomme ændringer, at folk er tvunget til at skulle
ændre fundament, når de skifter til en ny Yanmar model.

Men vælger du Solé, ser det meget anderledes ud. Den har en
monteringsafstand mellem motorbeslagne på 460 mm hvorimod din gamle Yanmar
har 370 mm (hvis vi kan gå ud fra, at den nye og gamle er ens, jeg kan
nemlig ikke finde tegninger på din gamle motor)

Der kan naturligvis være lidt arbejde med tilpasninger, men hvis der er
plads nok i bunden, så kan det hele måske laves blot med stål. Den nye
Yanmar rager 115mm ned og Solé 195 mm.

Så spørgsmålet er jo, om det, du sparer ved at købe en Solé ikke går til at
ændre fundament osv. Det afhænger jo af, hvor meget du selv kan lave.

Dernæst kan man så spørge, om man kan sammenligne en Yanmar med en Solé.
Yanmar folket vil nok tvivle. Jeg tvivler også på, at man får noget bedre
end Yanmar. Det er motorer, som er designet udelukkende til marinebrug,
hvorimod Solé er industrimotorer, der er blevet mariniseret. Ganske vist er
både Solé og Kubota blevet forbedret meget i de senere år, men det er stadig
en blok, der er designet til industri.

Iøvrigt er Yanmar 20 kg lettere, mindre på de fleste leder, og der er en 10
amp større generator på.

Har du forresten kigge på Beta Marine, der kan du få en Kubota til kun
46.000 alt inkl. Jeg har en kammerat, der har sådan een, og han er meget
glad for den.

http://www.wn-marine.dk

Claus