Drop down menu i lag?
Fra : Martin

Dato : 23-02-05 11:25

Hej

Prøv lige at kigge her:
http://www.humanbeat.dk/menu/2menu.htm

Jeg ved godt, at menuen udelukkende bør laves vha.
css, men jeg har bevidst lagt den i en tabel, så den ikke
klapper sammen, hvis vinduet minimeres.

Menuen virker fint i sig selv, men jeg skal have en celle under
menuen, som skal indeholde selve indholdet til hjemmesiden.
Men indholdet rykker jo op og ned, når menuen åbnes og lukkes
fordi cellerne udvides og samles. Jeg vil gerne lave det sådan at
undermenuerne ruller henover indholdet og indholdet bliver låst
fast i
den samme position.

Men kan jeg løse problemet ved at indsætte nogle z-index og nogle
div, eller er jeg nødt til at finde en anden løsning?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Martin

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 23-02-05 12:44

On 23 Feb 2005 10:24:59 GMT, Martin <mplougNOSPAN@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg ved godt, at menuen udelukkende bør laves vha.
> css, men jeg har bevidst lagt den i en tabel, så den ikke

Det gør det umiddelbart noget sværere, at lave det du ønsker i en tabel.
Hvis menuen ikke skal klappe sammen, når vinduet maksimeres, så sæt en
width på den.
Jeg synes dog det er noget rarere, når menuen klapper sammen end hvis man
skal scrolle for at se hele menuen.

> [...]
> fordi cellerne udvides og samles. Jeg vil gerne lave det sådan at
> undermenuerne ruller henover indholdet og indholdet bliver låst

Du kan løse det ved at bruge 1 tabel til hver del, men var det ikke
lettere at lave menuen som en liste og så smide indholdet i en div?
<url:http://ryankristensen.com/tests/dropdown.html>

Det er i øvrigt også en meget dum idé at bruge en ikke validerene side til
at teste i.
Sørg altid for at have en doctype der sætter browserne i standard mode, så
du undgår at bruge en masse tid på noget, der alligevel ikke virker, når
du er færdig.

--
Ryan Kristensen

Fra : Martin

Dato : 23-02-05 12:54

> Du kan løse det ved at bruge 1 tabel til hver del, men var det ikke
> lettere at lave menuen som en liste og så smide indholdet i en div?
> <url:http://ryankristensen.com/tests/dropdown.html>

Kan man lave den samme effekt med at sætte baggrundsfarve på
aktive links i dit eksempel?

Fra : Christoffer

Dato : 23-02-05 18:33

> Kan man lave den samme effekt med at sætte baggrundsfarve på
> aktive links i dit eksempel?
Du kan bruge z-index på dine dropdowns
ta' et kig i koden her
http://buur.info/s2a/downloads/drop.html

-Du må tage hvad du vil, har lavet det til download

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 24-02-05 10:21

On 23 Feb 2005 11:53:40 GMT, Martin <mplougNOSPAN@mail.tele.dk> wrote:

> Kan man lave den samme effekt med at sætte baggrundsfarve på
> aktive links i dit eksempel?

Det skulle da ikke være noget problem, du kan jo bare tilføje a:active
{ background-color:green;}

Har i øvrigt lige lavet et eksempel, der minder lidt mere om dit
udgangspunkt: <url:http://ryankristensen.com/tests/dropdown1.html>

--
Ryan Kristensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-02-05 10:38

Ryan Kristensen skrev:

>Det skulle da ikke være noget problem, du kan jo bare tilføje a:active
>{ background-color:green;}

Det skuffer sandsynligvis bare. Et link er kun aktivt i en
brøkdel af et sekund (i den betydning der bruges i CSS).

--
Bertel

Fra : Martin Ploug

Dato : 02-03-05 17:51

>Har i øvrigt lige lavet et eksempel, der minder lidt mere om dit
>udgangspunkt: <url:http://ryankristensen.com/tests/dropdown1.html

Mange tak, det ser ud til at virke fint. Jeg er ved at bygge videre på det.

/Martin

newssmo2xkeqeezfqq@ryan.esenet...