Skærme
Fijala 3554
Hvor mange Herz
Fra : Jan Tønder

Dato : 22-02-05 21:06

Hej.

Har en Phillips 19" TFT 190B4 skærm. Hvor mange Herz skal skærmen køre med?

Skal alle TFT skærme ikke bare køre med 60 herz?

Mvh Jan T

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 22-02-05 21:15

> Har en Phillips 19" TFT 190B4 skærm. Hvor mange Herz skal skærmen køre med?
>
> Skal alle TFT skærme ikke bare køre med 60 herz?

Jo du skal bare sætte den til 60 Hz, så du er sikker på at den kan følge
med.

en TFT skærm kører ikke med en bestemt frekvens, da lyset i den lyser
konstant... Så du kan ikke se forskel på hvilken opdateringshastighed du
har sat den til at køre

Fra : Jan Tønder

Dato : 22-02-05 22:04

> [...]
>
> en TFT skærm kører ikke med en bestemt frekvens, da lyset i den lyser
> konstant... Så du kan ikke se forskel på hvilken opdateringshastighed du

Tak for info.

Fra : Anders Lund

Dato : 22-02-05 23:21

Esben von Buchwald wrote:
> en TFT skærm kører ikke med en bestemt frekvens, da lyset i den lyser
> konstant... Så du kan ikke se forskel på hvilken opdateringshastighed du
> har sat den til at køre

Det er rigtigt at den ikke flimre, men kan det ikke give problemer i
spil og ved levende film, hvis skærmen er for lang tid om tegne skærmen
op? Jeg tænker på hvis billedet bliver flyttet sidelæns, opstår der
nogle "forskydninger" i billedet?

Det kan også bare være mig som husker forkert fra min CRT tid.

I flere 3D spil kan man slå en "vertical sync" til, som forhindre dette
i at ske, ved at kompencere for disse "forskydninger", men som æder
noget performance.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 22-02-05 23:41

> [...]
> spil og ved levende film, hvis skærmen er for lang tid om tegne skærmen
> op? Jeg tænker på hvis billedet bliver flyttet sidelæns, opstår der

Ikke rigtigt... ved 60Hz vil skærmen modtage 60 billeder i sekundet,
hvilket er ca dobbelt så meget som øjet kan opfatte...

> Det kan også bare være mig som husker forkert fra min CRT tid.

eneste ulemte ved lav refresh rate på CRT er et ubehageligt billede

> I flere 3D spil kan man slå en "vertical sync" til, som forhindre dette
> i at ske, ved at kompencere for disse "forskydninger", men som æder
> noget performance.

De forskydninger du taler om her, er ikke betinget af hvorvidt man kører
60 eller 75 Hz, men er noget som sker, fordi gfx kortet ikke når at
tegne den første frame færdig, før den går i gang med næste frame... det
kan man stadig opleve på en TFT skærm, hvis man kører uden vsync

Fra : Anders Lund

Dato : 23-02-05 00:42

Esben von Buchwald wrote:
> [...]
> tegne den første frame færdig, før den går i gang med næste frame... det
> kan man stadig opleve på en TFT skærm, hvis man kører uden vsync

Nå ja, det er sådan det hænger sammen. Ret kedeligt at man skal have et
hurtigere grafikkort, fordi det "gamle" ikke kan følge med til 1600*1200
som næsten er et must at spille med, når man har en sådan TFT skærm.

Men tak for forklaringen - det var lige faldet ud af hovedet.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 23-02-05 01:49

> [...]
> som næsten er et must at spille med, når man har en sådan TFT skærm.
>
> Men tak for forklaringen - det var lige faldet ud af hovedet.

du kan sagtens spille i fx 1280x960 eller 1024x768 med sådan en skærm...
selvfølgelig bliver det ikke lige så skarpt, men jeg går ud fra at
frameraten er vigtigere

Fra : N_B_DK

Dato : 23-02-05 01:59

Esben von Buchwald wrote:
> hvilket er ca dobbelt så meget som øjet kan opfatte...

Du har nippet af nat potten nu! *G*

> eneste ulemte ved lav refresh rate på CRT er et ubehageligt billede

Ja og ondt i hovedet....

--
MVH.
N_B_DK

Fra : N_B_DK

Dato : 23-02-05 01:57

Esben von Buchwald wrote:

> en TFT skærm kører ikke med en bestemt frekvens, da lyset i den lyser
> konstant... Så du kan ikke se forskel på hvilken opdateringshastighed
> du har sat den til at køre

Hvad er det for noget sludder ?

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 23-02-05 02:29

> Du har nippet af nat potten nu! *G*
>
> Hvad er det for noget sludder ?

Du er da velkommen til at argumentere for hvorfor du mener det er
sludder... Det virker pænt irrelevant at du bare sviner mine udtalelser
til uden grund

Fra : N_B_DK

Dato : 23-02-05 03:25

Esben von Buchwald wrote:

> en TFT skærm kører ikke med en bestemt frekvens,

Det gør den da ihvertfald, den har en clock hastighed som er nøje bestemt af
opløsningen!

>da lyset i den lyser konstant... Så du kan ikke se forskel på hvilken
>opdateringshastighed
> du har sat den til at køre.

Det kan man i allerhøjeste grad, satte man clockfrekvensen ned så den kun
viste 1/2 af billederne vil man nemt kunne se det, billedet vil ikke blinke
(så langt er vi enige), men billedet ville hakke meget.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 23-02-05 11:55

> Det gør den da ihvertfald, den har en clock hastighed som er nøje bestemt af
> opløsningen!

Denne clock frekvens bruges i forbindelse med dekodningen signalet fra
VGA/DVI - lamperne i baggrundslyset er tændte så længe skærmen er tændt
dvs. konstant lys

> Det kan man i allerhøjeste grad, satte man clockfrekvensen ned så den kun
> viste 1/2 af billederne vil man nemt kunne se det, billedet vil ikke blinke
> (så langt er vi enige), men billedet ville hakke meget.

Det siger sig selv at clock frekvensen ville blive lavere hvis man
sænkede refresh raten (går ud fra det er det du mener)

Mener du seriøst at "billedet ville hakke meget" ved 30 Hz refresh rate?
Hakker dine DVD film da også? der er kun 24 FPS i dem !!!

Fra : N_B_DK

Dato : 23-02-05 12:28

Esben von Buchwald wrote:

> Denne clock frekvens bruges i forbindelse med dekodningen signalet fra
> VGA/DVI - lamperne i baggrundslyset er tændte så længe skærmen er
> tændt dvs. konstant lys

Det ved jeg godt, er tidligere monitor tekniker....

> [...]
>
> Mener du seriøst at "billedet ville hakke meget" ved 30 Hz refresh
> rate? Hakker dine DVD film da også? der er kun 24 FPS i dem !!!

Ja det vil "hakke" meget, og nej i mine DVD film er der enten 25 / 30 frames
(som rigtig nok komemr fra filmens oprindelige 24), men da billedet er
interlacet, vises der 50 / 60 delbilelder pr sek for at undgå denne flimren.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 23-02-05 14:45

> [...]
> interlacet, vises der 50 / 60 delbilelder pr sek for at undgå denne flimren.

Jeg tror vi taler forbi hinanden... jeg er enig i, at en 25 eller 30 hz
CRT monitor vil flimre noget så ubehageligt. Formålet med interlace, er
at få et billede som er mere stabilt, fordi skærmen opdateres oftere,
men da det kun er det halve billede der opdateres hver gang, er det lagt
fra lige så stabilt som et non interlaced billede - og nyere TV med
100Hz refresh viser et non interlaced billede - skal dog ikke kunne sige
om billedet stadig bliver overført interlaced fra DVD til TV...

Men en TFT skærm som modtager 30 FPS vil IKKE flimre eller noget, hver
billede bliver jo bare stående i 33.3 ms, i stedet for de 16.7 ms det
ville stå hvis vi kørte 60 Hz.... Hvis du spiller en 30 fps film i 60 Hz
vil hvert billede blive sendt til skærmen 2 gange, så det er

Fra : Søren Lund

Dato : 23-02-05 08:39

Jan Tønder wrote:

> Har en Phillips 19" TFT 190B4 skærm. Hvor mange Herz skal skærmen
> køre med?
>
> Skal alle TFT skærme ikke bare køre med 60 herz?

Alle kører ved 60Hz, ja, men i nogle tilfælde kan man øge frekvensen
til 75Hz. Jeg er ligeglad med, hvad folk siger om TFT teknologien, det
gør en forskel :) Forskellen er dog kun at finde i spil, hvor tingene
går meget hurtigt, som f.eks. i Quake, Unreal og hvad FPS spillene
ellers hedder.

Ved en højere frekvens er det ligesom om man når at se mere af, hvad
der foregår på skærmen. Fænomenet er som sagt kun begrænset til denne
kategori af spil og jeg skal lige nævne at jeg kun selv har oplevet det
i Quake3, som jeg har spillet meget. Doom3 og Half Life 2 har ikke
udvist problemet, men netop disse to spil har jeg spillet på en bærbar
computer med begrænsede FPS, hvorfor det måske er forklaringen på,
hvorfor jeg ikke kunne se nogle problemer der.

--
Med venlig hilsen,
Søren Lund