css Drop down menu i tabel?
Fra : Martin

Dato : 22-02-05 12:59

Hej

Prøv lige at se her:
http://tutorials.alsacreations.com/deroulant/

Jeg sidder og arbejder med den menu, der hedder
Horizontal drop-down menu med Variation: disappearing sub-menus i
bunden af siden.

Som udgangspunkt virker menuen udmærket, men jeg vil gerne kunne
indsætte den i en tabel i stedet for at positionen bliver styret
af css'en (selvom jeg ved at css er det rigtige).

Jeg har forsøgt at lave det sådan at jeg har en tabel med 7
celler
- jeg vil lave 7 hovedpunkter - altså en celle til hvert
hovedpunkt.

Jeg troede jeg kunne sætte < div id="menu" > ind i hver < td >
- det virker også tildels, men undermenuen forsvinder, så snart
jeg
fører musen under hovedpunktet - altså onmouseout.
undermen skulle jo gerne blive der, så længe jeg befinder mig i
undermenu.

Kan det ikke lade sig gøre at sætte denne drop-down menu ind i en
tabel?

Kan man lave en omskrivning, eller skal jeg ud at finde et helt
andet script?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Martin

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-02-05 13:32

Martin skrev:

> Jeg troede jeg kunne sætte < div id="menu" > ind i hver < td >

Id-værdier *skal* være unikke i et html-dokument. Så hvis du har sat
id="menu" ind i flere felter, er det en fejl.

Hvis det ikke virker, så giv gerne et link til din side.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Ploug

Dato : 22-02-05 16:29

> Hvis det ikke virker, så giv gerne et link til din side.

Jeg tror nok jeg har fået det til at virke i en tabel:
http://www.humanbeat.dk/testmenu.htm

Hilsen Martin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-02-05 17:57

Martin Ploug skrev:

> Jeg tror nok jeg har fået det til at virke i en tabel:
> http://www.humanbeat.dk/testmenu.htm

Ja, det ser umiddelbart fint ud.

NB: Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : MAB Technology

Dato : 22-02-05 14:45

Martin wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> tabel?
>
> Kan man lave en omskrivning, eller skal jeg ud at finde et helt

Undskyld jeg blander mig Er det muligt at lave drop down menu
uden JavaScript?

Fra : Benny Nissen

Dato : 22-02-05 15:04

MAB Technology wrote:

> Undskyld jeg blander mig Er det muligt at lave drop down menu
> uden JavaScript?

Ja.

http://www.webdesign101.dk/w/cssmenu/index.php

--
Benny Nissen
http://bennynissen.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-02-05 15:09

MAB Technology skrev:

> Undskyld jeg blander mig

Du er velkommen.

> Er det muligt at lave drop down menu uden JavaScript?

Ja. Der er (mindst) to måder.

Den ene måde anvender ren css - og udnytter egenskaben :hover til at
vise og skjule elementer. Det virker fint - bare ikke i IE, som kun
understøtter :hover på links.
<http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/menus/demo.html>

Den anden måde er måske lidt en tilsnigelse at kalde for drop down - for
det går ud på at lave menuen i ren html - således at hvert skift af
menuen også er et skift af selve siden. Det kan evt. laves sådan at
menuen ligger i en iframe og hele siden så ikke behøver at skifte, men
så får man de sædvanlige problemer med rammer - så det kan ikke
anbefales.

I mine øjne er javascript stadig klart at foretrække til at lave en
hurtig og effektiv dropdown-menu - men det skal selvfølgelig laves sådan
at menuen også virker når javascript er slået fra.
Det kan fx gøres som her: <http://www.hintzmann.dk/articles/mhalist/>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : MAB Technology

Dato : 22-02-05 16:06

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-02-05 16:14

MAB Technology skrev:

> [...]

Velbekomme. Hvis du vil gøre lidt til gengæld, må du gerne læse min
signatur - eller evt. <http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp> ("Gælder
der nogle regler for nyhedsgrupperne?").

Det er svært at finde din kommentar når du citerer hele det foregående
indlæg.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : MAB Technology

Dato : 22-02-05 23:28

> [...]
> der nogle regler for nyhedsgrupperne?").
>
> Det er svært at finde din kommentar når du citerer hele det foregående

Det er modtaget

Mvh.
B. Laursen