Commodore 64 - TurboTape problemer med cra~
Fra : Morten

Dato : 22-02-05 09:46

Hej NG

Håber jeg har ramt den rigtige gruppe, for synes som regel mine spørgsmål
passer ind mange steder ;)

Jeg har to crackede spil til 64'eren, som får problemer når de loades med
TurboTape.
Det er Super Oswald og Loco.
At loade dem med kernal tape loaderen er intet problem (ud over hastigheden!
15 min versus TurboTapes 1,5 min), men loades de med TurboTape fungerer de
ikke ordenligt. Loco starter slet ikke og Oswald går i selvsving når han
skal sige "Det var vel nok ærgeligt...".
Troede først det var min hjemmelavede erstatning for båndstationen eller
CD-afspilleren der ikke var optimal (har ellers fungeret upåklageligt!), men
da jeg i stedet prøvede at convertere program-filerne til tap m. TurboTape
loader, opfører VICE emulatoren sig på samme måde.

Har også prøvet at loade spillene med BMP data's MultiModul Turbo-2 loader
som erstatning for TurboTape loaderen (TT kompatibel), men resultatet er det
samme. Har også prøvet i emulatoren at loade med Final Cartridge III's turbo
loader (igen TT kompatibel) - nok engang samme resultat.

Nogen der kender en løsning på problemet?
Evt. kender en anden turbo loader, man kan prøve i stedet? Og helst én, der
kan lægge en loader umiddelbart før spillene, så spillene kan loades med
SHIFT-RUN/STOP ligesom TT loaderen - det vil være lidt kedeligt først at
skulle starte loaderen og derefter skrive run for igen at skrive load, så
hellere bruge 20 sek. extra CD plads pr spil i stedet for at have en loader
først på skiven ;)

Mvh
Morten

Fra : Sune Salminen

Dato : 23-02-05 01:02

Morten wrote:
> [...]
> TurboTape fungerer de ikke ordenligt. Loco starter slet ikke og
> Oswald går i selvsving når han skal sige "Det var vel nok

Du er da også lidt stædig med at det skal være på bånd. De virker
sikkert fint fra diskette.

Ellers prøv med ABC Turbo, den har altid virket for mig.

Jeg har forresten en F7 tast til dig, se indlæg i dk.marked.privat.edb.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Morten

Dato : 23-02-05 09:50

> Du er da også lidt stædig med at det skal være på bånd.

Det er fordi jeg har lavet en erstatning for båndstationen og da turbo
loadere som regel er næsten lige så hurtige som disketter (med kernal
loader), så slider man ikke på diskettedrevet :)
Den er ret simpel bestående af en LM741 opamp og en 40XX inverter m. 6
invertere i, hvoraf 2 bruges til selve A/D converteren og én som driver til
lysdiode-signal-indikator. Converter programmerne til wav (vistnok WavPrg og
så er der også en der laver tap->wav) og brænd dem på CD. Voila, slut
bånd-erstatningen til CD-afspilleren som alligevel er ved fjernsynet og
programmerne loader fra CD-afspilleren

Har også tænkt på at lave et X[]1541 kabel, for tilsyneladende findes der
programmer også til windows xp, der kan erstatte diskettedrevet, men det er
noget mere besværligt end en CD og min computer er heller ikke lige ved
TV'et. OK, kan jo altid købe en S-Video/Composite til VGA converter og sætte
64'eren ved windåse maskinen ;)

> De virker sikkert fint fra diskette.

Ja, Oswald gør i hvert fald, har prøvet. Om som sagt, virker de også fint
med kernal-tape-loaderen. Den er der dog ikke meget idé i, da den er
uendelig langsom og skal man ikke bruge trainer funktionaliteten er
"originalen" hurtigere at loade. (TurboTape er dog hutigere).

Fandt en anden turbo kaldet "The Quick Turbo". Den virker tilsyneladende,
men er lidt spøjs at bruge. Desuden skal den bruge 30 sekunder på at loade
(kernal) eller ~5-20 sekunder hvis man loader den med Turbo Tape! (afhæning
af om TT loader skal med eller ej)

> Ellers prøv med ABC Turbo, den har altid virket for mig.

Har også ledt efter den, men kan ikke finde den til download nogen steder...

> Jeg har forresten en F7 tast til dig, se indlæg i dk.marked.privat.edb.

Beklager jeg ikke har haft set det. I den gruppe forsvinder ens indlæg jo
hurtigt nedad listen
Virker den 64'er du vil tage knappen fra ellers? For virker den, synes jeg
det vil være synd at nuppe knappen fra den - og især da den heller ikke er
helt rigtig. Har modtaget reservetastaturet og nu sidder der en brun
VIC-20/Den allertidligste C64 F7/F8 knap. Skal knappen være helt rigtig skal
det være en grå F7 knap m. både F7 og F8.

Mvh
Morten

Fra : Sune Salminen

Dato : 23-02-05 10:37

Morten wrote:

> [...]
> dem på CD. Voila, slut bånd-erstatningen til CD-afspilleren som
> alligevel er ved fjernsynet og programmerne loader fra CD-afspilleren

Ja, jeg har fulgt med..Du er gud.

> [...]
> ikke lige ved TV'et. OK, kan jo altid købe en S-Video/Composite til
> VGA converter og sætte 64'eren ved windåse maskinen ;)

Eller finde dig en 1084 monitor med L/C indgang...eller endda et PC
grafikkort med S-Video indgang. Det skulle være en smal sag at lave et
kabel fra C64's monitor-udgang til S-Video? Så kan du have din 64'ers
display i et vindue på desktoppen!

Bruger selv XE-1541 og en gammel laptop.

> Har også ledt efter den, men kan ikke finde den til download nogen
> steder...

Hmm, jeg har den på kassettebånd. Jeg vil da se om jeg kan rigge noget
sammen og indspille den på PC til dig. Hm, det kan godt være det kommer
til at tage lidt tid, ingen af mine C64'ere virker i øjeblikket. Ellers
kunne jeg bare gemme den på diskette og overføre den.

> [...]
> Virker den 64'er du vil tage knappen fra ellers? For virker den,
> synes jeg det vil være synd at nuppe knappen fra den - og især da den

Nej, den sidder på min reservedels C64-C. Du må gerne få knappen hvis du
vil.

Har modtaget reservetastaturet og nu
> sidder der en brun VIC-20/Den allertidligste C64 F7/F8 knap. Skal
> knappen være helt rigtig skal det være en grå F7 knap m. både F7 og
> F8.

Ja.. den sidder så på min "fungerende" C64-C. Den får du ikke

-Sune

Fra : Morten

Dato : 23-02-05 13:11

> Eller finde dig en 1084 monitor med L/C indgang...eller endda et PC
> grafikkort med S-Video indgang.

Eller en TV-tuner, de har som regel også s-video indgang.

> Det skulle være en smal sag at lave et kabel fra C64's monitor-udgang til
> S-Video? Så kan du have din 64'ers display i et vindue på desktoppen!

Smal sag :) Har lavet et composite -> phono. Brinck havde ikke lige det
rigtige DIN-stik på lager, så jeg kunne ikke lave til s-video. Det er nemlig
sådan, at et 5-polet DIN sagtens kan gå i 64'erens monitor udgang, chroma og
ren luma er så bare ikke tilgængelig, da de sidder på de "manglende pinde"

> [...]
> til at tage lidt tid, ingen af mine C64'ere virker i øjeblikket. Ellers
> kunne jeg bare gemme den på diskette og overføre den.

Jeps, meget gerne, må gerne være som diskette Husk at fjerne z og de tre
tal i min email!

> Nej, den sidder på min reservedels C64-C. Du må gerne få knappen hvis du
> vil.

Og du er sikker på den ikke virker? Den G'er jeg fik med den manglende F7
fungerede jo heller ikke, men det skyldes dårligt design så den nederste (og
overflødige) metal"dims" der skal (dobbelt)sikre stel til pappet med
alubeklædningen kortsluttede printpladen og sikringen røg. Tidligere ejere
havde ikke opdaget det, blot forsøgt at skifte sikringen og så sprang den
sjovt nok igen. Heldigvis smed de den ikke ud og det må være sket mens den
var ret ny, for den er faktisk som ny :)
Jeg har dog dækket "dimsen" af med et stykke tyndt pap så der ikke sker
flere kortslutninger.

> Ja.. den sidder så på min "fungerende" C64-C. Den får du ikke

Det er det jeg mener. Og da jeg har fundet en knap så tasten kan bruges og
da ingen af knapperne vil være "originale", synes jeg lige så godt dit
tastatur kan være komplet. Tak for tilbudet!

Mvh
Morten