e.c 1150
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-02-05 22:24

Hej

Øh, hvis man bruger xhtml, hvordan kan man så skrive en kommenter i
dokumentet?

<!-- kommentar --> kan ikke validere har prøvet med forskellige afslutninger
uden held

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-02-05 22:39

Øhh... jo, nu virker det.

man må blot ikke skrive

<!-- ----tekst ----- -->

så vil den ikke validere!!!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-02-05 23:13

Jan Rasmussen skrev:

> Øhh... jo, nu virker det.

Tillykke med det.

> man må blot ikke skrive
>
> <!-- ----tekst ----- -->

Det validerer nu o.k. her, men man får et par advarsler på grund af
flere kommentarer i samme blok. Kommentarer i (x)html stammer fra
modersproget SGML og de følger en lidt speciel, to-delt syntaks.

Kommentarer består nemlig dels af en deklaration: <! ... > (hvor de
tre prikker bare markerer indholdet) og så selve kommentarerne der
markeres med "-- kommentar --". Det er i teorien muligt at have
flere kommentarer i en blok: <!-- første -- -- anden -->, men
browserunderstøttelsen er ikke overvældende og det er måske heller
ikke så meget man kan bruge det til i praksis.

Derfor er den nemme regel at betragte en kommentar som noget der
starter med "<!--" og slutter med "-->" og hvor indholdet ikke har
forekomster af "--"-sekvensen.

Se evt. siden her vedr. kommentarer:
<http://www.htmlhelp.com/reference/wilbur/misc/comment.html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 22-02-05 17:12

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> [...]
>
> Derfor er den nemme regel at betragte en kommentar som noget der
> starter med "<!--" og slutter med "-->" og hvor indholdet ikke har

jeg opdagede faktisk noget meget interessant! forleden kiggede jeg
rundt på nettet og faldt over Proactive.dk's nyeste løsning for en
ejendomsvirksomhed. Det var en synkronløsning og da jeg vidste den
kunne validere til xhtml, var jeg selvfølgelig interesseret i at se om
det var gjort! til min store forfærdelse opdagede jeg at der
overhovedet ingen styling var på siderne når man så den i firefox, og
da jeg kiggede koden efter i sømmene opdagede jeg, at der var indsat en
kommentar øverst som så sådan ud: <!-- -- tekst -- --> og da firefox
kan viser koden i farver var det let at se, at kommentaren åbentbart
ikke var blevet lukket, og derfor var al kode som sådan en del af
kommentaren. at den så viste selve html-elementerne var lidt underligt.
Jeg skrev selvfølgelig til dem om problemet og sjovt nok blev det
rettet! :) Men nu mangler de bare at få positioneringen ordentlig,
sandsynligvis en manglende clearing af et eller andet element.

Det fik mig så til at tænke på, hvordan et projektforløb ser ud hos et
så stort firma som de rent faktisk er! Hvorfor er det lige at det at
teste i alternative browsere når man skal debugge et design ikke har en
plads omkring hvert delmål som projekter som disse burde have? Det
tager jo ikke meget mere end 2 min. for at åbne browserne, teste og
lukke dem igen!

Claus

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-02-05 22:37

Jan Rasmussen skrev:

> Øh, hvis man bruger xhtml, hvordan kan man så skrive en
> kommenter i dokumentet?

På samme måde som i html.

> <!-- kommentar --> kan ikke validere

Det lyder mærkeligt - må vi se dit forsøg? (giv et link til siden)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-02-05 23:26