kender I til denne risiko ved pillegivning~
Fra : Camilla Baird

Dato : 21-02-05 21:45

På et online katteforum er dette indlæg blevet postet, som jeg ville
dele med jer andre. Jeg har ikke hørt om fortilfælde, har I? Denne
risiko kommer helt bag på mig, men åbenbart ikke på producenten!
mvh Camilla

[quote] Husk altid at når din kat skal have medicin (piller), skal
han/hun have pillen blandet med noget mad, eller have noget at drikke
lige bagefter. Brug evt. engangssprøjte uden kanyle til at sprøjte vand
i munden på katten.

Vores kat døde af bivirkninger fra nogle penicillin piller, der ikke var
blevet skyllet godt nok ned, og derfor havde givet katten irritation i
halsen med arvævsdannelse i spiserøret til følge (halsrøret blev
kraftigt indsnævret). Tilsidst kunne han kun spise flydende mad og vi
fik ham indlagt på dyrehospitalet.

Det hele skete meget hurtigt og dyrlægen kunne ikke finde ud af hvad der
var galt med ham, men mente at han sagtens kunne leve af flydende mad -
hvis det ikke blev værre. Den dag vi fik ham hjem fra dyrlægen, måtte vi
køre afsted igen 1/2 time efter, fordi han var ved at blive kvalt i en
tår vand. Han blev aflivet med det samme og vi var meget ulykkelige over
tabet af vores lille Mini, som kun blev 1 år.

Så derfor husk at katten skal have vand eller mad med pillerne - ellers
kan det i den sidste ende koste dens liv!

Ja det er et halvt år siden det skete, og det værste er at
medicinalfirmaet havde hørt om det, men der er ingen advarsel på
pillerne. Min dyrlæge har taget sagen op, og forlanger at det bliver
skrevet på. Vi fik også en erstatning til at dække noget af dyrlæge
regningen af både dyrlægen og medicinalfirmaet - så det var et lille
plaster på såret.

Spred gerne dette indlæg, for så døde Mini ikke helt forgæves. [/quote]

Fra : Pia Nave

Dato : 21-02-05 22:04

GISP!!! Stakkels lille Mini
Det var dog en grusom beretning.....har aldrig hørt noget lignende! Og
her går jeg troligt og giver min lille Oliver hans faste pille hver dag
_uden_ at sørge for at han spiser og drikker lige efter *GYS*
Dét er i al fald slut nu, så næste gang (dvs. i morgen) står jeg klar
med engangssprøjten. Gad vide hvad han mon mener om sådan en underlig dims?!

Tak fordi du sendte beskeden herinde også Camilla!

--
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Mvh. Pia og 4-kløveret

Fra : Denise

Dato : 22-02-05 07:01

Sikken en grim historie
Tak fordi du poster dette indlæg.
Jeg giver altid mine katte vand/mad før pillen og efter. Da jeg har erfaring
for at bl.a. antirope kapsler kan sætte sig i halsen og give rigtig kvalme.
Og så er jeg begyndt at gøre kapsler glatte under den varme hane, så glider
de nemmere ned. Hvorfor jeg også giver dem noget før er, at jeg synes det er
nemmere for alm. piller at glide ned, hvis katten først har fået noget
mad/vand.

--
Hilsen Denise

Fra : Janne

Dato : 22-02-05 13:48

Hej alle.

Ja jeg har læst det på andre forumer. Det er forfærdeligt.
Sad lige nu og læste det endnu engang, og kom til at tænke på om det
måske også var en god ide at smørre pillen ind i smør, så den glider
ordentligt ned, men selvfølgelig også huske at give katten vand lige
efter indtagelsen af pillen.

K.H Janne.

Med venlig hilsen
Janne
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : JytteJ

Dato : 22-02-05 16:27

"Janne" <mail2uKATTE@BAKKEsol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> måske også var en god ide at smørre pillen ind i smør, så den glider
> ordentligt ned, men selvfølgelig også huske at give katten vand lige

Ja jeg blev også temmelig rystet over den oplysning. Hvordan bærer i jer ad
med at proppe vand i jeres kat, mod dens vilje ?

Vh.
JytteJ

Fra : Denise

Dato : 22-02-05 17:51

JytteJ wrote:
> Ja jeg blev også temmelig rystet over den oplysning. Hvordan bærer i
> jer ad med at proppe vand i jeres kat, mod dens vilje ?

Hej
Jeg plejer nu at lade katten selv drikke vand bagefter eller giver den noget
mad den kan lide, så er problemet klaret
Hvis katten er rigtig syg og ikke vil spise, bruger jeg en engangssprøjte
som kan købes i apoteket, det er nemt at sprøjte vand ind i munden på
katten. Jeg mener jo det er vigtigt at pillen ikke sidder og opløses i
halsen, hvis nogle af jer har prøvet det, så ved I hvor ubehageligt det er
og det kan svie. Så jeg kan sagtens forestille mig de ting der kan ske når
piller sidder og svider i halsen. Men forsøg _altid_ med mad bagefter.

--
Hilsen Denise

Fra : JytteJ

Dato : 22-02-05 16:32

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> plaster på såret.
>
> Spred gerne dette indlæg, for så døde Mini ikke helt forgæves. [/quote]

Det var dog forfærdeligt, både for lille Mini og for os andre som ikke
vidste dette.
Ved du hvor man kan læse om dette? Af en eller anden mærkelig grund har min
kat haft en afføringsklump i tarmen, som måtte opereres ud, og nu har hun
ret svært ved at komme af med afføringen. Gad vide om dette er sket efter at
hun har fået penicillin efter sterilation.

Det var godt du postede dette her, Camilla.

Venlig hilsen
JytteJ

Fra : Denise

Dato : 22-02-05 17:52

JytteJ wrote:
> [...]
> og nu har hun ret svært ved at komme af med afføringen. Gad vide om
> dette er sket efter at hun har fået penicillin efter sterilation.

Hvis det er fordi den tit har hård mave, så prøv med noget kattemalt. Eller
måske får den noget foder, der ikke er så godt for den. En kate skal ikke
kronisk have hård mave, så er der noget galt med det ene eller andet.

--
Hilsen Denise

Fra : Bettina Hansen

Dato : 22-02-05 16:45

Hejsa

Camilla Baird wrote:
> På et online katteforum er dette indlæg blevet postet, som jeg ville
> dele med jer andre. Jeg har ikke hørt om fortilfælde, har I? Denne
> risiko kommer helt bag på mig, men åbenbart ikke på producenten!

Jeg har heller aldrig hørt om det før og det lyder jo helt forfærdeligt
:( Men på den anden side set så er risikoen jo nok meget lille når man
så sjældent hører om det. Det kunne også være interessant at høre om
dyrelægen mener at problemet kun er med de piller fra den producent (og
i så fald at få navnet på pillerne) eller om problemet er helt generelt
- dvs. noget man altid skal tænke på når man giver sin kat piller (men
så er det endnu mere utroligt at man aldrig hører om det - der bliver
trods alt givet *mange* piller til katte hver eneste dag i Danmark).

Jeg tror ikke umiddelbart at jeg vil ændre på min pillegivningsprocedure
herhjemme - jeg synes at det er traumatisk nok for katten at få proppet
en pille ned i halsen uden at jeg også forsøger at "drukne" den bagefter
ved at sprøjte vand ned i halsen på den... Men selvfølgelig kan man
altid give dem lidt lækkert at spise bagefter - det gør jeg jo alligevel
nogle gange...

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Denise

Dato : 22-02-05 18:02

Bettina Hansen wrote:
> [...]
> den... Men selvfølgelig kan man altid give dem lidt lækkert at spise
> bagefter - det gør jeg jo alligevel nogle gange...

Hej Bettina
Ikke for at jeg skal blande mig i din pilleindgivning, men jeg ville nok
ændre den. Jeg gav for mange år siden min kat nogle Antirobe kapsler, og
hver gang den havde fået en kapsel, så sad den og rystede og havde det
rigtigt dårligt. Jeg sagde så til dyrlægen, at han nok ikke kunne tåle
kapslerne. Så spurgte dyrlægen, om jeg var sikker på, at de ikke sad fast i
halsen og gav kvalme. Jeg kunne have slået mig selv, den stakkels kat, det
var lige netop det der var galt. Jeg har aldrig haft problemer siden med
kapsler eller piller, når jeg giver mad/vand bagefter. Jeg har som regel
altid et eller andet lækkert, som jeg kan lokke med.
Det er jo ikke meningen du skal sprøjte vand langt ned i halsen på den. Bare
du sørger for den får noget lækkert mad eller selv drikker noget, så er det
jo i orden. Hvis den ikke selv vil spise eller drikke, ja så synes jeg man
skal sprøjte vand ind i munden på den. Og det er ikke spor ubehageligt for
katten, man sprøjter ind i siden mellem tænderne og det er jo bare så det
lige er nok til at sikre sig pillen ikke sidder fast.
Har du iøvrigt selv prøvet at få en pille til at sidde fast i halsen, det
har jeg.
Tager du piller uden at drikke vand til, det gør jeg ikke.

--
Hilsen Denise

Fra : Denise

Dato : 22-02-05 18:17

Denise wrote:
> [...]

Sorry, du skrev jo netop, at du også nogle gange giver mad bagefter

--
Hilsen Denise

Fra : Bettina Hansen

Dato : 23-02-05 12:15

Hej igen

Denise wrote:
> Sorry, du skrev jo netop, at du også nogle gange giver mad bagefter

Ja men det er ikke noget jeg har gjort fast - nærmest tilfældigt...
Vores kat kan ikke tåle ret meget mad da han nemt danner krystaller i
urinvejene - derfor kan jeg ikke tilbyde ham noget lækkert en eller to
gange om dagen hvis han i en periode skal have piller :(

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Bettina Hansen

Dato : 23-02-05 12:10

Hej Denise

Denise wrote:
> [...]
> kapsler eller piller, når jeg giver mad/vand bagefter. Jeg har som regel
> altid et eller andet lækkert, som jeg kan lokke med.

Nu har jeg så *aldrig* (i de snart 20 år jeg har haft katte) oplevet at
mine katte rystede eller på anden måde viste ubehag efter at jeg har
givet dem piller...

> [...]
> katten, man sprøjter ind i siden mellem tænderne og det er jo bare så det
> lige er nok til at sikre sig pillen ikke sidder fast.

Hvis du vil sikre at pillen ikke sidder fast så skal der meget vand til.
Og mine katte har altid adgang til mad og vand så de selv kan drikke
eller æde hvis de vil det. Vores gamle kat *hader* at få piller (og i
det hele taget at blive holdt fast mod hans vilje) - han vil bare væk så
hurtigt som muligt - det ville være grænsende til dyreplageri hvis jeg
udover at give ham en pille også skulle sprøjte vand ind i munden på ham
:( Jeg vurderer simpelthen at risikoen for at det skal gå galt er meget
lille, mens det ekstra ubehag jeg ville skulle påføre ham for at tvinge
vand i ham når han har fået piller vil være relativt stort...

> Har du iøvrigt selv prøvet at få en pille til at sidde fast i halsen, det
> har jeg.

Ja det har jeg - og derfor ved jeg også at der skal meget vand til hvis
den først har sat sig fast...

> Tager du piller uden at drikke vand til, det gør jeg ikke.

Nej - og jeg nægter heller ikke mine katte adgang til vand når jeg giver
dem piller men jeg *tvinger* dem heller ikke til at drikke.

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Britta Sørensen

Dato : 22-02-05 19:38

"Bettina Hansen" <bettina@chin.dk> skrev i en meddelelse >

(og i så fald at få navnet på pillerne)

Hej Btinna.

Jeg ved problemet kan være med Ronaxan (pencilenpiller) de kan være ætsende
i halsen, give kvalme, katten savler og kaster op ! Det er nogle af de
bivirkninger jeg har hørt om og desværre selv har haft oplevelser med
Så jeg lærte at give vand straks efter (jeg blev desværre ikke informeret af
min dyrlæge, men af en opdrætter veninde jeg har) !

Mange hilsner Britta
DK Endoria

Fra : Tina M

Dato : 22-02-05 17:51

> [...]
> dele med jer andre. Jeg har ikke hørt om fortilfælde, har I? Denne
> risiko kommer helt bag på mig, men åbenbart ikke på producenten!

Med venlig hilsen
Tina M
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tina M

Dato : 22-02-05 18:07

> [...]
> dele med jer andre. Jeg har ikke hørt om fortilfælde, har I? Denne
> risiko kommer helt bag på mig, men åbenbart ikke på producenten!

Jeg fik engang nogle pencillin piller til min kat, hvor dyrlægen sagde
at det var MEGET vigtigt at han fik noget at drikke eller spise
bagefter, for ellers kunne der komme nogle ætsninger i spiserøret. Så
jeg har hørt om fænomenet fra min dejlige dyrlæge.

Med venlig hilsen
Tina M
- Tøm kattebakken ved privat svar