Hund fra internat
Fra : Simon Madsen

Dato : 20-02-05 20:44

Hej med jer.

Jeg overvejer at købe en schæfer og har fundet en på et internat, der er 9
md. og er blevet behandlet...? Er det en god ide, og hvad koster det at
købe
en hund der kontra en hvalp uden papir fra d.b.a.? Han skal bruges som
hygge
og familiehund.

På forhånd tak.

Mvh. Simon

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Pwh

Dato : 20-02-05 21:08

Simon Madsen wrote:
> [...]
> det at købe
> en hund der kontra en hvalp uden papir fra d.b.a.? Han skal bruges som

Jeg mener at de tager ca 1500kr på et internat, men skal indkøbsprisen
overhovedet have indflydelse på om du vil have hund, så lad værer.
Det som en hund koster i dens levetid gør at selve prisen for anskaffelsen
er ret ligegyldig om den er 1000 kr eller 10.000kr.
Regn med at en hund i Schæferstørrelse koster ca 500kr/mnd og den
holder vel ca 10 år, altså 50.000kr ialt.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 20-02-05 21:50

> Regn med at en hund i Schæferstørrelse koster ca 500kr/mnd og den
> holder vel ca 10 år, altså 50.000kr ialt.

For min schæfers vedkommende slår det ikke til. Grundet allergiproblemer,
som plager mange schæfere, koster foderet i hvert fald 700 kr/måned, dertil
generelt mange dyrlægebesøg, hvad der også er normalt for schæfere, i hvert
fald for et par tusinde om året. Hunde som afhændes i 6-12 måneders alderen
har ofte ikke været behandlet ordentligt, fysisk eller psykisk, så en sådan
hund kan godt blive dyr i dyrlægeregninger og/eller
adfærdsterapeut-konsultation. Min anbefaling vil være en hvalp fra dba, og
undersøg om den er blevet fodret ordentligt og om forældrene, eller i hvert
fald moderen, er sund.

Held og lykke

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 20-02-05 22:15

Søren LH wrote:

> For min schæfers vedkommende slår det ikke til. Grundet
> allergiproblemer, som plager mange schæfere, koster foderet i hvert
> fald 700 kr/måned,

Ja det er rigtigt, det hører man tit mht schæfere, 500kr/mnd er også
beregnet ud fra alm drift, kommer der uventede udgifter er det oveni.
Så det er mere så snart nogen begynder at spørge til pris på hunden
at mine alarmklokker begynder at ringe, det er i sidste ende den mindste udgift.

/Jens

Fra : pops2

Dato : 20-02-05 21:16

"Simon Madsen" <ssm70@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> købe
> en hund der kontra en hvalp uden papir fra d.b.a.? Han skal bruges som

Hej Simon!

Jeg kan kun bifalde at du overvejer en 'genbrugs-hund' - alle vores har
været 'second-leash' og vi har aldrig været kede af det! Vi har været en
familie med tre børn, så det har altid været vigtigt at hundene har været
rare fra starten. Vi har dog fået dem som 1½ år, og det er begrænset hvor
meget nogle kan nå at 'ødelægge' en 9 mdr gammel vab.
Men til internaters forsvar er de (imo) meget gode til at screene og finde
egnede hunde og nye ejere!
Håber du finder det du mangler - kan desværre ikke hjælpe med priser da vi
ikke har kigget hund i 'aviserne'.

Hilsen Pernille - og Frida (som er nr 3 genbrugs hund af 4) pt

Fra : Hanne O. Hansen

Dato : 20-02-05 21:28

Simon Madsen <ssm70@get2net.dk> skrev:
> [...]
Hej.
Svært at svare på, men vi har været meget heldige med vores
boxerkryds, der var 1½ år, da vi hentede hende, hun faldt meget
hurtigt til og hun er en meget glad hund. MEN vi har også prøvet
at købe en rotweiler på knap et år af en privat sælger, og det var
noget af en prøvelse inden hun faldt til. Hun bare gik og gik
rundt i huset og prøvede på at bryde ud, og havde slet ikke ro på
sig. Hun endte med at få noget beroligende, og hun faldt da også
til efterhånden og blev en meget hengiven hund.
En hund fra dyrenes beskyttelse koster 1300 kr og er
dyrelægeundersøgt, vaccineret og chipmærket. Det kan du se på
www.dyrenes-beskyttelse.dk
Så held og lykke hvad du end vælger.
Hanne.

Fra : Melanie

Dato : 20-02-05 21:50

> [...]
> købe
> en hund der kontra en hvalp uden papir fra d.b.a.? Han skal bruges som

Hej Simon

Jeg har sammen med min man købt hele 3 hunde på internatet her på Bornholm.
Laaaaaang historie som mange herinde kender, men i meget kort version her.
1. hund var 1½ år og super dejlig spids/lab blanding. Hun var syg og kastede
op fra start.
2.hund købte vi og det er en hvalp som er en lab/shef/golden og han er bare
super. Så var nr. 1. hund desværre så syg så vi blev nød til at aflive
hende. Hun var kun lidt over 2 år da. Internatet ville give os en anden hund
gratis da det virkelig har været en hård kamp mod hendes sygdom vi desværre
tabte, derfor
3. hund som er en shef/lab fik vi så og han var lidt over 1½ år. Det går
super med ham også.

Sagt på en anden måde, hundene er super skønne selv om de har været på
internat. De kostede os kr. 1000,- men det var ikke derfor vi valgte dem.
Vores 1. hund vidste internatet ikke var syg og de har prøvet at hjælpe os
godt igennem sygdomsforløbet ved at kontakte forrige ejer for detaljer om
hendes fortid.
Vi kiggede slet ikke efter hund i aviserne da vi vidste at vi hellere ville
hjælpe en hund til at få et bedre liv, ved at tage en fra internatet. Det
kan gå hen og blive hårdt arbejde, men det har for os været det vær. Vi har
gået til hundetræning, og det var super godt for at få bedre kommunikation
mellem os og hundene. Det virker så fantastisk godt. Alle vores 3 hunde har
elsket det, og elsker stadig når vi træner i det daglige.

Håber du kunne bruge mit svar til noget selv om jeg kom langt omkring.
Held og lykke med det.
Mvh Melanie

Fra : dpl

Dato : 20-02-05 22:33

Hej Simon
Synes det er en en strålende ide at I overvejer en internatshund.

Vi fik selv for 2 år siden en 4-årig hanhund hos dyrenes beskyttelse, og
det har været success fra dag eet! Både hvad angår at falde til hos os,
forholdet til den hanhund vi havde i forvejen, og dens forhold til vores
katte, gik over al forventning

Så kan I få god information om denne hund, og hans tidligere hjem, så
kan jeg kun tilskynde Jer at tage ham, og give ham en ny chance!

Hilsen Dorthe
Det er basset-hunden Arthur der stammer fra internatet:
http://www.vildkat.dk/foto/stue.jpg

Fra : Anette

Dato : 21-02-05 01:10

Simon Madsen wrote:
> Jeg overvejer at købe en schæfer og har fundet en på et internat, der
> er 9 md. og er blevet behandlet...? Er det en god ide,

Hej Simon

Det kan være en rigtig god idé, som andre også skriver - men
vær forberedt på at de tidligere ejere ikke beskriver nøjagtig hvad der
eventuelt har været af problemer.
Vi har haft flere "genbrugs-hunde" og det er gået fantastisk godt, men vores
sidste oplevelse med en ellers vidunderlig Border Collie endte desværre med
en aflivning efter bare 8 måneder her hos os.
Han var 6 år da vi fik ham, angiveligt kun fordi han ikke var god til mindre
børn. Det er ikke noget problem her hos os, men sandheden var at han fik
nærmest epileptiske anfald hvor han blev enormt agressiv og angreb/bed
enhver indenfor rækkevidde. Dette kom først frem efter godt 7 måneder her.
Inden da havde han været en helt igennem skøn hund, som faldt hurtigt til,
meget lydig, velopdragen, villig og rigtig god her i familien. Han var meget
undskyldende efter hvert anfald, søgte trøst og tilgivelse med voldsom
underdanighed - men det duer ikke med en hund man ikke kan stole på. Ingen
behandling var mulig/virkede - så med stor smerte og stor sorg måtte vi lade
ham aflive.
Det er ikke en oplevelse jeg på nogen måde ønsker at gennemgå igen, jeg
knyttede mig (for?) meget til den hund, derfor vil jeg fremover kun have
hvalpe under ½ år, så jeg er nogenlunde sikker på at prægningen er rigtig og
at jeg har en chancen for at få at vide - direkte fra den tidligere ejer -
hvad bøvlet har været.

Vi har en dejlig "genbrugs" PON (hvalp) nu - og har direkte kontakt med
tidligere ejer, så vi ved hvad hun har været igennem - det gør hendes adfærd
lidt mere forståelig.

/ Anette
www.faarborg.dk/philana

Fra : Simon Madsen

Dato : 21-02-05 14:32

Hej igen!

Tak for svarene.

Jeg vil gerne præcisere, at det ikke er på grund af pris og
dyrelægeregninger o.s.v., det koster at have hund...
Og det vil jeg naturligvis gerne betale, men hvis alle parter er gladere
ved
en god "brugt" hund er det jo fint.

Jeg ville bare gerne høre fra folk, der har hunde fra et internat, der er
jo
ingen grund til at starte forkert...

M.v.h. Simon

P.S. Vi har en schæfer, vi fik ham, da han var et halvt år og havde været
2
steder uden det store held, og det går fantastisk ved os. Vi har haft ham
knap et år nu.

Fra : Lady

Dato : 22-02-05 10:31

"Simon Madsen" <ssm70@get2net.dk> skrev i en meddelelse
Klip

> Jeg ville bare gerne høre fra folk, der har hunde fra et internat, der er
> jo
> ingen grund til at starte forkert...
>
> M.v.h. Simon

Hej Simon.

Mine forældre fik en 11 mdr. gammel schæferhan fra en opdrætter, der skulle
have brugt ham til avl. Hunden blev dog ret hurtig for stor, så ejeren ville
af med ham.

Charlie var mere eller mindre opvokset i en hundegård. Dvs. han var ikke
100% renlig og blev det faktisk heller ikke, før han blev 15 mdr!

Der udover havde ejeren gået til IPO med ham. Faktisk den eneste form for
træning han havde gennemgået.
Det resulterede i, at han pr. automatik sad i armen på mig en dag, hvor jeg
ville beskytte en lille killing fra hans store tænder.
Man kan sige meget om IPO, hvilket jeg slet ikke vil rodde mig ud i, men kan
hunden ikke kende forskel på træningssituation og "nu er vi hjemme og bider
ikke", så er det farligt!

I dag, hvor han næsten er 2 år, er jeg stadig ikke tryg ved ham, og mit
kommende barn får ikke lov til at være i nærheden af ham uden MEGET tæt
overvågning fra min side.
Så sent som forleden snappede han mig i låret. Måske i leg, men ikke
acceptabelt efter min mening af en 2 år gammel hund.

Mine forældre er meget glade for ham, men indrømmer, at det nok var en
fejlvurdering at tage ham. Han kræver stadig konstant træning og har som
sagt mange unoder.

Min egen schæfer har ALDRIG opført sig sådan. Har selvfølgelig været hvalp
med hvad det medfølger, men jeg vil til enhver tid turde lade ham være alene
med børn.

Undersøg grundigt hundens baggrund, hvis du skal have en internathund.
Som en anden nævner, så får man næppe hele sandheden, men internatet burde
også kunne hjælpe jer med at teste, om hunden er noget for jer. Om han
f.eks. har tendens til at bide m.v. Er de ikke interesseret i det, så hold
jer fra ham.
Det er meget nemmere at afvise en hund, inden han kommer i ens hjem.

Mvh. T. Jakobsen