Bolte
Fra : Jan Axelsen

Dato : 20-02-05 19:45

I gamle dage var der noget der hed With wort (tror jeg at det staves),det
var enten
grov eller fin. 7/16" fin har 18 gevind pr. tomme.
Jeg kan ikke se at der står noget på flangen, så jeg ved ikke om det er en
Volvo lavede.

MVH Jan
Thurø

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-02-05 21:51

"Jan Axelsen" <jan.axelsen@mail.dk> skrev

> I gamle dage var der noget der hed With wort (tror jeg at det staves),det
> var enten
> grov eller fin. 7/16" fin har 18 gevind pr. tomme.

Ja, det er en britisk standard fra attenhundrede hvidkål

Whitworth 55º og boltene adskiller sig også ved, at hovederne heller ikke er
standard tommemål ligesom UNF/UNC, så man kan heller ikke bruge en
almindelig tommemåls top/nøgle

Men det er mange år siden, det er blevet brugt, og det er sjældent, at det
sidder på andet end typiske, engelske maskiner, og det er især noget som det
britiske militær brugte på mange af deres maskiner. I dag hedder det WG/WFG
gevind, 55º

Whitworth 55 gevind bruges dog stadig til rør af een eller anden grund. Det,
du har er så WFG (fingevind) Mange kalder det også BSF gevind.

Men det er fuldstændig forældet, og jeg tror, at det bliver svært at finde
nye bolte med det gevind. Der skal du rundt og lede..

Jeg har i øvrigt en del gamle tapper og bakker liggende til whitworth
gevind, men næppe i den størrelse, og jeg er næsten sikker på, at det er
grovgevind.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-02-05 22:35

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Men det er fuldstændig forældet, og jeg tror, at det bliver svært at finde
> nye bolte med det gevind. Der skal du rundt og lede..

Nåh, ja, det er selvfølgelig ikke sværere, end at du finder en gammel
maskinarbejder/værksted, som kunne tænkes at have whitworth bakker liggende,
og så tager du et par rustfri 14mm bolte samt en håndfuld tuborg under
armen.

Så kan han dreje dem til dig. Værre er det selvfølgelig ikke

Claus

Fra : Carsten Holck

Dato : 24-02-05 15:20

Claus Tersgov skrev:
> [...]
> armen.
>
> Så kan han dreje dem til dig. Værre er det selvfølgelig ikke

Ellers har jeg tidligere haft gode erfaringer med HF Jensens
Værtøjsfabrik på Emdrupvej, de har tidligere kunne levere værktøjer tin
de mest besynderlige gevind - om de kan det mere ved jeg ikke, men det
er da værd at spørge.

/carsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-02-05 15:59

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev

> [...]
> Værtøjsfabrik på Emdrupvej, de har tidligere kunne levere værktøjer tin
> de mest besynderlige gevind - om de kan det mere ved jeg ikke, men det

Helt sikkert, men det bliver desværre nok dyrt. Kvalitetstapper og -bakker
er faktisk ret dyre, og navnlig i specialmål. Jeg ville ikke bliver
overrasket, hvis en bakke kostede 4-500,-

Så det er en god ide at købe den slags, hvis man kommer rundt på
loppemarkeder og ellers roder med dimser og værktøj...

Claus