IBM Aptiva-opgradering
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 20-02-05 11:06

Hej gruppe!

Jeg er ikke sikker på, at dette er den rette gruppe for spørgsmålet;
hvis ikke, så anvis den rigtige.

Jeg har fået fingre i en gamellem IBM Aptiva computer med en 266mhz
Intel Pentium 2 CPU, der tilsyneladende kører uden aktiv køling.

Jeg kunne godt tænke mig at opgradere den, men ved ikke, hvor hurtig
en processor, motherboardet vil acceptere? Er der en måde, jeg kan
finde ud af det på?

Umiddelbart kan jeg ikke se, hvor en evt. aktiv køling skal nuppe
størm fra, men der er måske en løsning?

Jeg kan ikke finde noget modelnummer, men der var en 4 gb hd i, og 32
mb ram, hvis det hjælper. Jeg har uden problemer kommet en 128 mb
ram-stang i, og den kører fint.

På forhånd tak for hjælpen!

Med venlig hilsen

Kasper Bergholt H. Kristiansen

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 20-02-05 11:46

On Sun, 20 Feb 2005 11:05:51 +0100, Kasper Bergholt
<menage@tiscali.dk> wrote:

>Jeg kan ikke finde noget modelnummer, men der var en 4 gb hd i, og 32
>mb ram, hvis det hjælper. Jeg har uden problemer kommet en 128 mb
>ram-stang i, og den kører fint.

Nu har jeg fundet modelnummeret, 2140-L46, men IBM's database
indeholder ikke oplysninger om processorkompatibilitet eller
oplysninger om motherboardets specifikationer, hvilket vel er det
afgørende?

Fra : Soren Pedersen

Dato : 20-02-05 17:01

Kasper Bergholt wrote:

> [...]
> indeholder ikke oplysninger om processorkompatibilitet eller
> oplysninger om motherboardets specifikationer, hvilket vel er det

Som hovedregel bør du ikke pille i iBM's billigserier. De fungerer 100%
i den konfiguration de er købt i, og ikke andre. Hvis du vil opgradere,
så sælg den gamle for det du kan få for den, og køb noget andet brugt
der er hurtigere.

Mvh
Søren

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 20-02-05 20:46

On Sun, 20 Feb 2005 17:01:08 +0100, Soren Pedersen
<smpFJERN@munchweb.dk> wrote:

> [...]
>i den konfiguration de er købt i, og ikke andre. Hvis du vil opgradere,
>så sælg den gamle for det du kan få for den, og køb noget andet brugt

Var Aptiva-serien en billigserie? Det foresvæer mig, at 2146'eren
kostede i omegnen af 16.000,- i 1997.

Jeg takker for rådet, men tager gerne chancen med at opgradere. Det er
sådan rent hobbyagtigt, og designet er ganske nydeligt. ;) Derudover
er der vist kun 400,- at hente i Den Blå Avis. Det er sådan rent

Men der er ikke nogen, der har nogle oplysninger om motherboardet
(særligt ift. processorkompatibilitet)?

Fra : Peter Larsen

Dato : 20-02-05 22:14

Hej Kasper

Behold maskinen som den er. Efter al sandsynlighed vil en anden cpu ikke
virke.
Selv hvis den gør er der så mange andre flaskehalse i sådan en gammel pc, at
det ikke er arbejdet værd.

Ja Aptiva er IBM's billigserie. Hvad noget kostede i 1997 er fuldstændigt
ligegyldigt, her er lidt regninger fra min samling:
1996: 21" EIZO CRT skæmr, 15.000 excl. moms
?: 2*64 Mb RAM 72 pin, 6.800 excl. moms
? tre 3.5" disketter 210,-

ak ja hvad man ikke har betalt dengang....

Fra : JK

Dato : 20-02-05 22:19

On Sun, 20 Feb 2005 11:46:23 +0100, Kasper Bergholt
<menage@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>indeholder ikke oplysninger om processorkompatibilitet eller
>oplysninger om motherboardets specifikationer, hvilket vel er det

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=MIGR-4H7UYL

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=PMYS-3LMLQD

Som du har computeren kørende nu (med windows) kan du downloade aida32
og køre det. Det fortæller hvilket chipset bundkortet har. Det er
sandsynligvis Intel 440LX.

Dvs. det kan kun 66 MHz frontbus, og cpu'erne går op til 533 MHz. De
er slot1.
Hvis du har Intel 440BX chipset, kan det køre fsb100 også. Men igen
ligger toppen af kompatible cpu'er ved 533 MHz.

Hvis du skifter cpu, skal der reflashes bios. Det er den 2. link jeg
gav, som kan lave en flashe diskette til at boote på.

Strømforsyningen er sandsynligvis på 145 watt. Hvilket er ingenting.
Det står på den.

Så træerne rækker bestemt ikke ind i himlen. På mange virksomheder
smider de computere ud, som er på 500 MHz. Sådan een er du bedre tjent
med.

mvh

John

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 21-02-05 09:34

On Sun, 20 Feb 2005 22:18:52 +0100, JK <johnknuhtsen@mailREMOVE.dk>
wrote:

> [...]
>Hvis du har Intel 440BX chipset, kan det køre fsb100 også. Men igen
>ligger toppen af kompatible cpu'er ved 533 MHz.

Hej John!

Tak for dit svar. Chipsettet er ganske rigtigt 440LX.

Så vidt jeg kan se på:

http://www.zen26266.zen.co.uk/Slot1up3.htm

kører 266 mhz-processoren ved 2.8 volt, mens hurtigere processorer
kører ved 2.0 volt; betyder det, at der skal stilles på nogle jumpere,
hvis der skal installeres en hurtigere processor? Eller kan det klares
fra BIOS?

En stor tak til alle, der har svaret!

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 21-02-05 11:07

On Mon, 21 Feb 2005 09:33:32 +0100, Kasper Bergholt
<menage@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>kører ved 2.0 volt; betyder det, at der skal stilles på nogle jumpere,
>hvis der skal installeres en hurtigere processor? Eller kan det klares

Det burde foregå automatisk. CPU'en meddeler selv bundkort hvilken
default cpu spænding, den bruger. Det er de såkaldte VID codes.
Det er ligesådan med cpu multiplier og fsb.

Men for en sikkerheds skyld bør du lige mærke efter på cpu den første
halve time, hvor varm den bliver. Pas på med statisk elektricitet fra
fingrene også.

mvh

John

Fra : Torben Bjørgheim Abi~

Dato : 21-02-05 01:30

scripsit "Kasper Bergholt"

> [...]
>
> Jeg kan ikke finde noget modelnummer, men der var en 4 gb hd i, og 32
> mb ram, hvis det hjælper. Jeg har uden problemer kommet en 128 mb

http://home.att.net/~wymette/bookmrks.htm

Fandt stort set alt, der er værd at vide om min gamle aptiva her -
inklusive en vejledning i at opgradere. Forsøgte bl.a. med en 400mhz cpu,
men fik den ikke til at køre hurtigere ned 266. Sendte den videre og den
kører faktisk stadig klippestabilt, men i pensionisttempo hos en pensioneret
tolder

vh/Torben

Fra : Jacob E.

Dato : 21-02-05 17:14

Torben Bjørgheim Abilgaard wrote:
> http://home.att.net/~wymette/bookmrks.htm
>
> Fandt stort set alt, der er værd at vide om min gamle aptiva her -
> inklusive en vejledning i at opgradere.

Men, det er vist et par dage siden, ikke?
Jeg måtte da lige kigge på linket, og mange af de bookmarks er ældgamle, og
derfor døde.
Så Kasper, forvent ikke megen hjælp dér.

Jeg vil sige det samme som mange af de andre: En gammel Aptiva får du ikke
meget ud af (og det samme gælder iøvrigt Compaq). De er slet ikke forberedt
til opgradering på samme måde som andre computere. Den er nok mere
interessant at bruge som web- eller mailserver ell. lign.
Jeg ved også, at rigtigt mange gamle Aptiva'er og Compaq'er ender deres liv
på børneværelset.

Mvh Jacob

Fra : Ove Kristensen

Dato : 21-02-05 22:36

"Torben Bjørgheim Abilgaard" <toa@bt.dk> skrev i en meddelelse

> men fik den ikke til at køre hurtigere ned 266. Sendte den videre og den
> kører faktisk stadig klippestabilt, men i pensionisttempo hos en
> pensioneret
> tolder

Så ka' du lære det - ka' du )))))))))))))