Bolte
Fra : Jan Axelsen

Dato : 20-02-05 01:02

Jeg mangler 4 bolte til klemflangen på
et Volvo MS3B gear. Jeg er næsten sikker
på at det er M11x1.5 mm. Hvor kan de mon
skaffes ?.
MVH Jan
Thurø

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-02-05 02:43

"Jan Axelsen" <jan.axelsen@mail.dk> skrev

> Jeg mangler 4 bolte til klemflangen på
> et Volvo MS3B gear. Jeg er næsten sikker
> på at det er M11x1.5 mm. Hvor kan de mon
> skaffes ?.

Mon ikke, det er engelske tommer?

Dels er 11 mm ikke noget, der er meget brugt i de seneste år, og dels passer
det fint med, at det er en 7/16 tomme med UNC 60°, altså 14 gevind/1"

Stigningen 1,5 metrisk og 14 gevind/1" ligner hinanden utrolig meget.

En del af de gamle Volvo biler brugte tommemål, så har du en Volvoforhandler
i nærheden, kan du måske få tommebolte hos dem. Ellers er det bare at ringe
rundt til diverse forhandlere af bolte.

Gearet er jo ikke så gammelt igen, så det lyder mærkeligt, hvis de skulle
have brugt en 11mm bolt. Der er en tegning af gearet her:
http://volvopentaparts.stemtostern.com/VolvoDiagrams/ShowAssembly.asp?ID=6079
men jklemflangen er ikke med, så den kan jo være fra hvem som helst.

Mon ikke, det er noget du kan få originalt hos Volvo, hvis det altså er en
Volvo klemflange. Hvis det er en 11mm bolt, så går den garanteret igen i
andre sammenhænge. Hvis det er metrisk gevind, så kan det måske lade sig
gøre at dreje en 12mm ned, men det er nok lige så svært at finde en 11mm
snitbakke, som det er at finde en 11mm bolt

Har du ikke en gevindsøger, du kan tjekke med, eller du har måske ikke de
gamle bolte?

Jeg hælder altså mest til, at det er engelske tommer....

Claus

Fra : bentp

Dato : 20-02-05 10:54

Jeg tror du skal prøve at måle igen. Det er helt sikkert ikke M11 (hvornår
har det været brugt overhovedet?) og det er ikke særlig sandsynligt at det
skulle være tomme-gevind - efter min mening.
Hvis det er helt umuligt kan du jo bore op og skære et nyt M12..?

mvh
bent

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-02-05 16:25

"bentp" <bentp@tele2adsl.dk> skrev i

> [...]
> skulle være tomme-gevind - efter min mening.
> Hvis det er helt umuligt kan du jo bore op og skære et nyt M12..?

Det er ikke spor usandsynligt, at det er tommegevind. Volvo har gennem tiden
har forskellige leverandører til at producere for sig, og mange af disse
produecnter bruger tommer.

Med menhysn til M11, så tror jeg ikke på, at det har været i brug de sidste
30 år, andet end til meget specielle ting, og M11 findes heller ikke længere
på de almindelige gevindtabeller. Jeg har dog en gammel Walco, hvor den er
med.

Min kammerats båd, en contessa 28 med en Lister-Petter motor, der er alt
gevind i tommer, så mit gevindværktøj har været flittigt i brug.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-02-05 18:53

"bentp" <bentp@tele2adsl.dk> skrev

> Hvis det er helt umuligt kan du jo bore op og skære et nyt M12..?

Det er ikke sikkert, at gevindet holder.

Stigningen på en 12mm bolt er 1,75, så boret skal være 10,25 og hvis hans
hul er 11,11 er det ikke sikkert, at gevindet vil holde tilstrækkeligt.

Men man kan jo prøve...

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-02-05 11:27