E: Taxa-selskab i København
Fra : John Drage Thomsen

Dato : 19-02-05 17:42

Kære venner

Jeg er på jagt efter et taxa-selskab, der kørte i København kort efter
krigen, altså omkring 1950'erne og så fremdeles....

De skulle have kørt fortrinsvis med amerikanerbiler, men det gjorde
vel de fleste? Og så hed selskabet formentlig noget med xxx-bilen.

Har I et bud?

Selv husker jeg kun, at man foruden en TAXA - tlf. 1901 - kunne køre
med Lillebil, men om det også var et selskabsnavn, eller blot udtryk
for at TAXA's navn var beskyttet, vides ikke.

Venligst
John

Fra : Hugh Watkins

Dato : 19-02-05 19:17

"John Drage Thomsen" <sir_john@REMOVEvip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> med Lillebil, men om det også var et selskabsnavn, eller blot udtryk
> for at TAXA's navn var beskyttet, vides ikke.

spur vognmand Bent Hedemann Blegdamsvej 66 3537 6132
http://www.lokalshop.dk/search.asp?landsdel=0&brancher=Taxa%20Taxi%20Busser&byer=København%20Ø

han kort lillebil engang

Hugh W

Fra : annelise christensen

Dato : 19-02-05 22:30

Hej John.

Du skulle vel ikke tænke på "Ringbilen".

med venlig hilsen
annelise christensen

Fra : Claudius&Forslund

Dato : 19-02-05 22:53

Hej John jeg forsøger her at kunne hjælpe dig måske taxa havde tlf central
9001, jeg errinder fra mine unge år efter krigen de store gule LILLEBILER
som holdt mellem det gl. Palladium og Tivoli der ligger en nedkørsel mellem
bygningerne Centralen hed CODANBILEN de holdt meget til ind ved DIXI bar og
ved langelinie når der var amerikanske krigsskibe på besøg
hilsen Ove

Fra : annelise christensen

Dato : 19-02-05 23:02

Hej (igen) John.

Det er rigtigt som Claudius og Forslund skriver og hvis du går ind på
Codanbilens hjemmeside er der en lille historie om hvordan de begyndte med
amerikanske biler.

med venlig hilsen
annelise christensen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 20-02-05 09:33

Hø-hø, jeg husker der var mange onde tunger igang omkring "Codanbilen".
Jeg husker ikke dem alle, men de var berygtet for at køre med hovedet
undner armen, - og som en vis mand med horn i panden var efter ham:

Rygtet, at når chaufføren kunne se sit snit til at komme tæt på en
cykelist, så åbnede han døren . . . . . taler nok ikke helt sandt, men
overdrivelsen fremmer som bekendt forståelsen.

Omkring LILLEBILEN mener jeg det var et selskab der ikke havde noget med
TAXA at gøre, men man kunne søge om at køre LILLEBIL som selvstændig
vognmand på visse betingelser.

Hvis jeg husker forkert, så ret mig.

Senere kom MINI -TAXA. Her krævedes ikke 4 døre, til gengæld var prisen
lavere.

For særligt interesserede kan man få langt mere TAXA-nostalgi ved at
klikke på http://www.bvhtaxa.dk/jubilaeum.htm

God Sønda'
Flemming.

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 21-02-05 10:48

On Sun, 20 Feb 2005 09:32:58 +0100, Flemming Svendsen
<zeus2SLET@SLETmail.dk> wrote:

> [...]
>lavere.
>
>For særligt interesserede kan man få langt mere TAXA-nostalgi ved at

Tak for tips'ene - det er jo en herlig gruppe!

Jeg har også fået et par direkte mails; altsammen noget der også
rusker op i egen TEFAL-hukommelse... )

Bl.a. noget om at kun Taxa havde faste holdepladser, noget om
"slagsmålene" foran Hovedbanegården og senere Lufthavnen. Også noget
om røde, grønne og vistnok blå glas i de små markeringslygter etc.

Skyts til en fortsat jagt på en Taxa, hyrevogn, drosche.... )

Venligst
John

Fra : OleN

Dato : 22-02-05 16:03

> [...]

> Jeg er på jagt efter et taxa-selskab, der kørte i København kort efter
> krigen, altså omkring 1950'erne og så fremdeles....

Hej,

Jeg ved ikke noget om taxa/taxi eks, men jeg kom til at tænke på at der på
Københavns stadsarkiv, er vejvisere og telefonbøger fra perioden, så hvis
du har mulighed for at kigge forbi Københavns rådhus, kunne der måske
findes ting i disse, der kunne føde hukkommelsen.

med venlig hilsen
Ole Nielsen