table i CSS
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 19-02-05 16:03

Hvordan omsætter jeg nedenstående til CSS?

border="0">

Jeg har lavet en class "foter" i mit stylesheet, og width kan jeg sagtens
sætte, men
kommandoerne for cellspacing, cellpadding synes jeg ikke at kunne finde.

Fra : Martin Ploug

Dato : 19-02-05 21:20

Hej Jan

Hvad er det du vil skrive i css - er det bredde og align?

- Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-02-05 21:20

Jan Rasmussen skrev:

>Hvordan omsætter jeg nedenstående til CSS?

Først skal du afgøre om ikke en tabel er mest relevant til dine
data. Hvis den er det, skal du beholde den.

Der er ikke noget galt med tabeller til tabeldata. De tabeller
der 'bør' droppes, er dem der har erstattet et ordentligt redskab
til at sætte teksten op med. Dertil bruger man CSS i dag.

Hvis du skal have en tabel, kan du også roligt beholde
cellspacing og cellpadding og vist også width (ikke helt sikker).

>kommandoerne for cellspacing, cellpadding synes jeg ikke at kunne finde.

Man kan godt lave noget fidus med boksmodellen, men det er logisk
nok at benytte parametrene sammen med <table>.

--
Bertel

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 20-02-05 19:22

Jan Rasmussen skrev:

> [...]
> sagtens sætte, men
> kommandoerne for cellspacing, cellpadding synes jeg ikke at kunne

spacing er der ikke rigtig nogen kommando for i css, men det plejer at
virke hvis man blot nulstiller med padding:0; margin:0; (hvis du
nulstiller for samtlige elementer i starten af din css:

* {
padding:0;
margin:0;
}
så undgår du også en masse bøvl senere hen fordi de forskellige
browsere har forskellige standardindstillinger for de attributter. så
skal du kun sætte en padding eller margin der hvor det er nødvendigt!

@ bertel!!

Der er ikke noget galt med tabeller til tabeldata. De tabeller
der 'bør' droppes, er dem der har erstattet et ordentligt redskab
til at sætte teksten op med. Dertil bruger man CSS i dag.

Ikke helt rigtigt! du præsenterer det visuelt i csskoden, men den rent
faktiske kode kaldes for tabelløs og skrives som regel med divs (dvs.
html-strukturen er en anden.) (ikke noget ondt ment, bare peditesse
semantisk rytteragtig træls ;) )

Claus

Fra : Storm

Dato : 20-02-05 20:23

Claus Jacobsen <cj@ingenspamoverhovedettak.dk> wrote:

> [...]
> browsere har forskellige standardindstillinger for de attributter. så
> skal du kun sætte en padding eller margin der hvor det er nødvendigt!

Hvis man gerne vil nulstille samtlige kanter og margin er det så gjort
med:

table{ border-collapse: collapse; }

- jeg har set det foreslået, men er lidt usikker på hvor mange
egenskaber collapse egentlig "kollapser" - er det alle?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-02-05 23:15

Storm wrote:

> [...]
>
> - jeg har set det foreslået, men er lidt usikker på hvor mange
> egenskaber collapse egentlig "kollapser" - er det alle?

Hvis man sætter border-collapse:collapse; gør det, at der ikke bliver
mellemrum mellem tabelceller og at to naboceller eventuelle borders bliver
lagt sammen til en enkelt.

Det har ingen indflydelse på hverken margin eller padding - hvis det var
det, du mente.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-02-05 23:18

Storm skrev:

> Hvis man gerne vil nulstille samtlige kanter og margin er det
> så gjort med:

> table{ border-collapse: collapse; }

Nej. Først og fremmest virker border-collapse *kun* på tabeller -
alle andre elementtyper er derfor ikke berørt af indstillingen.
Dernæst ændrer border-collapse kun ved hvordan kanter opfattes på
en tabel - ikke direkte ved deres størrelser og slet ikke ved
margener.

Der er to mulige modeller for kanter på tabeller: adskilte kanter
eller samlede kanter. I den første er der en kant til hvert
tabelelement - det vil sige at mellem to tabelceller med kanter vil
man kunne skelne mellem højrekanten på den venstre celle og
venstrekanten på den højre celle.

I modellen med samlede kanter (som benyttes når man vælger border-
collapse: collapse), slås kanter der ligger ved siden af hinanden
sammen.

Generelt skal man for at nulstille margen/fyld skrive:

element{ margin: 0; padding: 0; }

Hvis det så er en tabel, kan man tilføje border-collapse.

Se evt. også beskrivelsen her:
<http://www.w3.org/TR/CSS21/tables.html#propdef-border-collapse>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Storm

Dato : 21-02-05 20:58

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
> Dernæst ændrer border-collapse kun ved hvordan kanter opfattes på
> en tabel - ikke direkte ved deres størrelser og slet ikke ved

Tak, også til Erik - klar tale.

> [...]
>
> I modellen med samlede kanter (som benyttes når man vælger border-
> collapse: collapse), slås kanter der ligger ved siden af hinanden

Det vidste jeg nemlig ikke.

> Generelt skal man for at nulstille margen/fyld skrive:
>
> element{ margin: 0; padding: 0; }

Ja, sådan plejer jeg at gøre, men troede så fejlagtigt at
border-collapse kunne erstatte det.

> Hvis det så er en tabel, kan man tilføje border-collapse.

> Se evt. også beskrivelsen her:
> <http://www.w3.org/TR/CSS21/tables.html#propdef-border-collapse>

Tak - der er jo lidt godnatlæsning

--