Hjælp, blå skærm ved win2k installering
Fra : Jakob

Dato : 18-02-05 20:17

Jeg har nu adskillige gange forsøgt at installere win2k på en msi neo
fsr socket 754 bundkort.

Jeg kan sagtens boote op og komme i bios, så lang så godt. Problemet
opstår når jeg prøver at lægge system på den nyindkøbte 160 Gb seagate
disk. Den er monteret som master på yderste stik af et ide kabel.

Når jeg booter på wincd'en starter installationen som normalt. Når jeg
kommer til diskoversigten får jeg at vide at det er en 13x gb partition
og en 8 mb partition. Den lille partition kan jeg ikke slette eller
formatere. Hvis jeg vælger den store får jeg at vide at det er en ntfs
partition. Første gang prøvede jeg at formatere disken, men da jeg efter
et par timer vendte tilbage til maskinen stod den med blå skærm og på
den var en fejlmeddelelse i stil med "Stop kmode_exeption_not_handled"
efterfulgt af " adress a0018D17 base at A000000, datestamp 38438ff7 win
32k.sys" og så stod der at fysisk lagring havde fundet sted, kontakt
systemadministrator......

Jeg tvang maskinen til at restarte og herefter kom et win2k
installationsvindue hvorefter den frøs.

Jeg prøvede igen at boote fra win2k og påbegynde en ny install. Igen
kunne jeg komme frem til diskoversigten, denne gang valgte jeg ikke at
formatere men at gå videre med installationen. Det fik igen maskinen til
at fryse denne gang med en blå fejlskærm med en masse generelle råd om
biosopgradering, hardware og systemadministrator..

MEn men men hvordan fan... kommer jeg videre herfra. Jeg har tænkt mig
at smide en gammel disk i for at se om det er her fejlen ligger, men
hvad kan jeg ellers gøre ??

Håber meget at nogen kan hjælpe.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 18-02-05 20:41

In article <MPG.1c805d8e9aeb757d989858@sunsite.auc.dk>, no@mail.com
says...

> MEn men men hvordan fan... kommer jeg videre herfra. Jeg har tænkt mig
> at smide en gammel disk i for at se om det er her fejlen ligger

Har prøvet med en anden disk og jeg render stadig ind i blå skærm under
installationen.

Damn

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-02-05 20:42

Jakob skrev:

> opstår når jeg prøver at lægge system på den nyindkøbte 160 Gb
> seagate disk. Den er monteret som master på yderste stik af et ide

Du har ikke en Windows 2000 CD med SP3 eller SP4 slipstreamed?

Nedenfor er et link der også virker med Windows 2000:

- Look, this is Debian. They don't release things until you have to

Fra : Jakob

Dato : 18-02-05 22:03

In article <xn0dynscc3ilea2007@dtext.news.tele.dk>,
ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...

> Du har ikke en Windows 2000 CD med SP3 eller SP4 slipstreamed?

Nej det har jeg ikke, har ikke villet begive mig ud i det men det kan
være et jeg skal den vej.

Jeg har foriøvrigt prøvet at starte fra en linux cd, og her kunne
maskinen godt komme op og køre, så problemet må jo ligge i win2k på en
eller anden måde.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-02-05 00:38

Jakob skrev:

> Nej det har jeg ikke, har ikke villet begive mig ud i det men det kan
> være et jeg skal den vej.

Det skal du...

> Jeg har foriøvrigt prøvet at starte fra en linux cd, og her kunne
> maskinen godt komme op og køre, så problemet må jo ligge i win2k på

http://support.microsoft.com/kb/305098/EN-US/

Linux har ikke problemer med 48-bit LBA

- Look, this is Debian. They don't release things until you have to

Fra : Jakob

Dato : 18-02-05 22:22

In article <xn0dynscc3ilea2007@dtext.news.tele.dk>,
ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...

> Du har ikke en Windows 2000 CD med SP3 eller SP4 slipstreamed?

Jeg vil se om jeg kan finde ud af at lave en slipstreamed cd. Det er en
gammel win2k så der er vist ingen servicepacks på den. Men kan du
fortælle mig om jeg så skal slipstreame servicepack 1,2,3 og 4, eller
erstatter servicepack 4 de tre foregående ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-02-05 00:37

Jakob skrev:

> fortælle mig om jeg så skal slipstreame servicepack 1,2,3 og 4, eller
> erstatter servicepack 4 de tre foregående ?

De er kummulative, dvs. at en SP-version rummer alle de tidligere
udgaver. Det er derfor nok at anvende SP4.

- Look, this is Debian. They don't release things until you have to

Fra : Jakob

Dato : 19-02-05 01:30

In article <xn0dyob6p3qzonb002@dtext.news.tele.dk>,
ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...

> De er kummulative, dvs. at en SP-version rummer alle de tidligere
> udgaver. Det er derfor nok at anvende SP4.

Ok tak skal du have

Jakob

Fra : jda^fx

Dato : 19-02-05 07:03

On Sat, 19 Feb 2005 01:29:37 +0100, Jakob <no@mail.com> wrote:

>In article <xn0dyob6p3qzonb002@dtext.news.tele.dk>,
>ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...

>Ok tak skal du have
>
>Jakob

Jeg har vist nævnt den i gruppen flere gange, men der er en ret cool
side hvor de giver anvisninger på hvordan man kan ikke alene
slipstreame servicepakker men også drivere, lave dem unattended, køre
programmer med osv. Den er her: http://unattended.msfn.org/

--
jda^fx

Fra : Jakob

Dato : 19-02-05 10:51

In article <ugld11ls36g2vc39uutg5ddd9rgfnosvs7@4ax.com>, wh@tever.not
says...

servicepakker men også drivere, lave dem unattended, køre
> programmer med osv. Den er her: http://unattended.msfn.org/

OK det vil jeg kigge på, tak for det.

Venlig hilsen

Jakobh

Fra : Peet

Dato : 18-02-05 21:15

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse news:MPG.1c805d8e9aeb757d989858@sunsite.auc.dk...
[...]

Hvis det er en ny disk vil den normalt være uformateret dvs.
at du har opdelt den som oplyst. Hvis den på 13x GB er en
udvidet partion kan du ikke slette den på 8 GB.
Prøv at slette alle partioner via installations-cd og hvis
det ikke er muligt med alt. software. Har du sat din BIOS
til store diske og auto genkend ?

Fra : Jakob

Dato : 18-02-05 21:57

In article <cv5iad$2ia3$1@news.cybercity.dk>, peet123@yahoo.com says...

> Prøv at slette alle partioner via installations-cd og hvis
> det ikke er muligt med alt. software

Det kan godt være at jeg skal den vej, jeg har prøvet at formatere den
og den kørte også et par timer og var næsten færdig men da checkede den
efter et par timer stod maskinen med blå skærm og fejlmeddelse.

Men jeg har prøvet med en anden disk og det giver også problemer så det
er ikke udelukkende det.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : N.O.Svendsen

Dato : 19-02-05 00:06

[...]

Har du prøvet med Seagates discwizard ?
Jeg havde samme problem da jeg i sin tid ville installere XP på min ny
indkøbte 160 GB Seagate, discwizard lagde et lille program fra ontrack in
som starter inden windows booter.

mvh.
Niels Svendsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-02-05 00:41

N.O.Svendsen skrev:

> indkøbte 160 GB Seagate, discwizard lagde et lille program fra
> ontrack in som starter inden windows booter.

Det er noget snavs og man bør holde sig fra at anvende det, specielt
hvis man vil lege med andre eller fremtidige operativsystemer. Og da
der findes korrekte måder at løse problemerne på, bør disse naturligvis
også benyttes...

Fra : jda^fx

Dato : 19-02-05 06:57

On Fri, 18 Feb 2005 20:16:50 +0100, Jakob <no@mail.com> wrote:

> [...]
>
>MEn men men hvordan fan... kommer jeg videre herfra. Jeg har tænkt mig
>at smide en gammel disk i for at se om det er her fejlen ligger, men

Hvis du kender nogen der har Partition Magiq installeret ville det
være en god idé at få lavet de to resque floppyer. Så kan du boote og
få formateret harddisken først, så ved du at det i hvert fald ikke er
der problemet ligger. Og det er ikke noget snavs som det Jesper
nævner, da man bare laver en ren NTFS formatering fra floppyerne uden
at installere noget som helst. Hvis det så ikke virker skal du til at
lede i hardware der muligvis ikke er kompatibel med installationen i
w2k. Prøv fks. at tage grafikkort ud og installere med onbord grafik,
og så installere grafikkort bagefter, det samme med lydkort. Eventuelt
kan du også få nytteløs og uduelig hjælp her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;275678 eller
her: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;307128

--
jda^fx

Fra : Jakob

Dato : 19-02-05 10:56

In article <n8ld11pj7lgo2850cphb12a5op5aboivr5@4ax.com>, wh@tever.not
says...

> w2k. Prøv fks. at tage grafikkort ud og installere med onbord grafik,
> og så installere grafikkort bagefter, det samme med lydkort. Eventuelt
> kan du også få nytteløs og uduelig hjælp her:

Jeg har prøvet at få det til at funge ved at fjerne så meget udstyr som
muligt med det hjalp ikke. Jeg har også prøvet at bruge en anden disk og
problemerne var der faktisk stadig, ikke med diskstørrelse naturligvis
men kunne ikke installere min win2k. Derfor prøvede jeg i desperation en
winxp og det lykkedes faktisk. Så det er nok det med at lave en
slipstreamed win2k med sp4 der skal til (nu ikke noget med at sige hvad
sagde jeg jesper :0).
Det var sgu bare for komplekst for mig at kaste sig ud i i nat, men jeg
prøver snarest at se om jeg kan finde ud af det.

Tak til jer alle for jeres tips og trics.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Villy Jensen

Dato : 19-02-05 07:40

Jeg kan sagtens boote op og komme i bios, så lang så godt. Problemet
opstår når jeg prøver at lægge system på den nyindkøbte 160 Gb seagate
disk. Den er monteret som master på yderste stik af et ide kabel.

Kan du se den korrekte størrelse på din nye HD i BIOS?

Er der ikke noget med at WINXP uden SP ikke kan håndtere mere end 128 GB HD?

(Du bruger formodentlig et 80-leder IDE-kabel, og det er korrekt at undgå
det midterste stik på kablet)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-02-05 12:17

Villy Jensen skrev:

> (Du bruger formodentlig et 80-leder IDE-kabel, og det er korrekt at
> undgå det midterste stik på kablet)

Hvorfor er det korrekt?

Fra : Futte

Dato : 19-02-05 09:14

[...]

Hej.
Hvis det er en helt ny disk, må der slet ikke være nogen partitioner på den,
hvis der er, er det ikke en ny disk, og så må du have den byttet til en ny.
Ellers kan du prøve om du kan fjerne partitionerne, hvis det ikke kan lade
sig
gøre under installationen, må du have fat i en startdiskette fra Win. 98, og
derfra køre FDISK; så kan du fjerne partitionerne:

Mvh. Futte.

Fra : Jakob

Dato : 19-02-05 10:53

In article <4216f508$0$33719$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
sigurdsigurdsson@hotmail.com says...
..
> Hvis det er en helt ny disk, må der slet ikke være nogen partitioner på den,

Det er en helt ny disk, men min far har forsøgt at installere win2k uden
held så jeg ved ikke om det stammer herfra.

Men ellers tak for dit bud.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-02-05 12:18

Futte skrev:

> gøre under installationen, må du have fat i en startdiskette fra Win.
> 98, og derfra køre FDISK; så kan du fjerne partitionerne:

Win98 understøtter ikke IDE/ATA-diske på 160GB.

Fra : Futte

Dato : 19-02-05 18:32

> Win98 understøtter ikke IDE/ATA-diske på 160GB.
>

> --
> Med venlig hilsen
> Jesper G. Poulsen

Nej det er rigtigt nok, men derfor kan den alligevel godt
bruges til at fjerne partitioner med.

Mvh. Futte.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-02-05 16:21

Futte skrev:

> Nej det er rigtigt nok, men derfor kan den alligevel godt
> bruges til at fjerne partitioner med.

Ikke på en 160GB disk. Partitionstabellen bliver smadret.

Fra : Jakob

Dato : 20-02-05 21:03

In article <xn0dyqencc7nnu007@dtext.news.tele.dk>,
ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...

> Ikke på en 160GB disk. Partitionstabellen bliver smadret.

OK jeg har nu fået installeret winxp på den men har stadig kun 12x mb
til rådighed, hvad var det nu lige der skulle til for at få hele pladsen
til rådighed.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-02-05 11:24

Jakob skrev:

> OK jeg har nu fået installeret winxp på den men har stadig kun 12x mb
> til rådighed, hvad var det nu lige der skulle til for at få hele
> pladsen til rådighed.

Du skal læse tråden igennem og finde dette indlæg:

Fra : Brian Lund

Dato : 21-02-05 08:34

> [...]
>
> Når jeg booter på wincd'en starter installationen som normalt. Når jeg
> kommer til diskoversigten får jeg at vide at det er en 13x gb partition

Har du oprettet en stor partition på disken på 160 GB? - Hvis ja kan jeg
måske godt forestille mig at det er dét der kludrer i det... Windows 2000
understøtter ikke "store" harddiske på over 137 GB medmindre du har patchet
den til det, og det kan du først gøre _efter_ det er installeret...

Brian

Fra : Jakob

Dato : 21-02-05 08:47

In article <42198f00$0$245$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
geronimo@nomail-mobilixnet.dk says...

Det er winxp og ja det er en stor partition. Hvordan patcher man, jeg
har hentet servicepack 2.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-02-05 10:36

Den 21-02-05 08.47 skrev Jakob følgende:
> In article <42198f00$0$245$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> geronimo@nomail-mobilixnet.dk says...
>
> Det er winxp og ja det er en stor partition. Hvordan patcher man, jeg
> har hentet servicepack 2.

Hvis den også er installeret, så har du patchet. Understøttelse af
harddiske over de 137 GB fulgte med i Service Pack 1, og er dermed også
i 2'eren.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-02-05 11:26

Brian Lund skrev:

> Windows 2000 understøtter ikke "store" harddiske på over 137 GB
> medmindre du har patchet den til det, og det kan du først gøre efter
> det er installeret...

Hvis man har en slipstreamed CD, så kan det også klares under
installationen. Jacob _har_ fået et link til slipstreaming...

Fra : Sander

Dato : 22-02-05 14:35

Så vidt jeg kan se har du problemer med i det hele
taget at få disken detekteret korrekt, om du så
skal bruge en bios upgrade, eller et diskværktøj
fra Seagate ved jeg ikke, men du kan da prøve dig
frem.
http://www.seagate.com/support/disc/utils.html

Sander.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-02-05 00:34

Sander skrev:

> Så vidt jeg kan se har du problemer med i det hele

Det ser jeg ikke.

Jeg ser tilgengæld at der er tale om et bundkort der maks. er et år
gammelt; sådanne bundkort har _ingen_ problemer med store diske.

Læg iøvrigt mærke til dette indlæg:

> taget at få disken detekteret korrekt, om du så

??

> skal bruge en bios upgrade, eller et diskværktøj

Hverken eller.

> Sander.

Kunne du ikke læse lidt her:

Fra : Niels C. Grønlund \(~

Dato : 23-02-05 20:37

Hvad service pack er der på din 2K ??

Der skal minimum være SP3 når du installerer..

Ellers har den problemer med store diske..

Mvh.
Niels

Fra : Jakob

Dato : 24-02-05 00:59

In article <421cdb59$0$223$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
nielsgronlund@gmail.com says...
> Hvad service pack er der på din 2K ??
>
> Der skal minimum være SP3 når du installerer..

Jeg er også kommet frem til med hjælp fra denne gruppe at det var der
den lå begravet. Jeg skal have slipstreamet nogle servicepakker over på
en wincd men det har jeg ikke lige fået taget mig sammen til at gøre
endnu.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-02-05 17:32

Jakob skrev:

> den lå begravet. Jeg skal have slipstreamet nogle servicepakker over

Du skal kun bruge én Service Pack, så tag bare 4'eren

- Look, this is Debian. They don't release things until you have to

Fra : Jakob

Dato : 24-02-05 19:12

In article <xn0dyw2r51ffhrs007@dtext.news.tele.dk>,
ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...

> Du skal kun bruge én Service Pack, så tag bare 4'eren

Ja ok det er nok det logiske valg :0)

Venlig hilsen

Jakob