Ekstern adgang til filserver, hva' med sik~
Fra : MCP of DK

Dato : 24-05-01 21:49

Hej Allesammen!

Jeg har en eksamensopgave hvor jeg er blevet bedt om at komme med et
løsningsforslag til hvordan alle studerende og ansatte på skolen kan få
ekstern adgang via internettet til filer placeret på Netware filserverne
uden at kompromittere sikkerheden.
Et andet spørgsmål er hvordan det kan blive muligt at medbringe sin egen
bærbare computer på skolen og få adgang til servererne uden at det ødelægger
sikerheden?
Vi køre med Netware filserver.
Af administrative årsager er alle bruger oprettet centralt i Netware med
dertilhørende rettigheder.
Der er én hardware firewall og der er ingen firewalls på de enkelte server.
Er der nogen som har nogle gode forslag til hvordan man kan løse det?

Glæder mig til at høre fra Jer!
Med venlig hilsen
Janne Christensen
I må gerne sende svar til jannec@dgh.dk

Fra : Kasper M. Ibsen

Dato : 26-05-01 16:03

Hejsa
Hvis I skal have adgang til filserveren udefra, på en sikker måde, kan det
gøres ved hjælp af VPN enten via Novell Bordermanger eller f.eks. en Cisco
VPN concentrator og BMAS. Med disse to løsninger kan man logge ind på
Netware serveren ude fra "Inettet" sikkert, via en krypteret tunnel.

Dog koster ovenstående løsninger lidt penge i udstyr samt opsætning.

En billig løsning kunne være at installere, Novell's ftpserver og åbne for
ftp trafik i jeres firewall, dette vil give mulighed for at hente/sende
filer til serveren dog begrænset af normale NDS filrettigheder.

En sidste måde kunne være at implementere Novell Ifolder hvilket er et nyt
produkt til at synkronisere data lokalt/remote, her overføres alt data i
krypteret form over Internettet, faktisk som ftp dog med flere
funktionaliteter.

Håber du kan bruge nogle af ovenstående metoder, hvis du vil have en mere
uddybende beskrivelse, er du velkommen til at skrive igen...

Mvh.
/Kasper

Fra : palle.kaastrup

Dato : 28-01-02 22:51

Hej Janne

En simple måde at opnå dette er ved at installere Novell Web Server
(tidligere Netscape Enterprise Webserver / Novonyx), enable SSL (secure
socket layer - dvs. kryptering) samt WebDAV. WebDAV giver klienter
adgang til deres filer og mappede drev gennem f.eks. Internet Explorer
ved hjælp af Webfolders. Webfolders er en udvidelse til Windows .

Dette giver krypteret adgang til data uanset om folk sidder hjemme eller
på skolen, medbringer deres egne computer eller benytter skolens endda
uden brug af en Novell klient - og uden nogen særlig investering.

Mvh.
Palle

http://www.kandu.dk/

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 05-02-02 14:50

palle.kaastrup wrote:

> [...]
> adgang til deres filer og mappede drev gennem f.eks. Internet Explorer
> ved hjælp af Webfolders. Webfolders er en udvidelse til Windows .

Evt. kan man også bruge VPN, hvilket ligger i Novells produkt, men skal
nok købes ved siden af.

Fra : Kasper M. Ibsen

Dato : 05-02-02 23:02

El. Ifolder