Digitalkamera til Mac
Fra : EP Frederiksberg

Dato : 18-02-05 13:47

Hej,

Er der nogen der har gode råd/erfaringer angående digitalkameraer til Mac.
Jeg skal have ét, men det skal være:

· nemt at bruge, også på Mac'en - vigtigt!
· relativt god opløsning (feriebilleder og til layoutbrug)
· muligt at få yderligere hukommelse til rimelig pris
· kunne oplade via alm. stikkontakt

...Og selvfølgelig være billigt

På forhånd tak.

Hilsen
Line

Fra : Steen

Dato : 18-02-05 16:32

On Fri, 18 Feb 2005 13:47:03 +0100, EP Frederiksberg
<elinep@mobilixnetFJERNDETTE.dk> wrote:

> [...]
>· relativt god opløsning (feriebilleder og til layoutbrug)
>· muligt at få yderligere hukommelse til rimelig pris

Jeg har et Minolta A1, det er jeg glad for.

Det er ikke helt billigt, der er kommet 2 udgaver siden jeg købte det.

Hilsen

Steen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-02-05 22:32

In article <BE3BA257.78E5%elinep@mobilixnetFJERNDETTE.dk>, EP Frederiksberg wrote:
> [...]
> · relativt god opløsning (feriebilleder og til layoutbrug)
> · muligt at få yderligere hukommelse til rimelig pris

Størrelse ? Prisleje ?

Canon 20D og objektiver for 20.000 kr eller mere er godt.
Canon 300D er nede i 4800 kr i Tyskland med kitobjektiv.
- Der er ingen kompakte der tilnærmelsesvis har samme billedkvalitet
som digital spejlrefleks, heller ikke selvom de er meget dyrere.
(eksempel Sony F-828).

mht kompatibilitet med macintosh: Køb en USB 2.0 eller FW kortlæser, og
du kan bruge alle, og kan overføre billederne meget hurtigere end de fleste
kameraer kan direkte.

Overvejer selv et nyt kompakt. Følgende er på min shortlist:

Canon IXUS 500, ca. 3000 kr. bedste billedkvalitet. En generation
gammel, langsommere. Rigeligt stort (næsten 3cm tykt)
Canon IXUS 40, ca. 2700 kr i elgigantos. Ikke helt tilfreds med
billedkvalitet på steves-digicams.com. 4 mpix.
Sony T1 / T3. Dyrest. Billedkvalitet mellem IXUS 500 og 40. Hukommelse
er dobbelt pris (Memory stick pro Duo for god videokvalitet). 5mpix.

Sony har annonceret et par nye torsdag:

IXUS 50, 5 mpix. Billedkvalitet ukendt. Prissat til ¤399 listepris. Dvs
koster under 3000 kr i Tyskland.

IXUS 700, 7 Mpix. Ny billedprocessor, så hurtigt som IXUS 50 og Sony.
Annonceret til ¤499. Hvis billedkvaliteten er som IXUS 500, så er
den meget fristende, men prisen er lidt højere end jeg vil ofre. Og
så er den stor med 27mm dybde.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-02-05 22:42

In article <slrnd1cnka.aug.povlhp@ip101.home.terminal.dk>,
"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> mht kompatibilitet med macintosh: Køb en USB 2.0 eller FW kortlæser, og
> du kan bruge alle, og kan overføre billederne meget hurtigere end de fleste
> kameraer kan direkte.

Jeg kan kun tilslutte mig dette udsagn - jeg vil endda gå så langt som
at sige hvis man bruger kamera til pc istedet for kortlæser til pc så er
det fordi man ikke har prøvet sidstnævnte...

En kortlæser er IMHO det ultimative og så slipper man for om kameraet nu
også virker på Mac, Linux, Wintel osv..

MVH
Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-05 14:01

> [...]

> · relativt god opløsning (feriebilleder og til layoutbrug)
> · muligt at få yderligere hukommelse til rimelig pris

du går aldrig forkert i byen hvis du køber Canon.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-02-05 00:43

In article <1gs6tfd.1eiyjpk980perN%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> du går aldrig forkert i byen hvis du køber Canon.

Pas på med at sige det i foto-gruppen. Der er mange, der er sure på
Canon-ligaen. De regnes lidt ligesom fanatiske Windows-brugere, der ser
ned på Mac. Men jeg er da selv enormt glad for mit Canon S45. Bortset
fra blitzen, men den vil altid være ringe på kompakt-kameraer. Der har
digitalkameraer den enorme fordel, at man kan slå den fra og lege lidt
med følsomhed (ISO) og farvetemperatur (hvidbalance). På et digitalt
kamera kan man se resultatet med det samme, og mislykkede optagelser er
gratis. Jeg har fået masser af gode billeder fra børnenes teaterstykker
og den slags, som man slet ikke ville kunne tage med en almindelig blitz.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-05 15:48

> [...]
> gratis. Jeg har fået masser af gode billeder fra børnenes teaterstykker
> og den slags, som man slet ikke ville kunne tage med en almindelig blitz.

Når jeg anbefaler cannon skyldes det at deres kamarare generelt ikke
falder igennem på nogen punkter. De er sjældet de bedste valg til at
tage billede x eller y, men der er ej heller motiver de er ringe til.

Da jeg købte mit Ixus forrige år var det et problem for stort set alle
konkurenterne. Enten var optik, macro, hvidbalance, flash, autofokus,
jpg-konpression, shutter-lag eller evnen til at fotografere i mørke
mildt sagt elendige - samtlige canon kamerare på det tidspunkt klarede
det hele på rimelig fornuftigt vis.
Når jeg ser billederne der kommer ud af Ixus'en kan jeg kun være
tilfreds, de er sjældent elendige - det er lidt af en præstation med
undertegnede som kamerafører.

Derudover er menusystemet, pc/mac softwaren og i særdeleshed preview
funktionen langt bedre en konkurenternes. Og så er der lige det med
finnishen - som Macbruger har det osse en vis betydning at skidet er
lækkert og nemt.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT