Fødesogn?
Fra : Norma Nielsen

Dato : 18-02-05 12:01

Hej NG
Der er sikkert nogen som kan hjælpe mig med dette spørgsmål. Mine børnebørn
er alle 4 født på Aalborg Sygehus Nord, som hører under Vor Frelser sogn i
Aalborg, men Deres fødselsregistretringssted er det sogn, som de boede i på
fødselstidspunktet.
Da jeg for ca. 40 fik mit ældste barn var det sygehusets sogn, som blev
opgivet som fødesogn. Den yngste blev født hjemme, så det gav sig selv.
Hvem kan fortælle mig hvornår det blev ændret.
mvh Norma

Fra : Mi

Dato : 18-02-05 16:39

Norma Nielsen <normaFJERNDETTE@nielsen.tdcadsl.dk> wrote:
> Hej NG

X--klip
> sig selv. Hvem kan fortælle mig hvornår det blev ændret.
> mvh Norma

Det blev ændret i 1978.
Indtil da blev alle fødsler registreret i det sogn, hvor fødslen var
foregået. Det hedder "hændelsesstedregistrering".
I 1978 blev der indført "bopælsregistrering".
(kilde: Find din slægt - og gør den levende, side 64 nederst)
--
Venlig hils....osv.
Mi

Fra : Norma Nielsen

Dato : 18-02-05 23:30

Tak for hurtigt svar til Mi
mvh Norma

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 21-02-05 10:48

On Fri, 18 Feb 2005 12:00:37 +0100, "Norma Nielsen"
> [...]

>opgivet som fødesogn. Den yngste blev født hjemme, så det gav sig selv.
>Hvem kan fortælle mig hvornår det blev ændret.

Men hvad skal du bruge svaret til?

Selve fødslen er jo ikke nogen kirkelig handling, og har derfor - i
mine øjne - ikke noget at gøre med i hvilket sogn den sker. Altså i
slægtsforskningsmæssig sammenhæng.

Men selvfølgeligt i civil personregistrering, som meget behændigt er
foretaget af præsterne gennem nogle århundreder, fordi dette
embedsapparat jo alligevel var "ved hånden".

Faktisk ser du også, at før 1800 er det sjældent at finde en
fødselsdato i kirkebøgerne; det er ligesom om kun dåbsdatoen tæller.
Ja, ved hjemmedåb, er kirken mest interesseret i "fremstillingsdatoen"
(og moderens purifikation).

Nu om stunder fødes langt de fleste børn på et hospital - ofte langt
fra deres egentlige hjemsogn - men går vi bare 30 år tilbage var det
(ofte private) fødeklinikker, og yderligere 30 år tilbage er
hovedparten hjemmefødsler. Men til alle tider er der - tit meget
"sjove" - varianter, som "bagsædet af en taxa" eller "bedstemors
lejlighed".

Jeg plæderer altså for, at vi i slægtsforskningen opretholder denne
skelnen mellem "private" begivenheder som fødsel - og død, og så de
klerikale som dåb - og begravelse. Så jeg ville sige, skriv du kun
trygt dit ældste barn som født på Aalborg Nord og det yngste som
"hjemme" (skriv gerne adressen!, du kan være flyttet eller død og
begravet når andre skal læse det).

Andre kan selvfølgeligt være af andre opfattelser; måske vi sku' ta'
en debat om det?

Venligst
John

født i bedstemors dobbeltseng på Fælledvej 9 I tv. Odense
døbt i Ansgars kirke, Odense

Fra : Norma Nielsen

Dato : 21-02-05 11:28

"John Drage Thomsen" <sir_john@REMOVEvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Venligst
> John
>
> født i bedstemors dobbeltseng på Fælledvej 9 I tv. Odense

Tak for dit svar. Vi er enige og jeg har fået mit spørgsmål besvaret, men
andre kan have en anden mening.
mvh Norma

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 21-02-05 19:32

> [...]
>
> Selve fødslen er jo ikke nogen kirkelig handling, og har derfor - i
> mine øjne - ikke noget at gøre med i hvilket sogn den sker. Altså i

Jeg er ikke enig med dig John.

Jeg håber bestemt at nogle af mine efterkommere vil overtage det store arb
ejde med at ajourføre og studere vores slægter - og for dem vil det være af
vital interesse, at henvisningen til fødslen i slægtsdatabasen, refererer
til det fødesogn, hvor personen kan findes i kirkebogen.

På et eller andet tidspunkt, vil der være nogen, som har lyst til at kigge
mig i kortene, og kontrollere noget, som de ikke forstår - og så skal de
kunne finde de originale kilder ud fra mine optegnelser.

I et slægtsprogram, som jeg ikke må reklamere for her, fordi den danske
oversætter og agent er røget i fjende-filteret hos et par deltagere her i
NG, gør jeg det, at fødesognet indtastes som i et søgbart faktafelt, der
hedder Født, samtidig med at jeg opretter et nyt Fødested, hvor jeg så
indtaster en eventuel præsicering så som adresse ved hjemmef'ødsel eller et
hospital. Så kan jeg søge på både sogn og fødested, hvis jeg har lyst - og
begge dele kan udskrives på div. rapporter.

Og bedst af det hele; Der er direkte sammenhæng med den kirkebog, hvor
personen er registreret.

Men, som du siger ....... vi behøver jo ikke at være enige.

/Flemming U

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 27-02-05 21:32

On Mon, 21 Feb 2005 19:31:47 +0100, "Flemming Udbjørg"
<flemming@udbjorg.dk> wrote:

> [...]
>mig i kortene, og kontrollere noget, som de ikke forstår - og så skal de
>kunne finde de originale kilder ud fra mine optegnelser.

Alt det du siger er såmænd helt rigtigt, men "min praksis" flytter
ikke en meter af det - og det ene udelukker ikke det andet... )

Jeg synes nu en gang det giver slægtsforskningen mere kolorit, når man
kan læse at en person er født på Rigshospitalet, Charlottenlund
Fødeklinik, på bagsædet af en taxa eller i bedstemors lejlighed, end
hvilket sogn taxa'en tilfældigvis befandt sig i.

Og når man slår personen op i kirkebogen (efter dåb), står der jo de
geografiske oplysninger, du sætter så højt. Og vort arbejde med
slægtsforskning er ingenlunde forgæves - eller uforståeligt for
kommende slægter. )

For ikke så mange år siden var der mange - navnlig i Jylland - der gik
vældig højt op i deres slægtsgårde, og for dem betød det ulig meget
mere, hvilke begivenheder, der kunne tilskrives denne, end hvilket
sogn, de nu var i.

Vi har allerede set mange eksempler på, at steder skifter
tilhørsforhold til sogne, sogne til kommuner, kommuner til herreder og
amter. Og foran os står endnu en reform af kommuner og amter. Hvem
siger, det ikke snart kan komme til Folkekirken?

I Hovedstadsområdet er der flere eksempler på stor-sogne (Hvidovre,
Glostrup, Værløse etc) som ikke kun råder over een kirke, og vel
derfor retteligt burde være opdelt i flere mindre sogne. Faktisk har
vi ca. 2200 sogne her i landet, men vi har ca. 2900 sognekirker...!!

Fra : K. H. Hansen

Dato : 27-02-05 09:48

> [...]
> geografiske oplysninger, du sætter så højt. Og vort arbejde med
> slægtsforskning er ingenlunde forgæves - eller uforståeligt for
Det er jo det der gør slægtforskning i de Slevisge personregistre så gode,
der står der både forældres bopæl og hvis barnet skulle være født det,
ellers vil det blive nævnt, hvor fødslen skete, samt klokkeslettet for
fødslen, men her skal man nok ikke være helt sikker på minuttet.

Det samme ville sådan set gælde for de døde, hvad døde de af.

Fra : Baertel

Dato : 21-02-05 21:04

Et lille eksempel:
Da jeg fik mit første barn boede jeg i Matthæus Sogn, pigen blev født på
Stc. Josef Hospital, Nørrebro og døbt i Grundtvigskirken.
Ved andet barn boede jeg på samme adresse, drengen er født i Tagensbo Sogn
og døbt i Grundtvigskirken.
Jeg går ud fra at alle oplysninger findes i KB for Bispebjerg Sogn.

M.v.h.
baertel

Fra : dannebrog

Dato : 21-02-05 19:16

Jeg har set problemet løst i slægtsbøger på følgende måde:

NN
født dato + år sted, bopæl: sted, sogn.
døbt dato + år + kirke, bopæl: sted, sogn.

Ved begravelser er slægtsprogrammer heller ikke så snilde, f.eks.:

NN
død dato + år, Kbhvn, Øresundshopitalet, bopæl: Vesterbogade 35 B, indført i
Sct. Maria KB,
begr. dato + år, Kbhvn, fra Søndre Kapel på Vestre Kgd. til ejendoms
gravsted sst, indført i Sct. Maria KB.

Det sted en begivenhed finder sted kan sagtens adskille sig fra det sted,
man bor, og fra det sted, det registreres. Jeg skriver sogn, herred og amt
(eller by og sogn) i stedfeltet + i noterne detaljerne.

Med venlig hilsen

Ulrich

--
Slægtsforskning på internet