at holde afstand
Fra : Leonard

Dato : 18-02-05 11:58

Jeg undres ofte over, hvorfor bilister der holder i kø ved et kryds
ikke holder tættere på den foran. Ofte er der en hel billængde imellem
bilerne, men ham her er godt nok helt ovre i den anden grøft
http://lam.dk/gallery/Automotive/trafik/DSCN0693.JPG

--
Leonard

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 18-02-05 15:24

> bilerne, men ham her er godt nok helt ovre i den anden grøft
> http://lam.dk/gallery/Automotive/trafik/DSCN0693.JPG

Det gør jeg også nogle gange, når jeg kan se det gavner bil-køen bagved. Så
køen ikke blokerer f.eks. et kryds...

Mvh

Emil

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-02-05 16:25

On Fri, 18 Feb 2005 15:23:50 +0100, Emil Jensen [2100] wrote:

> Det gør jeg også nogle gange, når jeg kan se det gavner bil-køen bagved. Så
> køen ikke blokerer f.eks. et kryds...

Well, af og til kan jeg blive rimelig pissed på folk der skal holde helt
oppe i nakken af mig, specielt hvis det er om aftenen og det er en varebil
(Hi-Ace, Transporter og lign) for deres lygter sidder så højt at de
lige nøjagtig kan skinne ind og dels reflektere i alle 3 spejle og oplyse
hele min kabine.

Normalt holder jeg tilpas afstand hvilket vil sige at jeg kan se
undersiden af den foranholdendes kofanger, specielt op ad bakke da det
ikke er alle der kan finde ud af at koordinere håndbremse (eller måske
ikke bruger den!) kobling og speeder og derfor triller mellem ½ og 1
meter baglæns inden bilen begynder at køre...

Thomas
'84 VW golf2

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-05 17:08

> [...]
> ikke bruger den!) kobling og speeder og derfor triller mellem ½ og 1
> meter baglæns inden bilen begynder at køre...

Håndbremse?
Da jeg tog kørekort var der FORBUD mod at bruge håndbremse til at lette
igangsætning og modvirke at man triller lidt tilbage
Så kan man lære det

PS: Jeg holder også et par meter bag den anden da jeg ikke vil ha' en som
ryger ind i frontkofangeren

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-02-05 18:03

> Da jeg tog kørekort var der FORBUD mod at bruge håndbremse til at lette
> igangsætning og modvirke at man triller lidt tilbage

Sådan lære vi forskelligt, min kørelære gjorde et stort nummer ud af at jeg
lærte at kombinere kobling, bremse og speeder i stedet for at slæbe i
koblingen- og det er jeg glad for i dag. Det er jo 3. ting på én gang, så
det kan let gå grueligt galt, og en urutineret fortsætter fx. med trukket
bremse el. direkte staller bilen. Men du har ret det kan læres, så man får
en kanon-start, som at smutte en mandel, uden at bilen skal have omdr. el.
noget.
BTW. Hvis du køre med læs el. fx. campingvogn, kan du godt kysse koblingen
farvel, hvis du forsøger at starte op ad en stigning ved at file på den- så
er det bare ON/OFF, måske det min k.l. havde i tankerne?.

Fra : Klaus G.

Dato : 18-02-05 21:01

> BTW. Hvis du køre med læs el. fx. campingvogn, kan du godt kysse koblingen
> farvel, hvis du forsøger at starte op ad en stigning ved at file på den-

> er det bare ON/OFF, måske det min k.l. havde i tankerne?.

Kommer jo an på hvad bil man køre i :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-02-05 07:42

> Kommer jo an på hvad bil man køre i :)

Eller hvor tit man er villig til at skifte den, hvor meget læs der er på
eller hvor stejl stigning ;)).

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-02-05 22:27

On Fri, 18 Feb 2005 17:08:07 +0100, Tom wrote:

> Håndbremse?
> Da jeg tog kørekort var der FORBUD mod at bruge håndbremse til at lette
> igangsætning og modvirke at man triller lidt tilbage
> Så kan man lære det

Da jeg tog kørekort var der nærmest forbud mod at file koblingen hvis
der var risiko for at bilen kunne trille baglæns, og jeg vil da mene at
bilen bør have bedre af (samlet set) at man bruger håndbremsen til at
holde bilen i ro indtil man har fået koblet til og kan mærke at bilen
vil fremad. Med lidt øvelse kan det nemt gøres uden at man egentlig
mærker at bremsen er trukket.

At jeg idag kører automatgear er så endnu en fordel, jeg har endnu ikke
mødt en bakke hvor den triller tilbage ved sluppen bremse og uden
speeder. På svage stigninger trækker den endda fremad selv, hvor på
stejle der holder den bare stille indtil man sparker lidt til den

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-05 23:33

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> holde bilen i ro indtil man har fået koblet til og kan mærke at bilen
> vil fremad. Med lidt øvelse kan det nemt gøres uden at man egentlig

kravet til "os" dengang var at vi hverken måtte bruge håndbremse eller file
på kobling

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-05 23:33

> "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> kravet til "os" dengang var at vi hverken måtte bruge håndbremse eller
> file på kobling

.....eller rulle tilbage

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 18-02-05 23:43

Hejsa!

Tom tog fat i nøglebrættet, og skrev:

> ....eller rulle tilbage

I gamle gutter siger jo også altid, at alt var meget sværere dengang
tilbage i 60'erne

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-05 23:52

"Brian" <briank@besked.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa!

> I gamle gutter siger jo også altid, at alt var meget sværere dengang
> tilbage i 60'erne

hallo, jeg er ikke engang nået de 40 )

--
Tom

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-02-05 00:40

"Brian" <briank@besked.com> skrev

> I gamle gutter siger jo også altid, at alt var meget sværere dengang
> tilbage i 60'erne

Dog var kongerækken kortere.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-02-05 09:28

Uffe Ravn wrote:

> Dog var kongerækken kortere.

Nah, vi har da ikke haft nogen nye konger siden dengang, så
kongerækken må indtil videre være den samme..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-02-05 10:47

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev

> Nah, vi har da ikke haft nogen nye konger siden dengang, så
> kongerækken må indtil videre være den samme..

Jeg mener absolut at både Magrethe d. I og Magrethe d. II hører med i
kongerækken.

Mange ting vokser med alderen, f.eks. graden af demens

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 27-02-05 21:21

Uffe Ravn wrote:

> Jeg mener absolut at både Magrethe d. I og Magrethe d. II hører med i
> kongerækken.

De er sguda dronninger (selvom jeg må indrømme at jeg ikke har
checket om det er korrekt)..

> Mange ting vokser med alderen, f.eks. graden af demens

Ja, og kønsspecificering ser det også ud til at stå sløjt til
med..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-02-05 00:10

> ....eller rulle tilbage

Skal hilse og sige, at kravene var de samme da jeg tog kørekort.
Bakkerne var bare lidt anderledes, det var på Færøerne

Stoppe midt på bakken og komme afsted igen, uden brug af håndbremse.
Det var btw. på vej op ad bakken manøvren blev foretaget

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Mogens

Dato : 19-02-05 09:50

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Skal hilse og sige, at kravene var de samme da jeg tog kørekort.
> Bakkerne var bare lidt anderledes, det var på Færøerne
> Stoppe midt på bakken og komme afsted igen, uden brug af håndbremse.

Jep, man beholder den blot i "D" - så er "ingen pråblem" :)

/MK
Camaro Z28

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-02-05 11:28

"Mogens" <nyhedsgrupperSL@ETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Jep, man beholder den blot i "D" - så er "ingen pråblem" :)

Det var i en Ascona, uden plørekasse, jeg erhvervede mit styrebevis

At der så var meget pløret den dag jeg var til køreprøve, er en anden snak.
Da vi kommer tilbage fra turen mødes 2 prøvesagkyndige på p-pladsen:
1: Der er godt nok meget sne, hvor er I på vej hen?
2: Vi er tilbage fra køreprøve.
1: JEG kørte ikke ud med nogen elev i dette føre!

Det var 2 der var ude med mig

Sidenhen erhvervede jeg så en 'nus med plørekasse, dejlig bil )))

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 01-03-05 21:28

<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Håndbremse?
>Da jeg tog kørekort var der FORBUD mod at bruge håndbremse til at lette
>igangsætning og modvirke at man triller lidt tilbage
>Så kan man lære det

Sådan lærte jeg det også. Men når man så holder på en af de stejlere
bakker i Vejle i en varevogn med en dårlig kobling så holder den der
metode ikke, så må man desværre have håndbremsen til hjælp hvis at man
vil nogen steder. Medmindre at man vil "rulle tilbage til start" og
forsøge igen :P
Flemming Jacobsen

Fra : Leonard

Dato : 18-02-05 17:51

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid> wrote:

> [...]
>(Hi-Ace, Transporter og lign) for deres lygter sidder så højt at de
>lige nøjagtig kan skinne ind og dels reflektere i alle 3 spejle og oplyse

Ellers kan jeg jo ikke læse med i den sms du er ved at skrive til
kæresten

>Normalt holder jeg tilpas afstand hvilket vil sige at jeg kan se
>undersiden af den foranholdendes kofanger, specielt op ad bakke da det

I dette tilfælde er vejen helt vandret uden fare for at trille
baglæns.

--
Leonard

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-02-05 22:24

On Fri, 18 Feb 2005 17:51:09 +0100, Leonard wrote:

> Ellers kan jeg jo ikke læse med i den sms du er ved at skrive til
> kæresten

Hehe... nu skriver jeg sku ikke SMS'er, det er livet for kort til, hvis
jeg skal give en besked ringer jeg, nemmere og hurtigere

> I dette tilfælde er vejen helt vandret uden fare for at trille
> baglæns.

I sådan tilfælde holder jeg alligevel altid ca. 1-1½ meter bagved, min
kørelærer fik indpisket mig til at altid holde afstand ved lyskryds mv.
så man kan se vejbanen (gælder for alm. biler med normal kølehjelm)

Thomas

Fra : Leonard

Dato : 18-02-05 22:51

> [...]

>kørelærer fik indpisket mig til at altid holde afstand ved lyskryds mv.
>så man kan se vejbanen (gælder for alm. biler med normal kølehjelm)

Hvorfor det?
Med 10 biler i kø spildes der så 10-15 meter, det er nok til 2-3 biler
mere. Jeg kan ikke se nogen fornuftig grund til at holde så langt fra
hinanden ved et lyskryds. 0,5 meter er rigeligt.

--
Leonard

Fra : Leonard

Dato : 18-02-05 17:48

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote:

>Det gør jeg også nogle gange, når jeg kan se det gavner bil-køen bagved. Så
>køen ikke blokerer f.eks. et kryds...

Jo, jo, ham her holder mindre end 10 cm afstand, mens bilen bag ham
holder 3-4 meter.

--
Leonard

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-02-05 17:26

> [...]
> ikke holder tættere på den foran. Ofte er der en hel billængde imellem
> bilerne, men ham her er godt nok helt ovre i den anden grøft

Holder? Der er da nogen der kører sådan.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Leonard

Dato : 18-02-05 18:01

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote:

>Holder? Der er da nogen der kører sådan.

På dette billede holdes der helt stille.
Og det er alligevel de færreste der kan køre med afstand til
forankørende på mindre end 10 cm.

Men han havde nok travlt, læg mærke til at han næsten er kørt udenom,
han holder pænt med hjulene på den dobbeltoptrukkne linie, og det der
med snerydning af ruderne heller ikke til særlig høj karakter ...

--
Leonard

Fra : Allan Møller

Dato : 18-02-05 18:25

> [...]
> ikke holder tættere på den foran. Ofte er der en hel billængde imellem
> bilerne, men ham her er godt nok helt ovre i den anden grøft

Sidder du og fotograferer mens du kører rundt ?

Mvh. Allan

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Leonard

Dato : 18-02-05 18:42

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> wrote:

>Sidder du og fotograferer mens du kører rundt ?

Ja, normalt ligger kameraet bare klar i forruden, så der bare skal
trykkes knappen, her holdt jeg stille, så der var god tid til at tage
et billede, der ikke bare var lige ud af forruden.

--
Leonard

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-02-05 18:52

> Ja, normalt ligger kameraet bare klar i forruden,

Wannabe-paparazzi? ..

Fra : Leonard

Dato : 18-02-05 18:56

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

>Wannabe-paparazzi? ..

Næh, der sker bare mange finurligheder foran forruden, og nogle af
disse ting/hændelser vil jeg gerne fotografere.

--
Leonard

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-02-05 20:59

Leonard wrote:

> [...]
> ikke holder tættere på den foran. Ofte er der en hel billængde imellem
> bilerne, men ham her er godt nok helt ovre i den anden grøft

Sådan en så jeg også idag, jeg var på vaskeri og havde god tid til
at glo på trafik. En supergejlet Golf2 holdt ca. 5 cm. fra bilen
foran, der holdt med snuden godt ude i krydset.. Da Roskilde har
både tekniske skoler og den slags, er det i sig selv ikke noget
usædvanligt syn omkring "lukketid" på skolerne at der sker "ting
og sager" ind gennem byen, men bortset fra den tætte "parkering"
forløb det nu stille og roligt..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mogens

Dato : 19-02-05 09:58

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Da Roskilde har både tekniske skoler og den slags, er det i sig selv ikke
noget
> usædvanligt syn omkring "lukketid" på skolerne at der sker "ting
> og sager" ind gennem byen

Kender det alt for godt - overfor "firmaet" ligger den lokale tekniske
skole.
Det medfører, at vejen fra tid til anden anvendes til streetrace, ligesom
"ægte dørtræk" er en daglig foreteelse
Politiet bruger derfor af og til firmaets område til at opstille
fartkontrol.
Nødvendigt idet der af og til sker uheld.

For ikke så længe siden torpederede en hvid Golf en '00 BMW 528i.
Golf'en overholdt ikke sin vigepligt og drejede lige ind foran BMW'en. De
involverede talte overhovedet ikke sammen - BMW-ejeren ringede direkte
til politiet. Han gik lidt hen af gaden, så han kunne få ørenlyd (høj musik
fra Golf'ens ICE). Jeg lider ikke af fordomme, men man erhverver dem
meget nemt ved disse daglige oplevelser!

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 21-02-05 09:12

Mogens wrote:
> Jeg lider ikke af fordomme,

Det er der faktisk ingen der gør. Alle fordumsfulde mennesker mene jo
at de har ret og det har de det godt med

Ebbe