Vera Drake lillebitte spoiler
Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 18-02-05 10:59

Så filmen forleden dag.
Leigh er en fantastisk personinstuktør.
Filmen viser at P-pillen var det sidste århundredes suverænt mest
betydningsfulde opfindelse.
Vh Kevin

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-02-05 12:08

Kevin Vilhelmsen <skovalleen10@fjerndettestofanet.dk> writes:

> Filmen viser at P-pillen var det sidste århundredes suverænt mest
> betydningsfulde opfindelse.

Viser eller påstår?

Jeg TROR jeg kunne komme på en enkelt eller to mere betydningsfulde
opfindelser.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^)) - Birksted

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 18-02-05 13:19

Peter B. Juul wrote:

> Viser eller påstår?
>
> Jeg TROR jeg kunne komme på en enkelt eller to mere betydningsfulde
> opfindelser.

Den viser det og alle med lidt omløb i hovedet ved det.
Betydningfulde for hvem?
For alle de kvinder der igennem tiden
1 Har været tvunget til at føde for mange børn.
2 Har gennemgået illegale aborter med frygt og risioko.
3 For alle de uønskede børn
4 For alle de sultende børn

I det hele taget er den sexuelle frigørelse det medførte usammenlignelig
med noget andet der sket i historien, det medførte bl a at kvinderne
kunne arbejde noget mere, og dermed øget velstand eller rettere intet
mindre end gennemførelsen af velfærdssamfundet som vi kender det.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-02-05 13:36

Kevin Vilhelmsen <skovalleen10@fjerndettestofanet.dk> writes:

> Den viser det og alle med lidt omløb i hovedet ved det.

Ah. No true scotsman. Så kender jeg Usenet igen.

> [...]
> For alle de kvinder der igennem tiden
> 1 Har været tvunget til at føde for mange børn.
> 2 Har gennemgået illegale aborter med frygt og risioko.

Jada. Og betydningsfuld for alle vi, hvis forældre eller
bedsteforældre var uønskede[1]. Man kan altid indvende, at jeg jo ikke
havde vidst det, hvis jeg ikke eksisterede, men jeg er nu meget godt
tilfreds med, at jeg gør.

> [...]
> a at kvinderne kunne arbejde noget mere, og dermed øget velstand eller
> rettere intet mindre end gennemførelsen af velfærdssamfundet som vi

Såeh? Det har også medført utilpassede snotunger, der reagerer på
manglende kontakt med deres forældre ved at kalde sig autonome og
smadre andre folks ejendom. Eller bare andre folk.

Bortset fra alt det, så blev _prævention_ jo ikke opfundet i det
20. århundrede. At påstå, at P-pillen er det, der skabte den seksuelle
frigørelse er som at sige, at opfindelsen af Folkevognen skabte
privatbilismen.

[1] Specifikt: Min farfar blev født på Mødrestiftelsen, søn af ukendte
forældre. Det betyder, at han efter 1972 med sikkerhed var blevet
aborteret, hvis da overhovedet oldemor var blevet gravid. Min mormor
blev klart frarådet at føde flere børn efter det ottende. Min mor var
niende barn - hun var ikke blevet født, hvis min mormor havde været på
P-piller.

--
Peter B. Juul, o.-.o "How do I love thee? Let me count the ways:
The RockBear. ((^)) one one-thousand,

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 18-02-05 14:52

Peter B. Juul wrote:

> Ah. No true scotsman. Så kender jeg Usenet igen.
Spis en kiks.

Jeg menete alle der som heteroseksuel godt kan lide sex, og ikke synes
det er så fedt at tænke på om der kommer et barn ud af det, hvis ikke
man ønsker sig et.

> [...]
> manglende kontakt med deres forældre ved at kalde sig autonome og
> smadre andre folks ejendom. Eller bare andre folk.
Hvem der er utilpassede er vist et kuturelt definitionsspørgsmål.
Men hvordan har P-pillen medført utilpassede børn, det er vel
velfærdssamfundet der har det? Altså ud fra din argumentation?

> [...]
> 20. århundrede. At påstå, at P-pillen er det, der skabte den seksuelle
> frigørelse er som at sige, at opfindelsen af Folkevognen skabte
P-pillen er den eneste nogenlunde sikre prævention der findes.
Og den prævention der fandtes før var meget usikker.
Og den bedste til unge kvinder og mænd, der dermed får en meget bedre
start på deres sexuelle liv.

> [...]
> blev klart frarådet at føde flere børn efter det ottende. Min mor var
> niende barn - hun var ikke blevet født, hvis min mormor havde været på
Ja der findes ret mange af disse generelt horrible historier, men
specifikt for dig kan jeg godt se pointen
Og vi diskuterer jo ikke abort her, men prævention, og p-pillers betydning.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-02-05 16:10

> Hvem der er utilpassede er vist et kuturelt definitionsspørgsmål.
> Men hvordan har P-pillen medført utilpassede børn, det er vel
> velfærdssamfundet der har det? Altså ud fra din argumentation?

Nej, det er skam fra DIN argumentation.

Først blev det muligt for kvinder at bevæge sig ud på
arbejdsmarkedet. I løbet af 80'erne og 90'erne gik det fra "Muligt"
til en absolut nødvendighed, fordi det i dag er så dyrt at bo i et
familiehus, at man _skal_ have to indtægter.

Derfor har ungerne meget begrænset kontakt til forældrene og det har
skabt nogle enorme sociale problemer - specielt nu, hvor de nye
forældre er børn, der ikke selv er opdraget af _deres_ forældre og
derfor ikke har den fjerneste anelse om, hvordan de skal gribe opgaven
an.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Får kan ikke lide at blive slået med en pind."
The RockBear. ((^)) -Marianne Juul, 2003

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 19-02-05 01:52

Peter B. Juul wrote:

> [...]
> forældre er børn, der ikke selv er opdraget af _deres_ forældre og
> derfor ikke har den fjerneste anelse om, hvordan de skal gribe opgaven

Jeg forstår ikke hvad du mener og hvor du vil hen?
Jeg taler om en film, hvor provokerede aborter spiller en stor rolle.
Og dernæst om betydningen af P-piller.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-02-05 02:30

> [...]

> Jeg forstår ikke hvad du mener og hvor du vil hen?
> Jeg taler om en film, hvor provokerede aborter spiller en stor rolle.

Og du går derfra og til at erklære, at det bedste der er sket i verden
nogensinde (stort set) er det 20. århundredes seksuelle
frigørelse. Jeg påpeger nogle skyggesider. Kald det perspektivering.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Sagt på godt dansk: Tak for henvendelsen,
The RockBear. ((^)) men luk venligst røven, hvis du ikke ved

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 19-02-05 10:04

Peter B. Juul wrote:

> Og du går derfra og til at erklære, at det bedste der er sket i verden
> nogensinde (stort set) er det 20. århundredes seksuelle
> frigørelse. Jeg påpeger nogle skyggesider. Kald det perspektivering.

Jeg skriver og fastholder at den største opfindelse i det 20 århundrede
er P-pillen, måske ikke for dig personligt, men for kvinderne, de har
fået en helt anden tilgang til sex, men vigtigere, til deres egen krop,
og hvor mange børn de vil føde.
Og dermed også for mænd. Dem føder de nemlig også selv om mange mænd har
en tendens til at glemme dette senere. Især når de selv får børn, men
det er også en halt anden diskussion.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-02-05 13:20

> [...]

> kvinderne, de har fået en helt anden tilgang til sex, men vigtigere,
> til deres egen krop, og hvor mange børn de vil føde.

Afsaltningsmaskiner, soldrevne vandpumper og langt bedre kornsorter
forekommer umiddelbart væsentligere.

Nuvel, ikke for forkælede vesterlændinge, men jeg tror nok, at hvis
valget står mellem på den ene side mad og vand og på den anden side en
lille forøgelse i præventionens effektivitet, så vil de fleste nok
foretrække ikke at gå sultne og tørstige i seng. Uanset om de så er
alene i sengen eller ej.

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 19-02-05 15:36

Peter B. Juul wrote:

> Afsaltningsmaskiner, soldrevne vandpumper og langt bedre kornsorter
> forekommer umiddelbart væsentligere.
Hvem er disse opfindelser noget værd for?

> [...]
> lille forøgelse i præventionens effektivitet, så vil de fleste nok
> foretrække ikke at gå sultne og tørstige i seng. Uanset om de så er

Så p-piller findes ikke i 3. verden?.
Det er lige præcis der forskellen er størst.
Og for kvinder er de opfindelser du nævner jo nærmest ligegyldige.
Uanset om de er velstående eller ej.

P-piller er ikke en lille forøgelse i præventions effektivitet, P-piller
er en revulotion på området, idet mændene ikke ville og ikke vil bruge
gummi, uanset hvad vi i lille DK tror, i hele den 3 verden har P-piller
gjort en kæmpe forskel.
Og i forhold til det valg du opstiller er valget absurd, det handler
ikke om at vælge vand og mad, men om at kunne kontrollere hvor mange
børn man som kvinde vil have, forskellen er til at få øje på, kondomet
som er det eneste reelle alternativ til P-pillen, er mandens domæne,
P-pillen kvindens.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-02-05 16:59

> Hvem er disse opfindelser noget værd for?

Vi har masser af ferskvand og ikke så meget sol her, så i Europa er
vandet ikke kritisk. Vi har til gengæld nydt godt af de forbedrede
kornsorter i mange år.

I Afrika, mellemøsten og mange andre steder er de nævnte ting aldeles
uundværlige.

> Så p-piller findes ikke i 3. verden?.
> Det er lige præcis der forskellen er størst.
> Og for kvinder er de opfindelser du nævner jo nærmest
> ligegyldige. Uanset om de er velstående eller ej.

Nej. De er forskellen mellem liv og død. Mellem mad og vand og INTET
mad og vand.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 20-02-05 01:40

Peter B. Juul wrote:

> [...]
> kornsorter i mange år.
>
> I Afrika, mellemøsten og mange andre steder er de nævnte ting aldeles

Asfalteringsmaskiner og bedre kornsorter i den tredje verden og mellemøsten?

> Nej. De er forskellen mellem liv og død. Mellem mad og vand og INTET
> mad og vand.

Helt ærligt sammenligningerne holder ikke, soldrevne vandpumper, det er
sgu da ligegyldigt om pumperne er soldrevne, vand skal de nok finde ud
af at få op med en pumpe hvis der er noget vand.
Forbedrede kronsorter har ikke hjulpet noget på fattigdom, men det er
sikkert ikke det du mener? Det har kun hjulpet på at optimere profitten
i den 1 verden.

Jeg er enig med dig I at de opfindelser du nævner har haft stor
betydning, men du forholder dig ikke til problæmerne i forbindelse med
ikke at have P-piller, og den konsekvens det har for især kvinder og de
børn der kom ud af det, det er rigtigt mange, og gennemsnitsalderen steg
væsentlig efter p-pillerne kom.

Anyway, det er helt og aldeles off-topic, så lad os lade den ligge her

EOD her fra.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Stefan Holm

Dato : 20-02-05 12:14

Kevin Vilhelmsen <skovalleen10@fjerndettestofanet.dk> writes:

> Asfalteringsmaskiner

Afsaltning, ikke asfaltering.

--
Stefan Holm
"Call this an unfair generalization if you must,

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 20-02-05 15:14

Stefan Holm wrote:

> Afsaltning, ikke asfaltering.

Det ændrer jo unægteligt på forståelsen. tak.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-02-05 01:13

> [...]

> er sgu da ligegyldigt om pumperne er soldrevne, vand skal de nok finde
> ud af at få op med en pumpe hvis der er noget vand.

Nu var det lige det med, at pumper, der pumper vand op, som ligger
dybt, skal bruge strøm. Jeg valgte specifikt de soldrevne, fordi de
ikke kræver et kraftværk af en art i tilknytning. Men effektive, gerne
elektriske vandpumper, så.

> Forbedrede kronsorter har ikke hjulpet noget på fattigdom, men det er
> sikkert ikke det du mener? Det har kun hjulpet på at optimere
> profitten i den 1 verden.

Ja da. Også det. Du tror ikke, at landbruget bærer en væsentlig del af
æren for vores velstand i dag? Selv fattige danskere i dag har adgang
til sund og nærende mad. Det er ikke pga. P-pillen.

> Jeg er enig med dig I at de opfindelser du nævner har haft stor
> betydning, men du forholder dig ikke til problæmerne i forbindelse med
> ikke at have P-piller,

Jo, jeg mener bare, at problemerne med ikke at have mad og vand er så
ufatteligt meget større, at det er hul i hovedet at mene, at "den
seksuelle frigørelse" som skulle være P-pillens store bedrift, er det
20. århundredes største opfindelse.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Vreden gudinde besyng,
The RockBear. ((^)) som greb Montaquiden Romeo."

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 21-02-05 09:30

Peter B. Juul wrote:>

> [...]
> ufatteligt meget større, at det er hul i hovedet at mene, at "den
> seksuelle frigørelse" som skulle være P-pillens store bedrift, er det

Ja hvis man vil behandle symtomet i stedet for sygdommen.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Stefan Holm

Dato : 19-02-05 16:26

Kevin Vilhelmsen <skovalleen10@fjerndettestofanet.dk> writes:

> Og for kvinder er de opfindelser du nævner jo nærmest
> ligegyldige.

Kvinder har ikke brug for mad og rent vand? Interessant synspunkt.

--
Stefan Holm
"Sex. Money. An alliance between kingdoms."

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 20-02-05 01:30

Stefan Holm wrote:

> Kvinder har ikke brug for mad og rent vand? Interessant synspunkt.

Det var jo en sammenligning.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : -V-

Dato : 18-02-05 17:46

Kevin Vilhelmsen wrote:
> [...]

> start på deres sexuelle liv.
> Og vi diskuterer jo ikke abort her, men prævention, og p-pillers

Har du overvejet kondom?

-V-

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 19-02-05 01:47

-V- wrote:

> Har du overvejet kondom?

Kvinder bruger ikke kondom.
Og de er ikke nær så sikre.
Men det vigtigste er at mange mænd igennem tiderne ikke har villet bruge
dem, alle kender jo den med at det er at spise karameller med papir,
ydermere handler det mere om sexual frigørelse. Og især beskyttelse af
helt unge kvinder især i sidste århundrede,
Kondomer kræver i øvrigt at man er ret moden.
Filmen handler om provokerede aborter.
P-piller har haft en altafgørende betydning, i forhold til dette.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : JytteJ

Dato : 19-02-05 00:10

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Viser eller påstår?
>
> Jeg TROR jeg kunne komme på en enkelt eller to mere betydningsfulde
> opfindelser.

Hallo Hallo, Kevin forsøgte at sige at Vera Drake er en skidegod film, om
p-pillen er den største eller næststørste opfindelse er sgu´ ordkløveri.

VH.
JytteJ

Fra : Bo Warming

Dato : 19-02-05 01:56

"Kevin Vilhelmsen" <skovalleen10@fjerndettestofanet.dk> wrote in message
> Så filmen forleden dag.
snip
> Filmen viser at P-pillen var det sidste århundredes suverænt mest
> betydningsfulde opfindelse.

Abort-forbud var afskyeligt.
Men japanere har problemfrit i over et halvt århundrede brugt rytmemetode -
og kondom på de frugtbare dage.
Bivirkninger ved ppiller kan være store.
Nuværende opblomstring i gonore og ufrugtbargørende KLAMYDIA samt hele
aids-epidemien har man medskyld i hvis man skamroser medicinalfabrikkernes
smarte trick med at lokke kvinder til daglig indtagelse af kemikalier,
hvilket gør dem minded for senere at æde psyikofarmaka.
Kondomer kan ikke mærkes og går ikke i stykker - dem har journalisterne
mistænkeliggjort for at medicinalfabrikkerne kunne så solgt ppiller for
milliarder OG HAR ENORM MAGT.

"Magt er den ophobede kontrol, der tillader at fastsæltte priser og
regulere udbud og efterspørgsel på en sådan måde, at det er til ens egen
fordel" skrev Thomas Hobbes, britisk Machiavellisk filosof 1588-1679.