Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
60 * 80 cm eller størrer
Fra : Peter Caspersen

Dato : 17-02-05 20:04

Hej Alle

Er der nogle der kan anbefale nogle steder hvor man kan få lavet et stort
copy af et bilde, jeg tænker på noget i strøelse 60*80 cm eller der omkring.

Og hvad koster et sådan bilde ca. ?

Er der en tommelfingerregel om at for at bilder bliver gode i den størrelse
så skal de feks. have 4 mil pix ? (er klar over at linsen også betyder en
hel del)

På forhånd tak for hjælpen.

Med Venlig Hilsen

Peter Caspersen

Bor i Aalborg området.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-02-05 20:11

In article <CU5Rd.100561$Vf.3904130@news000.worldonline.dk>, Peter Caspersen wrote:
> [...]
> copy af et bilde, jeg tænker på noget i strøelse 60*80 cm eller der omkring.

Huset i Århus printer ud i stor størrelso.
www.huset-aarhus.dk - under kopi.

Eksempel er A2 = 60x85cm. Pris 223,50. Ca. 250 kr mere for UV-farve
beregnet til udendørs brug.

> Er der en tommelfingerregel om at for at bilder bliver gode i den størrelse
> så skal de feks. have 4 mil pix ? (er klar over at linsen også betyder en
> hel del)

Afhænger af betragtningsafstand.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 17-02-05 21:00

Povl H. Pedersen wrote:

> Afhænger af betragtningsafstand.

Er det diagonalen eller diagonalen gange 2 der er tommelfingerreglen?

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

"Støjende og mudderkastende usenet brugere
hører hjemme i dit killfilter "

Fra : Ole Pedersen

Dato : 18-02-05 20:12

Hej Peter,

> Er der nogle der kan anbefale nogle steder hvor man kan få lavet et stort
> copy af et bilde, jeg tænker på noget i strøelse 60*80 cm eller der
omkring.
Vi tilbyder plakattryk i op til 100 x 140:
http://ditgalleri.dk/index.cgi?action=showexpress
Anbefaling eller ej (jeg er jo ikke neutral) - det vil jeg lade kunderne om,
hvis
der skulle være en af dem, der læser med her?

> Og hvad koster et sådan bilde ca. ?
60 cm x 84 cm: kr.224,- plus 45,- i fragt

> Er der en tommelfingerregel om at for at bilder bliver gode i den
størrelse
> så skal de feks. have 4 mil pix ? (er klar over at linsen også betyder en
> hel del)
For 60 x 84 skal billedet helst have 2048 pixels på den længste led for at
vi
kan trykke det med god sikkerhed for kvaliteten. Men det er naturligvis
under forudsætning af, at der ikke er usædvanlig stor forringelse i billedet
pga linse, lysforhold osv. Ved upload til vores side, kan man se, hvilke
størrelser vi kan trykke det pågældende billede i.

--
Ole Pedersen
www.ditgalleri.dk - en verden af plakater

Fra : Børge T. Andersen

Dato : 19-02-05 14:16

"Ole Pedersen" <ole.pedersen@FJERNDETTEhennetec.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pga linse, lysforhold osv. Ved upload til vores side, kan man se, hvilke
> størrelser vi kan trykke det pågældende billede i.

Hej, Ole
Hvilken farveprofil skal være tilknyttet for bedste resultat - sRGB, aRGB? -
Eller I har måske jeres egen, som kan downloades?
Mvh. ...børge

Fra : Ole Pedersen

Dato : 19-02-05 18:40

Hej Børge,

> Hvilken farveprofil skal være tilknyttet for bedste resultat - sRGB,
aRGB? -
> Eller I har måske jeres egen, som kan downloades?
Der trykkes altid med CMYK, så det mest præcise ville være at bruge dette i
farvekanalerne, men ellers er Adobe RGB den, der er mest korrekt i
konverteringen til CMYK (alle farverne i CMYK kan angives i aRGB, hvilket
sRGB kun næsten kan indeholde). Hvis billedet er taget i sRGB er der dog
ingen grund til at ændre til aRGB, da det større farverum ikke vil blive
udnyttet. Hvis der anvendes andet end sRGB er det vigtigt at inkludere
farveprofilen. Vi har ikke en ICC profil til download, da der trykkes på
flere forskellige maskiner (alle i CMYK).

Hint: PhotoShop kan vise resultatet efter CMYK konvertering mens man stadig
arbejder i f.eks. sRGB...

Fra : Børge T. Andersen

Dato : 19-02-05 19:53

> [...]
> flere forskellige maskiner (alle i CMYK).
>
> Hint: PhotoShop kan vise resultatet efter CMYK konvertering mens man

Hej Ole
Tak for svaret. Så vil jeg nok foretrække kun at softproofe og så ellers
overlade konverteringen til trykkeriet, da jeg er noget usikker på, hvor
præcis Photoshops almindelige CMYK konvertering kan være i forhold til de
enkelte maskiner på et trykkeri.
Mvh ...børge