anbefaling af router PPOE & NAT
Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-02-05 14:58

Hejsa

Jeg har tænkt mig at opsætte en privat nyhedsserver og vil derfor bestille
en 6 mbit linje. Routeren skal sidde på et Broadcom bolignet, og der er
følgende krav, som skal være opfyldt.

Understøttelse af PPOE
NAT funktion
Mulighed for at koble DHCP fra, (vigtigt!)
Evt også gerne en firewall..

Den skal ikke være trådløs og jeg har ikke brug for indbygget switch. Hvad
kan I anbefale, når prisen skal ligge under en tusse?

Claus

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 17-02-05 20:39

De krav du stiller opfyldes af stort set alle low-end NAT routere.

Egentlig firewall funktionalitet finder du nok ikke udover de
forskellige fabrikanters Statefull Inspection implementeringer.

Hold dig til de anerkendte mærker så går det ikke helt galt.

Linksys og Zyxel ville stå øverst på min liste hvis vi snakker under en
tusse.

Hvis du vil ofre lidt mere så kig på Draytek.

/Uffe

Fra : Jens

Dato : 20-02-05 12:29

"Uffe S. Callesen" <anon@anon.local> skrev i en meddelelse

> Linksys og Zyxel ville stå øverst på min liste hvis vi snakker under en
> tusse.

Jeg ville nok satse på en Linksys rv042 til lidt over den tusse....
Den kan trække 30 vpn linier, og har en DMZ port.

Mvh Jens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-02-05 17:20

"Jens" <mkg@tuknet.dk> skrev i

> Jeg ville nok satse på en Linksys rv042 til lidt over den tusse....
> Den kan trække 30 vpn linier, og har en DMZ port.

Dels aner jeg ikke, hvad en vpn linje er, og er det noget jeg har brug for
til en newserver?

Linjens depositum koster mig mange penge, så budgettet til en router er lige
blevet minimeret dramatisk...

Ville denne kunne gøre det: DI-704P D-link set hos computercity. Desværre
kan man ikke linke til computercity...

Claus

Fra : Jens

Dato : 20-02-05 18:04

> [...]
> til en newserver?
>
> Linjens depositum koster mig mange penge, så budgettet til en router er

Hvad skal den newsserver bruges til ?
Om en router koster 1000 eller 2000 er vel ligegyldgigt, hvis den til 1000
ikke er god nok ?

> Ville denne kunne gøre det: DI-704P D-link set hos computercity. Desværre
> kan man ikke linke til computercity...

Mig bekendt har Dlinks "hjemme" modeller en svaghed med at håndtere mange
connects ad gangen, men jeg er ikke den rette at spørge om netop Dlink, som
jeg har en del dårlige erfaringer med.

Mvh Jens

Fra : Martin Schultz

Dato : 21-02-05 09:30

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> skrev 2005-02-20:

> "Jens" <mkg@tuknet.dk> skrev i

> Dels aner jeg ikke, hvad en vpn linje er, og er det noget jeg har brug for
> til en newserver?
Nej

> [...]
> blevet minimeret dramatisk...
>
> Ville denne kunne gøre det: DI-704P D-link set hos computercity. Desværre

Hvor meget trafik / hvor mange forbindelser skal routeren kunne trække?

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Jens

Dato : 21-02-05 09:45

"Martin Schultz" <news2004@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej

.......Heller ikke hvis det skal være muligt at fjernadministrere serveren,
eller andre på linien stående servere ??

Mvh Jens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-02-05 10:35

"Jens" <mkg@tuknet.dk> skrev

> ......Heller ikke hvis det skal være muligt at fjernadministrere serveren,
> eller andre på linien stående servere ??

Serveren står lige under min seng, så der er ingen brug for fjernbetjening..

Claus

Fra : Martin Schultz

Dato : 21-02-05 11:08

Jens <mkg@tuknet.dk> skrev 2005-02-21:

> for
>

> ......Heller ikke hvis det skal være muligt at fjernadministrere serveren,
> eller andre på linien stående servere ??

Måske, hvis det er en *nix server kan han blot bruge SSH. Det kræver
ikke andet end at man kan åbne port 22 i routeren og er ligeså sikkert.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-02-05 10:34

"Martin Schultz" <news2004@adsltips.invalid> skrev

> Hvor meget trafik / hvor mange forbindelser skal routeren kunne trække?

Det er et projekt, som bliver meget svært at starte op, så jeg tvivler på,
at der kommer mere end 30-50 brugere i starten, og der er ca. 30
tekstgrupper og 2-3 binære kun til almindelige, små jpgfoto. Ingen mp3 eller
andet binært. Linjen er en 6mbit.

Antageligvis kommer der aldrig over 200-300 brugere, og hvis det er
tilfældet, så er der også råd til at opgradere til bedre hardware i takt med
flere tilmeldinger.

Det kritiske punkt med hensyn til hardwaren er derfor kun i opstartsfasen,
fordi det er begrænset, hvormange midler jeg kan binde i starten.

Claus