Jeep Cherokee, nedvejning af hængertræk ?
Fra : Ukendt

Dato : 17-02-05 13:58

Hej

Er der nogen som kan hjælpe med et spørgsmål.

Er ved at købe en Jeep Cherokee med anhængertræk som skal køres med alm. B
kørekort.

Bilen egenvægt er 1500 kg, den må laste 775 kg og har totalvægt på 2225 kg.

På registreringsattest er angivet følgende for anhænger:
Med bremser 2225 kg
Uden Bremser 750 kg.

Hvis jeg forstår det korrekt, så må den totale samlede vægt af bil og
anhænger ikke overstige 3500 kg.
Det vil sige at trailer må max have totalvægt på 1275 kg for at køre med alm
kørekort.

Er det så nødvendigt at "nedskrive" max vægt på trailer (med bremse) på
registreringsattesten ? eller kan man lade de 2225 kg (max trailervægt med
bremse) stå og så køre lovligt bare traileren ikke vejer mere end 1275 kg.
totalt ?

Og må man så køre med en trailer som har en totalvægt på f.eks. 1500 kg,
bare den ikke er lastet mere end at den totalt vejer 1275 kg?

Med venlig hilsen
Bjarne Petersen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-02-05 14:36

Bjarne Petersen" <bep "krøll alfa wrote:
> [...]
> 2225 kg.
>
> På registreringsattest er angivet følgende for anhænger:

Du har to muligheder for at køre lovligt...

Enten så skal traileren have en maks. totalvægt på 1.275 kg eller skal det
bilen må trække med bremser sættes ned til 1.275 kg.

Hvis du ikke gør det, er det ikke lovligt - ej heller selv om du reelt kun
trække 25 kg.

Kørekortsreglerne er beregnet udfra teoritiske tal og ikke faktiske...

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : Leonard

Dato : 17-02-05 14:57

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

>Du har to muligheder for at køre lovligt...

En 3. mulighed kunne være et få bilen vejet ned til fx en totalvægt på
2000 kg, det vil gå udover bilens lasteevne, altså må den kun læsses
med 500 kg, til gengæld bliver der så plads til en trailer med tilladt
totalvægt på 1500 kg.

--
Leonard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-02-05 16:41

Leonard wrote:

> [...]
> 2000 kg, det vil gå udover bilens lasteevne, altså må den kun læsses
> med 500 kg, til gengæld bliver der så plads til en trailer med tilladt

Det er da en mulighed - hvis han har lyst til at betale ny afgift...

Han kan sætte den ned til 2.025 kg, så han må trække 1.475 kg.

Fra : Leonard

Dato : 17-02-05 16:52

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

>Det er da en mulighed - hvis han har lyst til at betale ny afgift...

Nåh, ja, det er nok ikke så sjovt.
Det optimale må være at undlade at ændre på tallene, det er nok det
den er nemmest at sælge med når det engang bliver aktuelt.

Fordelen ved et B/E er jo at det virker i alle biler, mens en
tilpasning af tal på reg.attest kun gælder for denne bil.

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-05 19:01

Hej igen

Tak for svarene begge to.
Løsningen bliver, at der ikke bliver ændret på tallene i reg attest.
Og så må man sørge for at "papir" totalvægt på trailer højst er 1275 kg

Med venlig hilsen
Bjarne Petersen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-02-05 19:26

Bjarne Petersen" <bep "krøll alfa wrote:
> Løsningen bliver, at der ikke bliver ændret på tallene i reg attest.
> Og så må man sørge for at "papir" totalvægt på trailer højst er 1275
> kg

Eller et B/E kørekort, som koster det samme som bøden for ikke at have
det... Ca..

Fra : tom jensen

Dato : 17-02-05 20:52

Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en meddelelse

> Eller et B/E kørekort, som koster det samme som bøden for ikke at have

> det... Ca..
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard

hej
jeg blev snuppet for at køre med en total vægt over 3500 kg (nissan patrol
2450 total ,buggitrailer 1100total) for ca 7 år siden .
bøden den var dengang på 3000 kr.

min bror og jeg tog så trailer kort et par uger senere og det fik vi til
1000kr hver (normal pris dengang 1500kr ).
de 500 kr i rabat fik vi fordi vi kun skulle have en halv køretime hver og
ikke havde brug for kravlegård.

så jeg ærgede mig meget bagefter hvorfor jeg ikke bare havde taget mig
sammen noget før til at få det taget, og havde sparet de 2000 kr

så mit råd er at se at få det kort taget ,det er ikke så svært .

mvh tom,viborg

--
slet ged i emailadresse ved svar

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-02-05 20:56

tom jensen wrote:
> [...]
> mig sammen noget før til at få det taget, og havde sparet de 2000 kr
>

> så mit råd er at se at få det kort taget ,det er ikke så svært .

Det kan jeg gøre bedre..

5.000 kr. i bøde. 1.720 kr. for kørekortet bagefter...

Fra : tom jensen

Dato : 17-02-05 21:24

meddelelse news:4214f6a6$0$29275$14726298@news.sunsite.dk...

> Det kan jeg gøre bedre..
>
> 5.000 kr. i bøde. 1.720 kr. for kørekortet bagefter...
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard

hej
hvor langtid siden var det at du blev snuppet ?
mvh tom

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-02-05 21:29

tom jensen wrote:
> hvor langtid siden var det at du blev snuppet ?

Det var i 1998...

Med til historien hører at jeg trak 2.025 kg på en trailer med totalvægt på
2.000 kg efter en bil, der måtte trække 1.300 kg...

Fra : Leonard

Dato : 17-02-05 22:03

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

>Det kan jeg gøre bedre..

>5.000 kr. i bøde. 1.720 kr. for kørekortet bagefter...

Jeg tog kortet inden jeg fik brug for det, så det kostede mig 1 times
leje af trailer (den anden time fik jeg af udlejeren, med et tillykke
med kortet, 2 flasker rødvin til kørelæreren og 350,- kr i
synsgebyr for at få omregistreret min bil til skolevogn
Dertil de uundgåelige udgifter til lægeattest, foto og køreprøvegebyr.

Alt i alt mindre end 1.000 kr.

--
Leonard

Fra : blue

Dato : 17-02-05 21:28

"tom jensen" <t-j@adslhome.dkged> skrev i en meddelelse

> jeg blev snuppet for at køre med en total vægt over 3500 kg (nissan patrol
> 2450 total ,buggitrailer 1100total) for ca 7 år siden .
> bøden den var dengang på 3000 kr.

Bøden er i dag på 1.500 kr.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-02-05 21:31

blue wrote:
> Bøden er i dag på 1.500 kr.

Jep. Den blev sat ned, da der var en mand der gik i retten med at bøden var
for stor i forhold til overtrædelse...
Man har jo kørekort i forvejen...

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-05 07:36

Du har et B kørekort som giver dig ret til at føre:

Den trækkende vogn du må føre må veje op til 3500 kg. Derudover må du have
et påhængskøretøj på der max vejer 750 kg totalvægt
altså må du med b. kort føre et vogntog der totalt vejer 4250 kg

Du må aldrig med et b kort køre med en trailer der vejer over 750 kg
totalvægt

Esben

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-02-05 08:39

Esben wrote:
> [...]
> altså må du med b. kort føre et vogntog der totalt vejer 4250 kg
>
> Du må aldrig med et b kort køre med en trailer der vejer over 750 kg

Vrøvl, vrøvl og atter vrøvl...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-02-05 08:57

Esben wrote:
> [...]
> altså må du med b. kort føre et vogntog der totalt vejer 4250 kg
>
> Du må aldrig med et b kort køre med en trailer der vejer over 750 kg

Og en lille uddybning.
¨
Bemærk punkt 4...
§ 7. Kørekort til kategori B (almindelig bil) giver ret til at føre:

1) Personbil med højst otte siddepladser foruden førerens plads og en
tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.

2) Varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.

3) Vogntog bestående af person- eller varebil og et påhængskøretøj med en
tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.

4) Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj med
en tilladt totalvægt på over 750 kg. Vogntogets samlede tilladte totalvægt
må ikke overstige 3.500 kg, og påhængskøretøjets tilladte totalvægt må ikke
overstige bilens egenvægt med tillæg af 50 kg. Ved fastsættelsen af
vogntogets samlede tilladte totalvægt og påhængskøretøjets tilladte
totalvægt, jf. 2. punktum, anvendes enten påhængskøretøjets registrerede
totalvægt eller den eventuelt lavere fastsatte totalvægt i bilens
registreringsgrundlag.

5) Trehjulet motorcykel.

6) Traktor/motorredskab.

7) Registreringspligtig knallert.

Stk. 2. For ikke registreringspligtige påhængsredskaber sker fastsættelsen
af påhængskøretøjets tilladte totalvægt i henhold til stk. 1, nr. 3 og 4,
ved brug af påhængsredskabets faktiske totalvægt.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 18-02-05 17:14

Fri, 18 Feb 2005 08:56:47 +0100, skrev "Morten Fruergaard" <mit
fornavn @ mit efternavn . com>, på 52 linier, i
<42159f92$0$29279$14726298@news.sunsite.dk>, :

> [...]
>totalvægt, jf. 2. punktum, anvendes enten påhængskøretøjets registrerede
>totalvægt eller den eventuelt lavere fastsatte totalvægt i bilens

Hvordan hamonere de 50 kg.
En Astra feks. vejer 1075 og må trække 1200 kg efter registrings
papierne.

hvad må man entlig gå efter der?

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Leonard

Dato : 18-02-05 17:28

Karsten Andersen <karsten@jyde.dk> wrote:

>Hvordan hamonere de 50 kg.
>En Astra feks. vejer 1075 og må trække 1200 kg efter registrings
>papierne.

Der står 'og' i lovteksten, så reglen gælder i alle tilfælde hvor
traileren har en tilladt totalvægt over 750 kg.
Dermed skal du have B/E for at udnytte Astraens fulde trækevne, uden
B/E må du kun trække en trailer med tilladt totalvægt på 1125 kg.

Du kan her vælge at få sat max-vægten bilen må trække ned til 1125 kg,
og så må du gerne trække op til 3500 kg tilladt totalvægt, bare den
faktiske vægt er under 1125 kg.

--
Leonard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-02-05 18:04

Leonard wrote:
> [...]
>
> Du kan her vælge at få sat max-vægten bilen må trække ned til 1125 kg,
> og så må du gerne trække op til 3500 kg tilladt totalvægt, bare den

Hvad går der galt?

Jeg er 99,99 % enig...

Fra : Leonard

Dato : 18-02-05 18:16

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

>Hvad går der galt?

Tjah, vi har vel bare samme forståelse for disse simple og ekstremt
logisk skrevne regler

>Jeg er 99,99 % enig...

Nogen ville vælge at fokusere på de resterende 0,01 %

--
Leonard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-02-05 18:31

Leonard wrote:
> Tjah, vi har vel bare samme forståelse for disse simple og ekstremt
> logisk skrevne regler

Ja, jeg kan ikke forstå, at nogen har svært ved dem...

> Nogen ville vælge at fokusere på de resterende 0,01 %

Jep, hvilket jeg ikke gjorde...

Fra : Leonard

Dato : 17-02-05 14:53

"Bjarne Petersen" <bep "krøll alfa" adslhome.dk> wrote:

> [...]
>bremse) stå og så køre lovligt bare traileren ikke vejer mere end 1275 kg.

Nej, det er ikke nødvendigt at ændre på nogle vægte, da bilens
egenvægt + 50 kg er højere end de 1275 kg som trailerens tilladte
totalvægt må være.

>Og må man så køre med en trailer som har en totalvægt på f.eks. 1500 kg,
>bare den ikke er lastet mere end at den totalt vejer 1275 kg?

Nej, det må du ikke, da det her er de tilladte totalvægte der ikke må
overstige 3500 kg, som dit kørekort tillader.

Med et B/E-kort må du dog gerne køre med en trailer med tilladt
totalvægt på 3500 kg, bare den ikke er læsset til mere end bilen må
trække, 2225 kg.

Det må ikke være altfor nemt, men det lader til at du har forstået
reglerne rigtigt, så bare du holder dig til trailere op til 1275 kg i
totalvægt.

--
Leonard