|
| Kompensation i PS for +½ exp ? Fra : Kasper Pilgaard |
Dato : 17-02-05 13:20 |
|
Hvor meget skal der kompenseres i PS for at det svarer til +½ på kameraet?
Mvh, Kasper
| |
Povl H. Pedersen (17-02-2005)
| Kommentar Fra : Povl H. Pedersen |
Dato : 17-02-05 17:28 |
|
In article <b_%Qd.100517$Vf.3903622@news000.worldonline.dk>, Kasper Pilgaard wrote:
> Hvor meget skal der kompenseres i PS for at det svarer til +½ på kameraet?
1 blændetrin = fordobling af lysmængden. Men når du først har billedet
inde i Photoshop, så er det ikke længere et lineær billede, men der er
kørt en kurve på.
men hvis du udregner 2 ^ (1/3) = 1.26.
Så 173 stop ekstra får du ved at konvertere til lineær, gange alle værdier
med 1.26 og andvende den modsatte kurve for at nå tilbage.
| |
Kasper Pilgaard (17-02-2005)
| Kommentar Fra : Kasper Pilgaard |
Dato : 17-02-05 18:01 |
|
Tak for det. Jeg forstår desværre ikke helt svaret. Min grundlæggende viden
om PS og digitale billeder er svt. en nybegynders...
Hvis nogen kan give et mere "spiseligt" svar er de fortsat velkommen.
Mvh, Kasper
"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnd19hfc.6v6.povlhp@ip101.home.terminal.dk...
> In article <b_%Qd.100517$Vf.3903622@news000.worldonline.dk>, Kasper
> Pilgaard wrote:
>> Hvor meget skal der kompenseres i PS for at det svarer til +½ på
>> kameraet?
>
> 1 blændetrin = fordobling af lysmængden. Men når du først har billedet
> inde i Photoshop, så er det ikke længere et lineær billede, men der er
> kørt en kurve på.
>
> men hvis du udregner 2 ^ (1/3) = 1.26.
>
> Så 173 stop ekstra får du ved at konvertere til lineær, gange alle værdier
> med 1.26 og andvende den modsatte kurve for at nå tilbage.
| |
Povl H. Pedersen (17-02-2005)
| Kommentar Fra : Povl H. Pedersen |
Dato : 17-02-05 18:29 |
|
In article <s54Rd.100537$Vf.3903745@news000.worldonline.dk>, Kasper Pilgaard wrote:
> Tak for det. Jeg forstår desværre ikke helt svaret. Min grundlæggende viden
> om PS og digitale billeder er svt. en nybegynders...
> Hvis nogen kan give et mere "spiseligt" svar er de fortsat velkommen.
Svaret er, at der er ikke nogen simpel metode. Hvis du skyder i RAW,
så kan du gøre det i RAW konverteren.
Alternativet er i f.eks. levels at rykke den højre trekant ind til
venstre. Det skule gerne brænde noget ud i toppen, og åbne bunden lidt,
og dermed simulere mere eksponering.
Men da billedet efter det laves om til JPEG kameraet ikke længere
er lineært (dvs dobbelt så meget lys ikke = en dobbelt så stor værdi
for den enkelte prik), så svarer ovenstående ikke helt til at køre med
en anden eksponering. Hvis du også leger lidt med gamma (Den midterste
trekant) kommer du måske lidt nærmere.
Der er ikke noget der bliver lige så godt som korrekt eksponering fra starten
(udover en marginal overeksponering i RAW).
| |
|
|