Foto
IBM760 5420
Teil 3020
manfrotto tripod - hvilket og hvor?
Fra : Esben Kolind Laustru~

Dato : 17-02-05 08:11

Jeg står over for at skulle anskaffe mig en tripod, og så vidt jeg har
forstået, er Manfrotto det ultimative mærke.

I den forbindelse har jeg tre spørgsmål:

1) er der andre stativmærker jeg bør overveje?
2) Hvilket manfrottostativ bruger I?
3) Og måske aller vigtigst: hvor køber jeg (billigst) et
manfrottostativ?? Jeg har ret svært ved at finde et på nettet...

Det er måske på sin plads at præcisere, hvad det er for ønsker, jeg
har:

1) Jeg har et Nikon D70, så det skal kunne bære sådan et med et
"fornuftigt" objektiv (ikke en 500mm tele eksempelvis, men måske en
70-300 mm.).

2) Det skal IKKE være en monopod men en tripod.

3) Det skal være en letvægter, som jeg kan tage med i skoven og
lignende. Jeg ved godt man kan få mere robuste stativer der er bedre,
men de er ofte væsentligt tungere.

4) Der skal være en quick release funktion på stativet. Så vidt jeg
ved findes Manfrotto både med kuglehoved og et såkaldt "3-way-head".
Men kuglehovedet har ikke en "quick release" funktion, vel?

Jeg takker på forhånd

Esben

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 17-02-05 09:59

Esben wrote:
> Jeg står over for at skulle anskaffe mig en tripod, og så vidt jeg har
> forstået, er Manfrotto det ultimative mærke.
>
> I den forbindelse har jeg tre spørgsmål:
>
> 1) er der andre stativmærker jeg bør overveje?

Det behøver du såmænd ikke. Manfrotto er rart.

> 2) Hvilket manfrottostativ bruger I?

Jeg har et 190B med et 488RC0-hoved. Jeg ville gerne have et andet
stativ, men hovedet er jeg rigtigt glad for - og stativet er såmænd godt
nok, også, men absolut i den billigere ende (er set til 899kr online).

> 3) Og måske aller vigtigst: hvor køber jeg (billigst) et
> manfrottostativ?? Jeg har ret svært ved at finde et på nettet...

Jeg har købt ved PhotoTeam i Århus - "real life"-forretning, som faktisk
var næsten (ikke helt) lige så billig som de f.eks. tyske og svenske
internetbutikker jeg fandt, når man regnede porto med.

> 4) Der skal være en quick release funktion på stativet. Så vidt jeg
> ved findes Manfrotto både med kuglehoved og et såkaldt "3-way-head".
> Men kuglehovedet har ikke en "quick release" funktion, vel?

Nu findes manfrotto med ca. et utal af hoveder - og jeg tror ikke
Manfrotto sælger deciderede sæt, men det gør resellers nok. Iblandt
deres kuglehoveder er der igen et utal, og bl.a. 488-serien indeholder
tre udgaver med quick-release plates. 488RC0 er med en sekskantet
release plate og 2 libeller - denne release plate er dog lidt klumptet
at rende rundt med under sit kamera, efter min mening. Jeg synes så på
anden vis at lige denne udgave er dejlig at arbejde med.

488RC2 er med en lille firkantet plade, som man fint kan have (burde
kunne have, måske rettere) siddende under sit kamera hele tiden. Denne
udgave lader dog til ikke at have libeller.

488RC4 er en større firkantet plade med 2 libeller - den aner jeg ca.
ingenting om, så.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Grev Dracula

Dato : 17-02-05 21:50

On 17 Feb 2005 07:11:10 GMT, Esben Kolind Laustrup
<mail@QGNQVezben.dk> (slet QGNQV) wrote:

>Jeg står over for at skulle anskaffe mig en tripod, og så vidt jeg har
>forstået, er Manfrotto det ultimative mærke.
>
>I den forbindelse har jeg tre spørgsmål:
>
>1) er der andre stativmærker jeg bør overveje?

***
Ikke nødvendigvis, men Gitzo og Cullmann er også gode mærker.
Ciullmann er som regel lidt billigere end Manfrotto for samme
stativtype og Gitzo noget dyrere.

>2) Hvilket manfrottostativ bruger I?

***
Jeg har for ca. 1½ år siden købt et Manfrotto 718B, som jeg har været
rigtig glad for. Jeg bruger det både indedørs og udendørs og har haft
det med ud at rejse:

http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=303&itemid=2001

Det specielt udviklet til digitalkamereaer og er lille og let men
virker samtidg både solidt og stabilt.

Det leveres med panoramahoved med en snapkobling med en rimelig lille
plade, som man nemt kan have siddende på kameraet, uden at den
generer, samt en bæretaske, som du kan at slæbe stativt rundt i.

>3) Og måske aller vigtigst: hvor køber jeg (billigst) et
>manfrottostativ?? Jeg har ret svært ved at finde et på nettet...

***
Jeg købte mit hos Photografca <http://www.photografica.com/>
som sælger det for Kr. 995,-

Hos Technikdirekt i Tyskland <http://www.technikdirekt.de> koster det
lige nu 119 Euro + forsendelse, så det kan vist kun betale sig, hvis
du alligevel samtidig skal købe noget andet.

> [...]
>
>1) Jeg har et Nikon D70, så det skal kunne bære sådan et med et
>"fornuftigt" objektiv (ikke en 500mm tele eksempelvis, men måske en

***
Skulle vist ikke være noget problem. Ifg. den medfølgende pairslip kan
stativet bære 2,5 kg.

>2) Det skal IKKE være en monopod men en tripod.

***
Det er et trebenet stativ.

>3) Det skal være en letvægter, som jeg kan tage med i skoven og
>lignende. Jeg ved godt man kan få mere robuste stativer der er bedre,
>men de er ofte væsentligt tungere.

***
Stativet har sammenklappet en længde på ca 50 cm og vejer ca. 1,5 kg.
Den medfølgende bæretaske er vandtæt, solid og har stropper, så du kan
bære den over skulderen.

> [...]
>ved findes Manfrotto både med kuglehoved og et såkaldt "3-way-head".
>Men kuglehovedet har ikke en "quick release" funktion, vel?

Panoramahovedets plade har en 'quick release'-funktion, som kan
betjenes med en hånd: En lille tap som du trækker ned i med en finger
og som frigør pladen.

>Jeg takker på forhånd

***
Jammmm, det var da så lidt ...