Kattebakken
Fra : Melanie

Dato : 17-02-05 08:14

Hejsa

Jeg kender en der har 2 katte og som kun tømmer kattebakken 1 gang om ugen.
Han tømmer den ikke for deres lorte i mellemtiden. Han siger at kattene er
ligeglade. Det er de vel ikke? Skal jeg overbevise ham om det er forkert,
eller er det lige meget? Hvordan kan jeg overbevise ham?

Tak for hjælpen
Mvh Melanie

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 17-02-05 08:35

Puha godt jeg ikke bor der ja kattene er ligeglade indtil den dag de
bliver urenlige. Hvis han bor i lejlighed
så risikere han at naboerne en dag får for meget og klager over lugten, for
slet ikke at tale om hvor uhygiejnisk det er både for kattene og ham,
baktusserne stortrives og
både kattene og ham kan risikere at blive syge, så koster det i
dyrlægeregning. Nogle katte er meget sippede med deres bakker, andre lidt
mere afslappede, hvor gamle er kattene ?

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 17-02-05 09:16

> [...]
> ligeglade. Det er de vel ikke? Skal jeg overbevise ham om det er forkert,
> eller er det lige meget? Hvordan kan jeg overbevise ham?

Det synes jeg lyder som noget griseri. Bakken bør da tømmes hver dag,
både for hans egen og kattenes skyld. F.eks. kan visse parasitter, som
f.eks. toxoplasmose, smitte til mennesker efter at afføringen har ligget
i kattebakken i 1-5 dage.

Der er jo stor forskel på, hvor ren en kat synes, at dens kattebakke
skal være. Nogle er tydeligvis mere sippede end andre.

Det værste ved det hele synes jeg næsten er, som Marianne også skriver,
at naboerne kan blive trætte af lugten. Og det bidrager til, at nogle
mennesker bare helt generelt synes, at katte lugter og derfor ikke kan
lide dem. Det er jo lidt uheldigt. Jeg har selv tit fået dette revet i
næsen af folk, som ikke selv har katte. Og hver gang må jeg sige til
dem, at hvis dine venners katte lugter, så er det fordi dine venner er
nogle grisebasser - ikke katten (uden at jeg er specifikt ude efter din
ven her

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Melanie

Dato : 17-02-05 20:53

"Betina Rasmussen" <rasmussenKATTE@BAKKEc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dem, at hvis dine venners katte lugter, så er det fordi dine venner er
> nogle grisebasser - ikke katten (uden at jeg er specifikt ude efter din

Hej igen

Har nu snakket med mig og han lover at tømme bakken for lorte oftere og
tømme bakken helt hver uge. Han var ikke meget for det, men kunne godt lidt
forstå at det måske ikke lige er helt lækkert.

Tak for hjælpen.

Mvh Melanie (og ven)

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 17-02-05 09:40

"Melanie" <melanie@din_fake_ven.dk> wrote in message
> [...]
> kattene er ligeglade. Det er de vel ikke? Skal jeg overbevise ham om det
> er forkert, eller er det lige meget? Hvordan kan jeg overbevise ham?

Man trækker også ud i toilettet, når man har været der...

Fra : Nana Sørensen

Dato : 17-02-05 11:06

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> skrev i en meddelelse

> "Melanie" <melanie@din_fake_ven.dk> wrote in message

> Man trækker også ud i toilettet, når man har været der...

Ja, men kun hver 5 dag? LOL
Ad, for dælen... Stakkels katte.
Min mor har en kat, Albert. Folk siger altid: Add, har i kat.?? De lugter...
Men Albert har fandme aldrig stunket nogle steder. Han gider ikke engang at
besørge indenfor. De eneste gange han har gjort det, har han hoppet ind i
brusekabinen og pøllet/tisset LIGE ovenpå afløbet. Dyyygtig kat.
Engang fik han det pissedårligt, tror han havde ædt noget sygt. Jeg kom hjem
fra skole, og det første jeg ser er bare en grøn brækklat. jeg tænker bare,
åååh nej, og regner med at hele huset er overbrækket. Men næææh nej, katten
har nøjes med at brøkke sig ET sted, på et areal der var ca 20 cm3. Man
kunne endda se at han havde brækket sig af flere omgange, men han havde
åbenbart valgt det samme sted. Og hvem siger så at katte ikke er renlige?
(Jeg har to hunde, og det er sgu noget helt andet. De skider hvor det passer
dem)
Men ad, sig til din ven at han ma tage sig lidt sammen og skifte de
kattebakker. Eller i det mindste købe en pooperscooper og fjerne bæ fra den.
(Eller: Ødelæg hans toilet så det ikke kan skylle, og fiks det først efter
fem dage.)

Mvh. Nana

Fra : Melanie

Dato : 17-02-05 13:35

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den.
> (Eller: Ødelæg hans toilet så det ikke kan skylle, og fiks det først efter

Hej Nina og jer andre der også har svaret.
Takker for jeres svar. Jeg var selv mårløs men viste slet ikke hvad jeg
skulle overbevise ham med. Tager lige en snak med ham når han har fået fri
senere i dag.

Jeg har selv lige et tillægsspørgsmål nu vi snakker om kattebakker. Når jeg
tømmer kattebakken er den ofte lidt fugtig i bunden af tis. Hvordan renser i
det, hvis i gør? Jeg har brugt rodalon nogle gange men er ikke meget for at
skylde den af bagefter da de bliver i brugseren. Om sommeren kan jeg skylde
den ude, men ikke nu pga. sne og frost.

Mvh Melanie

Fra : Melanie

Dato : 17-02-05 13:39

"Melanie" <melanie@din_fake_ven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> meget for at skylde den af bagefter da de bliver i brugseren. Om sommeren
> kan jeg skylde den ude, men ikke nu pga. sne og frost.

Glemte lige en ting til. Jeg tømmer bakken for lorte dagligt, men tømmer den
ellers kun i weekenden. Bør jeg gøre det oftere? Jeg køber gruset i Netto og
nogen gange det lidt bedre fra SuperBrugsen. Det er ikke af den slags der
klumper.

Fra : Tanja Petersen

Dato : 18-02-05 12:59

Det gav jo lige forklaringen, på det andet svar jeg gav.
Få fat i noget grus der klumber og tøm bakken hver dag, så slipper du igen
for slaggerne i bunden.

Hilsner
Tanja

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 17-02-05 13:46

> [...]

> skylde den af bagefter da de bliver i brugseren. Om sommeren kan jeg skylde

Det gør jeg nu ikke noget ved. Det er sjældent særlig vådt, for jeg
bruger helst et ordentligt lag grus, så tisset ikke trænger helt ned i
bunden af bakken. Så er det ikke noget problem.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 17-02-05 14:57

> [...]
> meget for at skylde den af bagefter da de bliver i brugseren. Om sommeren
> kan jeg skylde den ude, men ikke nu pga. sne og frost.

Køber noget godt grus, en forstøverflaske og virkon S (desinficerende).
Når du fjerner klumper, ryster du gruset ned i den ene ende, sprøjter lidt
med forstøveren, tørrer efter med køkkenrulle, gør det samme i den anden
ende og siderne. Fylder mere grus på.
Det er hurtigt, nemt, billigt, tager lugtgener og man slipper for ugentlige
afvaskninger

Hilsen Nina

Fra : Denise

Dato : 17-02-05 16:00

> [...]
at
> skylde den af bagefter da de bliver i brugseren. Om sommeren kan jeg

Hej
Hvis du køber grus fra dyrehandlere, altså grus der klumper, f.eks. sådan
noget der ligner strandsand, f.eks. Extreme Classis og andre magen til, kan
du nøjes med at tage tisseklumperne op med en tilhørende slags "ske" som de
også har.
Efterhånden som der bliver mindre og mindre grus i efterfylder du. Hvis du
altid har nok grus i, vil de ikke tisse i bund, for tisset vil samle sig i
klumper, hvilket betyder at bakken sjældent behøver blive helt tømt og
renset. Prøv det og vend tilbage med, om jeg ikke har ret

--
Hilsen Denise

Fra : Bettina Hansen

Dato : 17-02-05 16:17

Hej Denise

Denise wrote:
> [...]
> klumper, hvilket betyder at bakken sjældent behøver blive helt tømt og
> renset. Prøv det og vend tilbage med, om jeg ikke har ret

Det er desværre ikke altid så simpelt ;)

Nogle katte (jeg har selv en af slagsen) *insisterer* på at grave gruset
væk fra det ene hjørne af kassen og tisse der :( Så er det altså lige
meget hvormeget grus man har i når katten graver ned til bunden inden
den vil tisse :-|

Klumpende kattegrus fungerer fint for mange katte (jeg har også to af
den slags), men er ikke altid det vidundermiddel som mange gør det til
;) Det er pengene ud af vinduet at købe dyrt klumpende grus hvis ens kat
ødelægger det...

Vi har to bakker (og tre katte) - en med klumpende grus og en med
silikatgrus - jeg skifter begge bakker helt i bund hver uge. Jeg
overvejer kraftigt at skifte det klumpende grus ud med et billigere
grus, når det alligevel ikke kan holde længere...

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Lene Hansen

Dato : 17-02-05 17:04

Jeg har altså heller ikke god effekt med det klumpende grus. Jeg har
virkelig prøvet meget grus gennem tiden og jeg erkender blankt at Nettos er
det jeg vender tilbage til. Og uanset hvad jeg har brugt og bruger, så står
den også på rengøring af bakker (til bunds) mindst en gang om ugen. Det
klumpende grus det lugter altså hos mig, hvis det ikke bliver skiftet helt
som jeg må gøre med det almindelige grus.

M.v.h

Lene Hansen

Fra : Denise

Dato : 17-02-05 17:19

Lene Hansen wrote:
> [...]
> gang om ugen. Det klumpende grus det lugter altså hos mig, hvis det
> ikke bliver skiftet helt som jeg må gøre med det almindelige grus.

Nu skal det lige siges, at der findes meget klumpende grus. Og det er jo
ikke alt der er lige godt. F.eks. har jeg da tidligere rendt ind i noget,
der smuldrede alligevel og også lugtede. Extreme Classis og andre
strandsands-produkter mener jeg er de bedste. Det er jo bare med at forsøge
sig, jeg har så fundet hvad der virker for mig, og jeg har ikke lyst til at
rende og skifte bakke hele tiden. Det gjorde jeg i gamle dage, hvor man kun
brugte sandkasse sand og der stank i hele huset Det her er simpelthen så
dejligt nemt nu, lugtfrit og altid rent. Men jeg tømmer også klumper hver
gang jeg går forbi og de har været på.

--
Hilsen Denise

Fra : Denise

Dato : 17-02-05 17:13

Bettina Hansen wrote:
> [...]
> gruset væk fra det ene hjørne af kassen og tisse der :( Så er det
> altså lige meget hvormeget grus man har i når katten graver ned til

Så er jeg heldig, har aldrig haft katte, der graver helt i bund, med mindre
jeg ikke sørger for at fylde op. Sikke dog en skør kat du har, nå nej, det
er alle katte jo, altså skøre
Der er visse forudsætninger, der skal være opfyldt, hvis man skal have fuld
glæde af klumpende grus . Det er nødvendigt at have de store kasser, og at
de er fyldt helt op. Det kræver sin kat at grave 12 cm ned i fint
strandsand, en bakke med 5 cm grus er jo ikke noget problem for en kat at
grave i bund. Og man skal også sørge for at holde kassen rent, så de ikke
hele tiden skal grave nye huller. Og når man tømmer glatter man samtidig
sandet ud så det er plant igen.
Sidst fik jeg min svigerinde til at prøve det. De brugte noget rødt grus
oven på en avis og skulle skifte hele tiden. De er dælme blevet glade efter
de gik over til nyt grus af strandsand-typen.
Så det er absolut værd at prøve for andre , du er så bare uheldig i den
henseende Kan det være, at de har lyst til at grave i bund, fordi du
måske har vasket kassen i noget der dufter godt, og det er derfor.

--
Hilsen Denise

Fra : Bettina Hansen

Dato : 17-02-05 19:26

Hej Denise

Denise wrote:
> Der er visse forudsætninger, der skal være opfyldt, hvis man skal have fuld
> glæde af klumpende grus . Det er nødvendigt at have de store kasser, og at
> de er fyldt helt op.

Den kasse som vi har grus i er en "king size" model ;) Jeg købte den for
ca. 10 år siden og har søgt rundt omkring for at finde en i samme
størrelse da vi skulle have nummer to kasse for et par måneder siden -
men det er ikke lykkedes at finde så store kasser nogle steder :-|
Så den anden kasse er noget mindre og meget lav - den har vi så
silikatgrus i...

Måske nogle ved hvor man kan finde de store, dybe kasser? Det er en
meget dyb, stor model af dem som de nærmest kravler op og ind i (altså
uden låge men hvor åbningen går ud og helt ned i niveau med bundens
højeste kant... (OK - svært at beskrive - måske skulle jeg bare tage et
billede af den ;) )

> Det kræver sin kat at grave 12 cm ned i fint
> strandsand, en bakke med 5 cm grus er jo ikke noget problem for en kat at
> grave i bund.

Jeg har et godt lag - det er dog nok ikke 12 cm. Det hjælper heller ikke
at laget bliver så tykt så han graver det ud over kanten ved åbningen -
han flytter *meget* rundt på det grus ;) Han er ikke nem at gøre
tilfreds ;)

> Og man skal også sørge for at holde kassen rent, så de ikke
> hele tiden skal grave nye huller. Og når man tømmer glatter man samtidig
> sandet ud så det er plant igen.

Det gør jeg også :)

> [...]
> henseende Kan det være, at de har lyst til at grave i bund, fordi du
> måske har vasket kassen i noget der dufter godt, og det er derfor.

Jeg tror nu ikke at det skyldes duft - han har altid gravet meget inden
han skulle "gøre" stort eller småt ;) Og han er snart 15 år gammel så
jeg nærer ikke meget håb om at han nogensinde lægger den vane fra sig ;)

Det grus som jeg er gladest for lige pt. er "Cat's Best Öko Plus" - det
er relativt let og derfor nemt at flytte rundt (ulempe) men jeg synes at
det klumper godt - og når han har tisset i et hjørne hvor der ikke er så
meget grus kan man "bare" fjerne lidt ekstra... Jeg synes ikke at det
tager imod lugt på samme måde som de tunge grustyper tit gør... Og så
kan det ryge i kompostbunken ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-05 19:44

"Bettina Hansen" <bettina@chin.dk> skrev i en meddelelse news:4214e1ce$0

> [...]
> uden låge men hvor åbningen går ud og helt ned i niveau med bundens
> højeste kant... (OK - svært at beskrive - måske skulle jeg bare tage et

Den ene af vores kattebakker er en bedroller fra Jysk. Den passer lige ned i
en stor flyttekasse og så har vi selvfølgelig skåret et firkantet hul i
kassen, så kattene kan komme ind og ud.

Den virker fint indtil videre. Kattenes ynglingsbakke er dog en meget lille
bakke, som nok også snart skal skiftes ud til noget større.

Gad vide hvorfor kattene foretrækker en bakke, fremfor de to andre, der ikke
er nær så flittigt brugte....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Denise

Dato : 17-02-05 19:50

Bettina Hansen wrote:

> [...]
> uden låge men hvor åbningen går ud og helt ned i niveau med bundens
> højeste kant... (OK - svært at beskrive - måske skulle jeg bare tage

Ja et billede ville gøre underværker
Jeg ved ikke rigtigt hvad der er for en kasse. Vores har en kant man trykker
ovenpå, som går lidt ind over og derved tager en del sand. Blonde er dog
ekspert i at få det ud på gulvet alligevel, når han går amok

> [...]
> ikke at laget bliver så tykt så han graver det ud over kanten ved
> åbningen - han flytter *meget* rundt på det grus ;) Han er ikke nem

Ok, det er vores, har målt - du vover på at grine, bare fordi man stak en
linial ned i gruset
Der er så ingen åbning han kan grave det ud af på disse kasser, højst op
over hvis det går helt vildt for sig.

Hæ, nej det er vist for sent

--
Hilsen Denise

Fra : Bettina Hansen

Dato : 17-02-05 23:15

Denise wrote:
> Ja et billede ville gøre underværker

Her er et billede af "vidunderet": http://chin.dk/divpics/kattebakke.jpg
;) Jeg har lige målt den - den nederste del (altså der hvor gruset er i)
er ca. 50 x 40 cm og den er 20 cm dyb :)
Den anden bakke (som var den største vi kunne finde da vi skulle have en
ekstra) måler ca. 45 x 35 cm og er 12 cm dyb (og så var der låge i som
vi har været nødt til at pille af)...

Jeg vil rigtig gerne have en mere af de store kasser - uden låge og med
dyb bund ;) Så hvis nogen ved hvor man kan købe dem vil jeg meget gerne
høre om det ;)

> Ok, det er vores, har målt - du vover på at grine, bare fordi man stak en
> linial ned i gruset

Hehe ;) Du må da gå nogle poser grus til når du skifter den helt så?
Hvis jeg hælder en hel pose (7 kg) Extreme Classic i vores bakke er det
kun 3 cm dybt :-| Så jeg skulle vel have omkring 30 kg for at opnå 12 cm
dybde hvis jeg brugte Extreme Classic (det gør jeg ikke mere).

> Der er så ingen åbning han kan grave det ud af på disse kasser, højst op
> over hvis det går helt vildt for sig.

Han graver det også op over kanten på vores - men den er lukket hele
vejen rundt - undtagen ved åbningen. Det lykkes ham dog en gang i mellem
at få en ikke ubetydelig mængde grus gravet ud alligevel ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Mia Warming

Dato : 17-02-05 23:19

Hmmm... Den kasse minder rigtig meget om en vi så nede ved dyrehandlen da vi
shoppede vil vores mislinger...

Mia

Fra : Bettina Hansen

Dato : 17-02-05 23:38

Mia Warming wrote:
> Hmmm... Den kasse minder rigtig meget om en vi så nede ved dyrehandlen da vi
> shoppede vil vores mislinger...

Det lyder da spændende ;)

Må hellere med det samme sige at de to ting som jeg går efter ved bakken
er: (1) størrelsen/dybden og (2) at "udhænget" går helt ned og er i
samme højde som den nederste dels øverste kant - de andre bakker med
"udhæng" som jeg har set har "skråt udhæng" som f.eks.
http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=10941
Men jeg kan ikke lide at der er "åbent" ind til kattebakken så jeg vil
helst have den "lukkede" model ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Mia Warming

Dato : 18-02-05 00:02

Det var ltså dem som på dit billede.. Men om den var lige så stor ved jeg
ikke.. Havde ikke lige et målebånd i lommen.. Men den var stor synes jeg
nok.

Mia

Fra : Lene Nielsen

Dato : 18-02-05 01:15

hejsa
jeg ved at i KJ Dog food kan man få de store katte bakker og andre ting til
store kate jeg handler der selv den ligger i Fr.Havn
http://www.kjdogfood.dk/ og de er rimlig billig med deres ting til katte
men af katte grus bruger vi noget vi køber enten i fakta eller superbedst og
hedder
pet shop hvidt klumpende kattegrus det syntes jeg er godt det koster godt
nok 23 kr for en pose men så holder det også for mig i 14 dage jeg køber
meget hjem da jeg har 8 katte og 5 katte bakker og det er store katte bakker
vi har og vi har ikke nogen katte lugt her i huset og jeg nøjes med at
fjerne klumper og pøller en gang om dagen og der lugter stadig ikke af kat

knus lene

Fra : Denise

Dato : 18-02-05 08:01

"Bettina Hansen" <bettina@chin.dk> wrote in message

> [...]
> Den anden bakke (som var den største vi kunne finde da vi skulle have en
> ekstra) måler ca. 45 x 35 cm og er 12 cm dyb (og så var der låge i som

Det var da en sjov bakke, sådan en har jeg vist ikke set før. Jeg bryder mig
ikke om de lukkede kasser, jeg kan forestille mig lugten vil samle sig
derinde hos kattene, puha, og så kan jeg godt forstå de graver og graver.
Vores katte står hhv ovenpå kanten med kun et ben i bakken, og de andre har
da halen ud over kanten, de ville jo slet ikke kunne være i en sådan
tingest. Desuden samler jeg op hver gang nogle har været på. Og det ser jeg
jo hver gang jeg går forbi og jeg skal ikke gå og løfte på låget hele
tiden. D.v.s. der kan højst ligge noget i bakken i det tidsrum vi er på
arbejde, eller tømmes ad-hoc
Vores er de almindelig store man vist kan få alle steder og med en løs kant
man trykker på foroven som går lidt ind over og tager meget af det sand, der
ellers vil flyve ud på gulvet. Men ja, vi støvsuger tit rundt om, pga Blonde
det lille fjols.
Jeg mener den med kant bliver 20 cm høj (er på arbejde nu, så kan ikke
måle).

> Jeg vil rigtig gerne have en mere af de store kasser - uden låge og med
> dyb bund ;) Så hvis nogen ved hvor man kan købe dem vil jeg meget gerne
> høre om det ;)

Det tror jeg er en god idé hvis du prøver en sådan. Hvis du kommer på en
katteudstilling kan du næsten få alle typer hvis du ikke kan finde dem hos
dyrehandleren.

> [...]
> kun 3 cm dybt :-| Så jeg skulle vel have omkring 30 kg for at opnå 12 cm
> dybde hvis jeg brugte Extreme Classic (det gør jeg ikke mere).

Jeg tror der er plads til måske 1½ pose, (bruger 15 kg poser). Jeg kan ikke
huske det, for jeg skifter utroligt sjældent, måske hver ½ år.
Og nej der lugter _aldrig_ at kat i vores hus og iøvrigt har vi 2 store
bakker til 3 katte. Den anden bruger jeg Bio Kat i (ja jeg ved ikke hvorfor
og de bruger begge bakker.

--
Hilsen Denise

Fra : Bettina Hansen

Dato : 18-02-05 13:03

Hej Denise

Denise wrote:
> [...]
> ikke om de lukkede kasser, jeg kan forestille mig lugten vil samle sig
> derinde hos kattene, puha, og så kan jeg godt forstå de graver og graver.

Vi har som sagt to bakker og kattene foretrækker faktisk denne her ;)
Og jeg købte den netop fordi jeg havde problemer med at han gravede
gruset ud af de små åbne bakker... Så det er ikke fordi at det er en
lukket kasse at han graver ;)

> Vores katte står hhv ovenpå kanten med kun et ben i bakken, og de andre har
> da halen ud over kanten, de ville jo slet ikke kunne være i en sådan
> tingest.

Vores gamle kat er ret stor men har ikke problemer med at være derinde ;)

> [...]
> jo hver gang jeg går forbi og jeg skal ikke gå og løfte på låget hele
> tiden. D.v.s. der kan højst ligge noget i bakken i det tidsrum vi er på

Indrømmet - jeg tømmer ikke hver gang de har været på... Vi er på
arbejde 8 timer om dagen og sover også ca. 8 timer så der kan sagtens gå
10-12 timer mellem at de bliver tømt... Det mener jeg nu ikke er et
problem overhovedet.

> [...]
> måle).
> Det tror jeg er en god idé hvis du prøver en sådan.

Jeg har prøvet med en åben kasse og det var bestemt ikke sagen...
Den anden kasse vi har er også mere åben (en af dem med tag på og låge
i, men vi har pillet lågen af fordi de ikke kunne enes med den) ;)
Men kattene fortrækker alligevel den lukkede - måske fordi at den er
større eller fordi gruset er rarere at gå på, men vi har nu prøvet mange
forskellige slags grus efter at vi fik killingerne for 3-4 måneder siden
og de bruger altid begge bakker men foretrækker altid den store ;)

Da de små blev neutraliseret havde vi en lav åben kasse til dem mens de
var påvirket af bedøvelse - de holdt op med at bruge den i så snart de
var friske nok til at komme i den lukkede bakke, så min
erfaring/formodning er faktisk modsat din - jeg mener klart at (mine)
katte foretrækker en lukket bakke fremfor en åben :)

> [...]
> huske det, for jeg skifter utroligt sjældent, måske hver ½ år.
> Og nej der lugter _aldrig_ at kat i vores hus og iøvrigt har vi 2 store

Jeg har bestemt heller ingen problemer med at der lugter af kat i huset
;) Men jeg synes at kattegrus begynder at lugte grimt efter relativt
kort tid uanset type. Jeg har endnu aldrig mødt noget kattegrus som jeg
ikke havde lyst til at skifte helt efter et par uger ;)

> Den anden bruger jeg Bio Kat i (ja jeg ved ikke hvorfor
> og de bruger begge bakker.

Jeg bruger også to forskellige slags grus - lige nu klumpende naturgrus
i den ene og silikatgrus i den anden. Ved faktisk heller ikke helt
hvorfor - måske bare fordi at jeg synes at de skal have et valg ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Denise

Dato : 18-02-05 23:01

Bettina Hansen wrote:
> Hej Denise

Fandt lige en gammelt billede af det http://shor.ter.dk/998050789
Jeg tror vi er ved at skifte bakker, da de er sat ud i gangen, der er nok
derfor, der ikke er meget sand i. Blonde plejer at løfte armen noget højere
op, sådan en slags heil hilsen. Jeg er ved at dø af grin når han er på
bakken, han ser godt nok dum ud

> [...]
> arbejde 8 timer om dagen og sover også ca. 8 timer så der kan sagtens
> gå 10-12 timer mellem at de bliver tømt... Det mener jeg nu ikke er et

Nej selvfølgelig ikke. Men hos os står deres kasser inde i et værelse, hvor
manden tit sidder ved sin computer. Så derfor ser vi jo når de går på
bakken, når vi er hjemme, eller hvis vi går forbi. Og så tømmer man jo, så
der ikke ligger noget og dufter ved siden af manden arbejdsplads.

--
Hilsen Denise

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 18-02-05 23:28

> [...]

> op, sådan en slags heil hilsen. Jeg er ved at dø af grin når han er på

Aj ved du nu hvad, Denise. Jeg viste lige billedet til Jens. Og han
synes altså ikke at man kan tillade sig at filme "folk", når de er på
tønden. Man skal, som han siger, have lov at s.... i fred. Ja, jeg
citerer bare )

Fra : Denise

Dato : 19-02-05 09:49

Betina Rasmussen wrote:

> [...]
> synes altså ikke at man kan tillade sig at filme "folk", når de er på
> tønden. Man skal, som han siger, have lov at s.... i fred. Ja, jeg

Hi hi det ved jeg godt, men han ser altid så sjov ud, vi kunne ikke lade
være
Men jeg behersker mig virkelig når jeg ser ham på tønden og han rigtig står
og heiler, jeg går altid ud og griner, jeg griner aldrig foran ham, han
skulle nødig blive flov

--
Hilsen Denise

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 18-02-05 14:06

> [...]
> Den anden bakke (som var den største vi kunne finde da vi skulle have en
> ekstra) måler ca. 45 x 35 cm og er 12 cm dyb (og så var der låge i som

He, he, så sidder misserne lige så fint ved siden af og ser helt stolte
ud af deres kattebakke. Sødt

Fra : Bettina Hansen

Dato : 18-02-05 14:18

Betina Rasmussen wrote:
> He, he, så sidder misserne lige så fint ved siden af og ser helt stolte
> ud af deres kattebakke. Sødt

Det tror jeg nu ikke at du skal lægge så meget i - de skal bare være med
til alt... Om jeg så havde taget billeder af en gammel avis ville de
trofast have måsen ovenpå og have set meget vigtige ud ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 18-02-05 14:38

> [...]
> til alt... Om jeg så havde taget billeder af en gammel avis ville de
> trofast have måsen ovenpå og have set meget vigtige ud ;)

Det er da klart. Man skulle jo nødigt gå glip af noget!

Fra : Denise

Dato : 18-02-05 21:23

Bettina Hansen wrote:

> Her er et billede af "vidunderet":
> http://chin.dk/divpics/kattebakke.jpg ;)

Jeg glemte helt, altså det var da en sprøjs kass, men uhh sikken da nogle
dejlige, flotte misser

--
Hilsen Denise

Fra : Webmaster Huskatte.d~

Dato : 17-02-05 21:18

Klip-------Snip-------snap

> [...]
> lugt på samme måde som de tunge grustyper tit gør... Og så kan det ryge i

Det med at smide kattegrus i komposten bliver ellers frarådet af alle som
har
"offentligt forstand" på kompost
Se foreks. dette klip fra denne side
http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=262

Hvad kan komposteres?
Alt vegetabilsk køkkenaffald: Skræller, rå grøntsagsrester, kaffegrums og
teblade (inkl. filter), køkkenrulle, afskårne blomster, potteplanter,
gødning og strøelse fra kæledyr (dog ikke kattegrus).

Eller fra denne side http://hedensted.kompostering.dk/ladaffblivehave.phtml

Kattegrus er også betænkeligt, da det kan indeholde parasitter, der ikke med
sikkerhed dør i komposten.

Med venlig hilsen

Webmaster
www.huskatte.dk

Fra : Bettina Hansen

Dato : 17-02-05 22:22

Webmaster Huskatte.dk wrote:
> Det med at smide kattegrus i komposten bliver ellers frarådet af alle som
> har "offentligt forstand" på kompost

Almindeligt kattegrus er ikke egnet til kompostering - og det er
kattelort heller ikke - bortset fra det skulle der vist ikke være
problemer med det...

> [...]
> teblade (inkl. filter), køkkenrulle, afskårne blomster, potteplanter,
> gødning og strøelse fra kæledyr (dog ikke kattegrus).

Det kommer jo an på hvilken type kattegrus man bruger - almindeligt
> [...]

> Kattegrus er også betænkeligt, da det kan indeholde parasitter, der ikke med

Ja hvis man ikke fjerner lortene.

Se f.eks.
http://www.whiskas.dk/whiskas/da-DK/WorldKitten/Health/Kattegrus.htm :

"Naturkattegrus et miljøvenligt alternativ, som kan komposteres både i
kold og varm kompost. Før kompostering skal kattens afføring fjernes, så
der ikke overføres parasitter. Brugt kattegrus må ikke udgøre mere end
1/3 af komposten, da det kan give uønskede bakterier gode
vækstbetingelser."

Parasitter er jo også først og fremmest et problem hvis man bruger
komposten i køkkenhaven - det gør vi ikke for vi har ingen køkkenhave
overhovedet ;) Men jeg smider nu alligevel ikke kattelort på
kompostbunken - kun grus (og aldrig silikatgrus eller almindeligt
kattegrus - kun naturgrus som er velegnet til kompost) ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : T.K

Dato : 17-02-05 19:34

Kan også kun anbefale den kattegrus fra dyrehandleren der hedder extreme
classis. Den er dyr i indkøb, men billigst i brug. Jeg har endnu aldrig
skiftet alt grus i bakken (4 mdr). Fjerner klupmerne og fylder nyt grus på
engang imellem. Og det lugter IKKE af kat her i huset - nu. I begybndelsen
vi havde Pjevs købte jeg 5 kg kattegrus i brugsen og var nødt til at skifte
hele gøjetøjet dagligt. Og det kunne lugtes der var kommet kat i huset. Kan
klart anbefale extreme classis.

Fra : Bettina Hansen

Dato : 18-02-05 13:28

Hejsa

T.K wrote:
> [...]
> hele gøjetøjet dagligt. Og det kunne lugtes der var kommet kat i huset. Kan

Jeg har prøvet Extreme Classic og jeg bryder mig faktisk ikke ret meget
om det - det er sikkert lige så godt og bedre end så meget andet, men
jeg har et lidt akavet forhold til at man tilsætter "babypudderduft" til
kattegrus ;) Jeg synes simpelthen at det er unaturligt og har svært ved
at se hvad formålet skulle være (andet end at maskere dårlig lugt?)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 17-02-05 22:32

In article <cv2cid$27op$1@news.cybercity.dk>, Bettina Hansen
<bettina@chin.dk> wrote:

> [...]
> væk fra det ene hjørne af kassen og tisse der :( Så er det altså lige
> meget hvormeget grus man har i når katten graver ned til bunden inden

He- sådan en kat har jeg også! Alligevel fungerer det med klumpende
grus. Jeg dækker tis-tåren i hjørnet godt til med grus - hvis katten
ikke selv har gjort det. Efter ret kort tid er al fugt indkapslet i en
klump. Jeg vipper så bakken, så løst grus "forsvinder" fra klumpen, der
så kan nærmest brækkes fri af kassen, samtidig med at normale klumper
kan fjernes
Jeg har en ekstra kattebakke, så jævnligt hælder jeg det rensede grus
over i en ren bakke og vasker den brugte. Det fungerer Gæster
fortæller os altid, at man absolut ikke kan lugte at vi har katte -
overhovedet.

--
Knus fra Ann R

Fra : Bettina Hansen

Dato : 18-02-05 14:00

Ann Rudbeck wrote:
> [...]
> over i en ren bakke og vasker den brugte. Det fungerer Gæster
> fortæller os altid, at man absolut ikke kan lugte at vi har katte -

Vi har nu heller ingen problemer med kattelugt i huset ;) Men jeg synes
at gruset begynder at lugte mindre rart efter et par uger - uanset
art... Det betyder ikke at det stinker af kat i hele huset ;) Kun at jeg
får lyst til at skifte alt gruset på en gang - og så gør jeg det uanset
om der er grus for 30 kr eller 200 kr i bakken ;)

Jeg dækker også tissetåren til og fjerner så meget som muligt - men
tisset har jo stadig været i kontakt med kassen så helt rent bliver der
jo ikke... Måske burde jeg bruge tricket med at hælde gruset over i en
anden bakke og vaske kassen af hver gang han har tisset et hjørne til
men det er jo ret besværligt - specielt hvis der er 30 kg tungt grus i
bakken (jeg ville være nødt til at gøre det næsten hver eneste dag for
han laver det nummer stort set hver dag)... Så ryger hele idéen med
klumpende kattegrus (at det skulle være så nemt) jo ligesom af ;)

Så foretrækker jeg at skifte alt grus og vaske bakken af en gang om ugen
- det er måske lidt dyrere, men prisen har mindre betydning for mig i
forhold til at det heller ikke skal være alt for besværligt ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Tanja Petersen

Dato : 18-02-05 12:58

Hvis det hænger i bunden af bakken, er der efter min mening for lidt grus i.
Det er ikke ret tit at det hænger i bunden her i huset, men i vores er der
også som min. 5 cm grus i bakkerne.
Hvordan er du ikke meget for at skylle den bag efter, hvis du har vasket
den, er der vel ikke noget i vejen for at skylle den, den skal skylles ren
efter brug af Rodalon.
Det er en lidt dårlig undskyldning for ikke at vaske bakken af, er det ikk
??
Den skal da vaskes uanset om det er frost eller ej.

Prøv i første omgang at sørge for at det er et godt lag grus i bakken, så
slipper du for slaggerne i bunden, og dermed nemme at rengøre, uden at du
skal skylle en del grus ud i kabinen.

Hilsner
Tanja

Fra : Lene Hansen

Dato : 17-02-05 11:22

Det er lige præcis sådan noget (at nogen mennesker er nogle grise omkring
rengøring efter deres dyr), der er med til at det de fleste steder ikke er
muligt at gå en lejebolig hvor man må have husdyr. Og et eller andet sted
kan jeg godt forstå udlejerne, for jeg har personligt set et hus totalt
ødelagt og gulve ødelagt af afføring m.m. fra katte og hunde. Men det er
synd at dyrene får det dårlige rygte, for det er jo ikke deres skyld, men
ejernes mangel på interesse i at passe dem ordentligt. Har man dyr, så må
man være forberedt på det kræver mere rengøring, hvis andre ikke skal kunne
lugte og se man har dyr. Min erfaring er altså også at dyrene trives bedre
hvis der bliver holdt rent omkring dem, end hvis der ikke gør.

M.v.h.

Lene

Fra : Tanja Petersen

Dato : 18-02-05 12:48

Prøv du at fortælle din bekendt at han kun må trække ud i sit wc én gang om
ugen, så kan han jo overveje om han i det hele taget vil sætte sig på det
midt på ugen.

Katte er meget renlige, og det er under al kritik. Der må være en hørm uden
lige i den bakke, stakkels misser !!!!!

Hilsner
Tanja