Flytte mails og adresser
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-02-05 00:57

Baggrund: fruen har fået sig en PB 12" på sit arbejde. Fin arbejdsplads
iøvrigt: dem, der ønsker at bruge Mac, får stillet en Mac til rådighed,
dem, der ønsker at bruge WINmaskiner, har så sådan én (regnskab og sådan
noget på "Naivision"). Dét er forståelig politik

Nu har hun bedt mig om at hjælpe. Den er sat op den lille lækre sag
(PB'en altså). Alle dokumenter er flyttet over, printeren virker, nettet
er åbent og Mail fungerer.

_Men_ hun vil jo gerne have sine gemte mails med over på den nye
maskine, lige som hun osse gerne vil have (mail)adresser med over.
På iMacen i postdelen af Netscape Comm kan hun fint se alle de modtagne
mails, som hun ikke selv har slettet, men de findes ikke på serveren
mere (?). Da det er arbejdsmaskine er det ret vigtigt, at få mails med
over (arkivprocedure) på den nye maskine - adresserne er knapt så
vigtige.

Det gælder fra en iMac med MacOS 9, med Netscape v. 4.x som hun har
brugt som kombineret surfer og elektronisk post.

Og så skal det jo ind i den lækre PB, hvor hun nu skal vænne sig til at
bruge Mail til post og en eller anden surfer - der er jo en Safari, men
jeg skal nok have lokket hende over til Firefox (eller 'ren' Mozilla).

Har googlet ret lang tid, for jeg mener, at det her har været oppe
tidligere, men jeg kan ikke finde noget. Har kigget i Nestscape på vores
gamle 7600 (også i Hjælp), der står her ved siden af. Har kigget i Hjælp
i Mail på min egen 10.3.x maskine. Altsammen forgæves.

Forestiller mig, at jeg kan koble en ekstern HD til hendes iMac og hente
alle hendes mails som filer og hendes adresser og siden slutte HD'en til
hendes nye blærbare og hælde dem ind i Mail på PB'en. Men så ligetil ser
det ikke ud.

Hvad gør Fætter Klog så? Jeg vil jo gerne opretholde titlen hos hende,
men hun véd osse godt, at jeg spørger jer, for der er altså grænser for
min kunnen og viden. Jeg roser jo dk.edb.mac i tide og utide og
anbefaler gruppen til alle Mac-vennerne.

--
v.h.
Mich.

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-02-05 01:39

In dk.edb.mac, Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

[...]

> [...]
> gamle 7600 (også i Hjælp), der står her ved siden af. Har kigget i Hjælp
> i Mail på min egen 10.3.x maskine. Altsammen forgæves.

Måske denne side kan bruges til noget:

<http://kb.mozillazine.org/Importing_and_exporting_your_mail>

Der er i hvert fald nogle forslag.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

   AHHH. Donuts. . . What can't they do. -- H. Simpson

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-02-05 22:02

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Måske denne side kan bruges til noget:
>
> <http://kb.mozillazine.org/Importing_and_exporting_your_mail>
>
> Der er i hvert fald nogle forslag.

Tak for tippet, Jonas. Nåede slet ikke at tjekke op på dit link. Kaj kom
med en løsning, som lå lidt i forlægelse af mine egne forestillinger.
Alle mails er nu ovre i Mail på kranens nye maskine. Og dét er hun glad
for.

Tak for hjælpen.

--
v.h.
Mich.

Fra : Karen Seiersen

Dato : 17-02-05 10:52

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

(Snip)

> [...]
> mere (?). Da det er arbejdsmaskine er det ret vigtigt, at få mails med
> over (arkivprocedure) på den nye maskine - adresserne er knapt så

(Snip)

I Netscape = Mozilla skal man huske at sætte flueben i indstillingen
under account > Server settings> "Leave messages on server" så hvis i
har hentet mails gennen Netscape uden denne indstilling var aktiv,
findes mails desværre ikke på serveren mere ;-(

Mange hilsner Karen

--
Jeg laver ikke noget i dag,
for i går lavede jeg heller ikke noget,

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-02-05 22:02

Karen Seiersen <vk@besked.com> wrote:

> [...]
> har hentet mails gennen Netscape uden denne indstilling var aktiv,
> findes mails desværre ikke på serveren mere ;-(

Kære Karen
Det vidste jeg egentlig godt og jeg skulle nok ikke have efterladt det
lille "?" i sætningen: "På iMacen i postdelen af Netscape Comm kan hun
fint se alle de modtagne mails, som hun ikke selv har slettet, men de
findes ikke på serveren mere (?)"

Det har været bevidst politik, fordi hun skulle tilgå (rædsomt ord) sine
mails fra dels sin arbejdsplads og dels fra en hjemmemaskine. Så nummer
et var sat til at gemme mails i en periode på 14 dage*, tror jeg det
var. Den anden til at gemme altid. Sådan mener jeg, det var. Netop det
faktum forvirrede mig, for forleden aften søgte jeg efter mails på
hendes mails på hendes hjemmemaskine, men fandt dem ikke ... så kom
mailen fra Kaj, og så troppede jeg op på hendes arbejdsplads og så ...
nej, jeg giver op.

Men det lykkedes, som du kan se i mit svar til Kaj, der kom op med den
brugbare løsning.

Tak for dit input.

* serverens postkasse havde det med at sende beskeder retur til folk om,
at hendes postkasse var fuld. Men se, det er en helt anden historie om
en administrator, der ikke kan finde ud af/ikke gider finde ud af at
tømme postkassen på serveren. Det er en server, som jeg ikke selv har
adgang til.

--
v.h.
Mich.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 17-02-05 11:09

> [...]

> Det gælder fra en iMac med MacOS 9, med Netscape v. 4.x som hun har
> brugt som kombineret surfer og elektronisk post.

Nu har du åbenbart ledt det forkerte sted i hjælpen til mail, men hvis
du kigger på Mail -> Arkiv -> Importer postkasser, så er en af de
muligheder der kan importeres Netscape/Mozilla. Hvis ver. 4.x er for
gammel, kan du bruge omvejen gennem en nyere Mozilla.

> [...]
> alle hendes mails som filer og hendes adresser og siden slutte HD'en til
> hendes nye blærbare og hælde dem ind i Mail på PB'en. Men så ligetil ser

Hvor gammel er iMac'en? Hvis den har firewire, kan du bare bruge den som
firewiredisk, og så importere hvad du har lyst til med Apples
Indstillingsassistent. Den er beskrevet her:
<http://www.apple.com/dk/macosx/upgrade/upgradetonewmac.html>
Hvis den ikke har firewireport, er det nok det letteste med en ekstern
HD eller brænd en cd med postkasserne fra Netscape.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-02-05 22:02

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> muligheder der kan importeres Netscape/Mozilla. Hvis ver. 4.x er for
> gammel, kan du bruge omvejen gennem en nyere Mozilla.

Netscape 4 var ikke for gammel.

> Hvor gammel er iMac'en?

Tudsegammel

> [...]
> Hvis den ikke har firewireport, er det nok det letteste med en ekstern
> HD eller brænd en cd med postkasserne fra Netscape.

Pluggede den eksterne HD i maskinen, den var noget længe om at komme
frem på skrivebordet, men det lykkedes. Så nu er opgaven løst, mailboxen
fra NS på den gamle maskine er nu importeret til Mail på den nye.

Probelemt med adresserne fra NS er dog ikke løst endnu.

Tak for hjælpen til Kaj og jer andre.

--
v.h.
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-02-05 23:14

In article <1gs78ai.rbxjxk1t9jbceN%Mich@noget.invalid>,
Mich@noget.invalid (Mich. Ottosen) wrote:

> Probelemt med adresserne fra NS er dog ikke løst endnu.

Bare et langskud: Du skal jo have adresserne over i Adressebog og ikke
over i Mail. Adressebog kan importere vCards (og noget, der hedder
LDIF). Bruger Netscape ikke netop vCards? Om ikke andet, kan du så ikke
eksporter adresserne fra Netscape som vCards og så importere dem i
Adressebog?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-02-05 16:57

In dk.edb.mac, Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

[...]

> Probelemt med adresserne fra NS er dog ikke løst endnu.

Installer WamCom browseren fra:

<http://wamcom.org/>

Eksporter adresserne til LDAP-format, jeg mener den laver en fil der
hedder filnavn.ldif.

Den skulle man kunne hive ind i Address Book uden problemer, men det kan
være jeg tager fejl.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

Sorry, no quote today.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-05 14:01

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Hvis den ikke har firewireport, er det nok det letteste med en ekstern
> HD eller brænd en cd med postkasserne fra Netscape.

er almindeligt ethernet ikke nemt?

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 21-02-05 00:10

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> er almindeligt ethernet ikke nemt?

Hvorfor gøre noget nemt, når man kan gøre det meget mere indviklet

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-02-05 00:18

In article <1gs7fz6.1fmb6mc1sb4cnwN%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> er almindeligt ethernet ikke nemt?

Nej, det er det faktisk ikke. For os almindeligt dødelige fungere
netværk delvis ved magi. Nogle gange kobler man det bare til, og så
virker det. Andre gange virker det ikke, og så skal man til at lede i
kontrolpaneler efter obskure indstillinger. At brænde en cd eller slutte
et firewire-kabel til er derimod idiotsikkert. Det virker hver gang.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-05 15:48

> [...]
> virker det. Andre gange virker det ikke, og så skal man til at lede i
> kontrolpaneler efter obskure indstillinger.

Rejs dig
Hitte brugbart medie i reolen
Det roder, så du må rydde op først.
Sæt dig
Eject skuffe på mac #1
Starte brænderprogram
dimse med indstillinger i brænderprogram
Flyt filer til brænderprogram
Tryk brænd
....fejbrænding
Forfra
Tryk brænd
Eject skuffe på mac #1
Rejs dig
Gå hen til mac #2
Sæt dig
Eject skuffe på mac #2

....Det tog lige 12 minutter

> eller slutte
> et firewire-kabel til er derimod idiotsikkert. Det virker hver gang.

Når man ikke lige får brændt porten af, eller for at undgå ovenstående
lukker begge maskiner ned inden firewirekablet tilsluttes (kablet er
iøvrigt altid for kort, hvorfor du skal flytte begge maskiner).
- Og så er der de situationer hvor den ene mac ikke har firewire, eller
man opdager at den gamle maskine ikke understøtter Firewire Target mode

....det tog osse mere end 12 minutter.

næ nej, lad mig til enhver tid bruge netværk, der er der altså ikke
meget voodoo i det og så er det nemt.
Hvorfor tror du de fleste virksomheder har en netværksforbindelse til
deres server, og ikke sender picolinen rundt med CD'ere eller Powermacs
& firewire kabler under armen. Vi kunne osse lade De Grønne Bude futte
byen rundt med vores e-mails på disketter ,-)

(eller tage den bærbare med på arbejde én gang ugenligt, hente usenet
der og tage den bærbare med hjem for at læse og svare på usenet... øh er
det ikke det jeg har gang i?)

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 24-02-05 16:13

> [...]

> (eller tage den bærbare med på arbejde én gang ugenligt, hente usenet
> der og tage den bærbare med hjem for at læse og svare på usenet... øh er

Og her gik jeg og troede, at du var den suspekte personage der lusker
rundt med den bærbare under frakken, og leder efter en ubeskyttet
trådløs linie at hægte sig på.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-05 17:55

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Og her gik jeg og troede, at du var den suspekte personage der lusker
> rundt med den bærbare under frakken, og leder efter en ubeskyttet
> trådløs linie at hægte sig på.

ik' endnu jeg skal lige have nosset mig sammen til at få styr på it
momsregnskab inden jeg bliver trådløs. hakker pt rundt med en oldsag i
form af en iBog 300 med kun 320MB ram og en 6GB disk. Det er ikke sjovt
til OSX og indernedded.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-05 00:20

In article <1gsdavy.1w6pzt0grppiN%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Rejs dig

Så gammel er jeg altså heller ikke, at det er svært. Jeg træner og
holder mig i form.

> Hitte brugbart medie i reolen

En cd-rw er vel en cd-rw.

> Det roder, så du må rydde op først.

Gift dig. Det plejer at hjælpe. Hvis du vælger den rigtige.

> Sæt dig

Det kan enhver.

> Eject skuffe på mac #1

En rigtig Mac har slot-loading drev.

> Starte brænderprogram

Er det ikke indbygget i Mac OS X? Jeg har i hvert fald aldrig set et
brænderprogram.

> dimse med indstillinger i brænderprogram

Det er en Mac! Jeg tror slet ikke, den har indstillinger.

> Flyt filer til brænderprogram

Telepati. Man er vel mentalt vokset sammen med sin computer.

> Tryk brænd

3/10 sek.

> ...fejbrænding
> Forfra
> Tryk brænd

Helt ærligt: Det er en Mac! Det virker altså første gang.

> Eject skuffe på mac #1

Slot-loading.

> Rejs dig

Se første punkt.

> Gå hen til mac #2
> Sæt dig

Vent lidt. Jeg har altid den ene under armen. De står allerede ved siden
af hinanden.

> Eject skuffe på mac #2

Slot-loading.

> ...Det tog lige 12 minutter

Der må være langt mellem dine computere.

> Når man ikke lige får brændt porten af,...

Se selv. Det er slet ikke så svært at brænde. Nogle gange sker det helt
af sig selv.

> ...eller for at undgå ovenstående lukker begge maskiner ned inden
> firewirekablet tilsluttes (kablet er iøvrigt altid for kort, hvorfor
> du skal flytte begge maskiner).

En ordentlig Mac er bærbar.

> - Og så er der de situationer hvor den ene mac ikke har firewire,
> eller man opdager at den gamle maskine ikke understøtter Firewire
> Target mode

Livet er for kort til sådan noget gammelt skidt. Man skal skifte
computer mindst en gang om året.

> ...det tog osse mere end 12 minutter.
>
> næ nej, lad mig til enhver tid bruge netværk, der er der altså ikke
> meget voodoo i det og så er det nemt.

Du er jo også nørd. Var det ikke Mich., der startede den her tråd? Lad
ham prøve de tre muligheder og tage tid. Lad os så se, hvad der gik
hurtigst. Du glemmer også, at netværk er enormt langsomt. Skal man have
flyttet sin musik på flere GB, så kan man altså godt mærke forskel på
ethernet og FireWire. De fleste af os har jo ikke gigabit ethernet, men
blot 10-base T eller AirPort.

> [...]
> Powermacs & firewire kabler under armen. Vi kunne osse lade De Grønne
> Bude futte byen rundt med vores e-mails på disketter ,-)

De fleste virksomheder har en IT-afdeling, der skal vise sin
berettigelse og skaffe sig selv mest muligt at lave. De er kun glade for
at kunne sidde og nørkle med netværk. Det kan de få måneder til at gå
med. Og når det så virker, så er det jævnligt nede til mere eller mindre
planlagt vedligeholdelse. Din idé med De Grønne Bude er da helt god. Lad
os afskaffe internettet. Det er heller ikke sundt med alle de
elektromagnetiske stråler.

> (eller tage den bærbare med på arbejde én gang ugenligt, hente usenet
> der og tage den bærbare med hjem for at læse og svare på usenet... øh
> er det ikke det jeg har gang i?)

Der kan du selv se. Det er skam ikke så dumt. Selv du har valgt den
løsning. Jeg har desværre glemt at købe smileyer i dag, da jeg skulle
til cykelhandlere. Sæt selv nogle i det ovenstående. I mellemtiden er
det vist blevet over min sengetid.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-05 23:48

> Så gammel er jeg altså heller ikke, at det er svært. Jeg træner og
> holder mig i form.

> En cd-rw er vel en cd-rw.

mellem bøger, musik CD'ere, DVD film installtions CD'er, ligtere halve
rittersport og cigaretkartonner osv.

> Gift dig. Det plejer at hjælpe. Hvis du vælger den rigtige.

Ryder den op eller tvinger den dig til det?

> Det kan enhver.

Jeg kender et par stykker der skal have hjælp til det.

> En rigtig Mac har slot-loading drev.

æ-bæ...

> Er det ikke indbygget i Mac OS X? Jeg har i hvert fald aldrig set et
> brænderprogram.

buh -Mitchs bedre halvdels imac'en har ikke indbygget brænder, hvorfor
sansynligheden for at den eksterne brænder ikke duer med Apples OS9 SW
er stor.

> Det er en Mac! Jeg tror slet ikke, den har indstillinger.

TAO, DAO - simulation, hastighed...

> Telepati. Man er vel mentalt vokset sammen med sin computer.

"Groet" er nok det rætte udtryk, trær vokser - mos gror.

> 3/10 sek.

> Helt ærligt: Det er en Mac! Det virker altså første gang.

ikke med den gamle brænder der mangler buffer underrun prevention.
envidere skal man dimse med det i toasts indstillinger.

> Slot-loading.

....buh

> Se første punkt.

> Vent lidt. Jeg har altid den ene under armen. De står allerede ved siden
> af hinanden.

dvs, at du inden du begynder skal rydde rodet af skrivebordet.

> Slot-loading.

> Der må være langt mellem dine computere.

lige nu er der en lille kilometer.

> Se selv. Det er slet ikke så svært at brænde. Nogle gange sker det helt
> af sig selv.

du er rigtig morsom

> En ordentlig Mac er bærbar.

ja, ja og Mitch's kone er sumobryder - nok har iMac'en bæørehåndtag men
bærbar vil jeg ikke ligefrem kalde den.

> Livet er for kort til sådan noget gammelt skidt. Man skal skifte
> computer mindst en gang om året.

bingo det ku' din aktieportofolie lide, hva?

> [...]
> flyttet sin musik på flere GB, så kan man altså godt mærke forskel på
> ethernet og FireWire. De fleste af os har jo ikke gigabit ethernet, men

100Mbit ethernet er ganske hurtigt - hun skal vel ikke flytte hele
harddisken? Desuden tror jeg at Mitch's kone ikke har fyldt sin disk med
porno, piratmusik og illegale film (det kan selvfølgelig forholde sig
anderledes, eller Mitch har gjort det for hende)

> [...]
> planlagt vedligeholdelse. Din idé med De Grønne Bude er da helt god. Lad
> os afskaffe internettet. Det er heller ikke sundt med alle de

ja de gode gamle dage hvor internettet kunne være på 4 bånd og kom med
båd hver anden uge til australien

> [...]
> løsning. Jeg har desværre glemt at købe smileyer i dag, da jeg skulle
> til cykelhandlere. Sæt selv nogle i det ovenstående. I mellemtiden er

gna't

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-02-05 22:46

In article <1gskbvo.7k1431raon9cN%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:
>
> mellem bøger, musik CD'ere, DVD film installtions CD'er, ligtere halve
> rittersport og cigaretkartonner osv.

Jeg ryger ikke, og Ritter Sport får ikke lov at forblive halve ret mange
minutter i mit hjem.

> Ryder den op eller tvinger den dig til det?

Se, det er jo her, det med at vælge den rigtige kommer ind i billedet.

> dvs, at du inden du begynder skal rydde rodet af skrivebordet.

Ikke når konen sørger for, at der altid er ryddet op.

> bingo det ku' din aktieportofolie lide, hva?

Netop. Foreløbig går det nu meget godt. Apple har lige splittet aktien,
så man får dobbelt så mange med den halve værdi. De må tro på, at den
fortsat stiger. Jeg er nu lige på grænsen til at sige, at man skal
stoppe, mens legen er god, så jeg sælger dem nok snart. Det vil jo være
lidt surt, hvis de pludselig styrtdykker. Så hellere snuppe pengene nu
og løbe.

> gna't

Tænk, at det allerede er weekend igen. Jeg har været på vagt, så jeg har
ikke haft tid til at skrive. Nu går der en uge, før vi hører fra Morten
igen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 01-03-05 23:03

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Ryder den op eller tvinger den dig til det?

Vel hedder det en Fnullergøj, men hun vil ikke bryde sig om, at blvie
omtalt som "den"

> buh -Mitchs bedre halvdels imac'en har ikke indbygget brænder, hvorfor
> sansynligheden for at den eksterne brænder ikke duer med Apples OS9 SW
> er stor.

Nu skal du og Henrik blande jer uden om "min" tråd, skal I. Men hvis du
mener min nyanskaffede brænder med "den eksterne brænder", så har jeg
slet ikke prøvet den må den nu snart forhenværende iMac. Men der fulgte
skam ellers OS9 software med
Desuden er problemet med emailadresserne ikke løst endnu. Kan man ikke
bare flytte en fil via en USB pen? Hvilken fil i så fald?

> TAO, DAO - simulation, hastighed...

Det er en afkrydsningsmulighed jeg har set i Toast, men hvad pokker
betyder det? Det er vel ikke blot noget asiatisk filosofinoget?

> ja, ja og Mitch's kone er sumobryder - nok har iMac'en bæørehåndtag men
> bærbar vil jeg ikke ligefrem kalde den.

Gu' er hun da ej. Så ville der jo ikke være nogen grund til at sende
iMac'en på pension - og anskaffe sig en PB?

> [...]
> porno, piratmusik og illegale film (det kan selvfølgelig forholde sig
> anderledes, eller Mitch har gjort det for hende)

Du har en klam tankegang, Hr. Knudsen. Nej, hun har ej og nej: jeg har
heller ikke. Altså fyldt nogen HD med det skrammel, som du antyder

> gna't

Med din sædvanlige sans for at stave på (noget der ligner) dansk, kan
jeg kun sige, at Dr. Monster er den rette at konsultere, fnat er vist
noget væmmelig noget

--
v.h.
Mich.