Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fundats for gruppen
Fra : Erik JP

Dato : 16-02-05 23:16

Der har været en del tråde på det sidste som er blevet til en diskussion om
deres berettigelse frem for det forespurgte. Jeg ved udmærket at det er god
netetikette at søge selv på forhånd både i tråde her og på nettet. Måske
endda bruge bøger.

Men som det er gået op for nogen men lang fra alle, så har tiderne ændret
sig. Bøger er ikke længere et så brugt medie; det er internettet til
gengæld. Så flere og flere bruger dette univers og usenet som opslagsværker.
Desværre er der så mange som ikke ønsker/kan/ved hvordan man søger og
spørger bare. Det virker forstyrrende på nogen og ikke på andre.

Hermed til fundatsen:
"3. Fundats:
I gruppen kan alt omkring fotografering diskuteres. Det kan være
elementer omkring det færdige billede som komposition og billedsyn, samt
tekniske emner som udstyr, film, mørkekammerarbejde m.m.

Spørgsmål kan stilles - viden, erfaringer og meninger kan udveksles.
Der fordres høj netikette og derfor bør der undgås ensidige bemærkninger
uden argumentation som: "Jeg bruger Nikon fordi det er det bedste -
Canon er noget hø !". Det er naturligvis i orden at have en holdning,
men grundlaget for en god diskussion er argumenter.

Privat køb og salg af udstyr henvises til 'dk.loppemarked' og der ønskes
heller ikke kommercielle tilbud om fotoartikler eller andet i gruppen.

Der må ikke distribueres billeder (binære bilag) gennem gruppen.

Billeder kan udstilles/udveksles ved henvisninger til billeder på ens
egen hjemmeside. "

Læg især mærke til første sætning:
"I gruppen kan alt omkring fotografering diskuteres."

Ergo kan alt altså diskuteres og der kan spørges om alt. Med en sådan
fundats kan man ikke blivefornærmet over noget spørgsmål vedr. fotografering
i denne gruppe. Gør man alligevel dette må man have en temmelig lav
tolerancetærskel over for andre mennesker og uvidende om enten fundatsen og
dens mening eller ikke forstå dansk. Måske begge dele.

Nu vil dette sikkert opfattes som en provokation. Jeg kan dog med sikkerhed
sie at dette ikke er meningen. Snarere at den må byde til omtanke. For er
man ikke enig hermed kan man forsøge at få fundatsen ændret. Eller man kan
alternativt stille forslag om en anden mere avanceret gruppe med et højere
videns niveau.

Der står endvidere
"Der fordres høj netikette"
Noget jeg selv ikke har udvist, men undskyldt for tidligere. Dog er der
temmeligt meget mudderkastning mellem visse dele af gruppen. Bør man ikke
tage lidt fat i sig selv og se mere rationelt på tingene. Vi er her for at
dele en interesse går jeg ud fra. Vi er her da vel ikke for at søge
konfrontationer fordi vi har et dårligt liv eller hvad?

Husk venligst på følgende omkring internettet og især Usenet:
"Husk at et af Internettets principper oversat til
Usenet vil være "Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med
hvad du accepterer.". Reglerne er til for at vi alle skal kunne være
her, ikke for deres egen skyld. "

Med håbet om en bedre tone

--
Erik JP
"Du vil nok have forslag til forbedringer, så det får du:

Med venlig hilsen,
Morten Wartou

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-02-05 23:50

Erik JP wrote:

> [...]
> tolerancetærskel over for andre mennesker og uvidende om enten fundatsen og
> dens mening eller ikke forstå dansk. Måske begge dele.

Tja... det er for så vidt rigtigt, der mangler dog en hel masse, for
www.usenet.dk kan du også finde nogle generelle og overordnede
retningliner, og de siger bl.a., at man ikke bør poste opslag i
debatgrupperne, opslagsgrupperne er netop oprettet fordi opslag er
tomme indlæg, som ikke bidrager til en konstruktiv debat.

Og lige så længe UseNet har eksisteret, har der været bred enighed
om, at det ikke er hensigtsmæssigt, når mange hyppigt gentager
næsten enslydende spørgsmål, og FAQ'et er netop opfundet for at
afhjælpe dette problem.

Så når du laver konklutioner, så bør du nok sørge for, at de er
baseret på et lidt breddere grundlag...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik JP

Dato : 16-02-05 23:59

Sikkert fordi jeg har en lidt mere åben holdning og synes jeg positiv
holdning, hvor du anlægger en langt mere restriktiv holdning.

Du har læst mit indlæg som jeg ved ikke hvad.

Jeg nævner den gode netetikette (som også mangler ved mange) Og mener at vi
bør finde tilbage til den, men i en positiv og åben indstilling. Måske fordi
jeg i det daglige arbejder med service. Fra novicer til meget højt uddannede
mennesker. Jeg er klar over at niveauet er meget forskelligt. Jeg accepterer
dette. Jeg har fulgt nettet siden næsten dets barndom og usenet ligedan.
(Min hovedopgave var ikke blevet til en døjt uden.)

Og jeg kan kun konstatere at det eneste sted hvor jeg næsten har fundet den
samme form for mudderkstning og barnlige reaktioner er i den hedengange
forening Sleipner og dens miljø. Der kunne jeg fortså det måtte komme da det
udelukkende var unge mennersker. Havde da ikke forventet det her. Slet ikke
med modne fornuftige og tænkende mennesker som den faste kerne. Håber ikke
jeg har taget fejl.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 16-02-05 23:58

Erik JP <erijac@gmail.com> wrote:
> Sikkert fordi jeg har en lidt mere ?ben holdning og synes jeg positiv
> holdning, hvor du anl?gger en langt mere restriktiv holdning.

Jeg vil i den forbindelse gerne anlægge en restriktiv holdning, og
foreslå dig at svare på indlæg i bunden, i stedet for i toppen - det er
ikke Jeopardy vi leger.

FUT: dk.admin.netikette (som jeg vist i øvrigt ikke subscriber til)
Flames kan passende sendes på privat mail istedet - det vil afføde lige
så meget reaktion fra mig som at poste dem her eller andetsteds.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-02-05 00:54

Erik JP wrote:

> Sikkert fordi jeg har en lidt mere åben holdning og synes jeg positiv
> holdning, hvor du anlægger en langt mere restriktiv holdning.

Nu synes jeg du sludrer, min holdning er ikke spor restriktiv, og
jeg oplyste bare, at du i tolkning af gruppens fundats havde glemt,
at der også er nogle overordnede og generelle retningsliner, som
gælder for alle grupper.

Og du forholder dig slet ikke til det jeg skriver, men det skyldes
nok, at der ikke findes saglige argumenter, som kan imødegå det jeg
siger...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-02-05 00:46

Niels Riis Ebbesen wrote:
> [...]
> om, at det ikke er hensigtsmæssigt, når mange hyppigt gentager
> næsten enslydende spørgsmål, og FAQ'et er netop opfundet for at

Det er vel ikke værre end at der bliver postet det ene kedelige og
uskarpe fuglebilled efter det andet ? jeg synes sgu næsten de bliver
værre og værre :) eller også er det mig der bliver mere kræsen.

I hvertfald vil jeg godt opfordre til at folk skriver at det er et
fuglebilled sådan at man ikke kommer til at kigge på det, når man nu
har besluttet sig for ikke at se på den slags fordi det er så
fantastisk kedsommeligt og ensformigt.

// Hans, der siger undskyld på forhånd til evt. fuglefotografer der
// føler sig truffet.
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Erik JP

Dato : 17-02-05 07:11

Jeg synes nu det forholder sig ganske omvendt. Du læser intet af det
skrevne.

Så jeg citerer igen for din slyld fra de overordnede retningslinier.

[...]

Og jo din holdning er mere retriktiv end min. Jeg accepterer
nybegynderspørgsmål om alt muligt. Du gør ikke.

Har intet imod galleri posts. Jeg mener dog de bør være beskrevet med
hvorfor man planter dem.

Nu foholder jeg mig til dit skrene ord igen. Endda med mine første
argumenter kom du åbenbart vælger at overse.

Men essensen af det jeg mener er ikke berørt. Vi bør have en bedre tone og
vi kan skabe den sammen. Efter min mening er der for meget mudderkastning.
(Noget der skal mere end en person til).Det vil jeg da gerne til livs. Nye
medlemmer her må da blive skræmt over tonen her og dermed forsvinde igen.
Det er vel heller ikke meningen.

Du vælger at henvise til en FAQ som ikke findes for gruppen. At vi kunne
skrive en sådan ville kun være glædeligt. For tiderne har ændret sig siden
fundatsen blev til. Et tillæg vil være kærkomment og der er intet til hinder
for at skrive en sådan. Skal vi gøre dette Niels? Samtidig kan vi stille
forslag om en opslagsgruppe som de sædvanlige "Hvilket kamera er bedst" kan
stilles. Dette vil efter mine mening nok skabe den ro som jeg absolut synes
mangler.

Jeg håber du tager svaret i dets positive ånd og lad os så arbejde for en
bedre ånd. Du har i det mindste valg dialogen hvilket jeg er glad for.

XFUT dk.admin
--
Erik JP

Fra : Erik W.

Dato : 17-02-05 00:05

"Erik JP" <erijac@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Med håbet om en bedre tone

Faktisk synes jeg slet ikke tonen er så dårlig her i gruppen, som i andre
danske nyhedsgrupper. Når der ind imellem er en dårlig tone, så er det ofte
fordi der kommer en enkelt eller to med mangelfulde sociale kompetencer ind
i gruppen, som hurigt får gjort sig uvenner med en masse. Nogen af disse
retter sig ind med tiden, og bliver en del af det hjælpesomme og hyggelige
fællesskab vi har herinde. Andre brænder ud i løbet af et par uger. - Fordi
de efterhånden havner i folks killfiltre og derfor ikke længere får svar på
deres provokationer. Den slags typer bekæmper man bedst ved at lade være med
at svare dem. Giver du dem igen med samme mønt bliver de bare ved. Dont feed
the Trolls.

Mvh Erik

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-02-05 00:48

Erik W. wrote:
> Faktisk synes jeg slet ikke tonen er så dårlig her i gruppen, som i andre
> danske nyhedsgrupper. Når der ind imellem er en dårlig tone, så er det ofte

Den er betydeligt værre her end den fx. er i dk.fritid.motorcykel...

På den anden side set kan jeg ikke forstå at folk har så svært ved
at ignorere de tråde der flames i.. det er jo bare at ignorere alle
tråde hvor der pluselig kommer +50 indlæg på et døgn

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 16-02-05 23:12

> [...]

> --
> Erik JP
> "Du vil nok have forslag til forbedringer, så det får du:

Den tekst i din signatur, er det dit bidrag til at forbedre tonen i gruppen?

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Jakob

Dato : 17-02-05 00:21

In article <4213c632$0$29276$14726298@news.sunsite.dk>, erijac@gmail.com
says...

> I gruppen kan alt omkring fotografering diskuteres.

God ide det er jo vel netop det der er humlem med det hele.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-02-05 00:44

Erik JP wrote:
> [...]
> Desværre er der så mange som ikke ønsker/kan/ved hvordan man søger og
> spørger bare. Det virker forstyrrende på nogen og ikke på andre.

Det tager en hel del kortere tid at finde ud af hvordan fototekniske
ting virker ved at læse en bog, frem for at spørge i en newsgroup..

Jeg kan anbefale de fleste nybegynderbøger på det punkt, ihvertfald
de jeg har bladret igennem (der for de flestes vedkommende var ældre
en den digitale tidsalder, det betyder ikke en skid).

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Finn Krogh

Dato : 17-02-05 06:27

> [...]
> temmelig lav tolerancetærskel over for andre mennesker og uvidende om
> enten fundatsen og dens mening eller ikke forstå dansk. Måske begge dele.

Mennesker er forskellige. Der er mennesker der er fornuftige og tolerante,
andre er nogle bedrevidende fjolser.
Den slags fjolser findes i de fleste lokalsamfund, på de fleste
arbejdspladser og ja - også her på usenet.

Det er en god idé bare at fortælle sådanne fjolser at de er nogle fjolser og
i øvrigt ignorere dem.

Selvfølgelig skal der være plads til alle relevante indlæg. Hvis man bliver
træt af at samme type spørgsmål ("Hvad skal jeg vælge ... "), så ignorér
tråden og gå til noget andet som interesserer en. Længere er den historie
ikke.

Fundatsen er jo i øvrigt skrevet af en gammel klovn for ca. 150 år siden.
Her hvor de fleste tager digitale fotos, bør den jo nok justeres.
Klovnen fotograferer dog stadig analogt, og er derfor ikke den rette til at
gøre det.

Mvh:
Finn Krogh Jørgensen.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-02-05 11:44

Finn Krogh wrote:

> [...]
> tråden og gå til noget andet som interesserer en. Længere er den historie

Hmm... på papiret lyder det meget rigtigt, og det virker også et
stykke hen ad vejen, men på et tidspunkt kan støjen fra gentagne og
næsten enlydende indlæg blive så massiv, at det ikke nytter noget,
at vi kun ignorerer den type indlæg/tråde.

Jeg ignorerer konsekvet indlæg/tråde med spørgsmål om "hvad skal jeg
vælge ... ", og jeg kan se, at der er rigtig mange af denne gruppes
faste brugere, der også undlader at bruge deres tid på den slags.

Men problemet er, at det ikke hjælper noget, at vi konsekvent
ignorerer indkøbsspørgsmålene, de forsvinder ikke af den grund, der
sker derimod hyppigt det, at spørgerne får nogle mere eller mindre
kvalificerede svar fra andre uerfarne brugere.

Og når nybegynderne får dårlige vejledninger, så vender problemerne
tilbage med dobbelt kraft, for så får de problemer batterilevetid,
røde øjne, shutter lag o.s.v., og så ignorerer vi også den type
spørgsmål.

Resultatet er, at vi har en fotogruppe med en lille "overklasse" af
erfarne fotografer, som ret konsekvent ignorerer indlægene fra en
større gruppe newbies, og det giver naturligvis grobund for en masse
gnidninger.

Og jeg ved godt, at du er den oprindlige forslagsstiller til denne
gruppe, og da du skrev fundatsen, kunne naturligvis ikke forudse, at
den på et tidspunkt ville blive bestormet af fotoforbruger, for hvem
det økonomiske aspekt er mere tungtvejende end det fotografiske...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik JP

Dato : 17-02-05 18:48

Tjaa, min holdning er at vi måske skal revidere gruppens fundats for at
imødekomme alle og så lave en ekstra gruppe for nye. Dem der vil kan så gå i
den "nye" gruppe og hjælpe efter lyst tid og lejlighed og resten kan så
diskutere fotografi på højere plan i denne gruppe.

Er det helt skudt ved siden af?

--
Erik JP

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 17-02-05 18:58

On Thu, 17 Feb 2005 18:48:16 +0100, "Erik JP" <erijac@gmail.com>
wrote:

> [...]
>den "nye" gruppe og hjælpe efter lyst tid og lejlighed og resten kan så
>diskutere fotografi på højere plan i denne gruppe.

Det krudt må være blevet vådt, da det ikke har fænget endnu.
Det kommer næsten lige så tit, som forespørgsel efter et
Hasselblad til 2-3000 kr
mvh Ebbe