Hvem køber SUV?
Fra : KNL DtP

Dato : 16-02-05 22:48

Hej.

Lige en hurtig og helt uvidenskabelig undersøgelse i nyhedsgruppen:

Hvem tror I, baseret på egne iagttagelser, fornemmelser, intuition eller hvad
man nu ellers har til rådighed, der køber SUV'er? Jeg tænker på
firehjulstrukne biler i stor størrelser, ikke nødvendigvis egnet til offroad
kørsel - altså biler som Toyota RAV4, Honda CR-V og hvad de ellers hedder.

Hvad tror I tiltrækker køberne af disse biler? Symbolet på frihed? Stor =
Maskulin? Praktisk? Kan køre overalt? Masser af plads? Stor bil = Stor
sikkerhed?

Kan en SUV komme til at virke som en soccer mom-bil, som vi så det i The
Simpsons, hvor Homer ikke ønsker at køre i Canyonero'en, men giver den til
Marge? Hvad tiltaler hhv. mænd og kvinder ved en SUV? Kan begge køn gå efter
samme bil?

Jeg siger mange tak for de inputs, der måtte komme - det er rart med lidt
meninger fra eksperterne : )

MVH

Kristian

Fra : Anders Christensen

Dato : 16-02-05 23:06

KNL DtP wrote:

> [...]
> kørsel - altså biler som Toyota RAV4, Honda CR-V og hvad de ellers hedder.

Jeg tror der er mange forskellige mennesker der køber disse biler, til
forskellige formål.

Personligt kunne jeg godt selv finde på at købe en Rav4 på et tidspunkt.
Dels fordi jeg nok skal bruge en vogn i firmaet på et tidspunkt, og
gerne vil have lidt mere plads end en alm sedan kan give.

Derudover behøver jeg ikke mere end to sæder, og så er en Rav4 på gule
plader jo en god bil til det formål.

At jeg indtil nu har kørt toyota, og været godt tilfreds med det spiller
nok også lidt ind (Kører i en 19 år gammel Corolla, som kører uden
problemer hver dag!)

Derudover kan jeg godt lide at man sidder lidt højere end i en alm lav
personbil.
Designmæssigt synes jeg så forøvrigt også det er en køn bil at se på,
det har måske også lidt af sige.

> Hvad tror I tiltrækker køberne af disse biler? Symbolet på frihed? Stor =
> Maskulin? Praktisk? Kan køre overalt? Masser af plads? Stor bil = Stor
> sikkerhed?
Jeg ville som ovenfor nævnt primært købe den af praktiske grunde, på
gule plader.
Det er nok kun børnefamilier der kunne se noget formål i at have en stor
SUV på hvide plader, selvom de vist er ret dyre så..

> [...]
> Marge? Hvad tiltaler hhv. mænd og kvinder ved en SUV? Kan begge køn gå efter

Personligt ville jeg ikke have noget imod at køre i en Porche Cayenne,
hvis det ikke lige var fordi den var så dyr, så dyr i forsikring, så dyr
i drift, og sikkert også et yndet objekt at forsøge at stjæle.
Derudover synes jeg den er for stor i forhold til f.eks. en Rav4 (jeg
har godt nok ikke set målene på dem, men synes Porchen ser større ud)

Hvordan kvinder køber bil ved jeg ikke

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 17-02-05 09:36

Folk der har en lille tissetrold?
Tykke folk der gerne vil se små ud når de stiger ud?
Folk der alligevel ikke kan parkere uden at skramme dem der i båsene ved siden af?

Det er i hvert fald en forsvindende brøkdel der kører Camel Trophy, Paris Dakar eller får
mudder på ruderne en gang imellem. Hovedparten er på fattigr*vsplader (den gule slags).

Mvh
Roberto (for nemt)

Shit, hvorfor står der ikke 'dk.fritid.bil' i reply-to feltet?

Den første røg direkte til KNLDT.

Fra : Ole Thomsen

Dato : 17-02-05 09:54

Roberto Saldo wrote:
> [...]
> Paris Dakar eller får mudder på ruderne en gang imellem. Hovedparten
> er på fattigr*vsplader (den gule slags).

Kan man tolke dit indlæg sådan at du gerne ville ha' en men mangler
finanserne eller ikke må for konen

Ole Thomsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 17-02-05 10:53

Ole Thomsen wrote:

> Kan man tolke dit indlæg sådan at du gerne ville ha' en men mangler
> finanserne eller ikke må for konen
>
> Ole Thomsen

You could do that.
Eller måske at jeg synes at de er unødvendige i den danske trafik?

Jeg har kørt rundt i svogers blanke VX100 (også gule plader), jeg var ved at vælte den da
jeg forsøgte at dreje om hjørnet i samme hast som med min 17 år gamle Ascona :)
svigerinden syntes ikke det var sjovt :]

Det skulle nok være bil nummer 3 efter cabriolet'en (Alfa Spider) og så en ordentlig
Defender - og nej jeg har ikke 2 biler.

Mvh
Roberto

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 17-02-05 13:36

Roberto Saldo wrote:
> Eller måske at jeg synes at de er unødvendige i den danske trafik?

[SNIP]

> Det skulle nok være bil nummer 3 efter cabriolet'en (Alfa Spider) og så
> en ordentlig Defender - og nej jeg har ikke 2 biler.

Ja, for en cabriolet er nemlig meget nødvendig i den danske trafik :)

-dennis

Fra : Roberto Saldo

Dato : 17-02-05 14:17

Dennis Thrysøe wrote:

> [SNIP]

> Ja, for en cabriolet er nemlig meget nødvendig i den danske trafik :)

Bingo! give that man a cigar!

Mvh
Roberto

Fra : Leonard

Dato : 17-02-05 14:46

Roberto Saldo <rs@yahoo.com> wrote:

>Eller måske at jeg synes at de er unødvendige i den danske trafik?

Hed han ikke Zobel, direktør for Hafnia/Codan, der sagde at de ikke
forsikrede den salgs, da der ikke var brug for dem i DK ?
- det er nok 8-10 år siden.

--
Leonard

Fra : Møller

Dato : 18-02-05 16:38

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message

> [...]
>
> --
> Leonard
> ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::

Ja men har han ikke ret?
Der er jo de færreste der er beskæftiget ved Statsskovvæsnet
Men det pynter måske på parkeringspladsen ved golfklubben

--
Møller

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-05 23:07

> [...]
> offroad
> kørsel - altså biler som Toyota RAV4, Honda CR-V og hvad de ellers hedder.

Kvinder og mandlige frisører.

Hvis jeg havde pengene, ville jeg nok forære min kæreste en Cayenne Turbo
til den tid, hvor vi får børn, og disse skal i skole mv.

Hun har været med ude at køre i Cayennen - men det "kildrede for meget i
maven", så hun kunne bedre lide en BMW X5 3.0d - den var heller ikke nær så
hurtig.

(Begge biler var nogle, jeg havde lånt en periode)

Det er mit indtryk, at kvinder føler sig mere sikre i trafikken i sådan en
høj bil.

/Jan W Nielsen

Fra : Soren Pedersen

Dato : 16-02-05 23:20

> Det er mit indtryk, at kvinder føler sig mere sikre i trafikken i sådan en
> høj bil.

Da jeg for mere end 20 år siden blev omskolet til Landrover fik jeg at
vide at det meget vel kunne koste mig livet at køre galt i den, fordi
den var extremt stiv, og ikke havde deformationszoner. Gælder det også
dagens 4-hjulstrækkere ?

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-05 23:25

> [...]
> var extremt stiv, og ikke havde deformationszoner. Gælder det også dagens

Nej - de er såmænd ganske sikre - men de er ofte farlige for de biler, som
de møder i frontalkollisioner - de kører hen over dem.

Der er også tilfælde, hvor personbilen har slået føreren ihjel i 4WD´eren,
fordi personbilen rammer hårdt op gennem vognbunden

Generelt er de store 4WD´ere i dag ret sikre i mødet med meget mindre biler.

/Jan W Nielsen

Fra : Nicolaj C.

Dato : 16-02-05 23:22

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> samme bil?
>

> Jeg siger mange tak for de inputs, der måtte komme - det er rart med lidt

Jeg kender en række købere, som går på jagt eller er skovejere.
De skal rundt i skoven. Frihøjden er trods alt lidt bedre i den type biler.

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-05 23:30

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej.
>

> Lige en hurtig og helt uvidenskabelig undersøgelse i nyhedsgruppen:

Personligt kunne jeg godt finde på, at købe BMW X3, eller X5 pga. aktiv
fritid, og det at konen føler sig mere sikker i en stor bil, de er bare så
pokkers dyre

Dannie

Fra : Henrik B.

Dato : 22-02-05 14:27

"Dannie" <dannie(a)dfmc.dk> skrev i en meddelelse

> Personligt kunne jeg godt finde på, at købe BMW X3, eller

Nåååh, den Jeremy Clarkson kørte fast i... *LOL*

M.v.h.

Fra : Have

Dato : 16-02-05 23:57

Det gør jeg.... Jeg er tidligere ejer af en RAV4, og har netop bestilt mig
en Touareg. Hvorfor? fordi der ingen plads er i min BMW 5'er sedan model.
Nok er bagagerummet stort, men når det kommer til cykler, dykker grej, ski
m.m. så slipper pladsen op. Derudover har de større fremkommelighed, og her
tænker jeg på vinterkørsel, og når en båd skal smides i/op af vandet.

Dette var de rationelle argumenter.... Så er der alle de irrationelle. Såsom
at de er "fede", der er rart at være hævet over andre i trafikken, man føler
sig mere sikker (et egoistisk argument, men når det drejer som overlevelse,
så er jeg egoist), der er god plads på bagsædet (jeg sider der aldrig
selv...), de er dyre i forsikring (man støtter forsikringsselskaberne), de
bruger mere brændstof (gæt hvem der er glad... skatteministeren), de er dyre
i service (hvilket er til glæde for auto industrien), jeg får en langsommere
bil end min 5'er, og sikkert mange flere..... Men jeg har hørt dem alle
sammen, og alligevel har jeg bestilt en igen... og jeg glæder mig.

Heldigvis dyrker jeg ikke min passion for biler i DK, hvor 200% skat på
biler hurtigt kan ødelægge det, men er privilegeret med lidt andre priser.

Dette var et svar på "hvorfor" og ikke på hvem.....

Venligst

Jens

Fra : Lars Ehlers

Dato : 17-02-05 00:19

On Wed, 16 Feb 2005 22:48:13 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

Jeg tror, at der er mange, der køber SUV fordi de er vældigt
praktiske, men der er vel stor forskel på behovet. Faktisk tror jeg,
at behovet mange gange kunne dækkes med en stationcar, men SUV'er er
jo på mode.

Vi har haft en RAV4, men det var mest min kones valg. Hun er mest til
de mindre SUV'er og hun kigger pt. på Nissan Murano, Infiniti FX og
Lexus RX 300. Hvis jeg skulle vælge SUV, så blev det en mere maskulin
type som f.eks. Chevy Suburban, Cadillac Escalade, GMC Denali, GMC
Yukon eller lign, men der skal mindst ligge en 350 cui V8'er i den!

Faktisk er jeg ved at kigge på en "sjov" bil til mig selv, og efter
grundige overvejelser, så bliver det nok en pickup truck. Helst en
klassisk 60"er eller 70'er truck med stor V8 motor. Det varer nok et
par måneder endnu, før jeg har fundet den helt rigtige...

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Ole Thomsen

Dato : 17-02-05 07:17

KNL DtP wrote:

> [...]
> tænker på firehjulstrukne biler i stor størrelser, ikke nødvendigvis
> egnet til offroad kørsel - altså biler som Toyota RAV4, Honda CR-V og

Jeg har en RAV4 som firmabil, primært fordi jeg kun har gode erfaringer
som mangeårig Toyota-ejer, sekundært fordi jeg gerne ville prøve en
anden type bil end de sædvanlige. Det har været en positiv oplevelse men
ikke givet at jeg går SUV vejen igen når leasingperioden udløber (selv
om jeg har kigget langt efter Touareg og Lexus RX400h).

Jeg kender er par piger som kører den type bil, mit indtryk er at det er
følelsen af sikkerhed og overblik der tiltrækker. Samt måske lidt
signalværdien i det maskuline.

Jeg har også to bekendte som pga. dårligt helbred sætter pris på den
noget nemmere ud- og indstigning samt oprette kørestilling.

Jeg kender ingen der har registreret den type bil på hvide plader

Ole Thomsen

Fra : Bluecom news

Dato : 17-02-05 08:33

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> skrev i melding
> [...]
Her i Oslo bor rikfolka i Bærum kommune, rett utenfor bygrensen. Der er SUV
konebil, svært ofte Range Rover og Jeep. Mennene kjører gjerne rundt i BMW
og Volvo SUV. De begrunner sitt bilkjøp med at de har hytte på fjellet. I
dette milijøet er SUV stort sett en motesak og de fleste går på hvite skilt.

På landet, landsbygda, er det gjerne bønder og jegere som kjører denne type
bil, og da gjerne Subaru, som regel på grønne skilt.

Jeg ser også en del to setere SUV som firmabiler.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 17-02-05 09:23

KNL DtP wrote:
> [...]
> kørsel - altså biler som Toyota RAV4, Honda CR-V og hvad de ellers hedder.

De er ikke videre egnet til offroad kørsel. Jeg kom lige til at tænke på
sitautionen her i weekenden hvor en corolla, en sportsvan og en rav4 sad
fast jævnt fordelt rundt om vores gård.

Jeg har selv - på trod af pris, for vi har brug for bagsæderne - købt en
Pajero til de få dage hvor der rent faktisk er brug for at komme frem.
SUV'ernes vej-firehjulstræk hjælper ikke meget i tærren eller sne.

Men selv Pajero'en kom også til kort i weekendens sne. En meter høj
snedrive af tætpakket fygesne blev for meget da den nåede 10-12 meter
ind i den. Der måtte en gummiged til at trække den ud igen.

-dennis

Fra : KNL DtP

Dato : 17-02-05 22:17

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Lige en hurtig og helt uvidenskabelig undersøgelse i nyhedsgruppen:

Jeg siger mange tak for den store feedback : )

MVH

Kristian

Fra : Kim Kristensen

Dato : 18-02-05 00:08

> [...]
> "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg siger mange tak for den store feedback : )

Du fik i hvert fald samlet nok til en hel liste af fordomme

Med venlig hilsen Kim

Fra : Roberto Saldo

Dato : 18-02-05 09:18

Kim Kristensen wrote:

> Du fik i hvert fald samlet nok til en hel liste af fordomme

Så længe de hverken har grund i relegiøse eller politiske holdinger er de ikke så slemt
endda :)

Årh forresten: Amerikanere kører i SUV, undtagen dem der bor i byer. Dem længere ud i
hampen kører ikke i SUV men Pickup Truck, gerne en gammel bulet rusten een.

Mvh
Roberto

Fra : Olesen

Dato : 18-02-05 13:51

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Årh forresten: Amerikanere kører i SUV, undtagen dem der bor i byer. Dem
længere ud i
> hampen kører ikke i SUV men Pickup Truck, gerne en gammel bulet rusten
een.

OG allerhelst en Ford Pickup-tråk..F150....

Fra : Lars Ehlers

Dato : 22-02-05 22:48

On Fri, 18 Feb 2005 13:51:08 +0100, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

>OG allerhelst en Ford Pickup-tråk..F150....

Ihvertfald amerikansk! Jeg har aldrig set en japansk pickup ude på
bøhlandet, men heronkring vrimler det med dem. Men jeg ser mange
gamle, bulede og rustne pickup trucks, det virker som om, at før en
pickup bliver skrottet, så lever den en del år som gartner truck med
plæneklipper, bladblæser og hele molevitten på ladet

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 22-02-05 23:13

Hej Lars!

Lars Ehlers wrote:

> Lars Ehlers, San Francisco
> http://www.ehlers.us/mustang

Var det forresten ikke på tide at investere i den nye Musse? For ca. 154.000,-
(danske) kan du jo hverve den nye m. 4.6L V8

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Lars Ehlers

Dato : 23-02-05 00:35

On Tue, 22 Feb 2005 23:12:36 +0100, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

>Var det forresten ikke på tide at investere i den nye Musse? For ca. 154.000,-
>(danske) kan du jo hverve den nye m. 4.6L V8

Har set (og beundret) den nye Mustang, men jeg venter tålmodigt på at
SVT (Cobra) udgaven kommer på gaden. Skulle efter sigende ske næste
år. Hvorfor "nøjes" med 300 HK, når man kan få 400 HK?

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-02-05 01:56

Hej!

Lars Ehlers wrote:

> Har set (og beundret) den nye Mustang, men jeg venter tålmodigt på at
> SVT (Cobra) udgaven kommer på gaden. Skulle efter sigende ske næste
> år. Hvorfor "nøjes" med 300 HK, når man kan få 400 HK?

Hehe, good point. Men hvorfor nøjes med 400HK?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Lars Ehlers

Dato : 23-02-05 20:27

On Wed, 23 Feb 2005 01:55:55 +0100, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

>Hehe, good point. Men hvorfor nøjes med 400HK?

Tja, det var jo et godt spørgsmål, men mon ikke der kan hentes lidt
ekstra heste ud af den?

Desuden bliver det sikkert dyrt, hvis man kigger efter en bil med over
400 HK. Jeg regner med at en Mustang Cobra convertible kommer til at
ligge omkring 250.000 kr på gaden i USA, det er jo mange heste for
relativt få penge!

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Henrik Bøgh \(væk hj~

Dato : 18-02-05 10:35

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

> Hvem tror I, baseret på egne iagttagelser, fornemmelser, intuition eller
hvad
> man nu ellers har til rådighed, der køber SUV'er?

Jeg har en bekendt der er psykologistuderende udtalt, at det formodentlig
hang sammen med, at bilvalget var foretaget på baggrund af ringe selvværd i
trafikken og at de derfor følte sig behov for at hævde sig selv ved at køre
i en stor bil (i ved det med stor bil - lille tissemand).

[...]

--
MVH Boegh

Fra : Brian

Dato : 18-02-05 19:53

Hejsa!

Henrik Bøgh (væk hjemmefra) tog fat i nøglebrættet, og skrev:

> [...]
> af ringe selvværd i trafikken og at de derfor følte sig behov for at
> hævde sig selv ved at køre i en stor bil (i ved det med stor bil -

Så er der eddermame mange små tissemænd i dette forum

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-02-05 20:11

> Jeg har en bekendt der er psykologistuderende udtalt, at det formodentlig
> hang sammen med, at bilvalget var foretaget på baggrund af ringe selvværd
> trafikken

En studerende - vor Herre bevare os.. *LOL*

Det ved han ikke en skid om - og det er den slags, som kun studerende (på
første del af uddannelsen) og lommepsykologer brønder af...

/Jan W Nielsen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 18-02-05 21:26

On Fri, 18 Feb 2005 20:10:45 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>En studerende - vor Herre bevare os.. *LOL*
>
>Det ved han ikke en skid om - og det er den slags, som kun studerende (på
>første del af uddannelsen) og lommepsykologer brønder af...

>--

Ooooohh.

Tag nu ikke sådan på vej, Jan. Plastikkirurgerne er dygtige i dag.
*LOL*

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Roberto Saldo

Dato : 22-02-05 10:55

Folmer Rasmussen wrote:

> Ooooohh.
>
> Tag nu ikke sådan på vej, Jan. Plastikkirurgerne er dygtige i dag.
> *LOL*

For sjovt :))

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 22:40

> Tag nu ikke sådan på vej, Jan. Plastikkirurgerne er dygtige i dag.
> *LOL*

He-he...

/Jan W NIelsen

Fra : Peter Weis

Dato : 19-02-05 14:43

KNL DtP wrote:
> [...]
> kørsel - altså biler som Toyota RAV4, Honda CR-V og hvad de ellers hedder.

Jeg har overvejet det. Der er to årsager:

1. jeg kan godt lide biler der er lidt højere end de fleste. Pt kører
jeg Picasso og er superglad for overblikket som de ekstra 10 cm giver.
Den fordel ryger selvfølgeligt hvis alle kører i højere biler.

2. jeg går på jagt i min fritid. I det store hele har jeg mest brug for
lidt ekstra frihøjde, så bunden ikke skraber på skov- og markveje, så en
regulerbar Citroën kunne for en stor del klare problemet. Men der er
situationer hvor 4-hjulstræk ville gøre livet nemmere for en. Endeligt
må bilen gerne være nem at gøre ren bagi når man ofte kører med mudrede
hunde og nedlagte dyr.

mvh
eter

Fra : Roberto Saldo

Dato : 22-02-05 10:57

Peter Weis wrote:

> [...]
> situationer hvor 4-hjulstræk ville gøre livet nemmere for en. Endeligt
> må bilen gerne være nem at gøre ren bagi når man ofte kører med mudrede

Klart nok så du behøves ikke være flov.
Dog er det alligevel fåtallet der slæber bøffer hjem på den måde.

Mvh
Roberto