Kun ensidig forbindelse mellem to PC'er
Fra : Martin Larsen

Dato : 16-02-05 22:56

Hej NG

Dette giver mig grå hår! :

- To XP pro maskiner, lad os kalde dem A og B.
- Begge maskiner kan "se" sig selv i stifinder med \\<lokal ip>
- A kan se B med \\<B ip>
- B kan ikke se A, og man får beskeden "Listen over servere er ikke
tilgængelig" osv.
- A kan pinge sig selv, men ikke B
- B kan hverken pinge sig selv eller A
- De er bag en router og har ip'er i samme område (to fortløbende)
- Vi har både prøvet statisk ip og dynamisk tildelt af routerens DHCP
server
- Har kontrolleret rettigheder for deling og tjekket at "Alle" har
adgang etc.
- Har tjekket firewall-indstillinger

Det er dybt mærkværdigt at den ene kan se den anden uden problemer, men
ikke omvendt, og ikke minst at den ene ikke engang kan pinge sig selv!

Nu håber jeg at de højtærede gruppefolk her kan bidrage med en løsning

Takker og bukker!

Martin

To reply please remove the "spamfree"
part of the email address

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 16-02-05 23:25

On Wed, 16 Feb 2005 22:56:18 +0100, Martin Larsen
<martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

> [...]
>- A kan se B med \\<B ip>
>- B kan ikke se A, og man får beskeden "Listen over servere er ikke

Tja, det kan være et problem i windows / netværks opsætningen eller et
hardware problem med netkort, kabler eller måske endda routeren.

ping er altid et godt værktøj ved netværks problemer - specielt hvis
man gør det systematisk...

Ping 127.0.01 tester TCP/IP protocollen på maskinen. Får du svar er
protocollen installeret korrekt.

ping <maskinens egen ip-adresse> tester om netkortet fungerer
korrekt.

ping <routerens ip-adresse> tester forbindelsen frem til
bredbåndsrouteren

ping <anden computers ip-adresse> tester forbindelsen frem til
routeren og videre til den anden computer.

ping localhost, ping <maskinens eget navn>, ping <anden maskines navn>
tester om DNS fungerer

- - -

Prøv at løbe ovenstående igennem på begge maskiner og vend tilbage
hertil med oplysning om hvor det går galt

Du må også gerne komme med en udskrift af IPCONFIG /ALL fra begge
maskiner...

<ml>