Skærme
Fijala 3554
Levetid TFT ?
Fra : BuFFerz

Dato : 16-02-05 21:02

Hej

Kan man sige noget om hvor lang levetid man kan forvente af en TFT LCD
skærm...
Eller noget om hvor længe der evt. kan gå før skærmenen evt. bliver
dårligere ?

Er fastfrysning af billeder et problem ?
(hvis billedet på skærmen ikke bevæges/flyttes i X tid? )

--
Bufferz

Fra : Anders Lund

Dato : 17-02-05 05:23

BuFFerz wrote:
> Kan man sige noget om hvor lang levetid man kan forvente af en TFT LCD
> skærm...

Det er lidt forskelligt af hvad jeg læser rundt omkring. Men 50.000
timer har jeg læst et par steder. Dvs. 5,7 år totalt tændt tid. Dette
kan dog variere en del alt efter hvilke forhold der er omkring skærmen
og hvormeget den bruges.

> Eller noget om hvor længe der evt. kan gå før skærmenen evt. bliver
> dårligere ?

Det der sker er at baggrundsbelysningen bliver svagere og svagere, så
billedet langsomt bliver mørkere og mørkere. Med de 50.000 timer, er det
beregnet til at skærmen kun lyser med 50% af sin styrke.

Dette er igen noget som variere alt efter forholdene, brugen og producenten.

> Er fastfrysning af billeder et problem ?
> (hvis billedet på skærmen ikke bevæges/flyttes i X tid? )

Ikke et problem, som fx med plasmaskærme.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : BuFFerz

Dato : 17-02-05 10:26

> Ikke et problem, som fx med plasmaskærme.

Ok - hvad er forskellen på plasma og tft lcd ?

--
Bufferz

Fra : Anders Lund

Dato : 17-02-05 14:49

BuFFerz wrote:

> Ok - hvad er forskellen på plasma og tft lcd ?

Kort fortalt:
Ved plasmaskærme er det de enkelte pixels som lyser og hvis nogle har
været tændt i længere tid, bliver disse pixels "slidt" og vil bagefter
lyse svagere/anderledes end dem rundt om.
Med LCD har du en baggrundsbelysning, som lyser igennem hvert pixel. For
at danne farverne er hvert pixel delt op i 3 "huller" - Rød, grøn og blå
(som vi kender det fra så mange andre steder) og her bliver der lukket
mere eller mindre op for hvert "hul", alt efter hvilken farve der skal
laves. Dette gør at det er hele baggrundsbelysningen som bliver "slidt"
og du vil derfor ikke få nogen ændring i de individuelle pixels.