Password til opstart af pc evt med krypter~
Fra : Michael Trolle

Dato : 16-02-05 20:22

Hejsa NG!

Ved ikke om det findes, har forsøgt mig på google uden held. Jeg kunne godt
tænke mig at pcen spurgte om password ved opstart af pcen, altså før windows
og før den søger efter bootdiske.. Det ville samtidig være alletiders hvis
harddisken er krypteret indtil man har indtastet passwordet så man ikke bare
kan pille disken ud af pcen og så tage oplysninger ud af den. Kan det løses?

Håber i kan hjælpe!

Venlig hilsen

Michael Trolle
MSN Messenger: Trolle@Munkebo-Borger.dk
Website: www.TrollesGalleri.dk

Fra : Mickael

Dato : 16-02-05 20:37

Prøv "Bootmagic"

Fra : Benny Nissen

Dato : 16-02-05 20:38

Michael Trolle wrote:
> [...]
> tænke mig at pcen spurgte om password ved opstart af pcen, altså før windows

De fleste BIOS'er giver adgang til beskyttelse med adgangskode. Prøv at
kigge i BIOS og se, og ikke også din kan det.

--
Benny Nissen
http://bennynissen.dk

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 16-02-05 21:07

On Wed, 16 Feb 2005 20:22:17 +0100, "Michael Trolle"
<trolle1985@msn.com> wrote:

>Ved ikke om det findes, har forsøgt mig på google uden held. Jeg kunne godt
>tænke mig at pcen spurgte om password ved opstart af pcen, altså før windows
>og før den søger efter bootdiske..

Stort set alle maskiner kan det trick - check din BIOS....

>Det ville samtidig være alletiders hvis
>harddisken er krypteret indtil man har indtastet passwordet så man ikke bare
>kan pille disken ud af pcen og så tage oplysninger ud af den. Kan det løses?

Alt er muligt...

Det virker dog lidt overdrevet at kryptere en hel harddisk - Det er
nok enklere at nøjes med at kryptere f.eks din data folder.

Kører du XP Pro er funktionen allerede indbygget: Højreklik på den
ønskede folder, vælg 'Egenskaber' og klik på 'Avanceret' under
fanebladet 'Generelt' - Voila: du kan kryptere folderen....

Bemærk at kryptering kræver omhyggelig backup - Ændrer du på et
tidspunkt password, eller f.eks flytter harddisken til en anden
maskiner, så er der ikke længere adgang til de krypterede foldere.....

<mlr>

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-02-05 22:01

Madhatter@dk.invalid crashed Echelon writing

> Stort set alle maskiner kan det trick - check din BIOS....

Kodeordet slettes ved nulstilling af BIOS.

> Kører du XP Pro er funktionen allerede indbygget: Højreklik på den
> ønskede folder, vælg 'Egenskaber' og klik på 'Avanceret' under
> fanebladet 'Generelt' - Voila: du kan kryptere folderen....

Der findes en recovery agent som kan dekryptere, dennes kodeord kan nemt
nulstilles via tools, og man kan så dekryptere de filer som var krypteret

> Bemærk at kryptering kræver omhyggelig backup - Ændrer du på et
> tidspunkt password, eller f.eks flytter harddisken til en anden
> maskiner, så er der ikke længere adgang til de krypterede foldere.....

Vås, læs ovenstående.

--
Bjarke Andersen

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 16-02-05 22:56

On 16 Feb 2005 21:00:32 GMT, Bjarke Andersen
<usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

>Kodeordet slettes ved nulstilling af BIOS.

Stort set intet i denne verden er sikkert - Og BIOS password kan kun
holde amatørerne borte...

>Der findes en recovery agent som kan dekryptere, dennes kodeord kan nemt
>nulstilles via tools, og man kan så dekryptere de filer som var krypteret

Du har kun delvis ret. Passwords er særdeles godt beskyttet i XP.

Det er nok muligt at få adgang til en XP, men det sker hyppigst ved at
nulstille password - Og den metode giver altså ikke adgang til
krypterede områder af disken.

Mig bekendt findes der kun eet værktøj til at knække XP passwords,
SAMINSIDE - og det kræver altså stadig at du har adgang til maskinen
først.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-02-05 23:34

> Du har kun delvis ret. Passwords er særdeles godt beskyttet i XP.

Ultimate boot CD. Ligger Unix tools der går direkte ned og giver dig
mulighed for at nulstille kodeord for brugerne på systemet.

> Det er nok muligt at få adgang til en XP, men det sker hyppigst ved at
> nulstille password - Og den metode giver altså ikke adgang til
> krypterede områder af disken.

Når først du har gjort ovenstående og logge ind som den bruger der er
Recovery Agent, så kan du få adgang til alt krypteret.

--
Bjarke Andersen

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 16-02-05 23:49

On 16 Feb 2005 22:34:25 GMT, Bjarke Andersen
> [...]

>Når først du har gjort ovenstående og logge ind som den bruger der er
>Recovery Agent, så kan du få adgang til alt krypteret.

Vi er enige om at man uden større problemer kan få adgang til en
XP-maskine - og det sker ved at 'nulstille' eller ændre password.

Men kan man få adgang til de krypterede område uden det oprindelige
password ????

<mlr>

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-02-05 23:53

> Men kan man få adgang til de krypterede område uden det oprindelige
> password ????

yearp, kører ikke efter password men lokale EFS (encrypted file system)
certifikater, certifikatet ændres ikke ved brugeren skifter navn eller
password, kun SID'et.

--
Bjarke Andersen

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 16-02-05 21:15

Fra : Michael Trolle

Dato : 16-02-05 21:35

Tak for de goe forslag.. Vil prøve mig frem..

Fra : Michael Trolle

Dato : 16-02-05 21:45

Fandt både boot password og noget som hed DriveLock på min hp pc.. Tak for
tipsne!

Fra : Sune

Dato : 16-02-05 21:44

> [...]

>kan pille disken ud af pcen og så tage oplysninger ud af den. Kan det løses?

http://www.ce-infosys.com.sg/CeiNews_FreeCompuSec.asp

Eller SafeGuard Easy som ikke er gratis.

Mvh
Sune