Landesorg i Libanon
Fra : Joakim von And

Dato : 16-02-05 17:37

Rafik Hariri gik af som premierminister i oktober sidste år, efter han var
raget uklar med Syrien, hvorpå han tilsluttede sig oppositionen og dens krav
om at de 14000 syriske soldater skal trækkes ud, ligesom at Syrien skal
ophøre med at kontrollere Libanons politik.

Det skulle han vist aldrig ha gjort

Hariri buried amid chaotic scenes

BEIRUT, Lebanon (CNN) -- The body of Rafik Hariri, the assassinated former
prime minister of Lebanon, has been buried amid a passionate crush of
mourners crowded around the mosque Hariri helped build.

After a two-hour journey from Hariri's west Beirut mansion to the Mohammed
al-Amin mosque at Martyr's Square, the body was removed from the coffin and
buried only in a shroud.

CNN's Ben Wederman said that 100,000 mourners packed the streets along the
two-mile (3.2 kilometer) route, forcing the ambulance carrying Hariri's
coffin to crawl at a snail's pace.

http://www.cnn.com/2005/WORLD/meast/02/16/beirut.explosion/index.html

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 16-02-05 18:10

Joakim von And wrote:
> Rafik Hariri gik af som premierminister i oktober sidste år, efter
> han var raget uklar med Syrien,

Ifølge den artikel du selv linker til så forholder det sig mere sådan
her:
"Hariri, 60, served as prime minister from 1992-98 and again from 2000
until his resignation in October after parliament amended the Lebanese
constitution to extend pro-Syrian President Emile Lahoud's term for
three years."

Som mange andre tilsluttede han sig, at Syrien skulle trække sine
tropper ud. Det har vist ikke hidindtil fået Syrien til at sprænge folk
i luften.

> [...]
> oppositionen og dens krav om at de 14000 syriske soldater skal
> trækkes ud, ligesom at Syrien skal ophøre med at kontrollere Libanons

Måske ikke. Det var måske den udtalelse, der fik nogen til at
foranstalte en bombning så gigantisk, at næsten alle kommentatorer er
enige om, at en eller anden regeringsmagt står bag - og har fået
utallige amerikanske medier til at pege på Syrien.

Hvis vi nu - som du - antager at bombningen af Harari var en Syrisk
konspiration, fordi de ville ham til livs. Kan vi da blive enige om, at
drabsmåden var sådan ca. den mest iøjnefaldende muligt, hvis vi ser bort
fra at den syriske hær med vajende faner udførte drabet på grønsværen af
et fyldt fodboldstadion i Beirut?

Og kan vi være enige om, at det bestemt ikke er i Syriens interesse, at
få en sådan sag som denne på nakken i denne tid?

Kan vi være enige om, at sagen destabiliserer regionen og gør livet
meget sværere Syrien - når nu USA har så travlt med reagere så stærkt
overfor Syrien pga. drabet - selv om masser peger væk fra Syrien?

Selv kan jeg godt komme i tanker om mindst to andre lande end Syrien,
der kunne se noget mægtig fordelagtigt i den opståede situation. USA og
Israel. Jeg kan overhovedet ikke se, hvilken fordel Syrien skulle have
af det - oppositionen i Libanon mod Syrien bliver om noget så kun endnu
stærkere.

Saudi Arabien - som var landet bag skabelsen af succesen Hariri og var
rigtig glade for ham - holder også på, at det er højst utænkeligt, at
Syrien står bag drabet. Vi kan nok være ret sikre på, at Saudierne ville
være sure, hvis de troede Syrien stod bag.

Fra : N/A

Dato : 17-02-05 10:38

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 17-02-05 10:38

Joakim von And wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Det er muligt, men som det også fremgår af ovenstående var Hariri
> altså ikke en hvem som helst, og mandens modstand mod den vedvarende
> syriske involvering i Libanons interne anliggender og politiske
> sfære, kunne meget vel tænkes at vække bekymring i det stadig mere
> isoleret Syrien.

Mandens vedvarende modstand var ikke rigtig noget amerikanerne kunne
bruge til noget - før han blev bombet sønder og sammen. _Så_ kunne den
bruges. Et eller andet sted virker det som om modstanden og
alvorligheden af den var til at overse mens Hariri levede.

> En likvidering af Hariri ville utvivlsomt skabe opmærksomhed uanset
> hvilken drabsmetode, der blev anvendt. Skal jeg tolke ovenstående som
> at den massive bombesprængning er et tegn på, at Syrien ikke stod bag
> eller hur?

Naturligvis. Hvis Syrien ville af med Hariri ved at dræbe, ville der
være sådan ca en milliard mere fornuftige måder at dræbe ham på end den
valgte, der er som skræddersyet til at kaste mistanke på Syrien og skabe
maksimal international opmærksomhed om drabet.

> Jo, men alternativet, et Libanon, der vælger at gå egne veje, er
> bestemt heller ikke i Syriens interesse og kan have langt alvorligere
> konsekvenser for Assad Jr. og Co.

Ikke tilnærmelsesvis så alvorlige konsekvenser, som BushCo drømmer om at
lade vælte ned over Syrien.

Syrien er i Libanon bla. fordi Israel i Syrien (Golan). Det er der
udbredt forståelse for i den arabiske verden og herunder også i Libanon.
Syrien er også i Libanon for at hjælpe mod den israelske besættelse af
dele Libanon. En besættelse der bla. ved syrisk hjælp efterhånden er
indskrænket til et mindre område end det var for få år siden. Det er
også en omstændighed libaneserne er opmærksomme på.

Ellers kan vi også roligt regne med, at der ville være alvorlig modstand
mod Syrernes militære tilstædeværelse i Libanon, der jo ikke er
verdensberømt for at have verdens mest underdanige befolkning. Det er
mennesker, der nok kan forstå at protestere endog meget voldsomt, hvis
der er noget, de er utilfredse med. Og protesterne mod Syrien har i
årene været ganske fredelige.

> Jeg er enig med dig i at Syrien er under et gevaldigt pres for tiden.
> Irak står til at blive demokratiseret, Palæstina ligeså,

Lad os nu vente med den forudsigelse til der rent faktisk etableres en
stat med navnet Palæstina. Angående Irak, så er alle krigstilhængernes
forudsigelser hidtil gjort til skamme. Ud over den at Irak ville blive
taget.

> og det
> efterlader Syrien sammen med Libanon i et geopolitisk tomrum.

Ikke forstået. Der er masser af andre diktaturstater i området, og
masser af dem har glimrende samarbejde med såkaldte demokratiske lande.

Alliancen mellem de arabiske lande handler ikke specielt om at være
demokratisk eller ikke. Det giver ikke tomrum i den forsamling om man er
demokratisk eller ikkedemokratisk organiseret. Heller ikke for. f.eks.
USA handler det om, hvorvidt lande er demokratiske eller ej. Den slags
snak er bare retorik for folk, der alligevel ikke interesserer sig for
situationen og derfor let kan vildledes.

Som Bush formulerer det: "Nogen mennesker kan man narre hele tiden - og
det er dem vi vil have fat på". Jo, det har han virkelig sagt. Han
syntes selv, det var en vældig vittig bemærkning.

> Det forstår jeg ikke en hujende fis af. Hvilke interesser har USA
> eller Israel i at oppositionslederen til den prosyriske regering
> bliver likvideret?

I at destabilisere regionen og skade Syrien. At myrde Hariri er en måde
at opnå det mål på.

> Det er muligt at oppositionen mod Syrien bliver stærkere som et
> resultat af Hariri's død, men politiske attentater er hyppigt
> forekommende i Libanon og har hidtil ikke fået Syrien til at trække
> sine tropper ud af landet. Det vil sandsynligvis hellere ikke ske
> denne gang.

Næh, men en forstærket opposition er en af de mange ting Syrien finder
aldeles uønsket. Og Syrien er naturligvis klar over, at en syrisk
bombning af Hariri ville afstedkomme alskens ulykker - for Syrien.

> Ærlig talt Svendsen, det skal det saudiske kongedømme jo sige
> udadtil. Du ved arabiske brødre imellem og alt det der.

Araberne kan sandelig sagtens finde ud af at kaste sko efter hinanden.
Det har de gjort masser af gange. Og gået i krig med hinanden osv.

Sauderne ville blive skide sure på Syrien, hvis Syrien havde myrdet
Hariri. En ting mere Syrien ikke har brug for. Og _så_ vigtig var Hariri
altså ikke. Ikke for Syrien i hvert fald. Men nok for USA og/eller
Israel. Altså liget af Hariri - hvis man kan få skudt skylden på Syrien.
Og den slags julelege ville det jo langt fra være første gang, at USA
og/eller Israel lavede.

Fra : Joakim von And

Dato : 17-02-05 19:22

> [...]
> bruges. Et eller andet sted virker det som om modstanden og
> alvorligheden af den var til at overse mens Hariri levede.

Her har vi at gøre med en oppositionsleder, som ønsker et selvstændigt
Libanon og som fører en aktiv politik for at lægge yderligere afstand til
Syrien, meget mod sidstnævntes vilje. Hariri likvideres og stik imod al sund
fornuft retter du straks skytset mod USA ud fra en eller anden højere logik,
jeg har svært ved at følge. Med Hariris bortgang er Syriens hegemoni over
Libanon yderligere blevet befæstet og længere er den ikke.

> [...]
> valgte, der er som skræddersyet til at kaste mistanke på Syrien og skabe
> maksimal international opmærksomhed om drabet.

Det er det rene nonsens du her fremturer med. Hariris død ville under alle
omstændigheder skabe opmærksomhed og kaste mistanke på Syrien. Din
sørøverforklaring med selve drabsmetoden som indicie for at USA skulle stå
bag, må du altså længere ud i skoven med.

> Ikke tilnærmelsesvis så alvorlige konsekvenser, som BushCo drømmer om at
> lade vælte ned over Syrien.
>
> Syrien er i Libanon bla. fordi Israel i Syrien (Golan).

A´hva? Den må du gerne lige uddybe.

> [...]
> dele Libanon. En besættelse der bla. ved syrisk hjælp efterhånden er
> indskrænket til et mindre område end det var for få år siden.

Det er decideret forkert. Israel trak sig ud af Sydlibanon i 2000. Sheba
Farms området er/var syrisk territorium ifl.FN og alt andet er den
sædvanlige arabiske retorik, der skal retfærdiggøre angreb på Israel.

> [...]
> mennesker, der nok kan forstå at protestere endog meget voldsomt, hvis
> der er noget, de er utilfredse med. Og protesterne mod Syrien har i

Tja, hvis man udgør det kristne mindretal i Libanon i dag gør man klogt i at
holde mund og se glad ud. Så du har ret i at protesterne mod Syrien har
været ganske fredelige.

snip...

JvA.