Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et par vinter billeder.
Fra : SpookiePower

Dato : 16-02-05 17:23

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-02-05 18:51

SpookiePower wrote:
> Her kommer et par af mine bedre vinter billeder.
> Billederne er taget i løbet af denne uge, og hvis i skulle
> have noget kritik til en begynders billeder er i velkomme.
>
> http://www.activewebsite.dk/fotoalbum/displayimage.php?pos=-30

Jeg kan godt lide dette. Velbelyst og god balance

> http://www.activewebsite.dk/fotoalbum/displayimage.php?pos=-29
> http://www.activewebsite.dk/fotoalbum/displayimage.php?pos=-28

Ikke så gode som det første. Hverken mht. komposition eller belysning (det
sidste er lidt fladt).

> http://www.activewebsite.dk/fotoalbum/displayimage.php?pos=-27
> http://www.activewebsite.dk/fotoalbum/displayimage.php?pos=-32

Det er muligvis pga. af komprimering - men den slags billeder lever og ånder
med at istapperne fremstår krystalskarpe. Og det gør de ikke her. Og da
ideen i forvejen er noget slidt, skal de være meget gode, for at påkalde sig
opmærksomhed.
Hvad med at vælge et udsnit, så du helt slipper for den grimme og
ligegyldige tagrende. I virkeligheden bør billedet næsten stå monokromt -
blåt/hvidt - og så som sagt krystalskarpt. Hæld bare noget USM på, lige så
meget du kan uden at få fremhævet jpg-artefakter eller støj.

> http://www.activewebsite.dk/fotoalbum/displayimage.php?pos=-31

Tjae...bum...bum. Ku du ikke have fået perspektivet til at ende i et punkt
enten lidt højere eller lidt lavere (det ville være mit valg). Det lander
lige i midten af billedet og gør det lidt kedeligt.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 9/2/2004) ynkelige knipserier i et forhåbentligt bedre

Fra : SpookiePower

Dato : 16-02-05 23:44

> Jeg kan godt lide dette. Velbelyst og god balance

Mange tak. Det er også det billede jeg selv er mest tilfreds med.
Dog ville jeg gerne have haft en blå himmel, lige for at pifte farverne lidt op.

Jeg syntes det minder meget om det første, mht til lyset. Er også selv tilfreds
med billedet.

> Ikke så gode som det første. Hverken mht. komposition eller belysning (det
> sidste er lidt fladt).

Det vil jeg godt give dig ret i. Syntes det var svært at få nogle gode farver
da solen skinnede lige over brændestablen, og forstyrrede kameraet.

> [...]
> ideen i forvejen er noget slidt, skal de være meget gode, for at påkalde sig

Igen vil jeg give dig ret, det er et meget brugt motiv, men første gang for mig.
Jeg indrømme at som den begynder jeg er, så træder jeg i andres fodspor,
op på den måde lære, indtil jeg forhåbentligt finder min helt egen stil.

> [...]
> blåt/hvidt - og så som sagt krystalskarpt. Hæld bare noget USM på, lige så
> meget du kan uden at få fremhævet jpg-artefakter eller støj.

Tagrenden prøvede jeg også at få ud af synsfeltet, men jeg stod med ryggen op
af en mur, så det var ret svært for mig. Men dem med USM, vil jeg prøve.

Fra : Egon Stich

Dato : 16-02-05 20:02

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Billederne er taget i løbet af denne uge, og hvis i skulle
> have noget kritik til en begynders billeder er i velkomme.

Du vil have kritik? set pos 30.
OK.
Oplys venligst følgende:
1. Lysforhold, blænde, tid?
2. Efterbehandling?
3. Original billede UDEN redigering?

Opfyld dette, og jeg skal gerne give en mening om billedet.
Jeg går ud fra, at du ønsker bedømmelse af dine evner som fotograf??
Og ikke som DTPér?
I modsat fald rangererer det på linie med mit barnebarns skrablerier med
farveblyanterne.
(nydeligt billede. Men for at bedømme det, må man have fakta.).

MVH
Egon.
(som efterhånden kunne ønske sig, at tingene kommer til at dreje sig om
fotografisk dygtighed.)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-02-05 22:30

Egon Stich wrote:
> Oplys venligst følgende:
> 1. Lysforhold, blænde, tid?
> 2. Efterbehandling?
> 3. Original billede UDEN redigering?
> Opfyld dette, og jeg skal gerne give en mening om billedet.

Sikke noget sludder :) det er da fuldkommen ligegyldige
informationer.

> (som efterhånden kunne ønske sig, at tingene kommer til at dreje sig om
> fotografisk dygtighed.)

Hvad har det med tekniske oplysninger at gøre? hovedsagen er vel at
billedet er rart at kigge på.. ?

// Hans
--
Hi! I'm a .signature virus!

Fra : SpookiePower

Dato : 17-02-05 00:05

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> Du vil have kritik? set pos 30.
> OK.
> Oplys venligst følgende:
> 1. Lysforhold, blænde, tid?

Lysforhold - Det som nu engang var tilstede i naturen da jeg tog billedet.
Blænde - 4.5
Tid - 1/1000

> 2. Efterbehandling?

En beskæring og et stk auto contrast i Photoshop.

> 3. Original billede UDEN redigering?
Så skal du også love at kigge på det...fylder 3.45mb
www.activewebsite.dk/fotoalbum/CRW_0108_RJ.JPG

> Opfyld dette, og jeg skal gerne give en mening om billedet.
> Jeg går ud fra, at du ønsker bedømmelse af dine evner som fotograf??
> Og ikke som DTPér?

Jeg vil da gerne indrømme, selv om du får det til at lyde som en synd,
at de fleste af mine billeder på et tidspunkt ryger en tur i Photoshop.
Men mon ikke en stor procentdel af digitalfotograferne gør sig skyldige
i dette ?

> I modsat fald rangererer det på linie med mit barnebarns skrablerier med
> farveblyanterne.

Så kan du absolut var meget stolt af dit barnebarn.

> (nydeligt billede. Men for at bedømme det, må man have fakta.).

Fakta....Ville du var mere imponeret hvis jeg havde tage mit billede med
venstrehånd, mens jeg stod på et ben ?

Fra : Egon Stich

Dato : 17-02-05 16:58

> [...]
> www.activewebsite.dk/fotoalbum/CRW_0108_RJ.JPG

> Fakta....Ville du var mere imponeret hvis jeg havde tage mit billede med

Hej.

Eet ben, venstre hånd, 30 sek exponering... Det ville have været et
stunt..

Har set originalen. Og det er ud fra den, jeg udtaler mig.
Det der kommer nu, er ikke udtryk for forsøg på nedgøring eller lignende.
Alene visende, hvad jeg ville have gjort. Vel vidende, at min måde jo er
farvet af, hvad jeg synes der skal komme ud af billedet. Altså smag, hvad
der jo næppe kan diskuteres.
Ligeledes ved jeg ikke, hvilke muligheder dit kamera har. Eller om du har
brugt håndholdt lysmåler?
Umiddelbart er reaktionen: Lidt sløret,baggrunden, uldent, kontrastfattigt.
(Noget du glimrende har rettet op på i det redigerede billede.) Hvilken
ISO-værdi har du anvendt?

Det vanskelige ved snebilleder, er altid at det meget lys gerne vil snyde
lysmålingen.
Ved en gennemsnitsmåling skal der belyses noget mere, end måleren prøver at
narre een til.
Den gennemprøvede metode er at måle (spotmål) højlysene, mellemtonerne samt
de dybe skygger.
Her ud af findes exponering/blænde. Med de muligheder for styring, dette
giver.
Det er muligt, det er tilsigtet, at dybdeskarpheden er som den er?
Så vidt jeg kan se, forbehold for skærm osv, har du ønsket en lidt diset
baggrund? Eller det var den måske?
I så fald er det jo som det skal være.
Personligt ville jeg nok have valgt at exponere lidt længere. Mindre
blænde/længere tid. Større dybdeskarphed.
Med mit kamera, ville det have givet mere "saft - kontrast" i billedet.
Hvilket netop er hvad du har måtte korrigere for i redigeringen. (kan også
skyldes høj ISO indstilling.
Men digier er jo forskellige)
Det må have sneet, da du tog billedet?
I så fald kunne man have fået lidt bevægelse ind i snefnuggene.
Nu virker de nærmest som støv eller lignende.
Har dit kamera mulighed for at skyde serier med blændespring?
Hvis ja, prøv at lege med det.

Som sagt, hvad jeg ville have gjort.
Uden dermed at kritisere hvad du har gjort. Jeg ved jo ikke, hvilket mentalt
billede du havde på nethinden, da du skød.
(Det kan jo godt være, at du udmærket vidste disse ting i forvejen?

MVH
Egon

Fra : SpookiePower

Dato : 18-02-05 20:44

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> Hej.
>
> Eet ben, venstre hånd, 30 sek exponering... Det ville have været et
> stunt..

Ja, ik :)

> Eller om du har brugt håndholdt lysmåler?

Nej, jeg har haft mit kamera på auto i alle indstillinger.

> Umiddelbart er reaktionen: Lidt sløret,baggrunden, uldent,
> kontrastfattigt.
> (Noget du glimrende har rettet op på i det redigerede billede.) Hvilken
> ISO-værdi har du anvendt?

ISO har også kørt på auto, så den er jeg ikke klar over.

> [...]
> samt
> de dybe skygger.
> Her ud af findes exponering/blænde. Med de muligheder for styring, dette

Uha, det lyder af meget. Så stor erfaring har jeg ikke endnu, mht til manuel
indstilling
af kameraet.

> Så vidt jeg kan se, forbehold for skærm osv, har du ønsket en lidt diset
> baggrund? Eller det var den måske?

Det var den.

> Personligt ville jeg nok have valgt at exponere lidt længere. Mindre
> blænde/længere tid. Større dybdeskarphed.

Det vil jeg prøve at lege lidt med.
Som sagt har jeg ikke den store erfaring mht til manuel indstilling af mit
kamera, men det er noget jeg skal have øvet mig på.

Tak for kritikken.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-02-05 10:11

Egon Stich wrote:

> Oplys venligst følgende:
> 1. Lysforhold, blænde, tid?
> 2. Efterbehandling?
> 3. Original billede UDEN redigering?

Det bliver billederne da ikke anderledes af.

> I modsat fald rangererer det på linie med mit barnebarns skrablerier
> med farveblyanterne.

Nå-da-da-da!

vh
Jan