Dyb H-streng
Fra : Tue Linder

Dato : 24-05-01 14:56

Hej gruppe!
Tilgiv mig min uvidenhed,
men kan man få en dyb H-streng til en guitar,altså en streng før E?
Jeg har lagt mærke til at adskillige metalbands,som spiller toner,der er
dybere end E.
Jeg ved de fåes til bas,men jeg har aldrig hørt om H-strenge til guitar.
Eller tager man en E-streng og stemmer den ned?
Mvh tue

Fra : nikolaj borg

Dato : 24-05-01 15:10

"Tue Linder" <tue.linder@mail.tele.dk> wrote in message
> men kan man få en dyb H-streng til en guitar,altså en streng før E?

Jeg er endnu ikke stødt på dem, men har heller ikke ledt så meget. Det
skulle være muligt, om ikke andet kan man måske lave en fusker-løsning med
en bas-streng (?)

> Jeg har lagt mærke til at adskillige metalbands,som spiller toner,der er
> dybere end E.
> Jeg ved de fåes til bas,men jeg har aldrig hørt om H-strenge til guitar.

Aarh, der er jo den 5. streng; er det ikke et H? Eller B, som alle vi
bonderøve uden dannelse har det med at kalde den

> Eller tager man en E-streng og stemmer den ned?

Det er det, jeg normalt er stødt på. Drop-D tuningen er vist ganske udbredt,
bl.a. mindes jeg at have set Soundgarden og Rage Against the Machine bruge
det. Kashmir-fans vil mindes, at "Fred" i sangen om ham fra Travelouge
pladen stemmer "C into E in a band where he did not fit". Et eller andet
siger mig, at det ikke vil lyde særligt godt at stemme en guitar på den
måde. Held og lykke med at slå en E-streng an, der er droppet ned til H

/Nikolaj

Fra : Allan Ploug

Dato : 26-05-01 19:19

> Kashmir-fans vil mindes, at "Fred" i sangen om ham fra Travelouge
> pladen stemmer "C into E in a band where he did not fit".

(Krakilsk? Ja, lidt

Det er nu "Tuned 'E' to 'C' in a band where he did not fit"....og det er fra
"Could We Kill Fred?" fra "Cruzential"-pladen...

/AP

Fra : nikolaj borg

Dato : 26-05-01 19:33

"Allan Ploug" <ploug@dak.k64.dk> wrote in message
> (Krakilsk? Ja, lidt

I det mindste har du ret. Så gør det lidt mindre ondt

> Det er nu "Tuned 'E' to 'C' in a band where he did not fit"....og det er
fra
> "Could We Kill Fred?" fra "Cruzential"-pladen...

Ja ok, jeg var vist (igen) lidt for hurtig. Men meningen var da god nok :)

/Nikolaj

Fra : Lasse Bjørn Jensen

Dato : 24-05-01 15:37

"Tue Linder" <tue.linder@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:9ej43e$a78$1@news.inet.tele.dk...
> men kan man få en dyb H-streng til en guitar,altså en streng før E?
> Jeg har lagt mærke til at adskillige metalbands,som spiller toner,der er
> dybere end E.

De spiller på 7-strengede guitarer (hvor 7. streng stemmer i H), som masseproduceres fra
producenter som Ibanez og Jackson. Altså mest til heavy-guitarister.

Se evt : http://www.jacksonguitars.com/FlshSite/pages/DINKY/DR7Tall.html
Og Steve Vai spiller 7-strenget : http://www.ibanez.com/2001/vai/index.html

> Jeg ved de fåes til bas,men jeg har aldrig hørt om H-strenge til guitar.
> Eller tager man en E-streng og stemmer den ned?

Det bliver nok lidt 'floppy' at spille på :)
--
mvh.
Lasse Bjørn Jensen

Fra : nikolaj borg

Dato : 24-05-01 15:51

"Lasse Bjørn Jensen" <nospam@nstuff.dk> wrote in message

> Det bliver nok lidt 'floppy' at spille på :)

Ikke bare lidt, meget. Jeg har lige prøvet. Den giver en ganske snottet,
skramlende lyd, ikke ulig det man hører på meget gamle blues-plader (dem med
musikere der vist selv har lavet deres instrumenter). Måske hjælper det
lidt, hvis man gør det på guitarer, hvor strengene er relativt højt hævet
over gribebrædtet. Jeg oplevede flere gange, at den dybe E-streng (som nu
var H) så at sige hoppede ud af det hak i sadlen (?) der holdt den på plads.
Jeg tror, lyden ville passe bedre til skramlet punk end til metal.

/Nikolaj

Fra : Lasse Bjørn Jensen

Dato : 24-05-01 15:59

"nikolaj borg" <nsipkaoml@jborg.dk> skrev i en meddelelse news:9ej72a$lgn$1@news.inet.tele.dk...
> over gribebrædtet. Jeg oplevede flere gange, at den dybe E-streng (som nu
> var H) så at sige hoppede ud af det hak i sadlen (?) der holdt den på plads.

Sadlen ja. :)

Desuden kommer du jo også til at mangle E-strengen.

--
mvh.
Lasse Bjørn Jensen

Fra : nikolaj borg

Dato : 24-05-01 16:10

> Sadlen ja. :)

Ha, og så siger man, at jeg ikke ved noget som helst om guitarer :)

> Desuden kommer du jo også til at mangle E-strengen.

Jeg stemte sandelig dem allesammen ned. Jeg er overbevist om, at det nok er
sundere for guitaren, ihvertfald i betragtning af, hvor glad jeg er for
tunge strenge (13'ere på akkustisk, 12'ere på elektrisk) :)

/Nikolaj

Fra : Lasse Bjørn Jensen

Dato : 24-05-01 16:23

"nikolaj borg" <nsipkaoml@jborg.dk> skrev i en meddelelse news:9ej85v$qdu$1@news.inet.tele.dk...

> Ha, og så siger man, at jeg ikke ved noget som helst om guitarer :)

Det har jeg da ikke sagt :)

> Jeg stemte sandelig dem allesammen ned. Jeg er overbevist
> om, at det nok er sundere for guitaren,

Æhh...så længe der er en god thruss-rod i den, så halsen ikke
imiterer en proptræker efter et stykke tid.

Men det er vist mere et issue på spanske guitarer, og derfor lidt OT.

> ihvertfald i betragtning af, hvor glad jeg er for
> tunge strenge (13'ere på akkustisk, 12'ere på elektrisk) :)

Hold da op, det er jo næsten ligeså tykke strenge som jeg spiller bas med,
ej spøg til side; det er nu kun .035". :)

--
mvh.
Lasse Bjørn Jensen

Fra : nikolaj borg

Dato : 24-05-01 16:38

> Æhh...så længe der er en god thruss-rod i den, så halsen ikke
> imiterer en proptræker efter et stykke tid.

En enkelt gang havde jeg 14'ere på min (billige) western-guitar. De skulle
efter sigende kun blive brugt på dobro'er og deslige, og jeg har ikke fundt
nogen siden. Det er måske godt det samme; jeg fik lidt på fornemmelsen, at
der blev trukket lige lovligt meget i den. Det kan til tider være svært nok
at forklare musik-forretnings-gutten, at jeg vil have 13'ere til den; men nu
er det ganske enkelt sådan, at jeg ikke spiller så meget fingerspil på den,
og hader at springe strenge når jeg i et svagt øjeblik går igang med min
helt egen skovle-teknik.

> Hold da op, det er jo næsten ligeså tykke strenge som jeg spiller bas med,
> ej spøg til side; det er nu kun .035". :)

Uha, det var nogen tynde nogen. Så er der jo ingen udfordring i at lave
halvanden tone bends

/Nikolaj

Fra : Lasse Bjørn Jensen

Dato : 24-05-01 16:43

"nikolaj borg" <nsipkaoml@jborg.dk> skrev i en meddelelse news:9ej9qc$46c$1@news.inet.tele.dk...
> En enkelt gang havde jeg 14'ere på min (billige) western-guitar. De skulle

Jeg har knækket en (billig) western med 13'ere.

> og hader at springe strenge når jeg i et svagt øjeblik går igang med min
> helt egen skovle-teknik.

Æhh...tjoeh...den lyder hård.

> Uha, det var nogen tynde nogen. Så er der jo ingen udfordring i at lave
> halvanden tone bends

Næh, nu er bends heller ikke lige det der lyder bedst på en bas
efter min smag, men man kan spille en helvedes hurtig slagbas på .035'ere.

--
mvh.
Lasse Bjørn Jensen

Fra : LARS LIENHØFT LARSE~

Dato : 24-05-01 22:24

> Næh, nu er bends heller ikke lige det der lyder bedst på en bas
> efter min smag, men man kan spille en helvedes hurtig slagbas på .035'ere.

Hvorfor er det bedre at spille slagbas med 0.35 ?

Lars

Fra : Lasse Bjørn Jensen

Dato : 24-05-01 22:38

> Hvorfor er det bedre at spille slagbas med 0.35 ?

..035" er en så relativ tynd streng at den giver 2 fordele;
1) "skarpere" lyd, bedre slap-lyd.
2) hurtigere at plukke og slå til.

Men alt er jo en sagssag. :)

--
mvh.
Lasse Bjørn Jensen

Fra : Ralph

Dato : 25-05-01 09:30

"Lasse Bjørn Jensen" wrote:

> Sadlen ja. :)

Sikker? Jeg troede den hed en stege, men det er måske i den anden ende af strengen?

--
venligst
Ralph

Fra : Anders Bro Bystrup

Dato : 26-05-01 14:31

> [...]
guitar.
> Eller tager man en E-streng og stemmer den ned?

Det er måske ikke lige det du går efter, men mig bekendt findes der
også såkaldte tenorguitarer, der er stemt en kvart eller en kvint ned
til A eller G. Disse har også længere strenge (mensur-længde?), så der
er nærmest tale om en mellemting mellem en guitar og en bas
(basguitar).
Fender har (haft?) en Telecaster i tenor-udgave i produktion.
Tenorguitarer har været anvendt især i countrymusikken, eks.vis i
"Galveston" med Glen Campbell, hvor der er en markant tenorguitarsolo
med umådelig megen twang . Tenorguitaren er også en hyppig gæst hos
Steve Earle. Og sikkert en masse andre steder - nu var det lige de
nævnte jeg kunne komme i tanke om.

Anders Bro Bystrup

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 27-05-01 14:03

"Tue Linder" <tue.linder@mail.tele.dk> writes:

> Jeg ved de fåes til bas,men jeg har aldrig hørt om H-strenge til guitar.

Ibanez er Verdens sejeste!

Desuden kan selv mit billige effectboard skrue lyden et par oktaver
ned. Det virker fint når man spiller med meget dist.

--
Mvh Christoffer Olsen