CSS: Lidt små problemer...
Fra : Ukendt

Dato : 15-02-05 15:52

Hejsa

Jeg brygger på en side www.gebyrdanmark.dk, og ja, dem der har deres daglige
gang, ved at det har stået lidt stille et stykke tid...

Men nu skal den være færdig...

Mit spørgsmål går på min menu, og punkterne, og hvor det dukker op henne..

Jeg har min indholdsboks midt på siden, der vil jeg gerne ha' at når jeg
trykker på min menu i venstre side, at forsiden til det menupunkt åbnes i
den boks...

Samtidig skal der gerne i den lille bar over boksen åbnes en undermenu, med
tilhørende menupunkter, til emnet...

Jeg kan ikke lige greje hvor mange filer jeg skal lave, og hvor koden skal
være der styrer det hele, eller den skal deles ud...

Jeg har prøvet lidt roden rundt, men det skubber rundt på mit layout...:(

Jeg ved godt der er nogle småfejl omkring min font og sådan, men dem er jeg
klar over...

Hjælp søges...

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-02-05 16:39

Carsten Jensen wrote:

> [...]
>
> Samtidig skal der gerne i den lille bar over boksen åbnes en
> undermenu, med tilhørende menupunkter, til emnet...

Det lyder som om, du skal have fat i noget ssi. Prøv at kigge på denne side:

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-05 20:09

Hej Erik

> Det lyder som om, du skal have fat i noget ssi. Prøv at kigge på denne
> side:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp

Jeg har kigget på siden og gennemlæst den, men synes ikke den giver mig
løsningen...

Nu var jeg dog også en skovl til at formulere min hensigt..

Jeg ønsker at siden skal virke som frames, uden at være det, kan det lade
sig gøre, eller skal man loade hele siden hver gang der skiftes
menupunkt...??

Jeg ønsker udelukkende at ændre min indholdsboks, og min undermenuboks som
ligger lige over, når jeg klikker på et menupunkt i hovedmenuen...

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-02-05 21:20

Carsten Jensen wrote:

> Jeg ønsker at siden skal virke som frames, uden at være det, kan det
> lade sig gøre, eller skal man loade hele siden hver gang der skiftes
> menupunkt...??

Det kan du til dels opnå ved den metode, jeg har vist på

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Men jo, det hele dkal hentes hver gang. Det betyder dog minimalt, da det kun
er tekst. Indgår der grafik i din menu, genbruges det, der ligger i
browserens cache.

> Jeg ønsker udelukkende at ændre min indholdsboks, og min
> undermenuboks som ligger lige over, når jeg klikker på et menupunkt i
> hovedmenuen...

Og her er ssi netop løsningen, idet den samme hovedmenu kan bruges på alle
sider og den samme undermenu i en kategori kan genbruges på alle sider i
pågældende kategori. Der bliver mao. kun en hovedmenu at rette i, hvis
hovedmenuen skal ændres og tilsvarende kun en undermenu i hver kategori.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 15-02-05 16:39

> Mit spørgsmål går på min menu, og punkterne, og hvor det dukker op henne..
Prøv at søg på "DHTML menu" på f.eks. www.google.com. Her vil du få en masse
menu-scripts som er bygget forskelligt op, alt efter om du vil have (som nu) en
masse DIV'er og en menu på hver side, eller om du vil bygge din side op i f.eks.
frames eller iFrames. Mulighederne er utallige

Umiddelbart tror jeg at du kan få mange svar på dine spørgsmål hvis du laver
ovenstående søgning og kigger på nogle af de eksempler du finder frem.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : christoffer

Dato : 15-02-05 20:21

> Jeg ønsker udelukkende at ændre min indholdsboks, og min undermenuboks som
> ligger lige over, når jeg klikker på et menupunkt i hovedmenuen...
du ønsker altså at ændre 2 ting, i eet link?? så er det mere noget javascript du
skal have fat i, ihvertfald ikke SSI

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-02-05 21:22

christoffer wrote:

> du ønsker altså at ændre 2 ting, i eet link?? så er det mere noget
> javascript du skal have fat i, ihvertfald ikke SSI

Det problem, Carsten vil have løst, kan sagtens løses med ssi - slet ikke
noget problem.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Christoffer

Dato : 15-02-05 21:54

> Det problem, Carsten vil have løst, kan sagtens løses med ssi - slet ikke
> noget problem.
så ta'r jeg lige et kig på den side du angav, anede jeg ikke man kunne :o

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-02-05 22:05

Christoffer wrote:

> så ta'r jeg lige et kig på den side du angav, anede jeg ikke man
> kunne

Jeg 'klaskede' lige en hurtig lille demo sammen:

http://hjemmesideskolen.dk/ssi/forside.asp

6 sider i 3 kategorier. 1 fælles hovedmenu og 3 undermenuer

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-05 11:55

Hej Erik

> Jeg 'klaskede' lige en hurtig lille demo sammen:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/ssi/forside.asp
>
> 6 sider i 3 kategorier. 1 fælles hovedmenu og 3 undermenuer

Det er sikekrt mig der ikke er den snu høne en huset, men jeg synes ikke
rigtig at kunne gennemskue det, dog er jeg også lidt ny i det her CSS, også
i PHP, som jeg ikke ved om gør nogen forskel...??..grunden dertil er at jeg
skal have en MySQL db koblet på til at styre nogle ting, bl.a. et forum og
noget andet...

Jeg kan se det du har lavet, udnytter hele siden, og at det for mig ser ud
som om du har menu og det hele med på hver side...

Jeg har en fikseret boks på midten af siden som udgør mit site, derinde i
har jeg så mine bokse med selve sidens indhold, overskrift, menu, indhold
osv...

Jeg har lavet en side under Nyheder, men da den jo ligger i en centreret
"ramme" bliver baggrunden jo en del af det, og dækker så dermed over resten
af siden, og tekst, menu og alt andet, kan baggrunden gøres transperant...??

Eller kan jeg, i forhold til min ydre ramme, positionere min indholdsboks på
mit site...??

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-02-05 17:26

Carsten Jensen wrote:

> Det er sikekrt mig der ikke er den snu høne en huset, men jeg synes
> ikke rigtig at kunne gennemskue det,

Så hent filerne og kig på dem:

http://hjemmesideskolen.dk/ssi/ssi.zip

> dog er jeg også lidt ny i det
> her CSS, også i PHP, som jeg ikke ved om gør nogen
> forskel...??

Det gør overhovedet ikke nogen forskel på funktionen. Kun skal syntaksen
være lidt anderledes, når du skal inkludere noget i php:

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp#php

> Jeg kan se det du har lavet, udnytter hele siden, og at det for mig
> ser ud som om du har menu og det hele med på hver side...

Sådan ser det ud, når det er sendt fra server til browser. Men som du kan se
i zip-filen, er det ikke lavet sådan - på fil-niveau.

> Jeg har en fikseret boks på midten af siden som udgør mit site,
> derinde i har jeg så mine bokse med selve sidens indhold, overskrift,
> menu, indhold osv...

Det kan man da også med inkluderede menuer. Det kan du se demonstreret her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp

> [...]
> centreret "ramme" bliver baggrunden jo en del af det, og dækker så
> dermed over resten af siden, og tekst, menu og alt andet, kan

Læg det ud på nettet, så vi kan se det - send link til det her i gruppen. Så
er det meget lettere at svare på sp specifikke spørgsmål.

> Eller kan jeg, i forhold til min ydre ramme, positionere min
> indholdsboks på mit site...??

Hvis du laver en centreret div som beskrevet i flyd.asp, skal du bare
tilføje position:relative; til denne div. Derefter er det ikke noget problem
at anbringe indholdet i denne ydre div. Dog ville jeg - så vidt det er
muligt - bruge float i stedet for position:absolute;:

http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp
http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/float.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-05 09:04

> Læg det ud på nettet, så vi kan se det - send link til det her i gruppen.
> Så
> er det meget lettere at svare på sp specifikke spørgsmål.

Den har skam fulgt med helt fra starten af...

Men her kommer den igen, www.gebyrdanmark.dk

Lige nu er det dog lavet sådan at den henter en hel side ind igen, men som
du skrev tidligere, så betyder det jo ikke så meget når det er tekst, og jo
heller ikke i dag med de internetforbindelser vi har til rådighed...

Og der var det, når jeg klikker på menuen i venstre side, skal den åbne en
undermenu i den smalle overligger over indholdsboksen, og samtidig fylde den
tekst i indholdsboksen som nu skal være der...

Mvh
Carsten, Østerbro