Brug af test
Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 14-02-05 18:44

Der snakkes meget i webdesign grupperne om at validere koden. Men kode alene
gør ikke et websted helt tilgængeligt for alle. Jeg lidt nysgerrig efter at
finde ud af hvor mange der også validerer for handicapvenlighed og andre
ting som ikke er knyttet direkte til standarder.

www.websteder.dk faldt jeg over følgende to tests.

http://bobby.watchfire.com/bobby/html/en/index.jsp
http://www.delorie.com/web/lynxview.html

Er der nogen af jer der bruger dem? Eller andre test for at sikre
"Usability"?

Kender I andre test muligheder så giv os et link.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Leonard

Dato : 14-02-05 19:52

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZ789tdcadsl.dk> wrote:

>Kender I andre test muligheder så giv os et link.

Den der er indbygget i FireFox developertoollinie:
<http://www.contentquality.com/mynewtester/cynthia.exe?rptmode=2&url1=http%3A//lam.dk/>

der er også god info her: http://www.dcft.dk/it/links

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 14-02-05 20:55

> Den der er indbygget i FireFox developertoollinie:

> [...]

Linksene kendte jeg godt, mit spørgmål til dig må være, bruger du det selv
og hvorfor?

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Leonard

Dato : 14-02-05 21:02

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZ789tdcadsl.dk> wrote:

>Linksene kendte jeg godt, mit spørgmål til dig må være, bruger du det selv
>og hvorfor?

Ja, jeg bruger det, jeg vil tillade mig at spørge omvendt: hvorfor
ikke?

Hvorfor bruge tid på at bygge et site op, og så fravælge nogle
brugere?
- med en lille smule omhu og flid er det ikke så svært.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 14-02-05 21:51

> [...]
> brugere?
> - med en lille smule omhu og flid er det ikke så svært.

Når jeg stiller sprørgsmålet så er det fordi jeg syntes at området er
interressant og byder på nye udfordringer. Kan en blind eller en
multihandicappet også manøvrere det websted du administrerer?

Indtil nu har det der har trukket mest hos mig været, hvor langt kan man
trække CSS og JavaScript, primært fordi det taler til programmøren i mig.
Men også fordi at Netscape trak sig ud for nogle år siden. Og
komplikationerne ved at programmere til de dominerende browsere forsvandt.

En ny browser krig er allerede i gang og jeg kunne godt tænke mig, at man
istedet for at kæmpe den, koncentrerede om de brugere der altid bliver tabt
i de hellige krige.

For mig er det væsentlige lige nu, hvilke andre kriterierer skal vi validere
til nu og hvorfor vi skal gøre det?

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Leonard

Dato : 14-02-05 22:03

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZ789tdcadsl.dk> wrote:

>Kan en blind eller en
>multihandicappet også manøvrere det websted du administrerer?

Det kommer nok anpå så meget. En blind burde have en god chance, men
definer lige en multihandicappet, ellers er det godt nok svært at
svare på det sidste.

Jeg forsøger efter bedste evne at validere nyskreven kode til xhtml
1.0 strict, at opbygge koden, så den uden css står i en logisk og
genkendelig rækkefølge, og med css ser pæn ud, uden at begrænse
brugerens muligheder. Javascript undgåes helst, hvis det bruges er det
kun til lidt hjælp som fint kan undværes.

Den største udfordring er nok at bygge strukturen på et stort site så
alle kan finde rundt og finde frem til det de gerne vil finde (eller
som jeg gerne vil have de finder).
Jeg har ingen intentioner om at bygge et site op, så et af LEVs
kernemedlememr kan navigere, for så bliver resten af mine brugere nok
træt af, at der kun er 2 valgmuligheder på hver side.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-02-05 01:57

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> En ny browser krig er allerede i gang

Er der det? Det er da vist kun inkarnerede brugere af IE, der mener det.
Alle andre nøjes med at kode efter de standarder, der er anbefalet af W3C.
De standarder overholdes stort set af alle nyere browsere, inklusive IE6,
hvis siden ikke sætter browseren i quirks-mode (IE har do stadig lidt svært
ved nogle af specifikationerne i css2 - men det kan man så kompensere for
med conditional comments)

> og jeg kunne godt tænke mig, at
> man istedet for at kæmpe den, koncentrerede om de brugere der altid
> bliver tabt i de hellige krige.

Det gør du bedst ved at lave kode, der validerer og er semantisk fornuftigt
opbygget. se sådan på det, at hvis du koncentrerer dig om at kode til IE,
rammer du ca. 75% af brugerne. Men koder du efter standarderne, rammer du
over 90%, heri medregnet IE6.

> For mig er det væsentlige lige nu, hvilke andre kriterierer skal vi
> validere til nu og hvorfor vi skal gøre det?

Du bør validere efter W3C's standerder, fordi det giver dig bedst mulighed
for, at dine sider fungerer tilfredsstillende i flest mulige af dagens
browsere.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Leonard

Dato : 15-02-05 08:36

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Men koder du efter standarderne, rammer du
>over 90%, heri medregnet IE6.

Hvis du oveni retter dig efter WAI osv. tilgodeser du endnu flere
brugere ...

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 14-02-05 21:14

"Johnny" == Johnny Winther Ronnenberg <johnny.winther@XYZ789tdcadsl.dk> writes:

> [...]

> "Usability"?

> Kender I andre test muligheder så giv os et link.

Jeg bruger Lynx fra min egen maskine, men har fravalgt Bobby, da den
i mine øjne er en ubrugelig blanding af hysteri og vage anbefalinger.

--
/Wegge <http://wiki.wegge.dk/>
<http://wiki.wegge.dk/En_side_med_tilfaeldige_ord>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-02-05 21:50

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Er der nogen af jer der bruger dem? Eller andre test for at
> sikre "Usability"?

Checky-plugin'et til Firefox og Mozilla indeholder et hav af
muligheder - bl.a. 6 i sektionen WAI/508 ("WAI" = Web Accessibility
Initiative, W3's afdeling for handicaptilpasning -
<http://www.w3.org/WAI/>, "508" er kort for "Section 508", en
amerikansk lov om handicaptilpasning af informationsteknologi -
<http://www.section508.gov/>)

Checky kan findes her:
<http://checky.sourceforge.net/extension.html>
--