Skærme
Fijala 3554
Tvungen høj opløsning, fladskærme ?
Fra : BuFFerz

Dato : 14-02-05 11:10

Hej

Er man tvungen til at bruge den høje opløsning som fladskærmes max opløsning
er ?
fx 1280*1024 (19")

De mere krævende spil, kunne jeg godt tænke mig at kører i en lidt mindre
opløsning.
fx 1024*768

Har læst noget om at: anden opløsning end max opløningen vil se meget grimt
ud - kan det passe ?

--
Bufferz

Fra : iddqd

Dato : 14-02-05 11:35

BuFFerz wrote:
> Hej
>
> Er man tvungen til at bruge den høje opløsning som fladskærmes max opløsning
> er ?
> fx 1280*1024 (19")

Nej

> [...]
> fx 1024*768
>
> Har læst noget om at: anden opløsning end max opløningen vil se meget grimt

Det er ikke helt løgn!

Dels så er opløsningen 1280*1024 i formatet 5:4 mens de fleste typiske
spilopløsninger er i 4:3 format, så tager man ikke hensyn til det vil
forvrænge geometrien i det som vises. Og samtidig så er de punkter som
en fladskærm, altså en ikke CRT, forsynet med af en fast størrelse
hvilket fastlægger den ideelle opløsning for alle andre opløsninger vil
der sker en interpolering svarende til den som sker når man ændre på
størrelsen af et billede i et tegneprogram.

Mvh

Bruno

Fra : BuFFerz

Dato : 14-02-05 11:59

> Det er ikke helt løgn!
>
> Dels så er opløsningen 1280*1024 i formatet 5:4 mens de fleste typiske
> spilopløsninger er i 4:3 format, så tager man ikke hensyn til det vil
> forvrænge geometrien i det som vises.

Derfor vil jeg gerne bruge en lavere (?)
Half-Life2 har fx en opløsnings mulighed der hedder:
"1280*1024 (LDC)" - men det går altså ud over Frames pr. sek. når jeg går
der op.
Normalt spiller jeg i 1024*768
Det kunne jo også tænkes at jeg havde spil der spilles bedst i 800*600....

- Er det bare super skod med fladskærm ? Eller ?

> der sker en interpolering svarende til den som sker når man ændre på
> størrelsen af et billede i et tegneprogram.

Også når man sætte opløsningen _ned_ kun ?
Også når vi snakker om analog forbindelse ?

Præcis _hvor_ grimt ser en anden opløsning ud (lavere)

--
Bufferz
www.Yoo.dk

Fra : Peter

Dato : 14-02-05 14:35

> Præcis _hvor_ grimt ser en anden opløsning ud (lavere)

Hej

Jeg har for nyligt fået faldskærm (17"), og har også læst det med
opløsningen. Derfor blev jeg også overrasket over hvor godt spil egentlig
ser ud i 1024*768. Jeg havde samme overvejelser som dig, men synes fint, at
jeg kan spille fx CS Source med en opløsning på 1024*768. Så meget grimmere
bliver det altså heller ikke, efter min mening.

Mvh
Peter

Fra : BuFFerz

Dato : 14-02-05 16:23

> Jeg har for nyligt fået faldskærm (17"),

Tastefejl - men en af de sjove - brug den nu med omtanke!

Spøg til side...

Det lydder godt Peter.. tak for dit indput.
Jeg regner også med at kører i max opløsningen når jeg er på desktoppen -
det er kun i spil sammenhæng jeg er lidt .. øøh... opmærksom.

Var lige inde og se på en ''Samsung Syncmaster 913N'' - damn den er hot !

--
Bufferz
www.Yoo.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 14-02-05 20:43

BuFFerz wrote:
> Half-Life2 har fx en opløsnings mulighed der hedder:
> "1280*1024 (LDC)" - men det går altså ud over Frames pr. sek. når jeg går
> der op.

Åh hold op... Jeg spiller HL2 i 1600*1200 da det er opløsningen til min
skærm. Det kører faktisk ret godt alligevel, men vil da godt indrømme at
det kunne køre bedere.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : BuFFerz

Dato : 14-02-05 22:21

> Åh hold op... Jeg spiller HL2 i 1600*1200 da det er opløsningen til min
> skærm. Det kører faktisk ret godt alligevel, men vil da godt indrømme at
> det kunne køre bedere.

Når jeg spiller "counter-strike: source"
i 1024*768 har jeg ca. 250 fps ved idle, og 60-100 ved aktivitet

i 1280*1024 har jeg ca. 120 fps idle og ... nu kommer det... 20-50 fps ved
aktivitet..

Tro det eller ej - jeg kan godt mærke forskel på 20 fps og .. lad os sige 60
fps.

--
Bufferz
www.Yoo.dk